[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:10

Wendelijn heel veel sterkte.

Bij mij val de prascend ook onder de 6%.

Heb helaas pas 60 pillen aangeschaft en even geen geld over om pillen over te kopen anders had ik best interesse.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:45

Ik zou de btw eens goed nakijken. Op handeligen van de dierenarts zit 21% en op medicatie maar 6% en dat is wat ze zelf ook moeten afdragen aan de belastingdienst. Beetje jammer om jouw dan 15% meer te rekenen.

Citaat:
Dierenartsen

Als u een geneesmiddel toedient bij de behandeling van een ziek dier, is er sprake van een combinatie van goederen en diensten en geldt het tarief van 21%. Verkoopt u het geneesmiddel voor verdere behandeling, dan geldt het tarief van 6%.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... esmiddelen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:12

XxDiandraxX schreef:
Ik zou de btw eens goed nakijken. Op handeligen van de dierenarts zit 21% en op medicatie maar 6% en dat is wat ze zelf ook moeten afdragen aan de belastingdienst. Beetje jammer om jouw dan 15% meer te rekenen.

Citaat:
Dierenartsen

Als u een geneesmiddel toedient bij de behandeling van een ziek dier, is er sprake van een combinatie van goederen en diensten en geldt het tarief van 21%. Verkoopt u het geneesmiddel voor verdere behandeling, dan geldt het tarief van 6%.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... esmiddelen

Op een factuur met zowel handelingen als medicijnen is alles 21%. Apart factuur met enkel medicijn vragen dus.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:14

ik heb dat hier niet hoor. gewoon medicatie 6% en handelingen 21% op dezelfde rekening. kan dus zeker wel.

(ik werk op een huisdierenpratijk en ook daar is het gewoon 2 soorten btw op 1 rekening)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:09

Ik meld me hier jammergenoeg ook.
Net resultaat van het bloedonderzoek gekregen van onze oudere merrie en positief voor Cushing.
Ik ben me volop aan het inlezen.
Kan ik ergens tussen de 100'en pagina's een samenvatting vinden van het beste dieet? (Naast de medicatie die we morgen halen.)

Naria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:01

merrxd schreef:
Als een paard cushing heeft is het handiger om hem niet te suikers te geven of vergis ik me?

Hoi ik ben petra en ook onze dierenarts adviseerde zo weinig mogelijk suikers aan m.n pony te geven nu ze coosing heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:40

Welkom Naria en Annekexxx. Dieet hebben we er expres niet ingezet, omdat het per paard verschillend is;

Je hebt namelijk de ouwetjes, die vooral in de winter vaak te mager worden en dus andere voeding nodig hebben dan bv, de jonge cushingpatientjes, die vaak ook wel of niet Insuline Resistent zijn.
Wil je graag zonder suikers een goed voedingsadvies, steek dan eens je licht op in het Insuline Resistent Centraal Topic. Daar zitten de experts wat dit betreft. Succes.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:16

Mijn pony neemt een half pilletje prascend sinds december. Zijn waarde ACTH is van 70 naar 22 gedaald! En hij voelt zich ook prima, had geen bijwerkingen. Happy ! :-)

Bo_en_Norby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:54

Update: pilletjes zijn verkocht.
Bedankt voor alle lieve berichtjes!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:46

:wave: Net even alles weer bijgelezen, jeetje wat een boel mensen hebben in een vrij kort tijd bestek afscheid moeten nemen van hen maatje, iedereen veel sterkte hiermee.

Mil staat nog altijd op 1/4 pil per dag, gaf hem er ook magnesium bij maar meneer wil het dus echt niet meer eten. Hij laat zijn slobber staan dus hij krijgt nu weer maagcomposium, waar ook magnesium inzit, wel wat duurder maar goed. Ik vind altijd als hij het niet wilt zal hij er wel geen behofte aan hebben. In het begin at hij het namelijk wel gewoon op.

Over plakzolen (sorry doe het uit mijn hoofd)
Mil heeft extreem dunne wand en zolen, ik spuit hem eens in de zoveel tijd in met hoef en zool hardner dit werkt goed om zijn zolen vooral met blubberweer harder en minder gevoelig te maken. Dan hoef je dus helemaal geen plakzolen oid.
Mil van mij heeft ijzers maar dit ivm met zijn beenafwijking

wendelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:29

Up date, de medicijnen zijn inmiddels verkocht. Bedankt voor jullie medeleven. Sterkte iedereen met de paarden die deze rot ziekte hebben.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:46

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:02

heeft hier iemand baat gehad bij equiline basic geven bij een cushing paard?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:33

Wegens overlijden pony 60 +4 pillen prascend te koop voor 80 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:35

sterkte jesito.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:36

Dank je.
Had net een nieuwe doos besteld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:03

Heel veel sterkte.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:14

Sterkte met het verlies van je paardje Jesito |(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:15

Zidore schreef:
heeft hier iemand baat gehad bij equiline basic geven bij een cushing paard?

Nee, nog nooit iets van Equilin in huis gehad eigenlijk...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:06

Heel veel sterkte Jesito!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:14

Sterkte Jesito... :(:)

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:29

Heeft hier iemand ervaring met zwalkende paarden? PPID-gerelateerd of niet?
Furi liep gisteren in stap echt zwalkend, voorbenen net niet in dezelfde lijn/gekruist. Haar hoofd hield ze af en toe ook raar naar beneden. In draf aan de hand liep ze wel normaal.
Ze heeft verder geen andere symptomen, staat al sinds dec 2012 op Prascend, afgelopen okt/nov heb ik 2 maanden verhoogd naar 3/4 pil ivm SR, daarna weer terug naar een half. Ze is opgewekt, eet goed en lijkt er verder geen last van te hebben. Lijkt gewoon alsof de signalen niet correct aankomen in het lijf :( Op de wei is deze week niks eerder gemerkt, vorige week heb ik nog met haar gereden en was er ook niks aan de hand.

Ik had het ook al op de fb PPID gevraagd en daar waren 2 mensen die dit hebben gehad met het opbouwen met de Prascend. Kan na zo'n lange tijd alsnog bijwerkingen optreden?
Kan dit PPID gerelateerd zijn? Iemand ervaring?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:51

Ze heeft overigens vorige week een dosis Pramox gekregen ivm wormbesmetting (mestonderzoek) en eet nu extra hooi. De huidige pakken vinden de andere 3 paarden niet zo lekker en krijgen ze nu zonder slowfeeder, waardoor Furi meer binnen krijgt dan normaal. Gewoon bijvoer krijgt ze nog steeds hetzelfde, 2 kg zuppa/zemelen/1kg 18+. Verdeeld over 2 maaltijden.
(Ben me alles aan het bedenken wat anders is..)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:00

Het kan wel van de medicijen zijn. Illo heeft het ook wel eens maar is dan maar eventjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:10

moeilijk...het zwalken kan door cushing komen maar ook door de pergolide.
Pablo is weer bevangen en liep achter dus niet goed.Mijn moeder riep...hij lijkt wel dronken.Dus ik verhoogd.Na drie weken merkte ik geen enkel verschil.Dus weer verlaagd.
Hij loopt nog steeds beroerd.Ontlast voor en achter nu ook.Draait als zijnde bevangen.Geen warme hoeven,geen pulsatie.
Pergolide doet ook iets met de bloedsomloop.Niet iets goeds bedoel ik ;)
Ik weet het even niet meer.Hij krijgt extra vitamine E,heeft twee weken kuurtje biergist gehad.Ik geef hem nu naproxene een dag of vier.Hij reageert daar beter op dan but.Maar echt veel verschil merk ik niet.
Hij is verder vrolijk,glanst,eet goed ...maar loopt beroerd.Het rare is als hij sochtends de stal uitkomt dat hij redelijk goed loopt,maar haal ik hem om vier uur weer binnen(aangepaste tijd i.v.m zijn toestand :+ )Dan loopt hij uiterst beroerd.Het kan natuurlijk ook artrose zijn,daar denk ik ook aan.En dan met dat koude rotweer hier.tja.....Wat ik hier nu weer mee moet?
Als hij nou niet meer at en zijn hoofd liet hangen was het duidelijk.Maar dat doet hij niet.

Kan nog proberen de levothyroxine te verhogen.Vorige keer deed dat ook niets,maar proberen kan natuurlijk. :7