Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ik ben in dit topic komen kijken nadat ik vandaag bij ons shetlander veulen een geschuurde staartwortel ondekt heb. (hijs 7 maanden oud)
Ik dacht natuurlijk gelijk dat het misschien zomereczeem zou kunnen zijn.
Maar ik twijfel ook... Hij is namelijk heel er aan het verharen + hij heeft ook nog zijn veulen haar
Sonja_vR schreef:maak je de kuur wel verder af?
vaak is het wel zo bij dergelijke kuren dta je echt een tijdje door moet zetten voor er echt verbetering te zien gaat zijn
weet verder niet of de kuur werkt hoor
heb er al wel flink wat over gelezen, maar zelf nog niet de stap gezet om het te proberen
Ja, ik heb het nu gekocht, zit nu op bijna 1,5 week, dus nog dik 1,5 week te gaan...maak de kuur dus maar stug af, we zullen zien. Nu helpt het naar mijn idee nog helemaal niets
kwa jeuken onder de deken
de dames hier blijven ook wat jeukerig
gaut schuurt haar achterhand aan het hek
en Edda parkeert haar kont tegen de hooiriof (dan ligt hij of om, of staat hij tegen de heining aan als we 's ochtends komen voeren ) je ziet het in ieder geval wel meer dat er wat jeukerige plekken blijven
weet niet wat je verder doet kwa eventueel smeren
Verder nog niets. Het is vorig najaar pas begonnen en nu dit voorjaar al heel vroeg, omdat die rotvliegjes bij ons thuis er al heel vroeg waren (het zag er vanmorgen zwart van). Vooral tussen de stallen (windstil) en in onze tuin (grenst aan de stallen). Dus wat ik gedaan heb, is al heel vroeg z'n deken op. En dit jaar begon hij ook met z'n hoofd te schuren, dus daar ook kap voor gekocht.
Verder heb ik ook geen flauw idee om eerlijk te zijn WAT ik moet doen...qua smeerseltjes, middeltjes, shampoos, spuitbusjes EN voer???????????
Hij krijgt nu gewoon z'n PAVO Basic + brok en PAVO Nature's best muesli. 's-Morgens en 's-avonds van beide een kwart kilo.
Kun je ze evt laten testen (door da of door ?????) waar ze bijv allergies voor zijn???
Ik heb ook geen flauw idee wat je nou het beste kunt gebruiken (aan smeersels, sprays etc) en wat je moet voeren. Als je "eczeem" intoetst op bokt of google, dan komen er zooooveel middeltjes, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En om nu maar lukraak alles te gaan bestellen, lijkt me ook niet zo'n goed plan.
En dat bedoelde ik denk ik ook met "ik heb zoveel vragen en eigenlijk geen idee WAT te doen"![]()
Die van mij staan 24/7 buiten, en dus heeft Shathu ook 24/7 z'n deken op.
en wat hij kwa voer krijgt?
Bojangles schreef:IndianaJones: Als het een kuur van 3 weken is gewoon doorgaan! In het begin kan wat verergering optreden.
Ja, ik hou ook maar even vol nog. Ben er nu toch al mee bezig...nu zomaar mee stoppen heeft ook geen zin. We zien wel over 2 weekjes ofzo.
Ik haal het bij de DA drogist.
Ow oke..ga ik daar eens kijken!
Wat is dethol precies is het natuurlijk of synthetisch?
Nou...ben bang niet echt natuurlijk. Schrijft het als Dettol zie ik nu. Stond vorig jaar ergens op bokt, bij de vraag "middeltje tegen vliegen". Ik gooi er ook maar een paar drupjes (in 2 liter fles ofzo) in hoor!!!
Dit vond ik :
Dettol Oplossing 4,9%
Dettol heeft een snelle en aanhoudende bacteriendodende werking ten opzichte van een groot aantal pathogene micro-organismen, zowel gram-positieve als gram-negatieve bacterien, gisten en schimmels.
Dettol behoudt de werkzaamheid in aanwezigheid van organisch materiaal of zeepresten. Dettol, in de aanbevolen verdunningen, is bacteriendodend en niet alleen bacteriostatisch. Dettol is relatief niet toxisch. De orale giftigheid is gering. Overgevoeligheid voor Dettol komt vrijwel niet voor en lokale irritatie is zeldzaam. Dettol kan met water (fijne emulsie) en met alcohol (heldere oplossing) worden gemengd.
ellepel schreef:Citaat:Ik ben in dit topic komen kijken nadat ik vandaag bij ons shetlander veulen een geschuurde staartwortel ondekt heb. (hijs 7 maanden oud)
Maar ik twijfel ook... Hij is namelijk heel er aan het verharen + hij heeft ook nog zijn veulen haar
hoe is hij behandeld voor die luizen?
denk dat je hem beter dan nog weer een keer daartegen kunt behandelen.
appie stond gister op stal ook lekker met zijn kont tegen de muur aan te rossen toen ik hem opgezadeld had voor te gaan rijden
ondanks de deken dus toch jeuk...
Sonja_vR schreef:goed dat je hem afmaakt de kuur,
hou ons op de hoogte of het echt wat gaat doen bij hem
ben eingelijk wel nieuwschierig
Ja, doe ik zeker!Ik hou jullie op de hoogte!
dettol is een ontsmettingsmiddel
heeft een sterke geur , is niet echt aan te raden om te gebruiken op de lange termijn (dus continu dagelijks gebruik)
en idd goed om het kwa hoeveelheid beperkt te houden in een mengsel
maar het is kwa vliegen afweer wel een ingredient wat door de geur etc vliegen wel wat afweert
Nou...zat zelf ook al te denken...bij Indy was het zo dat ik het heeeel af en toe gebruikte, bijv 1x in de week tijdens een buitenrit.
Bij Shathu zal ik het dagelijks gebruiken, dus is het wel wat anders. Echter dan was ik van plan om het gewoon over z'n deken heen te spuiten, gewoon dat die beessies wat uit z'n buurt zouden blijven.
wat betreft voer, hij krijgt niet idioot veel
is positief wat betreft zetmel en suikers die hij binnenkrijgt
maar betekent ook dat hij relatief weinig vit/min binnenkrijgt
misschien zou je er een supplement bij kunnen geven waardor hij wel alles binnenkrijgt?
in brokjesvorm is wle het makkelijkst kwa voeren
Nee, krijgt ook niet zo gek veel. Al krijgen de meeste Tinkers weinig krachtvoer...of geen!! Dus op zich...tja. Het is wel zo dat al vanaf we hem hebben (vanaf een half jaar) hij altijd mooi in z'n vacht zit, enorm glimt etc. Komt goed altijd door z'n haar heen.
Gisteren wat op z'n manenkam gekeken...niets te zien, mooie huidkleur, niet rood of geirriteerd en nergens plekjes/wondjes. Heeft ie ook nog nooit gehad hoor. Dus al met al is daar niets aan te zien.
Hmmmm...raar geval hoor die Shathu, whahahaha
Ik zou natuurlijk altijd even kunnen kijken naar een supplement voor wat extra vitamine. Niet zo'n raar idee en kan allicht proberen![]()
wat betreft deken
ik zou zelf sneller voor een eczeemdeken kiezen dan een vliegendeken
de stof van een eczeemdeken is veel fijner waardoor het paard niet meer op de plaats van de deken gestoken word door de kleremugjes
met een vliegendeken is dat altijd maar weer de vraag
JA hoor...had ik zelf zostraks ook al besloten. Shathu heeft 3 van die Pagonydekens (2 moeten wat verstelwerkjes ook nog aan gebeuren)...heb er gisteren net 2 gewassen.
Denk dat die iets te groot is voor Reilly, maaaar ik probeer het toch even. Stel het past wel. Tis voor Reilly toch maar even tijdelijk (week of 2 a 3), gewoon alleen even thuis. Ik zelf wordt al gek van die vliegen, hij staat er dag en nacht dus moet die uren dat ze er zoveel zijn wel helemaal gek worden.
Ga vanavond direct even de deken proberen bij m!!
Dit is overigens ons Reillietje... samen met m'n grote vriend, de 13 jarige Tinker Indy
![]()
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BUP6JTCB.jpg
wat betreft smeren
sja...ik smeerde met liberate, maar daar kons ze aan haar hoofd niet zo goed tegen (eczeemplekjes werden lelijk, rood en wat nattig)
nu smeer ik maar met uierzalf gemengd met tea tree olie, en de plekjes die ik er mee insmeer blijven heel schoon, droog en netjes zacht en soepel
en ik ga na gebruik van een proefflesje zedan goudsbloemolie toch maar een grote fles kopen denk ik
is toch wel ene heel prettige olie om mee te smeren
en misschien ga ik toch binnenkort fenonolf proberen ....
maar komt er op neer dat wat bij de 1 helpt, niet bij de ander hoeft te hlpen en andersom
tis echt een kwestie van zoeken ...helaas
ja dat is zeker "helaas"... was er maar gewoon 1 goed middel wat voor iedereen hielp, dat zou het een stuk makkelijker maken
![]()
PrettyPony schreef:Hee allemaal.
Ik ben in dit topic komen kijken nadat ik vandaag bij ons shetlander veulen een geschuurde staartwortel ondekt heb. (hijs 7 maanden oud)
Maar ik twijfel ook... Hij is namelijk heel er aan het verharen + hij heeft ook nog zijn veulen haar.
Wormen kunnen het dacht ik niet zijn, 3 weken geleden is hij voor het laatst ontwormt.
wat denken jullie?
Hij heeft nog geen wondjes. Ook heeft hij minder haar aan de rechterkant dan zijn linker.
Oja, wel heeft hij een paar weken geleden luizen gehad.. Weet niet of dat er misschien iets mee te maken kan hebben?
Ik wil zowiezo de DA erbij laten komen, om het zeker te weten, maar die is deze week nog op vakantie.
Ik heb hem nog nooit aan zijn staart zien schuren, wel heeft hij (denk ik) jeuk van het verharen.. Maar zijn staart, ik maak me er toch een beetje zorgen over....
Hoop dat jullie me misschien iets verder kunnen helpen!
Groetjes !
Sonja_vR schreef:Ellepel
ik gebruik momenteel uierzalf gemengd met tea tree olie
die liberate verdenk ik er van te hevig te zijn voor het velletje van Edda, ze had kale plekjes tussen haar oren die er helemaal vurig uitzagen
nu ik ze met de uierzalf met tea tree smeer ziet het er gelijk 10 keer beter uit, mooi huidskleur, droog en rustig
dus ik blijf voorlopig op de pot bogena uierzalf met daarin een flesje kruidvat tea tree behandelolie
Sodeletuut : vorig jaar heeft die van mij en die van mijn huidige stalgenootje tot in november door gejeukt
Indi, zinkzalf is voor die plekken die je liet zien idd wel ene goeie optie
fijn dat het de goede kant op gaat
Dendie schreef:Den heeft helemaal geen jeuk, zelfs niet op zijn hoofd. Wel al tijdje zijn deken op. Ook is hij nu bevangen en staat dus niet op land, maar op oud hooi en geen voer. Wat opzich zijn eczeem weer goed doet natuurlijk (geen fructaan).
Nu probeer ik een link te leggen tussen zijn eczeem en bevangenheid. Allebei stofwisselingsproblemen. Ook heeft hij maanblindheid, wat weer een soort immuunprobleem is. Ik heb zo'n idee dat zijn lever niet in orde is, of dat hij miss last van diabetes heeft. Weten jullie of dat aan te tonen is met bloedonderzoek??
ellepel schreef:ik heb het gedaan om uit te sluiten of het kwam van niet goed functionerende organen.
als bijvoorbeeld de lever niet goed werkt dan kun je ook huidproblemen krijgen...
ik heb alles laten nakijken,bijna alles was goed,maar dus wel een wormbesmetting werd er gevonden.
hier is het topic wat ik toen heb aangemaakt:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben
ook bij bepaalde wormbesmettingen kun je dus eczeemsymptomen krijgen
mirtje27 schreef:Hoi,
Meng je dan de uierzalf met een heel flesje tea tree. Hoe is de verhouding dan. Hoe groot is je pot uierzalf en hoeveel olie doe je daar doorheen?.
Mirjam
FahyaFemke schreef:hoi mede exceem mensen, ik zoek informatie over een oormerk voor exceem.
op advies van dierenarts kon de exceemshet van vriendin een oormerk in haar manen gevlochten kregen, zodat die mugjesniet meer zouden steken.
maar dit mag je niet aanraken, moet met handschoenen aangedaan worden etc etc.
MAAR mijn paard staat bij deze shet??
kan dit nu geen kwaad?? die kan er wel met de blote huid (neus, tong) aanzitten!!
Ik hoop dat iemand hier wat over weet!
FahyaFemke schreef:hoi mede exceem mensen, ik zoek informatie over een oormerk voor exceem.
op advies van dierenarts kon de exceemshet van vriendin een oormerk in haar manen gevlochten kregen, zodat die mugjesniet meer zouden steken.
maar dit mag je niet aanraken, moet met handschoenen aangedaan worden etc etc.
MAAR mijn paard staat bij deze shet??
kan dit nu geen kwaad?? die kan er wel met de blote huid (neus, tong) aanzitten!!
Ik hoop dat iemand hier wat over weet!