Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:32

Zucchero schreef:
Ik was daarstraks op stal en toen dacht ik ineens.... Ehhh... en hoe ga ik de pil nu geven als ik vroeg ben en het dus nog helemaal geen tijd is.... Gewoon maar in de voerbak leggen is dan ook niet echt ideaal... Ik ga nu gewoon straks nog een keer naar stal. Ook geen straf, zie ik ze 2 keer :D Maarrr ik moet hier natuurlijk wel wat op verzinnen...

Als je op een vast uur voert, gewoon dan geven? :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:35

Zucchero schreef:
Wat ik ervan begrijp is dat ze er goed oud mee kunnen worden als je ze de juiste verzorging en ondersteuning geeft. Het hoeft dus niet het einde van de wereld te zijn. Of ben ik nu wel erg positief? :)

In het gunstigste geval kunnen ze nog wat jaartjes mee. Als het agressief is (en evt gepaard gaat met complicaties) kun je verzorgen en ondersteunen wat je wil ... -O-

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:35

Ja, maar ik kan natuurlijk niet altijd op dat vaste uur op stal zijn. Eigenlijk had ik mijn klussen ook net al af kunnen maken, dan had ik niet terug gehoeven. Nu ga ik er speciaal voor terug :)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:36

liljebo schreef:
In het gunstigste geval kunnen ze nog wat jaartjes mee. Als het agressief is (en evt gepaard gaat met complicaties) kun je verzorgen en ondersteunen wat je wil ... -O-

Stort van roze wolk af... -O- Ik dacht dat het wel mee viel en dat je er veel aan kunt doen met de medicatie...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:39

Zucchero schreef:
Ja, maar ik kan natuurlijk niet altijd op dat vaste uur op stal zijn. Eigenlijk had ik mijn klussen ook net al af kunnen maken, dan had ik niet terug gehoeven. Nu ga ik er speciaal voor terug :)

Zijn er geen andere mensen op stal die er dan mischien dat uur wel zijn.Die kunnen dat dan toch ook wel even geven?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:42

Je kunt ook veel doen met medicatie en juiste ondersteuning. Menig paard hier gaat nog best behoorlijk wat jaartjes mee. Maar medicatie geneest niet. Het is alleen symptoombestrijding. Prima om nog een tijd een fijne kwaliteit van leven te hebben, maar het kan op bepaald moment gewoon doorslaan. Gelukkig vaak pas na langere tijd. Maar in sommige gevallen is het gewoon heel agressief. Ik denk dat er weinig is wat ik niet voor Billy heb gedaan qua verzorging en ondersteuning, maar het mocht bij hem niet baten. En dan hakt het even erin als iemand zegt dat het allemaal wel goed komt, mits ze maar goed verzorgd worden.
Dat is dus gewoon niet altijd zo.
Overigens hoor ik vaker bij jonge paarden met cushing dat het verloop heftiger is. Ik heb zelf het vermoeden dat bij cushing met oudere paarden een gewoon ouderdomsproces gaande is (niet dat alle paarden cushing krijgen, maar het heeft meestal wel met leeftijd te maken) en dat bij jongere paarden gewoon veel meer speelt.
Maar daar lopen nog verschillende onderzoeken naar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:53

Sorry even snel een bericht tussendoor, DA belde net... Naomi's ACTH waarden zijn 12 pg/ml als ik het goed begreep. Volgens de dierenarts helemaal prima en super. Ik ben verrast want combinatie harde manenkam, zoolzweer en drinkgedrag deed mij vermoeden dat ze te hoog zou zitten??? Als ik de grenswaarden bekijk voor deze periode zou ze zelfs te laag zijn?of kijk ik scheel?

Krijg nog een kopie van het lab.rapport dus dan heb ik het zwart op wit.

Heeft iemand hier even een idee over?
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 09-03-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JasmijnJoy

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:55

Wat is ACTH? En wat zijn dan de waarde wanneer het fout is etc ?

Wel fijn dat het goed gaat.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:55

@Liljebo: Oh hemel, maar zo bedoelde ik dat echt helemaal niet! :oo Ik vind het heel vervelend dat het niet goed op je is overgekomen! Ik wilde mezelf en anderen wat hoop geven! Ik heb echt nooit willen insinueren dat wie dan ook niet goed voor zijn paard / pony is. En dus ook niet dat jij te weinig zou hebben gedaan voor Billy! Sorry als het je onnodig gekwetst heeft!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:29

Nou Zucchero, je mag jezelf heus wel hoop geven - met medicatie en goede verzorging kan een paard nog heel veel goede en actieve jaren hebben. En nee, soms ook niet maar dan zijn er wellicht ook andere zaken in het geding geweest - wie zal het zeggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:03

Zuchero, ik reageer misschien ook wel wat overgevoelig. Veel paarden gaan idd nog een hele tijd mee met medicatie en ik hoop van harte dat dat ook voor jouw paard van toepassing is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:27

liljebo schreef:
Zuchero, ik reageer misschien ook wel wat overgevoelig. Veel paarden gaan idd nog een hele tijd mee met medicatie en ik hoop van harte dat dat ook voor jouw paard van toepassing is.

lijkt mij enigzins normaal je reactie(hoewel ik Zuchero's post niet als aanvallend naar jou zie hoor)...je hebt immers net je pony verloren :(:)
Billy's pech was zijn leeftijd.Ze kunnen het beter na hun twintigste krijgen....of liever helemaal niet natuurlijk...dan zo jong.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:32

Focussed schreef:
Sorry even snel een bericht tussendoor, DA belde net... Naomi's ACTH waarden zijn 12 pg/ml als ik het goed begreep. Volgens de dierenarts helemaal prima en super. Ik ben verrast want combinatie harde manenkam, zoolzweer en drinkgedrag deed mij vermoeden dat ze te hoog zou zitten??? Als ik de grenswaarden bekijk voor deze periode zou ze zelfs te laag zijn?of kijk ik scheel?

Krijg nog een kopie van het lab.rapport dus dan heb ik het zwart op wit.

Heeft iemand hier even een idee over?

Imago had bij zijn laatste uitslag 10,4 en mijn DA zei dat het een prima getal is voor deze tijd van het jaar. 6 weken ervoor had Imago 41,7.
Maar Imago heeft verder geen symptomen die jij opnoemt.

Die van mij is behoorlijk aan het stabiliseren, zelfs gezien de recente verhuizing!
Enige waar ik nu echt heeeeeeel bang voor ben, maar dat is dan weer persoonlijk, is dat de mok terugkomt. Komt nu een hele natte periode aan, paardlief staat van 8 tot 6 buiten de hele week, in de paddock die al wat drassig begint te worden. Ik hou het zo goed mogelijk bij maar er valt dadelijk natuurlijk niet meer tegenop te harken om het droog te houden en dan wordt het spannend...
Denk dat ik 1 van deze dagen toch weer de weerstandskuur ga oppakken....(Immu liquid).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:04

Illo heeft het denk ik vanaf zijn 11e, maar sowieso vanaf zijn 17e, hij wordt in mei 25. En sinds dik 2 jaar krijgt hij Pergolide. Dus ze kunnen er nog wel lang mee door gaan. Ligt denk ik ook wel aan de complicaties die je erbij krijgt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:12

Thanks Imago!!

Ja blijft lastig, toch tegenstrijdige info... O.b.v. klinisch beeld zou ik zeggen verhogen... Maar de ACTH waarden geven iets heel anders aan. Advies van de DA is gewoon doseren zoals ik nu doe (dus 0,5 mg per dag) en over 6 maanden nog eens testen als ik twijfel.

Heb haar ook weer sinds een aantal dagen op dieet, werd toch weer wat vatsig en mogelijk is dat ook de oorzaak van die harde kam. Zoolzweer zou toeval kunnen zijn en het drinkgedrag zou verklaarbaar zijn als ze 's nachts weinig in stal drinkt, en dus overdag meer uit de speciekuip in de paddock drinkt. Probeer het enigzins te kunnen verklaren... Dat drinken en die kam zit me toch niet helemaal lekker ... dus bestel ook magnesium chelaat en we gaan het zien...

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:35

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:08

JasmijnJoy schreef:
Wat is ACTH? En wat zijn dan de waarde wanneer het fout is etc ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:11

ACTH is de stof die bij Cushing verhoogd is. Je kunt deze meten in het bloed en dan weet je dus of je paard Cushing heeft of niet, of wanneer hij op de medicatie staat of de dosis correct is of niet. (Alhoewel de test niet 100% betrouwbaar is, dus zeker bij beginnende Cushing kan het zijn dat je paard goed uit de test komt, maar toch Cushing blijkt te hebben).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:12

Iemand interesse in Prascend aan een voordelige prijs?
Wegens overlijden van mijn paard heb ik maar 20 tabletten kunnen gebruiken van een grote doos.
Meer info via PB

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:14

Focussed schreef:
ACTH is de stof die bij Cushing verhoogd is. Je kunt deze meten in het bloed en dan weet je dus of je paard Cushing heeft of niet, of wanneer hij op de medicatie staat of de dosis correct is of niet. (Alhoewel de test niet 100% betrouwbaar is, dus zeker bij beginnende Cushing kan het zijn dat je paard goed uit de test komt, maar toch Cushing blijkt te hebben).

Oo oke dankje. Dus als ik volgende week de uitslag krijg van de test. En daar blijkt uit dat ze niks heeft. Dan kan het wel zijn dat ze het heeft? Want ze heeft best wel veel symptomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:28

Zucchero schreef:
Ik was daarstraks op stal en toen dacht ik ineens.... Ehhh... en hoe ga ik de pil nu geven als ik vroeg ben en het dus nog helemaal geen tijd is.... Gewoon maar in de voerbak leggen is dan ook niet echt ideaal... Ik ga nu gewoon straks nog een keer naar stal. Ook geen straf, zie ik ze 2 keer :D Maarrr ik moet hier natuurlijk wel wat op verzinnen...

Zo gevoelig ligt dat nou ook weer niet hoor. In het weekend gaven wij willy vaak tussen 7 en 9 uur terwijl dat door de week tussen 9 en half 11 'savonds was. Die paar uur maken echt niet(s) uit hoor. Daar zou ik me niet te sappel over maken. Het verhogen van een dosis in grote stappen heeft daarentegen weer wel (grote) invloed, maar de tijden waarop je pergolide geeft daar mag best een keertje 1 tot 3 uur tussen zitten hoor.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:33

Punt is dat er of heel veel uren tussen zitten of dat ik er niet ben om te controleren of ze de pil wel opeet. Dat er wel wat verschil mag zitten in het moment dat ze de pil krijgt lijkt me duidelijk, maar 1 uur in de middag of 8 uur in de avond is wel een groot gat :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:38

Dan is het dus eventueel belangrijk om een tijd te gaan kiezen waarbij je wel zeker bent dat er zo'n kleinere marge zal voorkomen. Dan stap je over naar dat nieuwe moment en heb je 1 keer zo'n groot gat misschien, maar heb je voortaan een moment waarbij je minder marge er tussen hebt? Of is dat niet mogelijk?

En uiteindelijk gaat het er om dat er elke dag medicijn in gaat en niet wordt overgeslagen, hoeveel uren er tussen zitten -wordt eigenlijk nergens verplicht gesteld of expliciet genoemd. Dus het is meer "fijn" of handig om het op een zelfde moment te geven, maar het is belangrijker dat er elke dag een dosis in gaat - dan hoeveel tijd er precies tussen zit.
Voordeel van een beetje dezelfde tijd is dat het niveau en inwerking van het medicijn over de dagen heen hetzelfde is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:33

Mijn paard krijgt grofweg tussen 4 en 7 zijn pil en meestal zo rond half 7. Meer speling wil ik er eigenlijk ook niet in hebben. Als ik dan al eerder op de dag ben geweest, ga ik 's avonds terug, speciaal voor de medicatie (en slobber met supplement) :j .

Imago doet het op het moment trouwens, ondanks zijn verhuizing, erg goed. Vetjes willen nog niet echt; tenminste, nog niet zichtbaar.
Maar hij is giga in de rui, nog steeds nu zo met het koudere weer. Ook glimt hij als een spiegel :j . Heb hem wel erg dik aangekleed met maar liefst 3 dekens, maar ja, staat nu bij weer en wind, hele dagen buiten en hij heeft gewoon warmte nodig. Ook halsdeel van de deken voor het eerst in gebruik. Maar ik hoop wel echt dat we nu het laatste restje gure kou hebben gehad voor dit jaar! Alle paarden en dan vooral de wat minder sterke en zieke paarden, hebben gewoon zon en voorjaar nodig!

Focussed: hoe gaat het nu? Nog steeds hetzelfde? Zal je ook niet zó snel verandering in merken natuurlijk...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:36

Soms kijk ik nog even om het hoekje hier...
Focussed, heeft ze geen IR?