[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:41

Je kunt zonder verklaring starten met een neusnet. Het vliegenmasker met neusflap mag je niet mee starten.
Ik heb mn wedstrijden voor het buitenseizoen afgezegd. Starten heeft geen zin.

Je moet goed in de gaten houden wanneer het schudden erger wordt. Als je merkt dat bij fel licht of regen erger wordt, kun je
daar conclusies uit trekken.

Wat je ook kunt proberen zijn druppels van Bach Remedie. Die heb ik aangeraden gekregen van een homeopaat bij mensen.

Izie

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:07

Morgen komt de homeopaat voor het eerst bij mijne, ben heel benieuwd of ze wat kan. Zij is ook bekend met bachloesems.
Vandaag had hij erg veel last, was lastig te rijden. Gisteren daarentegen weinig aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:17

Hier ben ik vandaag 2u in het bos gaan stappen (onder het zadel), ik had een heel andere pony dan eergisteren.
Heb onderweg ook zitten denken en eigenlijk valt met het headshaken alles op zijn plaats, zowel het niet graag draven/galopperen als het graag met zijn neus in het water zitten en graag door water lopen (dan gaat hij echt naar de grond met zijn hoofd en gooit dan met zijn voorbenen = neus nat).

Misschien een rare vraag, maar hoe zit het bij jullie paarden met de tong? Die van mij heeft al zolang ik hem ken een dikke tong (of een te kleine mond, het is maar hoe je het bekijkt :Y) ) die lijkt dikker te zijn in de zomer dan in de winter. Nu denk ik dat dit misschien hier ook allemaal mee te maken heeft? Dat het opzwelt door een soort allergische reactie?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:27

Mijne uit het juist door extreem voorwaarts te worden! Vorig jaar per ongeluk bosrit gaan maken zonder neusnetje, nou dat heb ik geweten. Hij deed niks anders als aangalopperen, rennen en dribbelen en met z'n benen naar z'n hoofd slaan, levensgevaarlijk!!

Wat betreft die tong, dat is me nog niet opgevallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:33

Hmmja, als ik ga draven of galopperen loopt hij met zijn neus zowat over de grond, en regelmatig komt er eens een voorbeen naar boven, want dan heeft hij jeuk en wil tijdens het draven of galopperen aan zijn neus krabben, dit lukt dan niet en dan gooit hij gewoon de rem erop .. En dan natuurlijk tussenin gewoon het hoofd plots omhoog gooien enzo.. Dus echt veilig is het ook niet. Ik denk dat het zelfs zijn bokken en dergelijke in het bos verklaart .. dit doet hij enkel als er andere paarden bij zijn, dan vindt hij het niet leuk maar wil toch niet onderdoen voor die andere paarden (het is nogal een apart figuur op dat gebied ) en dan gaat hij allerlei rare dingen doen ..

Ik vraag het ook maar omdat ik me dus afvraag of het daar ook allemaal mee te maken heeft, omdat het toch de neusregio is zeg maar, en hij graag verkoeling heeft, evenals dat hij nat voedsel verkiest (dus voordroog boven hooi en als het toch hooi is en hij moet niet te ver lopen dan gaat hij het ook soppen in de drinkbak..) en ik dacht dat hij dat misschien deed om zijn tong te verkoelen zeg maar... Ben nu gewoon vanalles aan het aflopen en kijken of ik daar verklaringen voor vindt nu ik weet wat ik weet :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:43

hoi vandaag voor het eerst in de regen gereden met neusnetje en niet 1 keer geschud met het hoofd. dit is dus gelukkig de oplossing voor mijn tinkie.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:35

dat is erg fijn!!!!!

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:36

Dat is mooi Dribbelkont!

Izi: ik ben benieuwd wat je homeopaat zegt.. En wat straks de resultaten zijn.

Goed dingen op papier zetten. Wanneer je goed observeert , kun je daar bepaalde conclusies uit trekken.

Ik heb gisteren naf shake relief besteld en souplesse mix. In de souplesse mix zitten bepaalde kruiden die helpen allergieen
Te verlichten. Hoop dat het helpt. Baat het niet, dan schaadt het alleen mn portemonnee.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:35

Ponybeest schud ook in de weide .. als hij eens gaat lopen :+
Heb het nu gemerkt omdat ik ze een nieuw soort voordroog aan het geven ben, wat ze heul lekker vinden, dus als ik nu naar die bakken toe ga dan lopen ze allebei met me mee (ieder in zijn eigen stuk dan). Dan zie je ook mooi het verschil tussen een headshaker en een pony die dat niet heeft .. Heb het altijd gezien als iets wat bij ponybeest hoort, maar dat is het maar in zekere zin natuurlijk :(:) Trouwens, het voordroog zorgt ook voor "stress en spanning" en dus schud hij echt heftig met zijn hoofd als hij gaat draven.. Dus het is wel een typische headshaker.

Vandaag gaat iemand vragen hier in de plaatselijke winkel voor een (neus)netje, ik moet zo gaan werken. Heb ook nog een aantal filmpjes op het programma staan om te bekijken maar daar moet ik even de tijd voor vinden (zonder gestoord te worden.. is voor volgende week). En dan zien we wel verder .. In stap heeft hij gelukkig geen problemen, tenzij er wat spanning bij komt kijken, maar ook dan maar minimaal (als je het niet zou weten zou je het niet merken den ik). Dus voorlopig gaan we even fijn aan de slag met clickeren en wat horse agility (is voornamelijk stapwerk, zeker in het begin) en wat dressuurmatig werken aan de hand en stapritjes in het bos .. Nog genoeg te doen 8-)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:46

Mag ik hier ook even binnen komen vallen?

Mijn pony (fjord) schudt niet met zijn hoofd, maar we vermoeden wel een pollenallergie/ soort hooikoorts.
Een dag als vandaag, dus droog en winderig waarbij veel pollen gaan waaien uit zich in lusteloosheid, met rijden wel willen proesten maar het niet doen dus hij blijft een beetje hangen zeg maar. Je hoort de aanzet om te gaan proesten, maar hij zet niet door.... bij een normale inspanning doet hij zijn hoofd omhoog alsof het lijkt dat hij dan meer adem krijgt en veel zweten. Na het rijden vandaag getemperatuurd, dat was 39,2 dus veel te hoog.... half uurtje daarna was het 38,8 en weer half uurtje daarna 38,4, dus het daalt wel. Ondertussen ook de dierenarts gebeld, die vond dat ik het nog even een uurtje moet aankijken en als ik het niet vertrouw, weer bellen.

Vorig jaar heb ik dit ook gehad, ook de da erbij...toen was het advies, gewoon normaal doortrainen, fenegiek voeren en het in de gaten houden, na verloop van tijd.... mooier weer, minder pollen ging het idd weer over.

iemand een idee en als de da komt waar dan op te testen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:32

Maryke79 schreef:
Dyonne: ze schudt ook zonder iemand erop. In de molen, in de wei, met longeren en onder het zadel. Ze schudt alleen in
De lente en de zomer.

Merrieveulen¦ ik denk zeker dat manier van rijden zeker meespeelt! Wanneer je met langere teugel rijdt, is
Het schudden iets minder. Al denk ik ook dat er andere oorzaken ook meespelen als stof/ pollenallergie
Of andere irritatie in de neus. Ik geef haar idd nu al 2 jr brandnetels door muesli. Echt helpen doet het niet, maar
Je probeert iets..... jij ervaring met naf shake relief?

Het kan zeker pollenallergie zijn! Ik heb bloedonderzoek laten doen. Dat kostte 2 jr geleden E150.

Nee ik heb geen medicijnen of speciale supplementen gebruikt/ geprobeerd. Langere teugel hielp bij de mijne juist niet, ik heb resultaat behaald door consequent ondersteunen en ontspanning creëren. Bij mijn pony was duidelijk sprake van spanning in nek/ gezicht. Ook duidelijk meer last in pollentijd/ op pollendagen en met stoffige omstandigheden. Vooral wanneer er 'dingetjes' door de lucht vliegen (vliegjes, bloesems etc) had mijn pony veel last van irritatie. Ik had de indruk dat het spannen van de gezichtsspieren (hetzelfde idee als wanneer wij onze gezichtsspieren spannen voor bijv. veel zon of wanneer je door een wolk vliegjes gaat met de fiets) een rol speelt.
Deze spanning wordt ook vaak veroorzaakt door ons mensen, doordat we teveel in het paard zijn face zijn (danwel met teugel/ longedruk (impuls energie naar het hoofd), danwel door constant naar zijn hoofd te staren). Voor veel paarden veroorzaakt dat een hoop spanning in het onderbewuste, waar wij dus prima iets aan kunnen doen. Let wel, ik heb het dan niet over extreem teugelsleuren of constant om het paard zijn nek hangen, maar kleine omgangsdingetjes die we zelf vaak niet eens doorhebben. Waar onze focus ligt tijdens onze tijd op stal/ rond de paarden bijvoorbeeld.

Niet om te blijven aandringen maar om mijn visie meer te nuanceren. Uiteraard kan dit in combinatie vallen met bijv. een pollenallergie, maar er zullen zeker ook paarden zijn waarbij de HS veroorzaakt is door een compleet andere basisoorzaak/ oorzaken.

Overigens staan bij de foto's in mijn onderschrift een paar mooie voorbeelden van wat onze lichaamshouding met de gemoedstoestand van een paard kan doen. Zo zijn er twee foto's waarbij op de ene de trainster 'in het paard zijn face' staat, en waarbij je het paard van haar ziet wegkijken, terwijl hij juist naar haar toe neigt wanneer ze de ruimte voor zijn hoofd opent en er geen impuls op richt. even voor de geïnteresseerden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:18

MV, ik ben het op zich met je eens. Ik denk dat het vaak een combi is van teveel spanning/stress en dat dan de triggers voor reactie zorgen.
Dus ik denk dat de manier van omgang en training erg belangrijk kunnen zijn.

Hier staat mijn pony op rust en ze lijkt nu in vrijheid meer te schudden dan vroeger. Al hebben we het nog maar over een enkel knikje hoor.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:54

Het klinkt wel logisch hoor wat je zegt MV. Er zit misschien ook wel een kern nvan waarheid in.
Ik ga me erin verdiepen en kan altijd kijken of het wat oplevert...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:58

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:02

Ik weet niet precies hoe het komt maar onze Tinker merrie zie ik niet meer schudden. Een tijdje terug deed ze het enkel even tijdens de les (grondwerk les) toen het een beetje spannend werd voor haar. Maar in de wei en zo verder zie ik het haar ook niet doen. Denk dat de behandelingen van de osteopaat toch zijn werk hebben gedaan en/of Luna heeft nu minder stress omdat ze onlangs verhuisd is en zich duidelijk wel erg goed voelt in de kudde met rasgenoten.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:52

Woensdag is bij mijn paard een homeopaat/natuurgeneeskundig therapeut geweest die eveneens als dierentolk fungeert.

Erg interessant en bijzonder om te zien wat ze uit een paard kan halen. Er kwamen dingen naar boven die ze onmogelijk zelf kon weten en wat precies klopte.

Haar beredenering is inderdaad ook dat niet de pollenallergie zelf het probleem is, maar dat het iets is wat het lichaam ontwikkeld t.g.v. iets anders wat niet helemaal goed zit in het lijf.

Ik heb een extreem gevoelig paard die in bepaalde situaties of bij veel prikkels absurd kan reageren. Haar conclusie was uiteindelijk ook: Een onzeker, slecht geaard paard. Groot paard met groot lichaam waar die moeite mee heeft ( krampbenen achter) en vaak bestraft met veel druk/geweld in het verleden.

Ze gaat een bach-bloesem therapie voor m maken en nog iets met kruiden. Ben ontzettend benieuwd.

Ga een deze dagen de osteopaat bellen om het e.e.a te behandelen wat volgens haar wat problemen bij hem opleverde en ik wacht rustig af hoe het verder gaat!

Het proberen waard vond ik zelf,

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:37

Ik hoop voor je dat de bachbloesems gaan werken Izie! Mijn ervaring ermee dat het niet diep genoeg in het lichaam werkt, te oppervlakkig dus. En dat je daarbij een behandeling nodig hebt die op de diepere lagen werkt.

Lichamelijke blokkades ontstaan vaak uit energetische blokkades dus wat dat betreft heeft ze helemaal gelijk (m.u.v. trauma's).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:34

in 14 jaar tijd heeft bij appie alleen de bioresonantie druppels geholpen.
dat jaar was hij schud vrij :j

maar nu gaat het ook behoorlijk goed, dus ga ik niks doen.

bach bloesem is wel fijn hoor,worden ze vaak wel rustiger en relaxeder van :j

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:40

Die bloesems krijgt hij dan inderdaad voor de onrust en z'n onzekerheid

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:59

En bij wie heb je die bioresonantiedruppels danngehzald ellepel? Is het dan geen optie om dat jaarlijks te doen? Ik twijfel om eventueel een test op een haarpluk te doen bij josefien van praktijk maasduyn. Hebben jullie goede ervaringen hiermee?

In belgie lopen echt amper van dergelijke therapeuten rond :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:15

www.natuurlijkinbalans.nl

daar komen de druppels vandaan.
en zij heet ook josefien,is misschien dezelfde?

ik heb het later weer gedaan,maar stom toevallige werd appie toen heel ziek
en was ik wel even klaar met alle zaken die niet van een regulier arts kwamen :j

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:40

Sinds 2 weken mijn paard aan de cyproheptadine. En eindelijk een doorbraak in het hoofdschudden. Heel fijn! Rijden gaat weer en hij is rustig.

Iemand ervaring met dit medicijn? Of op welke manier verkrijgbaar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:48

dat zijn die oogdruppels toch?
ik mocht het gaan gebruiken als appie teveel last had,maar dat is nu niet nodig.
ben sowieso eerst nieuwsgierig naar gebruikerservaringen voordat ik er mee zou gaan beginnen :j

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:51

Zijn capsules. Is een antihestamine, dus voor mij een test om te kijken of het hoofdschudden een allergische oorzaak kan zijn. Heb me er in verdiept, maar ben benieuwd naar andere ervaringen. Ook met betrekking tot hoeveel en hoe vaak je het geeft als het aan slaat...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:05

oke, dan is het dus wat anders.

nou ik was afgelopen week bij de Lidl, en daar hebben ze citrizine (ofzo, weet niet precies hoe dat heet)
maar dat is ook antihistamine voor hooikoorts en vergelijkbare allergieën.
maar dat is 1 pilletje per dag en kost maar een euro.
schijnt hartstikke goed te helpen.
zou haast gaan proberen om dat ook aan appie te geven haha.
maar ik heb met mezelf afgesproken om dat dus niet te doen.
hij is al genoeg proefkonijn geweest voor allerlei druppen en pillen en poeders, ben er wel klaar mee :j