[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:10

Cambiar schreef:
Marsu schreef:
@papagroom dank je wel. Waar kan ik een dergelijke creme vinden?
@ellepel. ik voer merriebrok omdat ze verder op de paddock staat. Geen gras dus, wel goed ruwvoer. Zelfs met 24/7 ruwvoer bleef ze erg hongerig, ook met vitaminekoeken. Ging zelfs voer bij de buren stelen, terwijl het geen dominante merrie is. Dit is weg sinds ik de merriebrok voer.

Welk merk voer je? Opletten met pavo...

Hoezo is er iets met pavo? Pavo zelf of pavo merriebrok?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:41

_Zsazsa_ schreef:
Kinke schreef:
Lijkt mij ook sterk dat het dan eczeem is. Maar je kunt toch ook niet bewijzen dat ze daarom traditioneel Spaans geschoren was.

Nee maar ik kocht er 5 om mijn fokkerij op te starten en zij was als enige recent nog geschoren. De veearts denkt wel aan ZE. Ze krijgt namelijk droog hooi, vitalbix en staat op de wei met weinig gras.
Ze staat nu even op pension met totaal andere Voeding en schuurt nog evenveel. Ze wordt gesmeerd met hydrocortiderm en is al gewassen met byemite omdat we eerst aan mijt dachten. Ze is op wormen gecontroleerd, zodra het weer beter werd begon ze meteen meer te schuren. Echt manen en staart en een plek op haar voorhoofd. Ze krijgt volgende week een injectie met iets,ben even vergeten waar dat voor is.

Vorige eigenaar heb ik al veel problemen door ook ernstige gebreken met nog een ander paard van dezelfde koop. Dat het geen zuivere koffie is blijkt nu wel. Heb ze nog geen 3 maanden. Daarom zou ik er niet van staan te kijken als het ZE is. Veearts zegt dat er paarden zijn metZE die ook in de winter schuren.

Zomereczeem zou wel kunnen of in ieder gevalmisschien iets met insuline resistent. Maar een paar uurtjes op weinig gras kan al zorgen voor jeuk bij paarden die gevoelig zijn voor suiker.

Hydrocortiderm zou ik wel zo snel mogelijk mee stoppen. DA geven dat zo snel echt zonde dat dat gedaan wordt. Het is chemische troep en niet voor niks dat je het officieel met handschoenen aan aan moet brengen (zie op de verpakking). Huid wordt er dun en geïrriteerd van dus jeuk zal alleen maar erger worden...
Vaak vertellen DA er niet eens bij dat het niet meer dan 5 dagen achter elkaar opgesmeerd mag worden..

Tja je zou een eczeem deken op kunnen doen om te proberen en als die dan minder jeukt weet je eigenlijk wel zeker dat het door de mugjes komt...

In hooi zit meet suiker dan in kuil. Maar kuil wisselt per baal heel veel qua samenstelling.. kuil is dus beter voor paarden die niet tegen suiker kunnen maar eczemers schijnen weer last te hebben van die veranderingen van voedingstoffen en kunnen dus vaak weer beter tegen hooi omdat die samenstelling per baal nauwelijks verschilt.
En hooi zit niet verpakt in folie.

Ik hoop voor je dat het geen eczeem is maar het lijkt er inderdaad wel op. Jammer dat er zo veel gesjoemeld wordt in die wereld heb het vaker gehoord..

@fjordengek is het een idee om een homeopathisch of holistisch DA te laten komen?

Fjordengek93

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:44

@lissie ik heb een kast vol homeopatische middelen.. of ze eet het niet of het werkt niet

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:01

@lissie_zigor,

Bedankt voor je bericht, heb ik wat aan! Ga meteen een deken opdoen. Is een goede vliegendeken ook goed of moet het echt een exceemdeken zijn.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:39

_Zsazsa_ schreef:
@lissie_zigor,

Bedankt voor je bericht, heb ik wat aan! Ga meteen een deken opdoen. Is een goede vliegendeken ook goed of moet het echt een exceemdeken zijn.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een eczeemdeken opdoen.. als je te laat ben hem je helemaal een probleem

Ik heb nog 2 gebruikte liggen in maat 185 dan Kun je een goedkopere deken uitproberen :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:55

Bedankt Fjordengek93, maar ik zal een 195/205 moeten hebben. Hele barokke Pre.

Morgen weer contact met de veearts.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:52

lissie_zigor schreef:
In hooi zit meet suiker dan in kuil. Maar kuil wisselt per baal heel veel qua samenstelling.. kuil is dus beter voor paarden die niet tegen suiker kunnen maar eczemers schijnen weer last te hebben van die veranderingen van voedingstoffen en kunnen dus vaak weer beter tegen hooi omdat die samenstelling per baal nauwelijks verschilt.
En hooi zit niet verpakt in folie.

Volgens mij is het suikergehalte van hooi en kuil heel erg afhankelijk van het tijdstip wanneer het gras gemaaid is op die dag. Idem het soort gras en lengte van het gras wat gemaaid wordt. Is het nog vrij groen of is het uitgebloeid gras. Is het 1e snit hooi van bijv. mei of 1e snit in juli. Zowel van hooi als kuil kan het suikergehalte enorm variëren.
Van kuil is bekend dat het meestal meer en moeilijker verteerbare eiwitten bevat.

Ook hooibalen van verschillende stukken land kunnen enorm verschillen van suikers en andere voedingswaardes. Zelfs hooi van hetzelfde stuk land gemaaid in mei of gemaaid in juli kan al flink verschillen. Ik snap eerlijk gezegd je opmerking niet dat de samenstelling van hooi per baal nauwelijks verschilt?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:04

Vronie schreef:
Silver_Fox schreef:
@Vronie staan er ingredienten op de verpakking? Kan er namelijks niets online over vinden..

Er staat op de verpakking:

Ruw eiwit 11,7%, Totaal vet 4,4%, Ruwe celstof 5,1%, Ruwe as 28,92%, Natrium (Na) 463mg/kg, Lysine 5,67 gr/kg, Methionine 1,43 gr/kg.

Dankje :) Maar er staat dus niet echt op welke ingredienten er in zitten, jammer

Hier gisteren eerste jeuk weer geconstateerd

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:14

Ik heb 2 paarden met een Diastema dus die moeten sowieso hooi eten ipv kuil/voordroog. Daarom heb ik altijd grofstengelig hooi. Het is op dit moment wel vrij groen. Ze vinden het ook erg lekker. Dit zal wel wat meer suikers/eiwitten bevatten dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:17

Diastema is ruimte tussen de kiezen toch?
Waarom moeten ze perse hooi eten dan?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:09

Fjordengek93 schreef:
Misschien een hele domme vraag.. als mijn paardje in der hals word gestoken kan ze dan dan jeuk krijgen op der kont of echt alleen op de plek waar ze dan gestoken word?

Weet verder niemand dit?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:42

ellepel schreef:

Omdat dat als het goed is harder en grover is kauwen ze daar beter op en zitten er minder bacteriën in droog hooi dan in kuil. Hoe grover het hooi, hoe minder snel het in die holtes ging zitten.
Ik vroeg waarom ze het dan niet gewoon uitvijlde maar dat doen ze om 1 of andere reden niet meer, tenzij het niet anders kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:57

Fjordengek93 schreef:
Weet verder niemand dit?

Jazeker, het is ook een logische reactie. Als je allergisch bent dan is je hele lichaam dat en zal dus je hele lichaam reageren.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:00

Hmm dan heeft een zomerdeken ipv een eczeemdeken ook geen zin.. ze vind het niet fijn iets om der hals

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:10

_Zsazsa_ schreef:
ellepel schreef:

Omdat dat als het goed is harder en grover is kauwen ze daar beter op en zitten er minder bacteriën in droog hooi dan in kuil. Hoe grover het hooi, hoe minder snel het in die holtes ging zitten.
Ik vroeg waarom ze het dan niet gewoon uitvijlde maar dat doen ze om 1 of andere reden niet meer, tenzij het niet anders kan.

Mij is ooit uitgelegd dat hooi werkt als flosdraad en kuil proppen vormt tussen de kiezen en als je toch vrij droge kuil voert een paar keer per dag een hand lucerne ook een oplossing kan zijn.

Nu weer on topic.
De mening over hydrocortiderm deel ik niet, als dat een oplossing is voor ernstige jeuk, zeker dat je paard niet onthouden. Ik mag het van de DA ook langer gebruiken dan 5 dagen als dat nodig is zolang ik het maar tot ernstige plekken beperk en niet mijn hele paard ermee vol smeer.
Nu probeer ik sowieso eerst meer natuurlijke middelen, Kamillosan zalf werkt hier top.

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:25

Hoi, ik heb een vraagje, mijn paard heeft een exceemdeken daar zit ook een hoofdkap bij. Maar omdat ze op een grote paddock, track en bos kan durf ik de kap niet op te doen, ben veel te bang dat ze ergens aan blijft haken (takken in het bos bv) en dat dan dat masker gedraaid gaat zitten zodat ze niks meer ziet.

Hebben jullie daar ervaringen mee of blijft die hoofdkap echt goed op zijn plaats zitten. Deze kap moet je in de deken en aan de deken vastmaken. Of zou ik de kap kunnen veranderen/vermaken zodat hij eerder los zou gaan als ze ergens aan een tak blijft haken???

Mijn paard schuurt nogal aan de takken in het bos als ze erge jeuk heeft.

Het gaat om deze exceemkap.

Afbeelding

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:29

Ik heb die kappen vermaakt zodat ik gewoon 1 groot gat heb ipv die ooggaten. Idd ook ivm draaien enzo en dan niks zien. Ook die sliertjes haal ik er altijd af.

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:44

Ok, dat is een idee om 1 groot gat te maken... maar dan nog, heeft iemand nog ervaringen met ergens achterhaken of vast blijven zitten met de kap? Of zal dat wel meevallen?

Of zijn er nog andere oplossingen om die kans te verkleinen?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:07

Update:
Afgelopen zomer hebben we een test gedaan met vliegwerende halsters, dekens,kleding, etc, en ik had belooft jullie op de hoogte te houden.

We hebben mooie resultaten behaalt, en met behulp van deze test,s een wasmiddel ontwikkeld dat al je textiel vlieg en daas werend maakt.
Je kunt je kleding na gebruik ongeveer tien keer wassen tot dat de werkzaamheid afneemt.
Paarden dekens etc blijven lange tijd werend, echter is de duur wel afhankelijk van de weersomstandigheden.
We hebben het middel ook verdund op stalmuren gespoten, en de vliegbelasting verminderde aan zienlijk.

Het middel komt vanaf mei beschikbaar, maar is van af eind deze week reeds bij een aantal geselecteerde dealers beschikbaar.

Ik hoop jullie zo voldoende te hebben ingelicht.

Heb je vragen stel ze gerust via pb...liever niet in het topic aangezien reclame maken niet is toegestaan.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:19

Vamoose...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:57

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:20

Dazen komen toch af op warmte en beweging :P

Vamoose is permethrin toch,ben daar geen liefhebber van.

Denk niet dat papagroom dat gebruikt,zal wel iets met etherische olie zijn gok ik :j
maar ik ben heel kritisch, in principe kun je toch elke vliegenspray op je halsters of dekens spuiten zodat het paard onaantrekkelijk word? -
Wat maakt jouw product beter papagroom?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:36

ellepel schreef:
Dazen komen toch af op warmte en beweging :P

Vamoose is permethrin toch,ben daar geen liefhebber van.

Denk niet dat papagroom dat gebruikt,zal wel iets met etherische olie zijn gok ik :j
maar ik ben heel kritisch, in principe kun je toch elke vliegenspray op je halsters of dekens spuiten zodat het paard onaantrekkelijk word? -
Wat maakt jouw product beter papagroom?

Dit is een nanotechnologysch product..Het product brengt een nanomolecuul in de vezel die daardoor een sterk negatieve uitstraling op insecten heeft.
Het product is hierdoor bijzonder effectief, makkelijk toepasbaar, en....100% gifvrij...je moet het effect vergelijken met sommige mannen...je denkt..jeetje wat een lekker ding...maar als je er een halve meter af bent denk je...laat maar...LOL...
Het product is overigens reukloos, en gebruik je als wasmiddel voor de hand, of maschinewas.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:39

Gisteren kreeg ik bericht van Ecostyle dat één van onze andere paarden testpaard wordt voor hun nieuwe produkt Darmbalans. Dat is een kuur met kruiden waarin een pre- en probiotica verwerkt is.
Ik ben heel benieuwd of ik verschil ga zien met het andere paard dat testpaard is voor de Oerbalans ook van Ecostyle :)

Zoals jullie al vaker van mij gelezen hebben ben ik van mening dat een verstoring in de darmflora een
hele grote trigger kan zijn bij stofwisselingsstoornissen zoals zomereczeem, hoefbevangenheid etc.
Natuurlijk zit ik wel met een extreme problematiek bij de paarden en hebben we al heel veel overwonnen qua gezondheidsproblemen door die gifstoffen maar het laatste stukje, zomereczeem zou ik ook nog graag op willen lossen :) Per slot van rekening waren ze allemaal kerngezond voordat ze die gif rotzooi binnen kregen.

Twee van de eerder vergiftigde paarden zijn nu testpaard. Nr. 3 die vergiftigd is krijgt uitsluitend Vitalbix en Mariadistelzaad bij en dan hebben we gelukkig ook nog steeds 1 kerngezond paard die ten tijde van de vergiftiging in een wei ernaast stond.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van hopelijk goeie resultaten :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:07

Ik heb al een en ander gelezen hier in dit topic maar heb het momenteel super druk en geen tijd om veel te lezen.
Ik ga vrijwillig gaan helpen bij een vriendin met een opvang voor oude en zieke paarden, het zijn er heel wat.... Haar man kent nogal wat van zalfjes voor mensen en we zijn nu een mengeling aan het testen (soort poeder dat moet opgelost worden in water die super goed helpt bij mensen met exceem) en ik meng dat met cbd zalf (omdat dit bij mij goed helpt), azijn en tea trea oil (omdat dit super goed helpt bij genezen en regeneren van de huid bij mezelf.) Voorts hoorde ik van zink zalf, maar weet dat er mensen zijn die hier allergisch voor zijn, is dat bij paarden ook zo?
Ik las ook nog drainage kuur van de groene os met maria distel en ijslands zeewier. Klopt dit? Is dit werkelijk goed?
De eigenares van de paarde opvang zei me dat ik dit mocht bestellen om enkele excemers (boerepaarden) , te behandelen, maar wou eens weten wat jullie de perfecte aanpak vinden. Een deken zal moeilijk gaan, dus we zouden inwendig en uitwendig gaan werken in de hoop dat ze niet teveel last hebben dit jaar. Wie helpt ons aub? De paarden staan nooit op gras, ze krijgen een grote baal hooi in de weide.
Weet iemand soms of er een middel bestaat om knutten op afstand te houden?