[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:57

diddle kijkt gewoon even :roll: en dan is het weer klaar...
:=
dwaas

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:24

Mensen ik zie door de bomen het bos niet meer..

Mijn 15jarige pony is sinds vorig jaar zomer een klein beetje begonnen met schuren, dit jaar is het echter veel erger geworden.

http://i18.photobucket.com/albums/b107/ ... om/1-1.jpg
Zomer 2007

http://img246.imageshack.us/i/23764982.jpg/
Augustus dit jaar. ( ;()

Z'n manen zijn nu nog erger afgeschuurd, in het midden zit een hele lelijke "hap".
Ik heb hem nu al 11 jaar en dit is echt een ontwikkeling van de laatste 2 jaren.
Meneer heeft wel vaker huid problemen gehad en is er klaarblijkelijk erg gevoelig voor.

Ik smeer hem nu sindie drie weken 3x per dag in met een spulletje van hobo, maar ik vind het resultaat magertjes.

Wat denken jullie? Gevalletje eczemer?
Ik wil nu iig bij de paardendrogist een emmer stop-itch bestellen en daarnaast nog een smeerseltje voor uitwendig gebruik.

Help? |( :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:55

Naaltje schreef:
de mijne ziet er op zich nog netjes uit, alleen is zijn ivanhoe deken aan het instorten.. :\ de scheuren worden steeds groter getrokken..

bieflap heeft een snee in zijn bil (weidegenoot die de deken bij dids sloopt) en ik vermoed dat diddle hem keihard getrapt heeft.. die had namelijk weer verwoestingen aan zijn deken

waarom doe je die dan niet gelijk naaien, is nogal te verwachten als je dat niet repareert dat ze dan verder uitscheuren[/quote]
ik repareer handmatig met ijzergaren en een strech-naald. echter heeft die stomme bieflap bepaalde aim-places, en bijt hij regelmatig en herhaaldelijk op dezelfde plekken waardoor de reparaties gemold worden en dan dus de scheuren verder kapot getrokken worden
en volgens mij wordt de deken erg zwakker als je hem naait op plaatsen

ik repareer dus wel degelijk[/quote]

Okee vreemd, mijn moeder repareerd mijn dekens dan altijd maar op plekje waar hij genaait is zal hij nooit meer scheuren doe je het met de hand of met machine ? mijn moeder gaat er namelijk wel flink wat keren overheen zodat er olifant aan kan trekken..

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:57

machine gaat niet, deken te dik voor de machine..
heb paar plekken met machine gedaan en die heb ik al over kunnen doen..
deze stof rekt teveel heb ik het idee..
de equitheme bleef beter heel op de reparaties (tot er echt geen houden meer aan was :+ )

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:15

Naaltje schreef:
machine gaat niet, deken te dik voor de machine..
heb paar plekken met machine gedaan en die heb ik al over kunnen doen..
deze stof rekt teveel heb ik het idee..
de equitheme bleef beter heel op de reparaties (tot er echt geen houden meer aan was :+ )

welke deken heb je als ik vragen mag
want ik heb een boett en die is ook behoorlijk dik en mijn moeder naait ook gewoon over stikzels heen zeg maar en dat is toch wel echt hard en dik
heb je wel goeie naalt ? jehebt speciale naalden voor dik materiaal die gaan minder snel kapot zijn wel prijzig maar gaan wel lang mee..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:27

heb een ivanhoe :)
de machine kan het gewoon niet aan.. die wil helemaal niks meer doen dan zegmaar :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:00

Ik doe mijn Ivanhoe met de hand, maar zou hem ook wel gewoon door de machine kunnen halen. Kwestie van niet teveel trekken (omdat ie redelijk elastisch is).

Nou ja, bij deze roep ik de betreffende pony uit tot
*Mega eczeemdeken sloper*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:03

onze machine deed echt gek, naald blijft gewoon heel maar hij gaat heel erg loeien en komt niet meer vooruit :')
dat was het moment waarop ma rood aanliep en mij duidelijk maakte dat ik moest stoppen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:19

Dat akkefietje ken ik :D
Dan staat ie niet goed afgesteld, en gaat ie lussen en komt ie vast te zitten en gaat ie keihard loeien.
hahahahahahaahahahahahahaha

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:21

ma heeft me verboden dat ding nog eens onder de machine te leggen >;)
is ook kneiter oud beestje, dus weet niet wat daar nog aan in te stellen zou zijn..?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:57

@ Sonja: ik wilde je nog even bedanken voor je tip voor het Marstall Vito voer :) ik heb sinds vandaag m'n eerste zak, hopelijk gaat het voor hem werken. Hij vindt het in ieder geval heerlijk.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:07

Mijn boett gaat ook gewoon onder de naaimachine, maar soms vind ik het toch makkelijker om met de hand te doen. Ik naai nu ook met ijzergaren, helaas heeft die nu ook al los gelaten. Sommige delen van de deken krijg ik niet eens onder de naaimachine!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:09

aam_mic schreef:
Mijn boett gaat ook gewoon onder de naaimachine, maar soms vind ik het toch makkelijker om met de hand te doen. Ik naai nu ook met ijzergaren, helaas heeft die nu ook al los gelaten. Sommige delen van de deken krijg ik niet eens onder de naaimachine!

Misschien heeft mijn moeder dan gewoon goede machine geen idee, alles gaat er eigenlijk odner ook regendekens enz en fleece en de eczeem dekens ook mijn hals van ivanhoe gaat er gewoon onder..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:22

bliksem schreef:
Mensen ik zie door de bomen het bos niet meer..

Mijn 15jarige pony is sinds vorig jaar zomer een klein beetje begonnen met schuren, dit jaar is het echter veel erger geworden.

http://i18.photobucket.com/albums/b107/ ... om/1-1.jpg
Zomer 2007

http://img246.imageshack.us/i/23764982.jpg/
Augustus dit jaar. ( ;()

ik zie er niet zo veel aan eigenlijk?
je kunt wat producten uitproberen voor eczemers,mischien zit er iets bij wat helpt
ik ben wel benieuwd of die stop itch gaat helpen,dat is een product wat ik nog niet ken.

edit:
ik heb even in je profiel gespiekt,maar ik zie op een aantal foto's dat hij veel en veel te dik is.
zet hem maar op dieet, flink bewegen,niet te veel gras en wel genoeg vitamines.
vaak helpt dat ook al enorm goed tegen het schuren

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:05

Vreselijk knappe shet zeg!
Ik zie er ook niet zoveel aan..begint het jeuken later in het eczeemseizoen, of al meteen van begin af aan?
Kan het zijn dat hij last heeft van zijn vachtwisseling, waardoor hij gaat jeuken? Zo'n dikke bos manen en hitte in een verstikkende vacht kan ook enorme jeuk geven hoor ;)

Idd wat Ellepel zegt, alle suikers uit voer weglaten, zorgen dat hij aan zn vitamines komt en desnoods een kuurtje drainage compositum erin (helpt van binnenuit bij aanmaken wintervacht en ontdoen van wintervacht)..mijne krijgt dat ook weer bijna en helpt altijd goed.

Stop Itch heb ik ook gebruikt, althans mn meisje...duur spul en het hielp haar niets iig..maar voor elk paard is het weer anders.

Luis heb je overigens ook uitgesloten? (hoewel ze daar op den duur wel erg mager van kunnen worden)

Succes.

Hoe gaat het met jullie eczemers? Ondanks het warme weer gaat het hier heel goed..ze kan zelfs overdag zonder deken staan langere tijd om te luchten. Schuren heb ik dr al een week niet meer zien doen..lang leve de wat koudere nachten :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:52

Ik neem aan dat jullie wel zien dat de manen nu bijna 15 cm korter zijn? :P

Op welke foto's vind je hem veel een veel te dik ellepel?
Helaas helaas krijgt hij al zo goed als niks aan voer en suikers, hij krijgt ongeveer 3/4x per week (alleen als hij niet ook buiten heeft mogen grazen) 2/3 handjes safe&sound van dodson&horrel met daarin toegevoegd een schepje magnesium, zeewier, half plakje roggebrood en lijnzaadolie.

Verder staat hij 24/7 op het land waar geen enkel sprietje vet gras te vinden is. Hij kan dus zelf genoeg bewegen op de weide (we hebben een paddock paradise) en daarnaast word hij 1x per week gelongeerd en loopt hij buiten 2/3 keer aan de lange lijnen, de overige dagen maken we een wandeling)

Meer beweging dan dit kan ik hem niet bieden aangezien hij niet geschikt is om onder het zadel of voor de wagen te lopen.
Dit patroon houden we nu al 2 jaar aan, slanker kan ik hem simpelweg niet krijgen.

Ik vind het moeilijk om me te herinneren wanneer hij precies is gaan schuren dit jaar, het zou best kunnen dat het erger is geworden na de langste dag van het jaar. Hij zit nu echt al behoorlijk en z'n vacht dus het zou me ook niet verbazen als het door de vachtwisseling komt, het verbaasd me alleen dat het dit jaar zoveel extremer is dan de andere 11 jaren dat ik hem al heb. :P
Voorheen liep hij 24/7 met vlechtjes om het door te laten luchten, maar nu schuurt hij zowat het hele vlechtje eraf dus laat ik de manen los.

Luis heeft hij niet.

Sorry voor het enorme verhaal. :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:27

Wauw een PP is ook mijn wens :)

Vergeet niet dat hij al ouder aan het worden is he..dan gaat het verharen ook wat moeilijker..eer de zomervacht geheel door is of soms zelfs niet, begint de ondervacht alweer wintervacht aan te maken..
Mijn draver van 20 heeft ook opeens jeuk..aan zn staart weliswaar..geen eczeem bij hem..maar hij heeft cushing, dus verharen gaat moeilijk, wat hem enorme jeuk geeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:31

Wanneer laten jullie de deken helemaal af?
Mijn haflinger staat dit jaar voor het eerst onder een deken, kan niet wachten om haar weer heerlijk 'naakt 'te laten rondkuieren ;-)

ik lees na 2x vriezen en eind van de maand,beetje afhankelijk van het weer dus :-)

Ze staat nu onder rambo met hoody,die werkt voor haar echt super, maantjes groeien weer mooi aan gelukkig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:17

Zo, wat voer je dat beestje veel bij zeg, bliksem.
2/3 handjes voer? Die van mij krijgt maar 1 handje en die is stukken groter. En al die dingen erbij, misschien iets teveel van het goede? Roggebrood?????
Magnesium EN zeewier? Pfffff Zeewier bevat op zichzelf al heel veel dingen.
Ik zou eerder denken dat ze overvol gestopt wordt door alles wat je erbij geeft.

Krijgt ie wel hooi of kuil bij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:38

bliksem:
op de foto in je profiel dat hij aan de bijzet loopt ,daar heeft hij erg veel vet op billen en erg dikke hals.
de foto met het zadeltje op zijn rug ( haha ,wat zijn ze dan klein he?)

bovenste foto in je profiel vind ik hem juist wel errug mooi!
:D

ik vind niet dat je teveel voert hoor.
vitamientjes mogen ze best hebben.
appie krijgt nu 4x per week een volle schep muesli en nog granenmix en ook nog es zeewier en vitamine e en selenium.
hehe en hij ziet er momenteel erg goed uit

kwestie van wat dingen uitproberen denk ik?
probeer wat smeersels uit.
zet hem eventueel een tijd echt van het gras af en kijk of de jeuk dan minder word.
stop es een 4 weken met alle voer ( alleen hooi of gras)en kijk of het dan ook verschilt?

geef je al lang zeewier eigenlijk?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:51

Voer je ook S&S CarolShadow?
Valt namelijk (in "handjes") niet te vergelijken met echte biks/broksoorten.
Van een snufje magnesium en een klein handje zeewier raakt hij echt niet overvol hoor, ik zal zo eens een foto maken, ik denk dat je de proporties een beetje overschat. :D

Zeewier geef ik wel al een een tijdje bij ja, ben ik mee begonnen omdat hij steeds liep te modderen met z'n weerstand.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem helemaal van het gras af te halen, we hebben alleen maar land tot onze beschikking (dmv paddock paradise probeer ik de grasopname te verminderen en beweging te stimuleren).

Als we volgende week weer met hooi gaan beginnen zal ik eens een tijdje stoppen met bijvoeren.
Als ik dat nu doe krijgt hij nog 0,0 aan voedingstoffen binnen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:55

Nou, heb die foto even bekeken en hij is echt dik.
Nou zijn shetjes vaak toch al aan de wat stevigere kant.
Maar ze staan er ook om bekend goed zonder krachtvoer e.d. te kunnen. Juist het bijvoeren van deze dieren kan vaak verkeerd aflopen. Deze beesten zijn zo teer dat ze niet zoveel nodig hebben.

Met vitamines kun je ook overdoseren,het is lang nieta ltijd veilig, en vind dat dit beestje (voor zijn grootte, e.d.) behoorlijk wat naar binnen gewerkt krijgt.

Zou eens stoppen met alle andere zaken en alleen wat ruwvoer erbij geven, denk dat de shet daar meer dan zat aan heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:05

ja en toch ben ik wel voorstander van een liksteen en/of wat bijvoeren.
2 handjes is niet zo heel veel he?
is toch zo dat in veel ruwvoer tekorten zitten.

ze zou inderdaad es kunnen proberen om hem een maand lang de supplementen weg te laten.
alleen die 2 handjes safe en sound bijvoorbeeld?
dat is toch ook voer waar verder alles in zit?

reden dat ik naar de zeewier vraag is dat je dat echt als kuur moet geven.
als de pot leeg is moet je er mee stoppen.
zit nl nogal jodium in welke invloed kan hebben op de schildklier.
als die te langzaam gaat werken kun je ook jeuk krijgen,worden ze vaak wat sloom en dikker van.

wat had hij precies met zijn weerstand als ik vragen mag?
is de jeuk daarna begonnen?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:08

Ik ben zelf van mening dat s&s geen echte vorm van krachtvoer is omdat het een grashaksel is (ruwvoer basis).
Het ziet er zo uit
Afbeelding
De brokjes zijn vitaminebrokjes.

Zoals ik net al zei ga ik binnenkort als ze weer hooi bijgevoerd krijgen een paar weekjes proberen hoe hij het er vanaf brengt zonder het bijvoeren.
Maar ik denk vooralsnog dat je het bijvoeren overschat, ik geef het alleen als hij hard gewerkt heeft en geen gras heeft mogen eten buiten de deur. M'n verzorgster geeft het denk ik wel altijd.
Ik denk dat mijn schatting van 3/4 keer iets te enthousiast was en dat het bij 3x per week wel blijft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:10

Ieder persoon weet dat shetjes sober gehouden moeten worden.
Het wordt een ander verhaal als zo'n beestje voor de kar gespannen wordt en fanatiek marathonwedstrijden e.d. mee gedaan worden.

Ik denk serieus dat dit beestje last heeft van scheve verhoudingen en het lichaam daarom het niet meer aan kan.

In het krachtvoer zijn de vitamines zodanig samengesteld dat ze elkaar goed aanvullen. Als er daarna nog dit en dat wordt bijgevoerd, kun je hele hoge pieken en lage dalen krijgen wat niet bepaald goed is.

Daarom heb ik Shadow nu op een brok staan die hoog in de vitaminering zit, en voer enkel nog kuil daarnaast, en ze doet het retegoed.