[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:46

irisje2 schreef:
Iemand ervaring met deze dekens? Hoe is de pasvorm, zweten ze er snel onder, kan hij tegen een stootje?

[ [url=m/aIt6Rf.png]Afbeelding[/url] ]

Die en de shires heb ik. Ik ben erg tevreden. Pasvorm is goed en tja mijne zweet wel eronder, denk dat je dat houd. En ik vind ze wel erg sterk. Ik blijf bij shires na de rambo hebben geprobeerd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:39

Cambiar schreef:
Ik heb al een en ander gelezen hier in dit topic maar heb het momenteel super druk en geen tijd om veel te lezen.
Ik ga vrijwillig gaan helpen bij een vriendin met een opvang voor oude en zieke paarden, het zijn er heel wat.... Haar man kent nogal wat van zalfjes voor mensen en we zijn nu een mengeling aan het testen (soort poeder dat moet opgelost worden in water die super goed helpt bij mensen met exceem) en ik meng dat met cbd zalf (omdat dit bij mij goed helpt), azijn en tea trea oil (omdat dit super goed helpt bij genezen en regeneren van de huid bij mezelf.) Voorts hoorde ik van zink zalf, maar weet dat er mensen zijn die hier allergisch voor zijn, is dat bij paarden ook zo?
Ik las ook nog drainage kuur van de groene os met maria distel en ijslands zeewier. Klopt dit? Is dit werkelijk goed?
De eigenares van de paarde opvang zei me dat ik dit mocht bestellen om enkele excemers (boerepaarden) , te behandelen, maar wou eens weten wat jullie de perfecte aanpak vinden. Een deken zal moeilijk gaan, dus we zouden inwendig en uitwendig gaan werken in de hoop dat ze niet teveel last hebben dit jaar. Wie helpt ons aub? De paarden staan nooit op gras, ze krijgen een grote baal hooi in de weide.
Weet iemand soms of er een middel bestaat om knutten op afstand te houden?

Ik raad je aan om niet teveel door elkaar te proberen. Zeker met kruiden is dat soms lastig.
Zeewier bijv. wordt vaak aangeraden als mineraalrijk en opschonend maar ik heb de zeewier een tijd gebruikt en bij onze paarden had ik idee dat ze er teveel op reageerden in negatieve zin. Bij andere eczemers kan het juist wel weer positief uitpakken. Als je teveel tegelijk gebruikt weet je niet meer wat wel en wat niet helpt.

Met Mariadistelzaad heb ik wel heel goede ervaringen. Het ondersteunt de lever inderdaad heel goed. Dat hebben we gezien in meerdere bloedonderzoeken met bijvoeren van en zonder Mariadistelzaad bij onze paarden.

Cambiar

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:08

Henny, heel erg bedankt. We proberen dan even de maria distel. Is een goeie tip, thx ;-).

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:43

Henny, hoeveel Mariadistelzaad voer je bij en waar koop je die?
Mariadistel heb ik voor mijzelf ook wel eens genomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:09

Wat kruiden beteft probeer ik niks meer ..dat helpt bij appie niet.
Wat me nog wel wat lijkt is het gebruik van een mycotoxine binder, en heel toevallig vond ik op internet een artikel waarin word beweerd dat zeewier en algen ook zo kunnen fungeren :j
Ik moet me er rnog even in verdiepen hoe het allemaal zit,maar in de veehouderij worden mycotoxinebinder wel al veel, gebruikt

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:06

Heeft iemand goede ervaringen met Defendog spray, wat normaal voor honden wordt gebruikt tegen vlooien en teken?

Lees af en toe dat dit ook helpt bij paarden met zomerexceem, klopt dat?

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:40

Hoe zit de rambo sweet itch op jullie paard? Heb gisteren 1 gepast van een stalgenoot, vind de achterkant en staartflap erg lang, ben bang dat ze op de deken gaat staan na het rollen. Hebben jullie hier ervaring mee? De maat is verder goed ze heeft altijd deze maat van de horseware dekens? Zit eraan de deken over te nemen en evt in de korten..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:07

misty4you schreef:
Heeft iemand goede ervaringen met Defendog spray, wat normaal voor honden wordt gebruikt tegen vlooien en teken?

Lees af en toe dat dit ook helpt bij paarden met zomerexceem, klopt dat?

Als je terug scrollt lees je dat ik hier positieve ervaringen mee heb.

Nu drie weken geleden en haar manen zijn en blijven 77 cm

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:14

Ok, en hoevaak spray je dat in de manen?

(of tot hoever moet ik terugkijken ongeveer?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:21

Maar het seizoen voor de eczeemvliegjes is nog niet echt begonnen he, dus dat de manen nog lang zijn dat kan ook zonder gebruik van een middel.
Ik zeg toch...deken op en goed voerbeleid...werkt eigenlijk nog het beste in geval van zomereczeem :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:24

30-40 ml per ongeveer vier weken.

Beest glanst momenteel als n keutel in de maneschijn. Zit perfect in dr velletje. Happy. Vrolijk. Voorwaarts. Knuffelig.
(Sinds verhuizing van nacht binnen naar 24/7 buiten een veel vrolijker paard)

Wat jij vind ellepe.
Ik uit alleen mijn bevindingen.
Hier al wel drie weken knutten en kriebelige paarden.

Ik houd het op n dekenloos paard ;) ;) iederzijn ding ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:29

papagroom schreef:
Update:
Afgelopen zomer hebben we een test gedaan met vliegwerende halsters, dekens,kleding, etc, en ik had belooft jullie op de hoogte te houden.

We hebben mooie resultaten behaalt, en met behulp van deze test,s een wasmiddel ontwikkeld dat al je textiel vlieg en daas werend maakt.
Je kunt je kleding na gebruik ongeveer tien keer wassen tot dat de werkzaamheid afneemt.
Paarden dekens etc blijven lange tijd werend, echter is de duur wel afhankelijk van de weersomstandigheden.
We hebben het middel ook verdund op stalmuren gespoten, en de vliegbelasting verminderde aan zienlijk.

Het middel komt vanaf mei beschikbaar, maar is van af eind deze week reeds bij een aantal geselecteerde dealers beschikbaar.

Ik hoop jullie zo voldoende te hebben ingelicht.

Heb je vragen stel ze gerust via pb...liever niet in het topic aangezien reclame maken niet is toegestaan.

Hier wil ik graag meer info over.
Ook hoe het lichaam er verder op reageert.
Wat het is... hoe het werkt en wat t kost?
Mag mij wel n pb sturen

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:35

Shelaapj schreef:
Hoe zit de rambo sweet itch op jullie paard? Heb gisteren 1 gepast van een stalgenoot, vind de achterkant en staartflap erg lang, ben bang dat ze op de deken gaat staan na het rollen. Hebben jullie hier ervaring mee? De maat is verder goed ze heeft altijd deze maat van de horseware dekens? Zit eraan de deken over te nemen en evt in de korten..

Ik heb er vorig jaar 1 gekocht van een vriendin voor een leuk prijsje. Hij was te groot (2 maten groter dan hij heeft ) het leek wel een jurk haha maar hij heeft er nog nooit op gestaan. Ik was er ook ff bang voor maar het viel dus mee ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:41

Silver_Fox schreef:
Henny, hoeveel Mariadistelzaad voer je bij en waar koop je die?
Mariadistel heb ik voor mijzelf ook wel eens genomen.

Ik koop het bij Pit&Pit https://www.pit-pit.com/mariadistel.html

Gelijk 10 emmertjes van een kilo daar kan ik voor de 3 paarden hier bijna een jaar mee :)
Ik geef 10 á 15 gram per dag. Gemalen want dan neemt het nog beter op.

Ik heb nog zo'n oud elektrisch koffiemolentje en dan maal ik voor een dag of 3 tegelijk.

Mariadistelzaad werkt bij 1 van onze paarden zelfs zo goed dat het in de bloedonderzoeken een verschil maakte van een lever die ongeveer voor de helft werkte naar leverwaardes die nagenoeg goed waren :)

Na een half jaartje ben ik toen een tijdje gestopt met de Mariadistelzaad om te zien wat er gebeurde en prompt werden de leverwaardes weer drastisch slechter. Hier blijven ze er nu continue op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:51

ellepel schreef:
Wat kruiden beteft probeer ik niks meer ..dat helpt bij appie niet.
Wat me nog wel wat lijkt is het gebruik van een mycotoxine binder, en heel toevallig vond ik op internet een artikel waarin word beweerd dat zeewier en algen ook zo kunnen fungeren :j
Ik moet me er rnog even in verdiepen hoe het allemaal zit,maar in de veehouderij worden mycotoxinebinder wel al veel, gebruikt

Grappig Ellepel dat je over mycotoxinebinders begint. Ik was er zelf de laatste tijd ook wat meer ingedoken.
Het wordt inderdaad veelvuldig gebruikt in diverse dier en veevoeders.

Bentoniet en Montmorrilloniet poeders een hele fijne kleisoort worden vaak gebruikt.
Ook groene leem is er voor te gebruiken.

Ik heb hier nog een halve zak Montmorilloniet/Bentonietklei staan en wil eigenlijk een oude voerbak aan het hek hangen met het poeder natgemaakt erin. Kunnen de paarden zelf naar behoefte ervan nemen.

Als het veel regent heb ik altijd op 1 plek in de rijbak een plas water. Dat water wordt ontzettend graag door allemaal gedronken. Wij hebben vrij veel leem in de bodem van de rijbak zitten en ik vermoed dat dat water wat leemachtig smaakt.

Aangezien paarden in de natuur vaak leem en klei langs oevers van waterstromen zoeken leek het me een goed idee om het vrij aan te gaan bieden.
Moet alleen nog even een manier bedenken dat ze de bak niet om de haverklap van het hek afgooien.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:00

Gisteravond ben ik op een stal geweest waar ze veel Tinkers hebben staan. Allemaal met zeer veel behang aan de onderbenen. Zij gebruiken daar sinds kort de Finecto. Het ruikt heel fris en sterk naar Lemon grass of Citroenmelisse. Of misschien beide ?
Ze waren er zeer tevreden over.

Hiervoor gebruikten ze Frontline. Een paar keer per jaar een pipet per paardenbeen.
Had ik ook nog niet eerder van gehoord. Frontline bij paarden. Aangezien die pipetjes nogal een dure aangelegenheid was zijn ze nu met de Finecto goedkoper uit. Bovendien zijn hun paarden een soort van testpaarden. Finecto blijkt al veel langer te bestaan voor bijv. kippen.

Dus van Defendog kijk ik ook niet gek meer op dat het werkt ;)

Maralyn, spuit je het alleen over de manen en staart of ook over de rug en rest van het paard?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:12

Mijn dierenarts raadde mij aan om nu te beginnen met Z-itch aanbrengen. Ze hebben het helaas volgende week pas weer op voorraad dus eventjes wachten..
Ze begint al wat jeuk te krijgen aan haar staart dus ga volgende week meteen beginnen!
Hopen dat het verschil gaat maken.
Heb hier op bokt wel positieve reacties gelezen in ieder geval. Nog meer mensen die dat op dit moment al gebruiken?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:03

Z- itch is hetzelfde als tecktonic. Alleen kleurloos. En dat is wel ideaal.
Zou ik zo brutaal mogen zijn om te vragen wat de Z-itch kost?

Tectonic heeft voor Mijten hier wel geholpen.
Met een spuitje zonder naald aanbrengen in de sokken. Ideaal voor de toen nog jonkies die wassen eng vonden.

Voor zomer eczeem heb ik het uit voorzichtigheid vorig jaar denk ik te weinig opgebracht in frequentie.
Dit jaar wil ik elke 4 weken herhalen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:31

Ik heb net de DA praktijk gebeld om te vragen of ze Z-Itch kunnen leveren, gaan ze navragen en dan hoor ik dat morgen in de loop van de dag.

Vind het de moeite van het proberen waard als ik de positieve resultaten lees van Tectonik hier.
Alleen wil ik geen blauw paard en doe ik dit liever niet helemaal uit eigen beweging maar even in overleg met de DA.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:29

bruintje123 schreef:
Z- itch is hetzelfde als tecktonic. Alleen kleurloos. En dat is wel ideaal.
Zou ik zo brutaal mogen zijn om te vragen wat de Z-itch kost?

Tectonic heeft voor Mijten hier wel geholpen.
Met een spuitje zonder naald aanbrengen in de sokken. Ideaal voor de toen nog jonkies die wassen eng vonden.

Voor zomer eczeem heb ik het uit voorzichtigheid vorig jaar denk ik te weinig opgebracht in frequentie.
Dit jaar wil ik elke 4 weken herhalen.

Ik moet bij de DA er 35 euro voor afrekenen. 250ml dacht ik

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:31

MarliesV schreef:
Ik heb net de DA praktijk gebeld om te vragen of ze Z-Itch kunnen leveren, gaan ze navragen en dan hoor ik dat morgen in de loop van de dag.

Vind het de moeite van het proberen waard als ik de positieve resultaten lees van Tectonik hier.
Alleen wil ik geen blauw paard en doe ik dit liever niet helemaal uit eigen beweging maar even in overleg met de DA.

Ik heb precies hetzelfde. Gebruik niet graag chemische middelen, maar omdat de DA me dit aanraadde toch te proberen doe ik het toch maar wel.
Dan vertrouw ik het toch meer als het in overleg met de DA gaat.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:30

Z-itch heeft idd zelfde werkzame stof. Concentratie en herhaalfrequentie ligt wel veel hoger dan bij de Tectonik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:06

At henny.
Frontline bevat fipronil. Ook een insectendoder. Heb hier idd ook dierenartsen over gehoord.

De defendog gaat op voorpluk. Manen. Staart en overige verdeel ik over de benen.
Één pufje in manen. Drie over manenkam. Twee kleine in staart en dan heb ik vaak vier of vijf spray pufjes over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:17

TinePine schreef:
Z-itch heeft idd zelfde werkzame stof. Concentratie en herhaalfrequentie ligt wel veel hoger dan bij de Tectonik.

Ja apart he.
En dan met tektonic maar bang zijn dat je teveel gebruikt.

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:21

@maralyn

En dat doe je 1x in de 4 weken.

Gebruik je verder nog iets? bv andere smeerseltjes of echt alleen Defendog?