[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:39

Hanoz, heb je ook de bijwerkingen gelezen van dit middel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:28

Hier was het gisteren een slechte dag, ook in stap schudden -O-
Stond wel vrij veel wind dus ik denk daarmee .. Verder heb ik het idee dat het in het begin van de rit meer is dan later, misschien een vorm van spanning/stress? En dat die verdwijnt als hij merkt dat we alleen maar gaan stappen? (heb mezelf voorgenomen gewoon even stapritjes met hem te maken, omdat hij in draf & galop veel last heeft). Hij leek wel vrolijk, had er met momenten goed de pas in en was nieuwsgierig naar elk paadje dat we tegenkwamen ("gaan we hierin baasje? Neen, ok, volgende dan" :') ). Op een bepaald moment stapte hij zo hard dat hij vanzelf ging draven, hij wilde meer dan zijn voeten aan konden denk ik :')

Morgen eens naar de winkel kijken voor een netje, wilde ik gisteren doen maar is er niet meer van gekomen. En ga ook eens de DA contacteren, kijken wat die erover zegt of van weet of .. (moet hem toch contacteren voor de andere pony).

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:37

Hanoz, het je die cyproheptadine via de veearts? Mijn paardje heeft het ook gehad, en inderdaad het hielp. Maar mijn paard werd er erg sloom en lusteloos van. Was mijn paardje niet meer. Daarnaast kan het ernstige koliek veroorzaken en het is niet goedkoop. Ben er toen weer mee gestopt.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:39

cyproheptadine idd via de DA. Hij wordt er iets sloom van, dus ik ga nu een lagere dosis proberen. Maar het hoofdschudden en het scheef lopen is zo goed als weg en ik kan weer rijden. En het is zeker niet goedkoop, vandaar ook mijn vraag of iemand andere wegen weet om er aan te komen?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:41

Het is volgens mij een geneesmiddel voor mensen maar of je het in die hoeveelheid kan krijgen? Daarnaast hebben de veeartsen het volgens mij ook niet voor het oprapen liggen. Bij mij moest het toen steeds besteld worden in Utrecht, dus ruim vantevoren aangeven als je het weer nodig hebt.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:03

Hoe lang heb jij het gebruikt dan? En waarom weer gestopt? En wat is je alternatief nu? :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:32

hanoz schreef:
Zijn capsules. Is een antihestamine, dus voor mij een test om te kijken of het hoofdschudden een allergische oorzaak kan zijn. Heb me er in verdiept, maar ben benieuwd naar andere ervaringen. Ook met betrekking tot hoeveel en hoe vaak je het geeft als het aan slaat...

Mag je hiermee starten of staat het op de verboden lijst?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:50

Toen ik het gisteren googelde zag ik staan dat je er niet mee mag starten..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:52

Okay thanks.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:20

Dat klopt idd. Maar een paard wat niet wil lopen, is niet eens te starten, dus dan heb ik helemaal nix...
Komt tijd, komt raad hoop ik!

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:50

Hanoz: ben benieuwd of dit medicijn bij jou langere tijd aanslaat. Over dit medicijn heb ik ook zitten lezen. Het
Schijnt 1 vd 2 histaminica te zijn die helpen. Carbamazepine is het andere medicijn. Ben benieuwd naar jouw ervaring over de
Medicatie.
Nadeel van cyproheptadine is wel dat wanneer je stopt met geven, dan komen de klachten binnen
24 uur weer terug.

Allebei staan wel op de dopinglijst.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:00

hanoz, ik ben daarna overgestapt op prednisolon maar dat hielp ook niet echt... Uiteindelijk heb ik mijn paardje in laten slapen. Ze had merendeel van de tijd verschrikkelijk last van headshaking. Soms zo erg dat ze met haar hoofd tegen de muur stond te duwen. Ze kon dan niets hebben, geen licht en geluid. Ze kwam niet eens meer voor een appeltje. We waren er beide zo ongelukkig onder dat ik helaas dit drastische besluit moet hebben nemen.
Wat betreft cyproheptadine, ik zie het echt als laatste redmiddel gezien de zwaarte van het medicijn en de bijwerkingen. Ik zou eerst al het andere proberen. Dus neusnetjes, homeopathie enzovoort.
Ik hoorde last van een kennis dat haar paard er helemaal vanaf is door gebruik van NAF shake relief. Is het proberen waard.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:01

Maar ik heb begrepen dat je het wel kan geven naar zoveel als nodig. En dat je het niet het hele jaar door hoeft te geven. Maar dat zal ik nog verder informeren bij de DA. En heb vooralsnog geen alternatief. Carbamazepine heb ik nog niet eerder gehoord. Is dat ook een anti-hestamine?
Anders heb ik nog homeopathie om te proberen, maar tot nu toe heeft dat niet enorme resultaten gegeven.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:06

debski, dank voor je informatie en wat triest van jouw verhaal... Op zich ben ik blij dat de cyproheptadine aanslaat, want dat betekent wel dat ik verder moet zoeken in de allergie hoek. Qua bijwerkingen heb ik tot nu toe weinig last gelukkig, maar het is pas kort. NAF shake relief had ik nog eerder van gehoord, dus bedankt, zeker het proberen waard. neusnetje en alle andere hoofdattributen heb ik al geprobeerd, maar hij heeft alles binnen no-time weer van z'n hoofd af.... neusnetje heeft wel een tijdje geholpen en een kap ook, maar sinds vorige zomer niet meer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:34

@ Izie ik stuur je even een PB.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:21

Hanoz: bedankt, ik hoop van harte voor je dat je de oorzaak kunt vinden. Bij mij is het vermoedelijk toch een klap op het hoofd geweest waardoor de aangezichtszenuw beschadigd is geraakt. Ze had het namelijk van de een op de andere dag heel heftig toen ik haar van het land af haalde. En daarna is het nooit helemaal weg geweest. Wel minder maar niet weg. En ze reageerde heel heftig op verschillende dingen maar voornamelijk licht. Mijn paardje stond 24/7 met UV kap op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:18

Hoe doen jullie headshakers het ivm voer?
Zijn er ook die shaken door een allergie voor voer ofzo?

Die van mij is waarschijnlijk vannacht door de draad gebroken en stond dus gezellig op de weide. Dit stukje heb ik een paar weken geleden afgezet, staat nu iets gras op maar niet super veel. Vooral kort & misschien ook wel gestresst gras (ze hebben heel de winter op dat stukje gelopen). Toen hij in de stal stond zag ik dat hij wat futloos was, en leek zijn mond heel erg dik (ook dikkere klieren bij de kaken). Vraag me nu af of hij niet op de suikers in het gras reageert .. Hij heeft er "vroeger" wel vaker zo bijgestaan denk ik, maar heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed. Nu let ik op alles en zoek ik achter alles wat :o

Morgenavond komt de DA kijken dus dan weet ik ook wat die erover zegt .. Maar vroeg me dus af of er hier ervaringen zijn ..

Little_Bird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:21

Hee hallo! Zelf heb ik geen paard, maar op de manege waar ik rijd staat wel een paard met zo iets als dit. Het is erg jammer dat onze manege er niks aan wil doen. Ook niet onderzoeken wat het nou eigenlijk is.
Ik heb dus even de symptomen van het Headshaking Syndrome bekeken, en veel symptomen heeft ze wel, zoals dat het erger wordt als ze bijvoorbeeld moet rijden, en dat het erger wordt in de zomer. Maar er zijn ook wel veel symptomen die ze niet of anders heeft. Ze heeft namelijk veel last van haar ogen in plaats van haar neus. Als ik bij haar in de stal kom begint ze meteen met haar ene oog aan mij te schuren, en ze vind het heerlijk als ik langs haar ogen wrijf, maar haar neus dan weer liever niet. In de bak wordt ze gek van de jeuk en doet ze vaak een beetje wild. Maar als we dan een stuk hebben gedraafd is het vaak minder geworden, en als we gaan stappen wordt het juist weer erger. Heeft iemand een idee of dit een Headshaking Syndrome is, of misschien wel iets anders? En weten jullie wat misschien tegen de jeuk kan helpen aan haar oog zonder dat er een dierenarts bij te pas komt aangezien de manege daar niet aan wil beginnen :(

Alvast hartstikke bedankt!

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:21

En vandaag was hij weer lekker bezig... :-( Nog steeds aan de cypro, maar gisteravond dosis gehalveerd en vandaag niet heel extreem, maar niet rustig met z'n hoofd en jeuk aan zn neus. Komt dit nu door het mooie weer, de zon of moet de dosis weer omhoog.... Lastig zeg!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:53

Vandaag hier ook wat meer last maar nog steeds dragelijk, beiden blijven gewoon grazen. Ik ben bang dat morgen een zware dag wordt voor hoofdschudders, tenminste die van mij hebben de meeste problemen met warm, benauwd weer. Morgen voorspellen ze onweer dus dan zal het eerst wel flink benauwd worden.

@Little_bird, het klinkt wel een beetje als headshacken. Je zou kunnen proberen of ze het fijn vindt wanneer je met een vochtig koud washandje haar ogen wat koelt. Soms helpt dat wel wat tegen de jeuk.

Little_Bird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:19

@irmaz, bedankt, dat ga ik proberen. Moet ik er dan zachtjes op deppen of gewoon er tegen aan houden? Hopelijk helpt het!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:06

Gewoon even kijken wat ze zelf het prettigst vindt :) Lief dat je het paard wilt helpen +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:38

appie vandaag ook meer last hoor,ik heb hem wel even laten stappen in de bak :j

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:07

Misschien is die shake relief dan wel interessant en het proberen waard voor sommige onder ons...

Cebski heeft ze dat lang gebruikt? De mijne schudt vooral als ze geirriteerd wordt door een vlieg die zich bij wijze van spreke nog op 2 kilometer afstand bevind... Een vliegennetje over het hoofd is geen optie, ze is nu al kopschuw genoeg...... En vliegenspray houdt de vliegen niet weg dus zou niet weten wat ik nog kan proberen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:17

Klinkt in theorie wel heel interessant :j Straks eens kijken wat de DA zegt en dan misschien toch daar voor eens kijken. Vooral dit stukje: "Shake Relief zorgt voor meer innerlijke rust. Paarden die hoofdschudden zijn vaak erg boos en geïrriteerd ... " Héél herkenbaar := :+

Er staat bij gebruik:
Citaat:
De eerste 7-10 dagen: 50 g per dag 2 schepjes per dag
Onderhoudsdosering: 25-50 g per dag 1-2 schepjes per dag
Bij hevige klachten: 100 g per dag 4 schepjes per dag

Maar die schepjes mag je gewoon in 1x geven denk ik hé? En het is gewoon een poeder?
Wel énorm prijzig := Zijn er ook andere opties? :+ (buiten netjes, dat ga ik sowieso eerst eens proberen)