[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:14

maar 3x per week een handje spul is toch niet zo veel?
onze shetten krijgen ook niet zo veel hoor,in elk geval geen supplementen.
die krijgen zo 1-2x per week een bodempje onderhoudsbrok.

wij roepen wel voer,maar misschien is dat helemaal het probleem niet?

maar zoals gezegd, even wat weken zonder supplementen kan geen kwaad .
even het lichaam op reserve zetten is wel es even goed :j

lijnzaadolie is trouwens wel een dikmakertje!
ik heb het pasgeleden nog aangeraden bij iemand die zijn paarden niet goed dikker kan krijgen.
kan geen kwaad joh, even de boel weglaten,es kijken of het ook ergens invloed op heeft.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:16

ellepel schreef:
reden dat ik naar de zeewier vraag is dat je dat echt als kuur moet geven.
als de pot leeg is moet je er mee stoppen.
zit nl nogal jodium in welke invloed kan hebben op de schildklier.
als die te langzaam gaat werken kun je ook jeuk krijgen,worden ze vaak wat sloom en dikker van.

wat had hij precies met zijn weerstand als ik vragen mag?
is de jeuk daarna begonnen?
Dat van het zeewier wist ik eerlijk gezegd niet, ik was ervan overtuigd dat het nooit kwaad kon en dat het juist bijdraagt aan een goede stofwisseling? :=
Ik heb mijn eerste zak gekocht in juni vorig jaar, de 2e in februari dit jaar en die is nog lang niet leeg.
Ik geef het dus al een aardig tijdje.

Hij had steeds last van schimmeltjes en destijds kreeg hij een weidemaatje die een heerlijke schurftinfectie meenam en overdroeg.
Hij is altijd wel dikkig geweest dus toen ik las dat het bijdroeg aan een goede weestand en aan een goede stofwisseling was ik overtuigd. :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:18

3x per week is niet bizar veel, maar voor dit beestje juist net wel?
Je weet het nooit.
Daarnaast, al die andere supplementen.

Mijn mening, ook al denken er anderen anders over:
Ik zou dit niet aan m'n shetje durven te voeren allemaal.
Nog niet eens aan m'n pony.

Ieder zijn keus natuurlijk, heus ik kraak ook niemand af ofzo.
Maar ze vraagt hier advies en dit is mijn advies.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:22

CarolShadow schreef:
Ieder persoon weet dat shetjes sober gehouden moeten worden.
Het wordt een ander verhaal als zo'n beestje voor de kar gespannen wordt en fanatiek marathonwedstrijden e.d. mee gedaan worden.
Ik snap dat je het zegt om hem te helpen hoor, maar de hoeveelheden die ik geef zijn mijn inziens sober, zeker als ik het vergelijk met anderen. :D
[SMP] Wat voeren jullie je shet nu?

Maar zoals ik nu al 2x heb gezegd neem ik jullie advies ter harte en ga ik het een tijdje proberen zonder voer. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:29

met supplementen moet je een beetje gaan uitrekenen wat je dier allemaal binnenkrijgt.
beste is een supplement te geven waar alles inzit.
dat is afgestemt op een paard en hoef je eigenlijk niet na te rekenen.
maar als je en,en, en gaat voeren kan dat soms niet goed gaan.

vandaar dat we er dus wel een beetje fel op zijn :P :D

als hij toen wat jeukerig was van een weidegenootje...kan het niet heel simpel zo zijn dat daar toch nog wat van is blijven hangen?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:35

Nee, er is nog 2keer een afschraapsel genomen door DA die ze microscopisch hebben onderzocht, jeukerige beestjes zijn er niet meer. :D
Hij is wel gevoelig voor insectenbeten, daarom vond ik het eczeem-idee niet heel gek.

Ik heb me destijds helemaal gek gelezen over de verhoudingen in het lichaam en het hoe en waarom welk supplement bijvoeren, vandaar dat ik ook best zeker ben (was :')) van m'n zaak.
Ik ga er morgenavond wel even voor zitten om alle waardes die in m'n voer te bekijken in combinatie met m'n supplementen.

Nu ga ik naar m'n dikke poown, zal zo nog een foto maken van het voer. :D

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:46

Weet je, het is heel dubbel.
Mijn pony was vroeger ook echt moddervet.
Ben toen iets gaan bijvoeren en daar kwam ze behoorlijk van bij.
Grappig was dus daar het dus duidelijk tekorten waren aan bepaalde voedingsstoffen.
Echter is de situatie nu zo dat iets teveel haar juist weer schaadt.

Het is zo verdomde moeilijk, voor ons allemaal hóór.
En er is niemand die het perfect doet, elk paard is verschillend.

Maar je moet testen om erachter te komen of er daadwerkelijk iets teveel is of wat.

Wat je evt. wel zou kunnen doen is een drainagekuur, deze kan de boel 'herstarten' in het lichaam.
Mijn pony is door deze kuur ook eindelijk van haar ellendige vetjes af die ik met training niet weg kreeg.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:04

Nou, zonet naar pony geweest.
Maar beessie heb overal jeuk van het verharen.
Dus even goed gerost en toen scheelde het al een hoop.
Regendeken maar weer op gedaan, vannacht wordt best weer wat kouder en morgen kans op regen.

Ze hoest nog steeds en ben er nu zeker van dat het irritatie stof is. Morgen is als goed is haar stalletje klaar, en kan ze met d'r koppie naar buiten hangen :D
Heb de manen maar even gevlochten weer want ging echt alle kanten op staan en de helft groeide de verkeerde kant op.

En madam krijgt dan nu sinds een volle week wat lijzaadolie, beetje helpen voor verharen en smeren van d'r keel.
Madam is er zooooo dol op, doe het dan in een spuitje.
Ze gaat al murmelen als ik met dat ding aankom, en wil ze hem aan alle kanten in d'r mond hebben haha.
Continue kijken of ik niet toevallig ergens een spuitje met dat lekkere spul ergens heb verstopt :D

Lekker dier :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:23

:D haha, dat ze zo gek is op die olie!

Ik voer sinds deze zomer knoflook (liefst vers) en gedroogde brandnetel bij. Lijkt best goed te werken voor de eczemers, het veulen (dat nog geen deken heeft) heeft nu een fjordenkapsel met maar af en toe een wondje, terwijl vorig jaar niks van haar over was.

Verder krijgen ze nu 3x per week 1/2 schep biks of muesli met een schep zemelen. Dat dan weken en verdelen tussen 3 c-pony's.
De shetjes krijgen 4 handjes brok of muesli, ook met een schep zemelen, en die zijn met z'n vieren.

Ik maak altijd twee emmers, die ik laat weken (als slobber), en verdeel het dan tussen de pony's. Ze krijgen per pony dus heel weinig 'voer' :P maar staan wel 24/7 in een grote, korte wei.

Binnenkort ga ik ook weer olie bijgeven, vooral de grotere pony's dan. Moet even kijken wanneer ik de zemelen weer langzaam afbouw. Vorig jaar midden winter gaf ik slobber, brok, bietenpulp en wortels...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:26

@Cs; is lijnzaad gekookt niks voor je? :) dat is ook nog eens goed tegen evt zand in de darmen enz? :)

dids krijgt zijn lijnzaad nu overigens nog maar om de dag :) afbouwen, van de winter 1x per week, en dan tegen 't seizoen weer opbouwen tot elke dag :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:44

Vies krijgt al een jaar lang lijnzaadolie over zijn voer (ongeveer 1kg per dag nu en bijna onbeperkt hooi) en doet het er erg goed op! Hij is er echt niet dol op, want als ik per ongeluk uitschiet, dan eet hij de brokken niet op. Zonder de olie glanst zijn vacht minder en heeft hij snel last van zijn buik. Qua jeuk maakt het bij hem weinig uit denk ik.
Ik zie trouwens niet goed in waarom je het af zou willen bouwen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:49

@annetje; de lijnzaad (vers gekookt) zou de jeuk verminderen, is begin van het seizoen veel over geplaatst. Ik heb het gevoerd en degelijk verschil gemerkt dat hij minder schuurde dan vorig jaar. of het hierdoor komt, blijft gissen.
waarom ik wil afbouwen? omdat ik niet inzie waarom ik iets wat ik hem tegen de jeuk van ZOMER eczeem geef in de WINTER moet voeren? :+

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:54

Ik heb mijn ruin de afgelopen twee weekenden gekookte lijnzaad gegeven. Het valt me op dat hij daags er na juist veel meer jeuk heeft.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:55

Mijn pony vond lijnzaad eerst heerlijk... tot op een gegeven moment ze echt alles uitspuugde... dacht dat het niet goed was en heb nieuwe gemaakt, maar ook daar haalt ze haar neus voor op....

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:56

Ik ga vanavond ook even achter de naaimachine zitten om de boel wat te herstellen: er zitten 2 winkelhaken in, 1 van 15cm en 1 van 50cm! Maar wat wil je als je tante je steeds achter je broek aan zit?
Afbeelding

Werkt lijnzaadolie zo goed? Dan ga ik nog wat flessen bij halen :Y) Ik geef het nog maar sinds kort en ze wil het goed eten, dus...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:00

de werking tegen de jeuk was bij de VERS gekookte zaden
dus niet de kant en klare olie :) daar heb ik geen ervaring mee :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:14

Naaltje schreef:
@annetje; de lijnzaad (vers gekookt) zou de jeuk verminderen, is begin van het seizoen veel over geplaatst. Ik heb het gevoerd en degelijk verschil gemerkt dat hij minder schuurde dan vorig jaar. of het hierdoor komt, blijft gissen.
waarom ik wil afbouwen? omdat ik niet inzie waarom ik iets wat ik hem tegen de jeuk van ZOMER eczeem geef in de WINTER moet voeren? :+

:D Ik bedoelde eigenlijk meer dat je lijnzaadolie niet af hoeft te bouwen, maar er gewoon mee kunt stoppen als je dat nodig vind.
Dat gekookte lijnzaadolie tegen jeuk werkte wist ik niet, ik dacht dat het product over het algemeen jeuk verminderde. Ik gebruik dus de kant en klare uit zo'n grote jerrycan en die werkt inderdaad niet echt tegen jeuk.

Muds gave foto! Maar auauau je deken! :oo

Sinds mijn paard de regendeken over zijn eczeemdeken heeft, blijft de eczeemdeken heel! Wel heeft de regendeken nu een groot gat, maar ik ben er ook achter gekomen hoe het komt. Hopelijk kan ik het volgend jaar voorkomen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:16

@muds; gut, lijkt familie van bieflap bij mijn pony in de wei.. die flost ook met burkas..

aangezien het bij mij tegen de jeuk is, bouw ik het rustig af, ben bang dat ik alsnog ontploffing met jeuk krijg als ik stop met voeren :)
bovendien vindt ponylief het heerlijk, en kan het voor het verharen ook geen kwaad. Maar voor puur looks vind ik elke dag voeren teveel, dat lijkt me niet goed, hij mag ook zelf nog wel werken aan zijn lijf :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:26

Naaltje: Als ze sloft enzo (en dat doet ze nogal) stuift alles op, hierdoor gaat ze weer hoesten omdat het haar irriteert.
In de darmen enzo denk ik niet dat er veel zand zit, ze eet het verder niet.
Wil morgen even kijken hoe ze het doet aan de longe op gras, kijken welk effect dat heeft.
Snotteren enzo is helemaal over, gelukkig, maar dat hoesten klinkt gewoon naar. En het is ook niet dusdanig dat je zou zeggen dat ze een longontsteking of wat heeft. Het is echt een 'kuch' geen zware hoest helemaal vanuit de longen zeg maar.

Die olie vind ze werkelijk verrukkelijk, haha.
Geef het wel via een spuitje, want als madam het niet zint eet ze d'r brok niet op en ja dan kan ik dat gaan schoonmaken, blegh.

Ben de olie eigenlijk gaan geven om haar keel als ware een beetje te smeren (domme gedachte hé haha), maar het heeft ook z'n positieve uitwerking op de verharing merk ik nu.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:28

Mag ik nog een domme vraag stellen over de drainage compositum? :Y)
Op de site van de paardendrogist staat:
Als kuur geeft u 1 flesje Drainage Compositum per halfjaar (1 flesje is voldoende voor ca. 1mnd.).

Volgens mij is dit nogal dubbelop? :')

Hoe moet het precies gegeven worden en kan het eventueel ook 1x per dag?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:56

Je geeft dit als kuur zeg maar.
Je bouwt het op en dan 2 weken volop, en dan weer afbouwen.
Heb je aan 1 flesje meer dan zat.

Voor de eerste keer zou ik wel de aangegeven dosis aanhouden.

Ikzelf heb Shadow afgelopen zomer 4 of 5 maand eraan gehad, elke dag, en dan 1 maal.
Maar die heeft hiervoor al vele kuren hiervan gehad.

Er staat op het etiket 2 tot 3x daags 20 tot 25 druppels.
Maar bij Shadow was 2x daags 20 druppels voldoende.
Jij hebt een nog kleinere, dus zou gewoon beginnen met 2x daags 20 druppels. Wel even iets op en af bouwen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:40

Nicole9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:46

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:28

Wie had hier nu eigenlijk een allergietest laten doen bij zijn/haar paard? Ik heb net mijn DA aan de lijn gehad, maar die kende eigenlijk geen testen daarvoor? Ben wel benieuwd naar welke DA ik dan zou moeten bellen om zo'n test te kunnen laten doen.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:49

Lees ik net in het nieuwste blad Ros dat de oeroude pot Nivea creme (je weet wel die blauwe platte pot) de knutten kan verdrijven.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee?

De pony zal in ieder geval heerlijk ruiken :9 :9 en is tevens vochtinbrengend en niet zo vet....