Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:37

Ik sta hier nog steeds te kijken van alle klachten bij jullie paarden! Gwendolyn heeft momenteel eigenlijk geen klachten. Je ziet het aan haar lange haren, spierverlies-- mager op de ribben, maar wel een dikke buik en in het najaar is ze denk ik toch licht hoefbevangen geweest, maar dat is achteraf. Maar als ik jullie zo lees... Vooral die huidproblemen en andere nare dingen... Wat naar is dat!
Laatst bijgewerkt door Zucchero op 06-03-13 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:37

Gefeliciteerd met je paard Zucchero! De mijne wordt in mei 25.

Fijn dat je nu zo'n mooi plekje hebt Imago!

Nado: ik zal voor je duimen!

Met Illo gaat het goed, ik ben wel vandaag weer begonnen met omega olie geven, misschien wordt hij daar wat minder schraal van op zijn ribben.

Zucchero

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:42

Ik was met zonnebloemolie begonnen, maar neb nu al 3 keer in de winkel geweest zonder nieuwe te kopen :roll:

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:50

Nado: ik duim ook voor je!! Heel herkenbaar... Als ik eenmaal denk dat Naomi wat onder de leden heeft kan ik mezelf helemaal gek maken en zie en voel ik opeens overal symptomen :') .

Pff ik kan ook niet wachten tot het 20 graden of warmer is en lekker lang droog! Dan ga ik Naomi eens flink onder de tuinslang zetten en wassen... Voor die vacht heb ik bijna HG Afzuigkap Ontvetter nodig :+

Hier verhaart ze ook goed! Ze was al heel vroeg begonnen (half januari uit m'n hoofd). Nu komen de plukken er af! Zijn er in het topic nog paarden die niet verharen? Was ik eigenlijk wel benieuwd naar!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:58

Mijn paard verhaart nog niet.
Eind van de maand wordt ie weer getest, ben benieuwd.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:29

Imago01 schreef:
Dookia, komt jouw paardje echt maar 1 uurtje per dag buiten en de rest in zijn stal?

Ja hij is op een pensioen stal en er is daar een winterloopwei maar daar mogen alle paarden in alleen moeten de eigenaars daar zelf hun paarden insteken. Dus ik ga dagelijks maar iedereen moet zijn kans krijgen. Zodra er weer weidegang is mag hij van s'morgens vroeg tot s'avonds laat op de wei. Zouden we ze nu op de wei laten zou er tegen deze zomer niets meer van gras liggen want het is hier pure kleigrond.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:21

Nado schreef:
Verdorie... vandaag bij Nado een dikker wordende manenkam gevoeld. Heeft hij al erg lang geen last meer van, maar hij staat nu in pension dus ik heb veel minder zicht op wat erin gaat. Gelukkig een fijne staleigenaar met wie ik goed kan overleggen, dus 's ochtends krijgen ze vanaf nu geen handje bix meer als de rest krijgt, maar een handje S&S en ze gaat het hooi halveren, want stiekem kregen ze best veel. Het leek zelfs alsof ik een heel klein beetje pols voelde, maar dat kan ook mijn op hol slaande verbeelding zijn geweest. Erg duimen dat hij niet weer HB wordt, want dan is het alsnog einde verhaal....

Krijgt hij wel magnesium als hulpmiddel?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:04

dookia schreef:
Imago01 schreef:
Dookia, komt jouw paardje echt maar 1 uurtje per dag buiten en de rest in zijn stal?

Ja hij is op een pensioen stal en er is daar een winterloopwei maar daar mogen alle paarden in alleen moeten de eigenaars daar zelf hun paarden insteken. Dus ik ga dagelijks maar iedereen moet zijn kans krijgen. Zodra er weer weidegang is mag hij van s'morgens vroeg tot s'avonds laat op de wei. Zouden we ze nu op de wei laten zou er tegen deze zomer niets meer van gras liggen want het is hier pure kleigrond.

Gisteren heeft hij 4 uren mogen buiten zitten want hij heeft voor grasmachiene mogen spelen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:46

fargo schreef:
Nado schreef:
Verdorie... vandaag bij Nado een dikker wordende manenkam gevoeld. Heeft hij al erg lang geen last meer van, maar hij staat nu in pension dus ik heb veel minder zicht op wat erin gaat. Gelukkig een fijne staleigenaar met wie ik goed kan overleggen, dus 's ochtends krijgen ze vanaf nu geen handje bix meer als de rest krijgt, maar een handje S&S en ze gaat het hooi halveren, want stiekem kregen ze best veel. Het leek zelfs alsof ik een heel klein beetje pols voelde, maar dat kan ook mijn op hol slaande verbeelding zijn geweest. Erg duimen dat hij niet weer HB wordt, want dan is het alsnog einde verhaal....

Krijgt hij wel magnesium als hulpmiddel?

Jep. Nado is chronisch HB, maar de afgelopen 5 jaar heb ik hem voer-HB vrij kunnen houden. De winterHB die hij heeft gehad was cushing-gerelateerd. Dat is nu opgelost door de PB. Maar dat voer, nu ik het zelf niet meer allemaal doe (verhuizing stal vanwege ernstige blessure mijn kant waardoor ik van volledig alles zelf doen naar volledig verzorgd ben gegaan, en blessure is nog lang niet opgelost, kan nog steeds niet lopen zonder krukken,dus zelf verzorgen is voorlopig echt nog niet aan de orde.), blijkt hij dan toch teveel/ te rijk te krijgen hier.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:49

He dat is dan wel vervelend en zorgelijk omdat je afhankelijk bent van anderen. Wat naar ook dat je zelf zo geblesseerd geraakt bent, heb je een ongeluk gehad ofzo? Wat een pech joh :(:) :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:54

Nado@meteen hooi minderen!....daar kunnen ze ook zomaar bevangen van raken.
Maar dat wist je al ;)

Pablo staat nu voor de derde dag op stal....is niet blij ;)
Hij liep zo kreupel dat ik hem maar even volledige rust heb gegeven.
Er is niets te zien aan het been,hoef is aan een kan ietsje warmer.Hij staat er gewoon op,is verder erg vrolijk.Dus echt iets mechanisch en niet iets metabolisch ;)

Durf dus geen but te geven.Heb gisteren wel nutriflex gekocht met duivelsklauw er in en chrondritine(hoe schrijf je dat???)En nog wat plantjes
Ik kreeg de indruk dat hij vanochtend al beter was.
Hij ligt ook niet of zo,ja s'avonds....maar dat is normaal.Laatst kwam ik iets later dan 8 uur en toen lag hij ook.
Hij komt wel als een jonge god overeind,gelukkig :D

Hij is verder in goede doen,eet goed,glanst en is vrolijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:00

Misschien een hoefzweertje Geerke? Chondroitine is het ;-)
Hoop dat ie snel opknapt!! Staat hij er wel gewoon op of alleen op de punt van de hoef?
Fijn dat ie wel goed mobiel is en goed overeind kan komen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:41

Hoop dat Pablo snel opknapt! Wel 'fijn' dat het zo duidelijk is dat het mechanisch is en niet metabolisch.

Ja, gevraagd dus of ze hooi willen halveren, maar ik heb er gewoon heel weinig controle op, vooral omdat er iedere 3 dagen een nieuw pak open gaat en dat weer heel anders kan zijn dat het pak daarvoor. Ben ook aan het denken om misschien zelf hooi in te kopen, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling van de pensionstal.... plus dat ik niet denk dat ze het zullen waarderen, je zal maar van alle klanten een lading hooi hebben liggen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:35

Jee, lastig dat. Er zouden speciale stallen moeten zijn voor ons soort paarden.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:50

Bij mij op stal komen! :D Mijn stalhoudster denkt Top mee! :j Had ook op gegoogled op cushing en over de hoeveelheid brokjes nagedacht. Echt helemaal super!
Bedenk me nu wel dat ze op dit moment op het land vrij nat hooi krijgen... is dat slechter voor HB dan droger hooi? Dat ik dit niet weet... :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:56

@focussed merrie hier verhaart ook nog niet...best wel warm nu met zo'n dikke wintervacht...arm dier :( Maar ben ook nog niet lang geleden met de Pergolide begonnen, zit aan 1/2 tabletje dag 5...dus kan binnenkort wel verhogen naar volledig pilletje en dan hopen dat ze snel in de rui komt.

@mysa ik zou graag zo'n stal beginnen voor HB,cushing en andere '' probleem '' paardjes...helaas willen de financiën niet mee op dit moment...Zou er wel mijn levenswerk van willen maken...wie weet..ooit...een dag :j

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:23

Is het nat hooi echt hooi wat nat is gemaakt met water?
Of bedoel je kuil wat vrij nat is?
Nat hooi van water is geen probleem spoelt zelfs nog suikers eruit, zeggen ze?
Maar nat kuil is niet zo best ook niet voor de darmen.
Het schimmelt ook vaak vrij snel als het kuilnat is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:45

Billy is niet meer. Complicaties zoals erger wordende wondjes op de achterbenen, boller wordend hoofd, veel wit van de ogen zichtbaar, soms onberekenbaar gedrag en uiteindelijk ernstige bevangenheid aan de achtervoeten, heeft mij doen besluiten om er een einde aan te maken.
Zeven jaartjes, was hij pas.
HIj had er dertig moeten worden....

Ik hoop dat hij daarboven zijn vriendje tommy weer ontmoet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:48

Neeeeeeeeee :(:) Liljebo heel veel sterkte gewenst! Je hebt zo je best voor hem gedaan!!! Ik weet zeker dat hij je heel dankbaar is.... moedig om hem op deze manier te helpen! Heel veel sterkte met het verwerken!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:03

liljebo schreef:
Billy is niet meer. Complicaties zoals erger wordende wondjes op de achterbenen, boller wordend hoofd, veel wit van de ogen zichtbaar, soms onberekenbaar gedrag en uiteindelijk ernstige bevangenheid aan de achtervoeten, heeft mij doen besluiten om er een einde aan te maken.

Ach wat erg! heel veel sterkte! Y;(

Ik kom hier even binnen vallen. Maar mijn verzorgpony heeft misschien PPID. Ik weet inmiddels wat voor een ziekte het is. Maar ik had nog wel wat vraagjes. En ik wou graag ervaring van mensen met paarden met die ziekte.
Volgende week krijgen we de uitslag.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:16

Hallo,

Ik val ook even binnen. Bij 1 van mijn verzorgpony's begint de vacht te krullen. Ik kan niets anders vinden dan dat het een symtoom is van Cushing. Het is een shetlandertje van een jaar of 12...

Kan dit ook iets anders zijn dan Cushing?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:23

Liljebo: sterkte met het verlies van Billy!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:32

Liljebo, verschrikkelijk! Zo jong nog....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:03

och jee....kleine Billy |( Wat erg!
Heel veel sterkte liljebo@ :(:)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:44

liljebo schreef:

Och erm... Wat verdrietig! En inderdaad zo jong nog! Heel veel sterkte!

Gwendolyn heeft vandaag pilletje 4 weer goed naar binnen gewerkt, maar voor de rest eet ze momenteel ineens haar senioren slobber niet meer. Ze is wel heel hengstig. Ik hoop dat ze snel weer gaat eten!