[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:19

_CS_ schreef:
joyce, ik heb dit ook gehad met mijn halsdeken.
Zit inderdaad te strak dan, en door het op en neer gaan en vele bewegen van de hals schuurt het enorm af.

Dank je wel voor de reactie.

Iemand tips voor (hals)dekens die ruim vallen? Heb nu de ivanhoe maat L op een pony van 1.47.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:35

@joyce83
ik heb ook een halsdeken maat L voor mijn haflinger en die zit toch heel comfortabel
Ik heb er wel wat aanpassingen aan gedaan omdat het makkelijk naar achter trekt, als je wil neem ik er eens een foto van.
Ik heb al andere dekens gehad maar keer altijd terug naar mijn oude Ivanhoe (is al honderden keren hersteld)

Anniick

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:00

Ik heb voor Flip een drainage kuur besteld en ook zeewier en brandnetel. Eens kijken of dat helpt. :) Mocht dat niet helpen, dan toch maar een dekentje op denk ik..

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:24

Citaat:
Wat ik me nou wel afvraag, misschien weet jij dat. Bregh staat op gras dat te rijk is (vandaar graasmasker vanaf morgen) aan eiwitten, maar toch heb ik af en toe het idee dat ze voor spieropbouw net wat te kort komt. Zij er eiwitten die op verschillende manieren in het lichaam gebruikt worden of is het eiwitoverschot dat in haar manenkam zit hetzelfde als wat ze eigenlijk voor spieropbouw zou moeten gebruiken?

@Breghje
Er zijn wel verschillende eiwitten, maar geen idee of er verschillende functies zijn. Volgens mij niet, maar weet het niet zeker. Even overgenomen:

Eiwitten zijn opgebouwd uit een twintigtal verschillende aminozuren; ieder aminozuur
bevat een zuurgroep en een aminogroep. Dit verklaart waarom men via de
stikstofbepaling het eiwitgehalte kan meten.
Bepaalde eiwitten zijn inhoudelijk beter dan andere voor wat betreft hun
samenstelling aan aminozuren; men maakt een onderscheid tussen essentiële
aminozuren en niet-essentiële aminozuren.

De dikke, harde manenkam bij semepaarden wordt ook wel gezien als ontstoken, dus niet perse als overschot aan eiwitten/vet. (vroeger wel: dikke nek=teveel eiwit. Ik hield dat als graadmeter aan en paard moest direct uit het gras. Maar toen was er nog niets bekend over fructaan).
Nu is het wel zo dat erg veel paarden gewoon te dik zijn. Een overschot aan eiwitten wordt omgezet in energie of vet. Dat weer wel. Afvallen dus! Graasmasker is wel goed daarvoor.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:16

[quote="Breghje"][quote="opisop_shop"]
ze zakken allemaal al snel naar achteren toe inderdaad, maar misschien was hij wel wat groot?
Kun je hem niet innemen, of aan de voorkant wat strakker zetten?

Dus, op de rug een stuk dubbelslaan en vastnaaien;
Afbeelding

Afbeelding

Goed oprollen met afdoen en dan gewoon snel te werk gaan, helaas zijn de dekens idd erg statisch :P

Hebben jullie daar ook al last van dat ie steeds afzakt? (is dit de Pagony?)
Hier nog al zo`n geval! Onze pagony wordt nu voor het 2e jaar gebruikt maar het elastiek rekt helemaal uit.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:41

Heb gisteren de Pagony ZE deken maat 185 gekocht. Vita had eerst de 195, maar deze zakte steeds scheef en naar achteren.
De 185 leek goed te passen en alles is goed verstelbaar.
Maar nou kreeg ik een berichtje van de staleigenaresse dat deze deken ook steeds scheef zakt. Hebben jullie een idee hoe dit kan?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:06

Mijn dekens zakken ook scheef, omdat mijn paard zijn staart scheef draagt. Misschien doet die van jou dat ook? Of misschien rolt hij wel alleen linksom, of heb jij de ene bilkoord strakker dan de ander?

Die pagony's zijn echt ondingen. Ze zijn veel te elastisch bij borst/halsgedeelte waardoor ze inderdaad naar achteren schuiven, schuren bij de schouders en teveel overhangen aan de achterkant. Ik heb mijn pagony-geval welgeteld 2 dagen opgehad (allebei de keren omdat de andere deken in de maak was) maar ik vind het echt een onding.
Paard loopt nu met de rambo, maar helaas is de gladde stof die de zadelmaker erin heeft gezet niet echt glad (zei ik 'm al) en daardoor krijgt hij kale schouders... :roll: ook een stukje op zijn hals wordt steeds kaler en dat komt denk ik door het nieuwe stukje stof dat daar ook opgezet is. Toch maar eens kijken of ik niet zelf ergens écht gladde stof kan vinden om erin te zetten.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:11

Ik ben ook helemaal weg van de Rambo hoody, ze moesten er alleen nog eentje ontwikkelen met een "eczeem buikflap" dan zou hij perfect zijn. Heb hem nu twee jaar in gebruik, buitenkant is nog steeds goed alleen begint binnen de gladde stof te slijten. Ook de horzels steken mijn paardje niet, wat vooral hier in brabant een must is...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:20

hier een foto hoe ik het opgelost heb
-vooraan heb ik enkele lussen aan genaaid waar mijn halster door kan
-onderaan heb ik een flap gehangen (was bij de herstelset van Ivanhoe) en een riem aan die vast kan aan de buikriem
-en als extraatje heb ik een dekensingel gekocht die alles meer op zijn plaats houdt :+
Ipv 5 keer mijn deken / dag goed te leggen moet ik het nu max 1 een beetje naar voor trekken.
Ze staat gelukkig aan huis...ik zou anders niet weten wat doen :P
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:24

Bij ons paard schuurt de rambo ook wel bij de manen, alleen heeft ze vrij harde/stugge manen, dus dat scheelt.
Maar verder schuurt hij niet, bij de schouders ofzo.
De elastische dekens vond ik juist qua pasvorm comfortabeler en een stuk koeler dan de rsi, alleen scheuren ze heel snel.
@Annetje, kun je niet zo'n bh proberen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:40

Iana, jouw halsdeken is ook flink gehavend :P
Maar wat ligt het ver naar achteren?
Die sluitingselastiek hoort net achter de achterbenen te lopen.

Die van mij heeft haar deken weer gesloopt, grrr, fijn die hengstige merries overal.
Dus de ander weer op.

Overigens loopt die van mij altijd zonder buikflap.
Ik naai het elastiekje wat tussen de voorbenen door gaat een keer dicht zodat er een lus ontstaat en doe er gewoon een dekensingel overheen.
Gaat prima, ze heeft ook geen buikflap nodig en wordt pissig als ik hem om doe.

Scheef zakkende dekens heb ik ook geen last van.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:51

ellepel schreef:
klijntjuh jij had toch allang een eczeemdeken op bij je tinker?
en anders word het denk ik toch es tijd om dat op te gaan doen :j

Bleek VEEL te groot.. _/-\o_
Dus eigenlijk moet ik nog een passende.. :j Maar ik wilde geen dure aanschaf doen voor ik weet of dit wel echt helpt/ fijner is dan een beetje jeuk zegmaar.

Ze heeft geen wondjes of iets. wel jeuk,.. maar een deken lijkt me ook geen pretje..
Ik ben zo in dubio.
Ik had hier op bokt een deken overgenomen, maar die was groter dan gezegd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:56

nou,ik weet uit ervaring dat jeuk erger is dan een goede deken hoor!
zou toch kijken of je gewoon ergens een goedkopere kan kopen die goed past en op doen.
dan houdt ze erst nog wel een week of 2 jeuk,maar dat trekt wel weg.

maar ik zou wel een deken op doen.
ja en ze kosten geld,maar een eczeempaard kost nou eenmaal geld.

veel geld 8-)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:58

Dat klopt :j

Ik ga gewoon eens opzoek! En dan dus nog even volhouden met ophouden dus?
En in de regen e.d.? kan dat kwaad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:01

nee,kan geen kwaad.
appie loopt al vanaf vorige week donderdag non stop onder de eczeemdeken
die heb ik er in de tussentijd niet afgehad en ik ben er wel van overtuigd dat hij nog leeft,heel is en geen last heeft van zijn vacht. :D
het andere eczeempaard op stal loopt ook 24/7 buiten rond met de eczeemdeken en afgezien van wat scheefzakken gaat dat ook prima.

vergelijk het met fietsen in de regen,als je broek nat is dn droogt die heel snel weer door je eigen lichaamstemperatuur.
dat stukje wat niet tegen je lichaam aankomt blijft uiteraard langer nat, en dat is ook zo bij de eczeemdekens,maar dat is niet erg.

vind je het wel sneu,dan kun je nog kiezen voor binnen zetten met regen,deken af(maar zou ik nu echt niet doen)
of er een regendeken overheen leggen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:03

Thanks.. dan zou ik inderdaad eerder voor optie 2 gaan, maar dat gaat weer zo broeien..
Ik ga het gewoon uitproberen!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:27

@_CS_
Ja ik weet het dat het te ver naar achter ligt maar haar nek is dik en kort :+ dus als het op de juiste plek ligt heb ik stof te veel op haar schouders en een maatje kleiner kon ze niet in, daarmee dat het altijd naar achter kruipt...fffieuw...wat ne uitleg _/-\o_
Het deken is 3 jaar oud en heeft inderdaad al veel meegemaakt, gelukkig kan mijn naaimachine het aan :D

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:41

Mijn deken word kapot gebeten door pony van stalgenoot HELP :')

Heeft niemand daar last van?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:47

cribox er op smeren, of hertshoornolie.,
dat stinkt enorm!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:04

Het is idd vervelend dat andere paardjes het dekentje opeten, doen ze bij mij ook.
Maar de rsi kan wel veel hebben!
En ik vind het zielig om er anti-bijt op te doen, dan kunnen ze ook niet meer knuffelen, dat doen ze namelijk ook erg veel!
Dus dan maar af en toe naaien, maar met deze deken hoeft dat niet zo vaak!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:06

klijntjuh, ben je er zeker van dat ze eczeem heeft?
Omdat je in je eerste topic vertelde dat de vorige eigenaar zei dat het aan een soort voedingsallergie ofzo lag toch? Ik was een van de mensen die je er toen op wees dat het toch best wel eens eczeem zou kunnen zijn, maar daar was jij het toen niet mee eens :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:08

iana: ik snap je uitleg haha.
Maar voor 3 jaar is het nog wel netjes haha
Een naaimachine doet wonderen :j

Oww enne dekens zijn duur.
Ik neus vaak even naar 2e hands dekens.
Als er dan wat staat voor een leuke prijs, koop ik hem, ook al heb ik hem niet nodig :D
Op een dag heb ik ze toch een keer nodig.

op=op: daar dacht ik dus ook net aan ;), Klijntje, als het echt eczeem is kom je er niet onderuit hoor. Dan zul je er toch aan moeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:46

maar diaz was toch van superroos?
die zat ook hier in het eczeemtopic ,en volgens mij had ze toen ook al licht eczeem :j

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:30

gvd
ben ik vanaf vorige week in engeland geweest, ervoor goed ind e gaten houden en smeren met derfen en eigenlijk alleen last op de buiknaad,'kom ik terug... vriendlief had opgepast en zei, het is goed gegaan hoor en ik heb ook niet gesmeerd... ik dat k u t
maar goed even kijken, en ja hoor, heel de bovenlaag van dr manen eraf geschuurd, staart gelukkig niet, buiknaad opgezet en dr hoofd onder de maantop stuk..grrrrrrr en daar had ik echt de balen van!
In ieder geval heeft ze nu de deken weer op en heel dik in de derfen gezet, ik ben dit weekeinde naar pinkpop en dus niet in de gelegenheid om te checken, kijken of t zo goed gaat!!!

pffff

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:38

opisop_shop schreef:
klijntjuh, ben je er zeker van dat ze eczeem heeft?
Omdat je in je eerste topic vertelde dat de vorige eigenaar zei dat het aan een soort voedingsallergie ofzo lag toch? Ik was een van de mensen die je er toen op wees dat het toch best wel eens eczeem zou kunnen zijn, maar daar was jij het toen niet mee eens :o

Tja.. ik begreep dat het was wegens eiwitten e.d. , maar eiwitten prikken je niet precies op je buik en bij je manenkam :')
(ze staat rond de schemer ook echt te slaan naar haar buik..)

Ik doe heel voorzichtig met voer. Ze krijgt nu drainage van groene os, vitamine, mineralen e.d. en verder hooi.
Maar dit is niet voldoende om haar aan te laten komen, dus heb ik natures best musli gehaald vandaag (van Pavo)

Nu net een exceemdeken besteld (met hoofd-ding.. ze heeft ook kale plekjes van het schuren aan haar hoofdje)

Hopelijk doet het zeker wat!
Maar ik denk persoonlijk inderdaad wel de mugjes.. (vast in combie met suiker en eiwit waar je met koudbloeden toch al mee op moet passen)