[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:18

cynthiar schreef:
Meganyr:
Ik heb zijn waterbak een paar keer door laten lopen en leeggehaald. Hij drinkt hetzelfde water wel uit een ton. En er staan bijna honderd paarden bij ons op stal en hij is de enige die zo vreemd doet.

Gelukkig drinkt hij weer :).

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:12

Ja hij drinkt gelukkig nog steeds uit zijn gewone waterbak en zijn dikke been van de mok wordt ook weer dunner, dus alles gaat de goede kant weer op.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:19

Vraagje: laten jullie je cushies enten? Marissa moet deze maand geënt maar twijfel of ik het zal doen dit jaar. Kom nooit op maneges ofzo dus daarom niet. Maar rij soms wel met andere, dus dan weer wel. Kunnen er bijwerkingen zijn? Ik heb dr altijd wel laten doen omdat het zo hoort, maar de shet waar ze mee staat word nooit gedaan. Dus doen of niet, en waarom welmof niet?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:25

Ik heb het met mijn dierenarts dit jaar erover gehad en zij raadde aan om het wel te doen omdat juist mocht mijn cushie de ziektes waar ze tegen enten wel krijgen hij dan nog veel verder van huis is, hij word echt een oud paard en heeft niet meer zoveel bij te zetten dus dat zou hij niet overleven. Maar ik weet dat er hier ook mensen zijn die heel goed kunnen onderbouwen waarom je het niet zou doen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:30

Ik laat gewoon ieder jaar enten en dat geeft geen problemen.
Ik heb eens in een amerikaans artilel gelezen dat je van te voren een tijdje vitamine C moet geven, voor extra weerstand.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:48

Hier wordt ook nix meer geent ( enkel nog tetanus om de 4jaar ofzo ). Ik rij geen wedstrijden en 1 of 2 hadden hier altijd ellende na de enting :(
En...op die bijsluiter van die spuiten staat dat de paarden in goede gezondheid moeten zijn om te enten...nou, 2 van de 3 hier zijn dat dus niet want die hebben cushing :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:53

Afgelopen jaar nog wel gedaan(alleen infuenza, doe tetanus apart), maar door alle problemen komend jaar niet meer. Ik ben er klaar mee, ze komen nergens, zijn jaren wel geent. Enige puntje is dat hun weidemaatjes wel op wedstrijd gaan. Maar de kans dat ze ziek worden is kleiner dan de problemen door t enten is mijn ervaring van afgelopen jaren (niet alleen voor mn cushies helaas, maarja die andere gaan wel op wedstrijd ).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:00

Mijn shetlander staat op een grote stal, dus ik laat hem gewoon mee inenten. Moet ook van de stal eigenaren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:03

Ik sta ook op een grote stal waar het verplicht is en regelmatig wedstrijden zijn met veel paarden van buitenaf.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:05

Ja, op een pensionstalling kan ik dat wel begrijpen dat ze vragen om te enten, vooral ook als er wedstrijden doorgaan.
Maar hier staan ze in het veld zeg maar, wel buurpaarden en buurezels en buurkippen...maar die worden ook niet geent en komen zelfs nooit uit hun wei :')

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:42

Marissa ziet er goed uit en heeft buiten de cushing geen problemen. Al is de cushing nu ook mooi stabiel. Ze is nooit HB geweest en zit mooi in het vet. Met mijn da hoef ik niet te overleggen, die heeft er volgens mij nog minder verstand van als ik. Dat maakt het zo moeilijk. Ik nijg naar niet doen, de pillen zijn ook al zo duur en het geld groeit ook niet op MN rug helaas. Ze heeft nooit bijwerkingen gehad van de enting, dus daar hoef ik het niet om te laten. Vraag me nu gewoon af wat de meerwaarde is van de enting? De paarden waar we weleens een rondje mee rijden zijn allemaal wel geënt trouwens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:43

Siersma schreef:
Vraagje: laten jullie je cushies enten? Marissa moet deze maand geënt maar twijfel of ik het zal doen dit jaar. Kom nooit op maneges ofzo dus daarom niet. Maar rij soms wel met andere, dus dan weer wel. Kunnen er bijwerkingen zijn? Ik heb dr altijd wel laten doen omdat het zo hoort, maar de shet waar ze mee staat word nooit gedaan. Dus doen of niet, en waarom welmof niet?

Ik laat Pablo niet enten,dat had nu z'on beetje gemoeten.Hij is absoluut niet in orde en vorig jaar was hij dat wel en na de enting ook niet meer.
Mijn fries word al jaren niet meer geent.(piroplasmose na de enting)
Ik ben klaar met die gifzooi.Mijn honden ent ik ook niet.Mezelf ook niet ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:55

Die van mij word ook gewoon geënt sta op een pensionstalling, maar eigenlijk ook nooit problemen gehad met de enting.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:45

Mijn katten zijn ook nog nooit geënt. Dus ja waarom MN pony dan eigenlijk wel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:07

Siersma schreef:
Mijn katten zijn ook nog nooit geënt. Dus ja waarom MN pony dan eigenlijk wel?

en jijzelf? ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:32

Ik liet al mijn dieren enten incl mezelf. :D
Stond op vrij grote stal. Ik vond het toch altijd wel prettig.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:20

Mijn merrie wordt ook gewoon geënt, tegelijk met de rest op stal. Ik kijk wel hoe ze het op dat moment doet, anders stel ik het nog even uit.

De laatste tijd heeft ze veel hoefzweren gehad, ik heb het alleen niet gemerkt... De hoefsmid zag het bij de laatste bekapbeurt. Iemand nog een tip om ze te verminderen?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:12

Vroeger als kind wel. Nu niet meer

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:46

Ik ben van plan gewoon weer wedstrijden te starten dit jaar dus enten zal ik wel moeten :).

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:46

Ik heb hem niet laten enten dit jaar. Juist omdat hij al genoeg troep in zijn lijf had dit jaar. Dierenarts vond het prima, mits je wel eens in de 4 jaar tegen tetanus ent. Nu kom ik nergens met hem en weidemaatje ook niet

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:13

Mijn cushing paardje word (net als de andere) 1x per jaar ge-ent. Eerder nooit problemen mee gehad dus ben benieuwd of dat nu veranderd.. al hoop ik natuurlijk van niet.

Al met al ben ik wel erg tevrede met hoe ze er nu bij staat!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-25 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:45

Diandra, je paardje ziet er heel goed uit!

Ik geef nu al bijna 2,5 maand prascend, maar zie geen verandering in zijn vacht. Verder deed en doet ie het prima.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:52

Diandra ze ziet er idd goed uit ! Fijne stekelbos, die manen ook :D

Merrxd inderdaad zo min mogelijk suikers en zetmeel. Is voor elk paard trouwens goed :)

Oona voor die verandering in de vacht zul je geduld moeten hebben tot na de verharing :j

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:53

ooh ok :-)