[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:18

Waar staat dat dan?:+ Ik ben wel blond, maar dacht dat ik wel alles gelezen had.

Vond de info overigens weer erg summier, leuk blad, maar te veel foto's en te weinig nuttige tekst.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:23

femmie1996 schreef:
Lees ik net in het nieuwste blad Ros dat de oeroude pot Nivea creme (je weet wel die blauwe platte pot) de knutten kan verdrijven.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee?

De pony zal in ieder geval heerlijk ruiken :9 :9 en is tevens vochtinbrengend en niet zo vet....

wtf zijn knutten ?? of ben ik zo dom

haha en ken het niet maar ben wel benieuwd:P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:30

knutten zijn de musgjes die ze veroorzaken....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:36

hahaha sophie toch, ken je de knutten niet :P hahahaha

Maarreuh, ik zou dat echt niet op m'n pony smeren hóór, vieze troep. Verstikt me de hele huid!

Nou, Shadow's stal is nu sinds vandaag een officiële open stal :D Héérlijk. Hopen dat ze nu wat minder last heeft van het stof.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:40

Ah wat fijn! Hoe lang/wanneer staat ze op stal dan?

Wisse en Storm hebben na het rijden even lekker samen in de paddock gestaan. Meteen zalig krabben aan elkaars hals (Storm staat bij de buren van Wisse dus ze staan niet meer samen op het land) en beide gingen even kort tekeer tegen de schuilcontainer; staart en manen bij Storm en bij Wisse de manen en het hoofd. Heb ze wel even laten schuren, ze hielden gelukkig beide wel al vlot weer op om weer andere dingetjes te gaan doen dus de jeuk valt blijkbaar nog wel mee.
Morgen komt er een nieuw paard bij Wisse te staan en volgende week gaan wij 10dagen op vakantie dus ik laat de dekens sowieso gewoon af.

Ik noem de mugjes altijd k(n)utten :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:43

Ze gaan tussen 4 en 5 naar binnen, volgende dag rond 9 er weer uit. 'S winters idem dito.

Is hier iemand bekend toevallig bekend met een bepaalde allergie bij paarden bijv hooikoorts o.i.d.?????
Dan zou ik graag even een pb willen (om hier niet offtopic te gaan)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:37

zie je wel!!!!

ik gebruik al jaaaaaren die nivea voor mezelf en ik heb dus nooit last van vliegjes :D :D :P
is zeker te proberen hoor,ik heb het ook wel gebruikt als appie plekjes of wondjes had.
maar persoonlijk vind ik zinkzalf dan weer weer beter werken.

ik ben bekend met hooikoorts/pollenallergie bij paarden.
appie heeft het namelijk ook.
ben bekend met diverse middelen daarvoor en ook hoe je kunt laten testen waar je dier precies allergisch voor is
dus staar maar een pbtje,kan helaas pas morgenvroeg antwoorden,ben vanaaf niet meer online.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:21

CarolShadow schreef:
hahaha sophie toch, ken je de knutten niet :P hahahaha

Maarreuh, ik zou dat echt niet op m'n pony smeren hóór, vieze troep. Verstikt me de hele huid!

Nou, Shadow's stal is nu sinds vandaag een officiële open stal :D Héérlijk. Hopen dat ze nu wat minder last heeft van het stof.

Whaha ben niet blond hoor :o
geen idee wat het is :P maar ga het denk ook niet op mijn paard smeren

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:57

Het staat op blz. 49 bijna onderaan.
Er staat:
Ook de geur van vettige stoffen als tea tree olie, anjerolie (alleen als toevoeging) en Nivea-creme gaan de muggen liever uit de weg.

Check andes eventjes..... ;)

Safiera schreef:
Waar staat dat dan?:+ Ik ben wel blond, maar dacht dat ik wel alles gelezen had.

Vond de info overigens weer erg summier, leuk blad, maar te veel foto's en te weinig nuttige tekst.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:06

wat voor voeding geven jullie dan aan jullie eczemers/ ik zat te denken aan de nieuwe pavo natures best muesli..heel weinig eiwit en bijna geen suiker leek me ideaal..geven jullie wel gewoon biks? ik hoor wel eens dat biks niet goed is want daar zit veel suiker in ofzo?? :Y) snap dr niks meer van hoor! haha nou ben benieuwd wat jullie voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:19

ik voer equiral structuurmuesli en granenmix van subli.

de granenmix omdat er geen melasse in zit ,laag eiwit en wel extra energie wat ik wel fijn vind.
bovendien moet mijn pony er goed op kauwen wat weer beter is voor de vertering
ik voer momenteel nog een kwart voerschep granenmix en een halve voerschep equiral maar wil dat om gaan zetten naar een halve voerschep granenmix en een kwart schep equiral.

in de equiral zit wel suiker enzo hoor,maar ook veel vezels en dat is wel goed voor de darmen zodat het voer beter opgenomen word
in equiral zitten ook ontslakkende kruiden die ook weer ondersteunend kunnen werken voor zomereczemers.
ik geef alleen als ik op stal kom,momenteel is dat zo 4x per week.
op dit moment geef ik er een schepje zeewier doorheen om extra vitamines aan te vullen.

denk dat je op zich best wel elk merk voer kunt geven hoor,zowel muesli als biks.
er zit geen verschil tussen biks en muesli wat betreft voedingswaarde alleen ziet het er anders uit :D
beetje kijken naar wat er allemaal inzit aan suikers/zetmeel en energie en niet al te veel voeren..

de pavo is prima voer hoor,kun je best proberen.
maar weet je wat ik eigenlijk wel vind?

je kunt dan wel een speciale muesli of brok gaan geven voor eczemers en dikke pony's maar als ze lekker vol in het gras lopen maakt dat natuurlijk helemaal niks meer uit he??

beste is om eczemers wat schraler te zetten, zo bewegen ze meer omdat ze op zoek zijn naar grasprietjes en omdat ze meer bewegen is dat weer goed voor de conditie en voor de verbranding.
omdat je dan wat tekort komt in de vitamines is een liksteen in de wei handig en dan dus wat krachtvoer voor nog extra vitamientjes

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:23

Bailey_4ever schreef:
wat voor voeding geven jullie dan aan jullie eczemers/ ik zat te denken aan de nieuwe pavo natures best muesli..heel weinig eiwit en bijna geen suiker leek me ideaal..geven jullie wel gewoon biks? ik hoor wel eens dat biks niet goed is want daar zit veel suiker in ofzo?? :Y) snap dr niks meer van hoor! haha nou ben benieuwd wat jullie voeren

Marstall Vito :) pas mee begonnen dus geen idee hoe hij het er op gaat doen volgend jaar.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:27

Nou, Shadow heeft vandaag wat rondjes gerend door de bak zonder te hoesten!!!!
Heb ook even weer wat foto's gemaakt :D

En haar oude eigenaren stonden ineens op de stoep :D
Erg leuk dagje dus :D

Afbeelding
Afbeelding
Lekker buitenlucht, met het nieuwe schot erin
Afbeelding

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:40

Bah, sinds het eerst deze zomer Carina betrapt op schuren toen ze op stal ging ;(

Ze kreeg sinds twee weken een ander voer erbij, wat ze normaal altijd zou krijgen, maar nu door omstandigheden de laatste 3 maanden niet gehad heeft. En nu dus schuren... Toeval? :7 Wel valt het me op dat alle paarden extreem kriebelig zijn de laatste paar dagen. Lijkt echt een explosie van vliegend ongedierte te zijn op dit moment...

Hoe dan ook, ik heb haar weer terug gezet op het oude voer wat ze tot voor twee weken terug ook keek. Had voor half oktober een drainage kuur gepland staan, maar die gaat ze nu al krijgen, hopelijk is ze dan snel weer jeukvrij!

En nu moet ze morgen ook weer geent worden :7

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:43

Kun je drainage wel combineren met enting eigenlijk?
Omdat het ook effect heeft op medicatie enz?

Misschien is dit de laatste woedende poging van de knutten om voor de winter nog even te plagen :(

CS ziet er leuk uit zo met dat stalluik!
Wat vonden de oude eigenaren van haar?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:52

nee, drainage mag niet met entingen, pas tijdje erna.
Enting moet eerst z'n werk doen, voordat je alles er weer uit werkt.

De oude eigenaren vlogen als eerst onder de eczeemdeken, en schrokken zich wezenloos waar haar mooie lange vlechten waren gebleven? haha stuur ze regelmatig foto's en een update over alles.
Verder viel het ze gelijk op dat ze behoorlijk is afgevallen en er heel goed uit zag!
Shadow kroop lekker tegen mij aan, heerlijk.

Krijg volgende keer als ze langskomen nog wat spullen, waaronder een canvas deken die ooit van haar was.

Mijn dag kan helemaal niet stuk, helemaal omdat ze bijna niet gehoest heeft :D

Haar voorpluk wordt ook steeds langer viel me op :D

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:11

dus als ik het goed begrijp kan de drainage compositum als reinigingskuur?
Ik heb aan het begin van het seizoen ook een reinigingskuur gegeven, maar dat was een hoop werk met klaar maken, dit zou veel handiger zijn.

En kan de drainage wel samen met wormkuren?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:10

Drainage compositum IS een reinigingskuur.
Met wormkuren heb ik nooit geen problemen ondervonden, beest heb nog nooit wormen gehad. Volgende week wordt er bij ons een mesttest gedaan, ze heeft een kuur gehad terwijl ze aan de drainage zat. Onderzoek zal uitwijzen :D

Zo hé, de temperaturen dalen in de nachten behoorlijk joh!
Als het zo doorgaat kan de deken binnenkort echt af :D
Maar zolang de dag temperaturen niet zo zakken nog niet.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:26

Oke mooi, bedankt voor de informatie.

Ga maar eens even een flesje bestellen!

En inderdaad de temperaturen gaan zaken. Over 1.5 week zou het rond de 15 graden worden overdag. En 's nachts nog veel kouder!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:41

Rhoda heeft afeglopen zomer Pavo Natures Best gehad, omdat ze straks van de wei gaan, ben ik dr nu aan het overzetten op Pavo Sportfit, omdat ik wel wil dat ze voldoende energie houdt om dagelijks te werken. Tot nu toe doet ze het hier erg goed op en ze ziet er super uit :)

D'r manen zijn trouwens ook gelijk, zal binnenkort eens foto's maken..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:49

Ik heb vandaag een dierenarts gesproken die er was voor me paard, maar die benadrukte nog eens duidelijk dat het anders voeren van een eczemer totaal geen effect geeft op de aandoening. Overdreven krachtvoer idd niet, maar kleine beetjes en voornamelijk sober houden zou allang voldoende zijn, daarbij zou de soort krachtvoer niets uitmaken.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:17

CarolShadow schreef:
nee, drainage mag niet met entingen, pas tijdje erna.
Enting moet eerst z'n werk doen, voordat je alles er weer uit werkt.

Bedankt, dan wacht ik hier toch nog even een weekje mee :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:16

myour: om even terug te komen over wat je DA zei, ergens geef ik hem wel gelijk, ergens ook niet.
Zoals ik erover denk:
Vaak is het zo dat de beesten overvoerd worden, en dan ineens is het eczeem daar. Stofwisseling is dan gewoon verpest eigenlijk door het voeren. Veranderingen van voer zullen dan ook geen groot verschil maken, op veel langere termijn waarschijnlijk wel, omdat de stofwisseling dan langzaam kan verbeteren.
Daarnaast vind ik wel dat als je oplet op wat je dier binnen krijgt, je wel degelijk verschil kan merken.
Maar helemaal ervanaf komen? Nee, daar geloof ik niet in.

Wat me wel opvalt is dat de paarden tegenwoordig steeds gevoeliger worden voor dit soort dingen, lijkt dan dus wel dat voer er een rol in speelt. Want welke eigenaar (wiens dier nog niets mankeert) let nou precies op de juiste samenstelling van het voer?

Aan de andere kant, heb ik bij mijn pony wel degelijk veranderingen gemerkt door voer. Maar de achterliggende oorzaak was gewoon het tekort aan bepaalde stoffen.

Wel is het zo schraal mogelijk houden toch het beste, sober dus zoals je DA zei, maar ja, dat is niet altijd mogelijk.

*hoop dat ik het wat begrijpelijk heb neer gezet, zo niet, sorry*

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:21

Ja zeker wel begrijpelijk :) maar als je uit gaat van een normale jonge pony, die nog nooit overvoerd is geweest oid, dan kan ik me wel vinden in zijn mening. Oké, muesli's gaan voeren met meer dan 30% is weer de andere extreme. Ik blijf nu nog gewoon de Marstall Vito voeren, (vandaag DA geweest die bloed heeft afgenomen en een spuit heeft gegeven tegen de jeuk), als uit het onderzoek blijkt dat het toch waarschijnlijk ZE is, dan stap ik net zo lief over op gewone ponybrok van Subli oid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:35

die ponybrok voer ik nu :D
Veel beter dan nature's best :D
hoge vitaminering etc.
Ik kijk verder gewoon uit dat ze geen teveel lekkers krijgt en geen volle schep, omdat ze ook nog kuil krijgt EN hele dag buiten staat.
Maar mocht ze meer nodig hebben aan dit voer, dan krijgt ze dat hoor. Maar elke keer snoepjes, appels e.d. nee die komen er amper bij ons in. Dusse, sober gevoerd zo ongeveer haha

[edit} Even wat toevoegen.
Een jonge pony, ja, ergens anders een oorzaak, of erfelijkheid?