Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:46

Liljebo, wat enorm verdrietig... je hebt zo ontzettend je best voor Billy gedaan, tot aan deze moedige beslissing aan toe. Heel veel sterkte!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:51

Ohw gatverdamme zeg, het houdt niet over hier in dit topic,
Liljebo, ook jij hebt zo hard voor je kanjer geknokt...heel veel sterkte met je verlies!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:20

Heel veel sterkte Liljebo

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:39

Pandora2 schreef:
@focussed merrie hier verhaart ook nog niet...best wel warm nu met zo'n dikke wintervacht...arm dier :( Maar ben ook nog niet lang geleden met de Pergolide begonnen, zit aan 1/2 tabletje dag 5...dus kan binnenkort wel verhogen naar volledig pilletje en dan hopen dat ze snel in de rui komt.
@mysa ik zou graag zo'n stal beginnen voor HB,cushing en andere '' probleem '' paardjes...helaas willen de financiën niet mee op dit moment...Zou er wel mijn levenswerk van willen maken...wie weet..ooit...een dag :j

Ik hoop dat je nog wel een stapje ertussen doet voordat je naar 1 mg gaat? En als je nog iets verder bent en het weer nog wat warmer en langer licht dan komt het verharen hopelijk wel op gang. En mocht het niet voldoende zijn kun je altijd een keer ter ondersteuning scheren dat geeft veel verlichting en dan komt hij daarna misschien beter in zijn haar. Hebben wij in de beginfase ook aantal keren gedaan, omdat ze het toch wel erg benauwd kunnen krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:45

Ach die arme kleine Billy en arme jij Liljebo, wat verdrietig dat het zo heeft moeten lopen. Je hebt zo je best voor hem gedaan, ik wens je heel erg veel sterkte.

Zucchero, probeer even te varieren met het eten en te kijken wat ze op het moment wel lekker vindt. Dit is een fase. Hoeveel geef je haar nu, toch een deel van een pilletje nog of niet?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:52

Imago zit zelfs "nu al" in de rui en flink ook! Normaal komt die echt niet voor medio of zelfs eind april. Zijn hele leven al niet. En die is begin oktober geschoren geweest, had inmiddels wel alweer flink pak haar trouwens.
Dus dat ruien wordt echt niet meteen gestimuleerd door het geven van de Prascend. Imago staat er nu al een aantal weken op. De Prascend moet eerst het hele lichaam intern gaan resetten voordat het zichtbare effecten gaat geven.
Maar...elk paard is weer anders.
Denk zelf alleen wel dat je geen rui moet verwachten door de medicatie. Wel door weer en verbeterde interne hormoonhuishouding a.g.v. de Prascend maar niet op zo'n korte termijn van een paar dagen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 06:30

Gwen krijgt een half pilletje. Volgens de DA hoefde ik niet op te bouwen, maar door jullie berichten heb ik er voor gekozen dat wel te doen. Ben alleen niet met maar een kwart begonnen...
Heb zelf ook gedacht over variëren, maar moet nog over de veilige alternatieven nadenken. Tips? :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 06:43

@liljebo :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:51

Bedankt allemaal. Eigenlijk wist ik al een tijd dat het gewoon niet goed zat. Het was tenslotte niet alleen de cushing op een veel te jonge leeftijd. Het was ook zijn ernstige leveraandoening. Ik zag het ook aan zijn veranderend koppie en de rare manier van kijken, waarbij hij zijn koppie optilde en de oogbollen wat leken te zakken, waardoor je het wit van de ogen aan de bovenkant zag. Ik heb ook nooit het gevoel gehad -ondanks sterk verbeterde bloedwaarden mbt cushing- dat het echt onder controle was.
Maar gezien hier veel paarden toch lang leven en zich goed voelde, bleef ik steeds zweven tussen hoop en inzien dat het niet goed was.
Daar is nu een einde aan gekomen. De feiten lagen er gewoon; dat veranderende kopje, moeite met kauwen ondanks een goed gebit, het zichtbare wit van de ogen, vaak vreemd gedrag en tenslotte de onverklaarbare wondjes en kale plekken op de achterbenen en de overduidelijke bevangenheid van zijn achtervoeten. De hoefsmid liet de stukjes hoef zien, die ze had weggehaald; de brede witte rand en het feit dat de hoefwand los begon te laten.
Dat zijn dingen die je niet kunt negeren. Het kon alleen nog maar verder bergaf gaan. Daarop heb ik ook meteen de beslissing genomen.

Ik hoop dat jullie allemaal nog heel erg lang van jullie paarden mogen genieten en wil iedereen bedanken voor de steun, adviezen en het delen van wijsheid.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:10

Aah, misschien is het ook beter zo. Heel veel sterkte iniedergeval nog!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:36

Liljebo, wat een rotnieuws. Je bent heel dapper en moeidig.
Veel sterkte!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:36

Ai! ik kwam hier gisteren binnenvallen en heb zonder te lezen een vraag gepost.

lilbejo: Veel sterkte toegewenst!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:42

Imago01 schreef:
Imago zit zelfs "nu al" in de rui en flink ook! Normaal komt die echt niet voor medio of zelfs eind april. Zijn hele leven al niet. En die is begin oktober geschoren geweest, had inmiddels wel alweer flink pak haar trouwens.
Dus dat ruien wordt echt niet meteen gestimuleerd door het geven van de Prascend. Imago staat er nu al een aantal weken op. De Prascend moet eerst het hele lichaam intern gaan resetten voordat het zichtbare effecten gaat geven.
Maar...elk paard is weer anders.
Denk zelf alleen wel dat je geen rui moet verwachten door de medicatie. Wel door weer en verbeterde interne hormoonhuishouding a.g.v. de Prascend maar niet op zo'n korte termijn van een paar dagen.

gefeliciteerd *\o/*

Liljebo@een goede beslissing als ik het zo hoor!
Dat is ook een kunst....weten wanneer het genoeg is :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:44

njiloj schreef:
Hallo,

Ik val ook even binnen. Bij 1 van mijn verzorgpony's begint de vacht te krullen. Ik kan niets anders vinden dan dat het een symtoom is van Cushing. Het is een shetlandertje van een jaar of 12...

Kan dit ook iets anders zijn dan Cushing?

12 jaar is vrij jong maar het komt voor...
Billy de pony van Liljebo@ die net is ingeslapen was 7...
Heb je een foto van de pony?Heeft hij nog andere symptomen dan krullen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:45

Liljebo, wat ontzettend knap en moedig om zo'n besluit te nemen! Respect, en heel veel sterkte... :(:)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:00

@Liljebo heel veel sterkte. Je hebt zoveel geprobeerd voor Billy. Zo jammer dat het niet heeft mogen helpen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:13

Liljebo.... sterkte

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:54

Zucchero schreef:
Gwen krijgt een half pilletje. Volgens de DA hoefde ik niet op te bouwen, maar door jullie berichten heb ik er voor gekozen dat wel te doen. Ben alleen niet met maar een kwart begonnen...
Heb zelf ook gedacht over variëren, maar moet nog over de veilige alternatieven nadenken. Tips? :D

Aaah dat direct met een half pilletje starten, daar heb je nu even je eetproblemen aan te danken, daar heb je direct je verklaring.
Tja ... maar goed, gaat ook wel weer voorbij.
Luzerne of even maar tijdelijk een andere slobber of mueslie, misschien heeft iemand op stal iets dat je kunt uitproberen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:27

Ik kom hier even binnen vallen. Maar mijn verzorgpony heeft misschien PPID. Ik weet inmiddels wat voor een ziekte het is. Maar ik had nog wel wat vraagjes. En ik wou graag ervaring van mensen met paarden met die ziekte.
Volgende week krijgen we de uitslag.

Haar symptomen:
- Afvallen( ingeduekte heupen, ribben zien etc.en wel veel bijvoeren)
- diarree
- stemmingswisseling naar de andere paarden ( niet meteen maar wel steeds vaker)
- tandproblemen
- veel drinken ( plassen kan ik niet in de gate houden)
- slecht uit haar vacht komen
- spieren verslappen ( hangende billen/rug)
- ze is ong 12.

Als jullie een foto nodig hebben roep je maar :)
We willen alles doen om te voorkomen wat bij liljebo is gebeurd.
Dit is erg spijtig! En daarom ook nogmaals heeeel veeeel stekrte! Y;(

Edit; 2 symptomen bijgevoegd.
Laatst bijgewerkt door JasmijnJoy op 08-03-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:54

geerke schreef:
12 jaar is vrij jong maar het komt voor...
Billy de pony van Liljebo@ die net is ingeslapen was 7...
Heb je een foto van de pony?Heeft hij nog andere symptomen dan krullen?

Helaas geen foto. Ik kom er ongeveer 1 a 2 keer per week, dus zal volgende keer een foto maken. Ze drinkt veel, ze eet goed. Het is een shetlander in wintervacht, dus ik durf niet goed te zeggen of ze is ingevallen of niet. De krullen beperken zich nu tot haar schoft, flanken een stukje rug en aan het begin van haar manenkam. De manen zelf zijn daar gekruld. Verder is alles (nog) glad. Ze is wel aan het verharen, maar alleen op de plekken waar het haar niet krult.

Ik zal aan de staleigenaar vragen of ze haar eens in de gaten wilt houden wat betreft andere symtomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:57

Bedankt allemaal.
Jasmijn, ,misschien kun je hem laten testen? Hoe eerder je duidelijkheid hebt, hoe beter.
Billy had er overigens ook nog een chronische leverontsteking bij en een deel van de lever met blijvende veranderingen in het leverweefsel.
Achteraf gezien was hij idd waarschijnlijk al veel eerder ziek, maar het kwam pas echt aan het licht toen het heel slecht met hem ging, afgelopen najaar.
Op die leeftijd denk je idd niet aan cushing.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:18

@liljebo heel erg triest...zo'n jong diertje, maar als het echt op is, heb je de enige juiste beslissing genomen voor hem. Veel sterkte!
@fargo we gaan vanaf maandag van 1/2 tabletje naar 3/4 tabletje voor een dag of 7 en dan naar een volledig pilletje, althans dit is mijn plannetje...als ze alsnog geen bijwerkingen krijgt, maar tot nu toe verloopt alles prima....
Scheren is voor beessie echt de allerlaatste oplossing...wordt ze panisch van, en haar helemaal platspuiten doe ik echt liever niet....enne...volgende week terug winterweer, kan ze haar dikke winterjas toch nog even gebruiken :brr:
@Zucchero hier keken de DA mij ook met grote ogen aan toen ik zei/vroeg van op te bouwen....was ook helemaal niet nodig volgens hen....ben wel blij dat ik het toch gedaan heb, gaat goed tot nu toe!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:28

liljebo schreef:
Bedankt allemaal.
Jasmijn, ,misschien kun je hem laten testen? Hoe eerder je duidelijkheid hebt, hoe beter.
Billy had er overigens ook nog een chronische leverontsteking bij en een deel van de lever met blijvende veranderingen in het leverweefsel.
Achteraf gezien was hij idd waarschijnlijk al veel eerder ziek, maar het kwam pas echt aan het licht toen het heel slecht met hem ging, afgelopen najaar.

Ja, we hebben haar ook geest. En volgende week krijgen we de uitslag. Maar ik wou alvast wat dingen vragen etc. Stel voor dat ze het heeft. Dat valt zeker zwaar voor de eigenaresse. Het is haar eerste pony namelijk.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:30

Ik was daarstraks op stal en toen dacht ik ineens.... Ehhh... en hoe ga ik de pil nu geven als ik vroeg ben en het dus nog helemaal geen tijd is.... Gewoon maar in de voerbak leggen is dan ook niet echt ideaal... Ik ga nu gewoon straks nog een keer naar stal. Ook geen straf, zie ik ze 2 keer :D Maarrr ik moet hier natuurlijk wel wat op verzinnen...

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:31

JasmijnJoy schreef:
liljebo schreef:
Bedankt allemaal.

Ja, we hebben haar ook geest. En volgende week krijgen we de uitslag. Maar ik wou alvast wat dingen vragen etc. Stel voor dat ze het heeft. Dat valt zeker zwaar voor de eigenaresse. Het is haar eerste pony namelijk.

Wat ik ervan begrijp is dat ze er goed oud mee kunnen worden als je ze de juiste verzorging en ondersteuning geeft. Het hoeft dus niet het einde van de wereld te zijn. Of ben ik nu wel erg positief? :)