Maryke79 schreef:Dyonne: ze schudt ook zonder iemand erop. In de molen, in de wei, met longeren en onder het zadel. Ze schudt alleen in
De lente en de zomer.
Merrieveulen¦ ik denk zeker dat manier van rijden zeker meespeelt! Wanneer je met langere teugel rijdt, is
Het schudden iets minder. Al denk ik ook dat er andere oorzaken ook meespelen als stof/ pollenallergie
Of andere irritatie in de neus. Ik geef haar idd nu al 2 jr brandnetels door muesli. Echt helpen doet het niet, maar
Je probeert iets..... jij ervaring met naf shake relief?
Het kan zeker pollenallergie zijn! Ik heb bloedonderzoek laten doen. Dat kostte 2 jr geleden E150.
Nee ik heb geen medicijnen of speciale supplementen gebruikt/ geprobeerd. Langere teugel hielp bij de mijne juist niet, ik heb resultaat behaald door consequent ondersteunen en ontspanning creëren. Bij mijn pony was duidelijk sprake van spanning in nek/ gezicht. Ook duidelijk meer last in pollentijd/ op pollendagen en met stoffige omstandigheden. Vooral wanneer er 'dingetjes' door de lucht vliegen (vliegjes, bloesems etc) had mijn pony veel last van irritatie. Ik had de indruk dat het spannen van de gezichtsspieren (hetzelfde idee als wanneer wij onze gezichtsspieren spannen voor bijv. veel zon of wanneer je door een wolk vliegjes gaat met de fiets) een rol speelt.
Deze spanning wordt ook vaak veroorzaakt door ons mensen, doordat we teveel in het paard zijn face zijn (danwel met teugel/ longedruk (impuls energie naar het hoofd), danwel door constant naar zijn hoofd te staren). Voor veel paarden veroorzaakt dat een hoop spanning in het onderbewuste, waar wij dus prima iets aan kunnen doen. Let wel, ik heb het dan niet over extreem teugelsleuren of constant om het paard zijn nek hangen, maar kleine omgangsdingetjes die we zelf vaak niet eens doorhebben. Waar onze focus ligt tijdens onze tijd op stal/ rond de paarden bijvoorbeeld.
Niet om te blijven aandringen maar om mijn visie meer te nuanceren. Uiteraard kan dit in combinatie vallen met bijv. een pollenallergie, maar er zullen zeker ook paarden zijn waarbij de HS veroorzaakt is door een compleet andere basisoorzaak/ oorzaken.
Overigens staan bij de foto's in mijn onderschrift een paar mooie voorbeelden van wat onze lichaamshouding met de gemoedstoestand van een paard kan doen. Zo zijn er twee foto's waarbij op de ene de trainster 'in het paard zijn face' staat, en waarbij je het paard van haar ziet wegkijken, terwijl hij juist naar haar toe neigt wanneer ze de ruimte voor zijn hoofd opent en er geen impuls op richt. even voor de geïnteresseerden.