[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:31

Mijne heeft vanaf gisteravond niet meer gejeukt en de huid zag er ineens heel rustig uit..... Mooi roze en verder niet warm.
Heb nu zelf een vliegenspray gemaakt dus die ben ik aan het testen. Verder heb ik nu een pot Itch Free-gel gehaald, zit dode zeezout in en wat oliën tegen de jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:31

die vallen juist wat kleiner.
ap heeft normaal 165 maar had van de pagony een 175 nodig,anders was de hals te krap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:33

ellepel schreef:
die vallen juist wat kleiner.
ap heeft normaal 165 maar had van de pagony een 175 nodig,anders was de hals te krap

oke mijn pony heeft normaal 175 maar die zijn wel altijd wat te ruim maar maat kleiner de krap

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:35

Shathu is niet zo groot (ong. 1.49 mtr denk ik) en 3 jaar....nog niet heel fors dus. Heeft een 185cm op van Pagony. En de hoofdkap een maat L

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:36

oke Lachen heb nu een 175 mee maar als die niet past mag ik hem gewoon ruilen Ja maar mijn haf is niet zo heel fors (1e foto's in mn profiel)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:37

wat ik vorig jaar wel erg had met de pagony was schuren op de borst,maar ap is wel wat breder voor.
denk dat je daar wel goed naar moet kijken.
ja ruilen mag gelukkig wel,als ie maar een beetje schoon is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:40

ja ik heb hem dan wel niet bij divoza gekocht maar winkel hier in emmen maar als die maar beetjes schoon is mag ik hem idd ruilen Ja ga zo naar stal toe de deken passen Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:43

succes en neem je fototoestel mee!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:44

die thee heb ik een aantal jaren geleden ook getest, hielp helemaal niks.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:18

indi stond vandaag wel weer te trappen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:25

ikenindi schreef:
indi stond vandaag wel weer te trappen...

Ik vind het dit jaar ook wel extreem hoeveel knutjes er zijn... Gelukkig staat er hier nog wat wind en is het nog niet heel erg, maar vanmorgen stond er weinig wind en dan heb je ze gelijk weer in overvloed. Spuit jij Indi nog in met een vliegenmiddel?
Ik ben wel benieuwd wie wat daarvoor gebruikt en of je zelf wat in elkaar kunt prutsen wat goed werkt. Heb wel al wat gelezen over azijn, citronella en iets met lemon grass (in geconcentreerd flesje te verkrijgen) Ik heb nog iets met citronella van vorige jaren en spuit dit op de koker bij Zam als hij naar buiten gaat en bij het trainen. Heb nog niet echt met hem getraind als er veel knutjes waren, maar wil daar natuurlijk graag een middel voor hebben wat echt goed werkt.... (voor het geval dit niet echt werkt)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:29

Zammie, cotronel olie is helaas niet meer te koop...
(tenzij iemand het inmiddels weer gevonden heeft, dan hoor ik heel erg graag in welke winkel!!!)
Ik ga nu proberen of deet insectenspray in het mengsel wat in normaal maak in plaats van citronella ook een goed effect heeft...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:32

Ik koop het in bij de DA drogist.
Een wat groter potje citronella.

Wat ik nu aan het proberen ben:
1 liter fles:
1/3e daarvan vullen met azijn
1/3 potje citronella
10 druppels teatree
5 druppels lemongras
5 druppels groveden
5 druppels eucalyptus citrodoria
Flink wat spuiten PBH spray (=hertshoornolie)
aanvullen met water

De druppels zijn essentiële oliën dus zeer geconcentreerd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:41

@Bojangels, gaat de phb spray niet drijven op water? En heb je geen last van verbrandingen van de huid? Ik heb dit dus 1 keer gehad met een paard (alleen met de phb spray gesprayd) en deze zat onder de bulten. Heb dit toen dagen moeten koelen met water. Ik gebruik dit dus niet meer. Het wordt ook wel in anderen middelen gedaan, maar het geeft ook erg af en durf dit dus niet echt te gebruiken.
De andere middelen die jij beschrijft had ik dus ook al eens in een topic gezien. Ben benieuwd of dit werkt... Waar haal jij de middelen weg?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:48

Bojangles, wat voor citronel potje is dat? Vloeibaar of smeersel?
Welke drogist verkoopt het?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:56

@Zammie: Hertshoornolie is idd niet goed voor op de huid en mag ook niet rechtstreeks op de huid, mijne heeft genoeg manen dus ik spuit het langs de manenkam dus niet op de huid tussen de manen + op de manen. Daarbij zijn het 3 of 4 spuiten die ik er in heb gedaan dus het is niet puur, maar het stinkt nog steeds evengoed vreselijk en geeft niet af op mijn witte paard.
Het is een probeersel omdat ik weet dat herthoornolie ook in andere vliegensprays zit, maar ik heb er ook over nagedacht om eventueel de hertshoornolie eruit te laten.
De essentiële olien had ik allemaal al staan (ivm opleiding) maar je kan het ook wel halen bij natuurwinkels. Zorg wel dat je een goed merk haalt met echte pure essentiële oliën, en geen synthetische.

@Nickeltje: Gewoon een klein potje, vloeibaar. Ik koop het bij de DA drogist. Staat bij de vliegenspullen. (€2,60)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:01

Ik zal eens in oude topics kijken, was volgens mij ivm dazen en daar stond een internet bedrijf wat de olieën verkocht. weet alleen niet of dat pure stoffen zijn....
Dus hertshoorn kan wel op de manenkam. En geen vlekken zoals jij het maakt... Heb namelijk een paar bonten met natuurlijk ook wit bij de manen/staart....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:36

mirtje27 schreef:
Maar hebben jullie ze nu buiten staan?.

Mirjam

die van mij staat 24/7 buiten , jaarrond

eczeemdeken is ook later in het seizoen de beste keuze voor een eczemer als je een deken wilt omdoen

mooiste is als je je paard kan wassen
dan kun je eerst met een medicinale shampoo wassen (ZT shampoo of teatree oid )
en daarna de deken op doen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:40

IndianaJones schreef:
Ik ben vorige week begonnen met een eczeemthee (zal ik wel veel te laat mee begonnen zijn, qua seizoen/maand al)....hebben jullie daar ervaring mee? (Chevalcare geloof ik). Nu een week gedaan, smeren en door voer....merk nu nog geen verschil.
Hij blijft enorm jeuken, ondanks zijn deken.
Is dat overigens ook "normaal", dat ondanks dat Shathu een deken op heeft, hij toch blijft schuren (vooral tijdens de uurtjes dat de vliegjes er zijn)???

maak je de kuur wel verder af?
vaak is het wel zo bij dergelijke kuren dta je echt een tijdje door moet zetten voor er echt verbetering te zien gaat zijn
weet verder niet of de kuur werkt hoor
heb er al wel flink wat over gelezen, maar zelf nog niet de stap gezet om het te proberen

kwa jeuken onder de deken
de dames hier blijven ook wat jeukerig

gaut schuurt haar achterhand aan het hek
en Edda parkeert haar kont tegen de hooiriof (dan ligt hij of om, of staat hij tegen de heining aan als we 's ochtends komen voeren ) je ziet het in ieder geval wel meer dat er wat jeukerige plekken blijven

weet niet wat je verder doet kwa eventueel smeren
en wat hij kwa voer krijgt?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:09

Bojangles schreef:
@Nickeltje: Gewoon een klein potje, vloeibaar. Ik koop het bij de DA drogist. Staat bij de vliegenspullen. (€2,60)

Dank!!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:29

Ik heb mijn eczemers nog buiten staan, het waait lekker en ze lijken geen last te hebben. Straks op stal! het gaat hier echt toppie. Dekens in combi met TKC97. Ik ben happy Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:30

3 van onze 4 hebben vannacht op stal staan schuren...
Ondanks dat ze de deken om hebben...

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:30

Otello heeft alweer wondjes op/rondom zijn koker Verdrietig .
Smeer hier uierzalf uit, blijft het wat vettig. Op de navel smeer ik Leovet huidolie.
Jullie nog tips?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:49

he bah.. less weer flink wat dieren die dus ondanks de dekens blijven schuren? wie van jullie houdt trouwens de dekens 24 uur per dag om en wie doet ze eenmaal op stal weer af?
ikzelf doe de deken s'ochtends op zodra ze de weide ingaat, en tegen 6 uur komt ze weer op stal.
als ik tegen 12 uur s'nachts hooi ga doen doe ik ook gelijk de eczeemdeken af.

Hier tot nu toe nog steeds geen geschuur,maar schrok vanmiddag wel, ze had haar hoofdkap afgekregen en die sleurde ze dus gewoon achter zich mee omdat hij nog aan het klikding vast zat.
godzijdank nog wel heel, maar of er verder vliegjes bij haar hoofd zijn gekomen is nog even afwachten

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:03

Hee allemaal.
Ik ben in dit topic komen kijken nadat ik vandaag bij ons shetlander veulen een geschuurde staartwortel ondekt heb. (hijs 7 maanden oud)
Ik dacht natuurlijk gelijk dat het misschien zomereczeem zou kunnen zijn.
Maar ik twijfel ook... Hij is namelijk heel er aan het verharen + hij heeft ook nog zijn veulen haar.
Wormen kunnen het dacht ik niet zijn, 3 weken geleden is hij voor het laatst ontwormt.

wat denken jullie?
Hij heeft nog geen wondjes. Ook heeft hij minder haar aan de rechterkant dan zijn linker.
Oja, wel heeft hij een paar weken geleden luizen gehad.. Weet niet of dat er misschien iets mee te maken kan hebben?

Ik wil zowiezo de DA erbij laten komen, om het zeker te weten, maar die is deze week nog op vakantie.

Ik heb hem nog nooit aan zijn staart zien schuren, wel heeft hij (denk ik) jeuk van het verharen.. Maar zijn staart, ik maak me er toch een beetje zorgen over....

Hoop dat jullie me misschien iets verder kunnen helpen!
Groetjes ! Lachen