Citaat:
Wat ik me nou wel afvraag, misschien weet jij dat. Bregh staat op gras dat te rijk is (vandaar graasmasker vanaf morgen) aan eiwitten, maar toch heb ik af en toe het idee dat ze voor spieropbouw net wat te kort komt. Zij er eiwitten die op verschillende manieren in het lichaam gebruikt worden of is het eiwitoverschot dat in haar manenkam zit hetzelfde als wat ze eigenlijk voor spieropbouw zou moeten gebruiken?
@Breghje
Er zijn wel verschillende eiwitten, maar geen idee of er verschillende functies zijn. Volgens mij niet, maar weet het niet zeker. Even overgenomen:
Eiwitten zijn opgebouwd uit een twintigtal verschillende aminozuren; ieder aminozuur
bevat een zuurgroep en een aminogroep. Dit verklaart waarom men via de
stikstofbepaling het eiwitgehalte kan meten.
Bepaalde eiwitten zijn inhoudelijk beter dan andere voor wat betreft hun
samenstelling aan aminozuren; men maakt een onderscheid tussen essentiële
aminozuren en niet-essentiële aminozuren.
De dikke, harde manenkam bij semepaarden wordt ook wel gezien als ontstoken, dus niet perse als overschot aan eiwitten/vet. (vroeger wel: dikke nek=teveel eiwit. Ik hield dat als graadmeter aan en paard moest direct uit het gras. Maar toen was er nog niets bekend over fructaan).
Nu is het wel zo dat erg veel paarden gewoon te dik zijn. Een overschot aan eiwitten wordt omgezet in energie of vet. Dat weer wel. Afvallen dus! Graasmasker is wel goed daarvoor.