Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:00

Alleen zijn zaadjes vele malen goedkoper :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:01

MarjanB schreef:
Alleen zijn zaadjes vele malen goedkoper :D

Welk merk zaadjes raad jij aan en in welke hoeveelheid?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:26

Ik raad niks aan :+ maar ik voer wel de zaadjes van pit pit. Meestal geef ik 1 keer per 2 a 3 maanden een zandkuur van 500gr per dag en de rest van de tijd 1 a 2 handjes door het voer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:32

MaritB schreef:
Yes, maar ook dat soort producten zou ik niet aanraden.
Je wil de maagwand wel laten genezen maar de andere processen moeten door gaan.

Dus psyllium pellets van Floris pharma bijvoorbeeld. 14 dagen hoge dosering. Dat doet echt al veel. En de oorzaak van de zweren aanpakken.

Ik zou ook zeker geen bietenpulp of granen oid voeren.

https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... -je-paard/

Juist een paard met ene gevoelige maag zou ik heel sober voeren. Geen pulp, luzerne etc. Liefst zacht hooi, niet te stengelig (ik merk dat verschil bij mijn pony) en liever niet vasten. Ik kies er dus voor niet meer te scopen, de diagnose was ook waardeloos en was enkel veel geld kwijt en stond met een ziek paard weer op de stoep.

Ik heb dus baking soda als test gebruikt. Hij reageerde daar bijzonder positief op.

als je iets zoekt om als hulp te geven. Gebruik dan Mastic horse of zoals ik in begin van m’n post schrijf.

Dierenartsen adviseren vaak anders, maar die zijn geen voedingsdeskundigen.. net zoals artsen bij mensen vaak niet echt verstand hebben van voeding (ik leeg bijzondere adviezen van onze kinderarts voor mijn allergische dochter)

Ik zou niet zomaar bietenpulp afschrijven vanwege dat artikel. Net zo min dat Mastica altijd toepasbaar is. Hars kan best heftig zijn. Net zoals paarden met maagzweren soms goed reageren op luzerne(brok). Meten is weten. En dat is toch altijd stapsgewijs uitproberen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:31

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:04

Dank allen voor de informatie!

@ Hannanas; Hij heeft ook een aantal jaren helemaal zonder krachtvoer gestaan toen nog op stressvolle pensionstal. Omdat het nu (sinds de verhuizing 24/7 en SINDS DIE BLAUWE SUPER KORRELS) +/- 3 jaar zo goed gaat langzaam aan weer een beetje begonnen met klein beetje muesli. Ging ook heel lang goed. Echter geen blauwe super korrels meer en nu overgang weide -> paddock is weer even wennen/problemen. Hij krijgt ook een paar keer per week Pavo Vital. Zomer dus behandeld met Omeprazol 7 wk en daarna gelijk supplement wat hij nu nog steeds krijgt.

Bietenpulp/Luzerne zijn de meningen over verdeeld, en ik geloof ook dat ieder paard een andere behandeling nodig heeft en dat het bij de 1 werkt en bij de andere niet. Omdat dit 50/50 is, staat dit niet boven op mijn lijstje om te proberen. Ik heb ook gelezen over de Psyllium zaadjes, zaadjes lijken mij iets beter dan de pellets als ik het artikel van paar pagina's terug lees= deze toch?

Okay @MaritB dus de Baking Soda als test ipv supplement. Ik snap nu idd waarom je het niet lang kan geven.

MaritB schreef:
Met een eenvoudige test zou je kunnen herkennen of je paard toch een zweer heeft. 5 dagen lang 2x per dag gekookte lijnzaad met een eetlepel baking soda.

Dit zou ik graag uitproberen een paar dagen uitproberen. Maar hoeveel lijnzaad moet ik geven voor een paard van 550 kg?

Dan weet ik een beetje hoeveel ik moet bestellen en bestel ik ook gelijk de Psyllium, want wat er ook uit de test komt (wat zeker interessant is om te weten), de Psyllium zal hij waarschijnlijk nodig hebben ter ondersteuning.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 18-11-21 12:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:12

Hannanas schreef:
Slippery elm

Interessant, heb het even opgezocht. Is voor de slijmaanmaak. Hebben jullie maagpatiëntjes allemaal problemen met te weinig slijm of dat dat standaard is? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.. Ik merk het bij ons paard omdat hij de Pavo koeken niet goed weg krijgt, ookal breek ik deze in stukken (de Pavo vital brokjes gaan beter!) en omdat hij 1 à 2 x per jaar gemiddeld een slokdarm verstopping heeft.

Nog een interessant stuk:
https://www.equine74.com/nl/blog/4-voer ... mag-voeren

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:43

Die van mij staat nu helaas al 2 dagen zonder voer ivm zand/verstopping koliek ;( dus ben bang dat ik straks ook weer opnieuw moet beginnen met dr maag..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:54

Ik zou in dat geval direct starten met behandelen met omeprazol als je dat niet meer deed, preventief. Een kwart dosis kan al voldoende bij een lege maag (1mg/eenheid i.p.v. 4mg/eenheid gaf bij voeren na nachtelijk vasten een vergelijkbaar resultaat). Eventueel met de dierenarts overleggen of je voor vandaag 1-3x baking soda geeft, puur om nu al te neutraliseren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:55

MarjanB schreef:
Die van mij staat nu helaas al 2 dagen zonder voer ivm zand/verstopping koliek ;( dus ben bang dat ik straks ook weer opnieuw moet beginnen met dr maag..

Och jeetje! Veel sterkte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:09

Ze staat bij de lingehoeve, dus zal straks even vragen hoe en wat. Er gaan voor nu grote hoeveelheden paraffine en psyllium in via de sonde (meerdere keren per dag) dus hoop dat de psyllium iets doet voor dr maag.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:11

Slim mizora, (zo start ik bij mijn hond voor narcose of pijnstilling ook altijd alvast vantevoren) is een eitje voor ze bij de Lingehoeve om een maagzuurremmer aan je paard te geven Marjan. Hopelijk knapt ze snel op :knuffel:

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:57

Ben net gebeld door de lingehoeve, ze geven aan dat ze normaal geen maagzweren zien na het vasten bij koliek. Maar ze zouden het in de gaten houden. Verder:

Ze heeft gemest :) hartslag, temperatuur enz zijn nog goed. Ze voelde met opvoelen ook al leger van binnen. Op mijn vraag of ze zich gedraagt kreeg ik het antwoord dat ze praatjes begint te krijgen _O- #merrie…

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:58

Praatjes zijn altijd goed! Fijn Marjan :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:17

He wat rot, allemaal zorgen... Gelukkig gaat het de goede kant op, beterschap voor je paardje..

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:49

Hoi bokkers

Ik lees graag mee met jullie, maar heb een vraagje…

Mag een paard met maagpijn gewoon lijnzaadolie hebben? Ik voer mijn paard elke dag zo’n 60 ML lijnzaadolie en anderhalf schepje zeewier, dit voerde ik met Hipalgo bodybuilder, de bodybuilder wil ik vervangen door luzerne, is dat oké?

Heb de stal eigenaar gevraagd hem voorlopig geen brok meer te geven (hij kreeg 2 scheppen per dag) en vanaf nu krijgt ie droog hooi ipv voordroog,

Ik wil ff aankijken of dit iets uithaalt, graag julllie kijk erop :)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:48

Lijnzaadolie kan geen kwaad denk ik (in normale hoeveelheden).
Luzerne zijn de meningen over verdeeld, maar sommige maagpatienten reageren er wel goed op ;)

Wat naar Marjan! Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan.

Nog even een update van mijn kant: het is hier nu 3 weken geleden dat ik ben begonnen met Ekygard bijvoeren, omdat ik het idee had dat de maag vooruit was gegaan en de darmen achteruit (pijn reactie bij duwen op flanken). Het gaat nu al een stuk beter gelukkig!

Ik heb haar maag vanaf begin september 'behandeld' met Nexium (4 pillen per dag) en ben nu langzaam begonnen met afbouwen. Gelukkig geeft mijn merrie heel duidelijk symptomen aan, daarom laat ik haar nu liever niet meer scopen. Ik ga er vanuit dat het dezelfde type maagzweer is als wat er dit voorjaar is geconstateerd.

Als de zweren nu terugkomen wil ik eigenlijk verder gaan zoeken naar oorzaken voor de zweren. Ik ben bang dat er misschien een pijn oorzaak onderliggend is aan de maagzweren. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:41

Fijn Marijkiiii dat het een stuk beter gaat. Nexium hier ook geprobeerd (februari ofzo) maar helaas weinig effect.

Jij hebt het over pijn onderliggend aan maagzweren. Denk je dat je paard pijn heeft (los van de maag dan?)

In het algemeen:
Wat ik me dus afvraag, is dat het een probleem kan zijn met speekselaanmaak of dat dat "orgaantje"/"klieren" misschien minder goed werkt/werken bij veel paarden? Ook al heeft het paard onbeperkt ruwvoer (dus zou constant goed speeksel aan moeten maken) 24/7 buiten, paardenvriendjes, zo weinig mogelijk stress etc etc... We proberen het hier in dit topic met zijn allen zo goed mogelijk te doen voor onze maagpatiëntjes en ik ben benieuwd of hier toevallig iets over bekend is en / of een rol kan spelen?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 22:34

Ik weet dat er in het verteringsstelsel stoffen worden aangemaakt om het maagzuur op een natuurlijke manier te remmen om het zo op het juiste peil te houden. Het kan best zijn dat dit mechanisme bij bepaalde paarden verstoord is waardoor dit minder goed werkt. De redenen hiervoor zijn lastig te doorgronden. Het zijn complexe biologische processen en van veel factoren afhankelijk. Theoretisch is het in ieder geval wel mogelijk.

Wat betreft pijn: mijn paard lijkt een terugval te krijgen als ik haar weer onder het zadel breng. Misschien gewoon omdat het rijden met genezende zweren pijn doet (dat doe ik dus niet meer), maar het zou ook kunnen dat er lichamelijk misschien wat zit wat ook weer voor stress zorgt en de maagzweren versterkt. Kissing spines hoor ik bijvoorbeeld vaak als oorzaak aangewezen worden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:15

Mijn paard at de eerste 2 keer zijn luzerne in één moeite op, vandaag pakte ie het eigenlijk niet, of met hele lange tanden…. :( betekend dit dat de luzerne hem pijn doet? Of moet ik ff afkijken…? Of evt vervangen voor iets anders?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:53

SharonIndezz schreef:
Mijn paard at de eerste 2 keer zijn luzerne in één moeite op, vandaag pakte ie het eigenlijk niet, of met hele lange tanden…. :( betekend dit dat de luzerne hem pijn doet? Of moet ik ff afkijken…? Of evt vervangen voor iets anders?

Luzerne is voor die van mij een trigger geweest waardoor we weer in de molen zitten…

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 19:21

Die van ons reageert gedragsmatig heel heftig op lucerne,, misschien ook omdat het pijn veroorzaakt…

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:32

Ik geef alleen luzerne in brokvorm (equifyt), losse luzerne ben ik bang dat het te schep is, heb dat zelfs niet geprobeerd.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:42

Maar geven jullie de luzerne niet om dat het gewoon niet goed is of omdat het gewoon te hard is?

Hier nog aan het puzzelen blijf een boos paard houden ondanks nu bijna 2 weken Omeprazol.

Ze krijgt nu:

Vitalbix fiber
Dan de Omeprazol
Uur later de slobber met sulfaat
Savonds weer slobber en 350 gram brok
Verder hele dag door hooi en nog op de wei.

Wat kan ik nog doen voor haar

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:49

Van losse luzerne wordt aangenomen dat dit steekt in de maagwand en irritatie kan veroorzaken. Dat is hetzelfde met te grof stengelig hooi.