[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:17

Bojangles schreef:
Ik gebruik ook teatree en lavendel, maar die heb ik gewoon individueel in potjes (essentiële oliën).

ik heb het van volatile. www.volatile.nl

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:19

Mijn pony staat 24/7 buiten, het hele jaar door. Maar het is nog nooit zo erg geweest als nu. Het wordt echt elk jaar erger.
Waar ik nu ook over nadenk en waarvan ik jullie mening graag wil horen, is wanneer besluit je dat het genoeg is? Dat je de pony laat inslapen?
Zoals deze pony nu vandaag was, als dat elke dag zo zou zijn, dan is het voor mij genoeg. Ik denk dat het vandaag grotendeels licht aan de spray, maar ik weet het niet zeker.
Hij loopt nu op kort gras en krijgt geen bijvoeding meer. Ik vind het voor mezelf eigenlijk geen optie om zo'n pony te verdoemen tot een leven in een zandbak of op stal. Hij loopt zijn hele leven al in het land.
Hij krijgt nu medicijnen (D itch, Equi derma, knoflook olie en azijn) en heeft dus een deken van Everline (prima deken trouwens, blijft goed zitten). De spray gaat in de kliko, ik moet nu iets anders zoeken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:20

Volatile ken ik ook, die hebben altijd super combi's! Ja

Geven jullie de paarden ook visolie? Dat schijnt de allergische reactie na een beet te verminderen.

En degenen die een eczeemdeken gebruiken. Hebben ze dan nergens meer last van? Of blijven jullie smeren met middeltjes.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:26

Citaat:
Waar ik nu ook over nadenk en waarvan ik jullie mening graag wil horen, is wanneer besluit je dat het genoeg is? Dat je de pony laat inslapen?

is het geen optie om je paard dan maar weg te geven aan iemand die aan de kust of op een van de eilanden woont?
Ik zou mijn merrie nooit laten afmaken ivm het schuren. Als het echt niet meer gaat,maar dan echt zo extreem dat haar gezondheid er zwaar onder lijd, dan zou ik haar verkopen/weggeven aan iemand aan de kust.

Hier tot nu toe * afkloppen* verder geen geschuur nog. schurkje van de week aan de staart bleek gewoon een jeukje te zijn Haha! ( * kijkt opgelucht * )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:26

melanie....heb je al geprobeerd om je dier echt uit het gras te houden?
kan zijn dat dat invloed heeft namelijk.
zet je dier minimnaal 3 weken op zand,voer bij met hooi en een goede krachtvoer en/of een mineralen supplement.

als je na 3/4 weken echt totaal geen verschil ziet dan heeft je dier eczeem, zie je dat het jeuken minder word dan komt het van het gras.en dat gebeurd wel vaker hoor

ik heb het ook gedaan,maar ap begon al met schuren toen hij nog niet in het gras stond dus voor hem maakte dat geen verschil.

ik kan je wel aanraden om contact te zoeken met josefien hier op bokt.
zij heeft voor ap vorig jaar 2 flesjes druppels gemaakt en hij heeft totaal geen jeuk gehad.
pas toen de druppels op waren in augustus begon hij te schuren Knipoog

en anders toch naar een eric laarakker????

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:28

Wat vinden jullie fijne sprays tegen de mugjes?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:31

lowara: de kust is ook geen exzeemvrij garantie hoor...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:31

Bojangles schreef:
Wat vinden jullie fijne sprays tegen de mugjes?

ik heb er een van divoza, ben de naam even kwijt, ik zal even kijken of hij op de site staat en anders kijk ik morgen wel even.
die spay meurt echt zo erg, dat blijft wel een week hangen, maar de vliegen hebben er ook een bloedhekel aan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:37

Die van sectolin met hertshoornolie?

Daar zit geloof ik ook eucalyptus en atlasceder in.

Ik heb zelf nog hertshoornolie....
Grove den is ook insektenwerend....

Ik ga eens wat proberen!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:39

Ik woon op texel, maar mijn pony heeft helaas ook ze.

Mirjam

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:42

Een goed middel tegen de beesten heb ik ook nog niet gevonden...
De exceemdeken doet goed werk bij mijn shet. Maar ze moeten hem wel op van 1 april tot 1 nov. Toen ik hem vorig jaar uit deed toch al dik in oktober heeft ze nog best wel geschuurd...
Voor haar gebruik ik naast de deken eigenlijk geen andere middelen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:53

Melanie5 schreef:
Mijn pony staat 24/7 buiten, het hele jaar door. Maar het is nog nooit zo erg geweest als nu. Het wordt echt elk jaar erger.
Zoals deze pony nu vandaag was, als dat elke dag zo zou zijn, dan is het voor mij genoeg. Ik denk dat het vandaag grotendeels licht aan de spray, maar ik weet het niet zeker.
Hij loopt nu op kort gras en krijgt geen bijvoeding meer. Ik vind het voor mezelf eigenlijk geen optie om zo'n pony te verdoemen tot een leven in een zandbak of op stal. Hij loopt zijn hele leven al in het land.
Hij krijgt nu medicijnen (D itch, Equi derma, knoflook olie en azijn) en heeft dus een deken van Everline (prima deken trouwens, blijft goed zitten). De spray gaat in de kliko, ik moet nu iets anders zoeken.

Ik begrijp jou wel.
Ik heb me ook meerdere keren afgevraagd: hoe ver ga ik? Gelukkig gaat het nu heel goed (met eczeemdeken) maar vorig jaar heb ik op een gegeven moment wel gezegd: dit is geen paardwaardig bestaan meer... Ik trek alles uit de kast maar ik laat haar niet omwille van mij omkomen van de jeuk. En als ze weg gaat, dan gaat ze niet ergens anders heen met het risico dat ze weer moet lijden. Nee, dan laat ik haar in haar eigen stal inslapen.

Ik hoop nooooooit voor de keuze te komen.. Huilen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:39

Lowara: om de reden die Shera ook aanhaalt, ik zal nooit met en gerust hart de pony weggeven. Ik weet nooit waar hij terecht komt. Daarnaast is zomer exzeem niet het enige waar hij last van heeft. Hij heef een dermate slecht gebit, dat hij zeker 4 keer per jaar naar de tandarts moet, hij heeft losse achterknieen waardoor je er niets mee kan. Wie wil zo'n pony nu hebben? Ik ben bang dat hij vroeg of laat in de handel komt.

ellepel: hij heeft tot vorige week op een echt kaal stuk gestaan (lees: 3 sprieten gras per m2) en ook toen schiirde hij a, maar ik ga het proberen.
Probleem is, dat hij dan wel helemaal alleen staat. Mijn andere ponies zijn merries met veulens en die moeten op het gras, zo ook mijn dekhengst. Ik heb niets om erbij te zetten. Daarnaast moet ik wel alles uit dat stuk halen, zodat hij niet ergens zijn deken stukmaakt.
Ik zal even pb-en naar Josefien, thanks voor de tip.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:49

Die druppels waar jij het over had ellepel... Doe je dat nu weer? Aangezien het toch goed hielp? Ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat het precies is enz....
Zam heeft nu met deken op en gelukkig nog niet gescheurd. Hopelijk blijft dat zo. Wel een keertje gewoon scheuren, maar niet de manenkam en de staart. Gebruik dus geen middelen op dit moment, alleen spuit ik het stukje bij de koker in met iets waar citronella inzit en dit gebruik ik ook met trainen. Heeft iemand al eens geprobeerd om te sprayen met azijn/water? En werkt dit?
Ik zou mijn paard als het echt niet uit te houden is en ik alles heb geprobeerd niet laten lijden. Jeuk is echt erg als je dit constant hebt.... Geluukig zijn er vele dingen die ik nog niet uitgeprobeerd heb en zou dan dus ook alles uitpoberen om het voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:06

http://www.natuurlijkinbalans.nl/voor-dieren.htm

dit is de site van josefien.

daar staat alle info wel op.

ik ben vorig jaar begin mei met de druppels toen begonnen, en ap heeft dacht ik niet geschuurd tot het moment dat de druppels op waren.
hij schuurd nu niet,dus ik zit nog te twijfelen of ik er wel mee beginnen wil

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:20

@ellepel: Heb jij Ap zijn haar laten testen? Of gewoon druppels besteld? Staat zoveel op de site...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:20

goedemorgen!

ik denk dat ik dit topic ook maar eens moet volgen.

Mijn 3 jarige Tinker Shathu is vorig jaar juni gecastreerd. En daarna is het begonnen...jeuk! Nou waren er op de weide waar hij en z'n maatje stonden ook wel erg veel van die rotvliegen.
Thuisgekomen hield het niet op, ook thuis zitten de vliegen enorm veel. Beschut, weinig wind, veel bomen om stallen en paddock/landje heen, wat van die stilstaande watertjes...bah!!
Dit voorjaar begon hij ook al weer megavroeg met schuren. Ook wij zelf worden gek van die vliegen hoor, ze steken ook ons op ons hoofd etc. Gelukkig heeft Reilly nergens last van.
We hebben Shathu al vroeg een eczeemdeken opgedaan, nu ook met hoofdkap.
Hij had echt een prachtige dikke bos manen en voorpluk.
Nu is het er nog steeds allemaal qua lengte, maar de helft minder dik. Hij heeft nog nooit open plekken etc gehad door het schuren.

T'is de 1e keer dat ik "in aanraking ben" met een paard met eczeem, dus stel ik misschien (in jullie ogen) wat onnozele vragen Haha! Knipoog , maar ik weet er zelf echt weinig van, van helpende "middeltjes" dan.

Ik ben vorige week begonnen met een eczeemthee (zal ik wel veel te laat mee begonnen zijn, qua seizoen/maand al)....hebben jullie daar ervaring mee? (Chevalcare geloof ik). Nu een week gedaan, smeren en door voer....merk nu nog geen verschil.
Hij blijft enorm jeuken, ondanks zijn deken.
Is dat overigens ook "normaal", dat ondanks dat Shathu een deken op heeft, hij toch blijft schuren (vooral tijdens de uurtjes dat de vliegjes er zijn)???

Dit is overigens ...half april dit jaar.
Afbeelding

met mij, 1 week na de foto hierboven en daar al het idee dat voorpluk stuk minder dik al is. Hij blijft gewoon schuren ondanks deken, grrrrr
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K8HA4TVE.jpg

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:23

Ja lastig!! Laatste foto is het wat pluiziger door het schuren lijkt me!

Mijne heeft zowiezo al een mini-voorpluk en vorig jaar heeft 1 van de anderen een heel stuk eraf gebeten...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:26

Bojangles schreef:
Ja lastig!! Laatste foto is het wat pluiziger door het schuren lijkt me!

Mijne heeft zowiezo al een mini-voorpluk en vorig jaar heeft 1 van de anderen een heel stuk eraf gebeten...

ja, aan de zijkanten minder haar al heb ik het idee. Maaaaar moet er ook bij zeggen, ik heb nu ook in die voorpluk een vlecht gemaakt, 2 in de voorpluk en die 2 als knoetjes weer omhooggebonden. Ze hingen steeds uit de gaten in z'n deken bij z'n ogen, daarom is het misschien ook wat pluiziger, maar?!?!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:40

Bojangles schreef:
Volatile ken ik ook, die hebben altijd super combi's! Ja

Geven jullie de paarden ook visolie? Dat schijnt de allergische reactie na een beet te verminderen.

En degenen die een eczeemdeken gebruiken. Hebben ze dan nergens meer last van? Of blijven jullie smeren met middeltjes.

nee ik smeer niet meer met middeltjes. de deken voorkomt muggensteekjes en dus ook de jeuk.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:45

onze paarden die ze hebben die hebben nu een ze deken op. maar 1 van de paarden heeft ook ontzettende jeuk aan haar benen/sokken. heeft een van jullie paarden dit mischien ook en hoe lossen jullie dat op?
want ze stampt zo hard met haar hoeven dat ze op stal haar hoeven tegen de muur slaat en er dan gewoon barsten in slaat...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:48

de tinkers bij ons hebben er wel last van.
of er zit echt veel zand in wat gaat jeuken en dan stampen ze om de jeuk weg te krijgen,of ze hebben last van mijt of wat anders.
als we het zien spoelen we de sokken helemaal uit met sebacil,is een grof goedje maar werkt wel tegen mijt en schimmels.
na een week herhalen en dan zijn ze er vanaf.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:10

@indianajones... ik heb verleden jaar ook pas later (een halsdeken) opgedaan en die van mij bleef ook het hele seizoen nog wel scheuren. Nu heb ik al enkele weken een hele deken op en tot nu toe gaat het goed. Denk dus dat ik verleden jaar te laat was en dat ze dan toch jeuk houden omdat de huid ook al beschadigd was. Ikzelf behandel hem met cojosol producten. De thee had ik wel al wat van gelezen, maar heb geen idee of het werkt. Zal denk ik niet binnen 1 week zijn. De thee is toch om te reinigen van binnen?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:09

Zammie schreef:
@indianajones... ik heb verleden jaar ook pas later (een halsdeken) opgedaan en die van mij bleef ook het hele seizoen nog wel scheuren. Nu heb ik al enkele weken een hele deken op en tot nu toe gaat het goed. Denk dus dat ik verleden jaar te laat was en dat ze dan toch jeuk houden omdat de huid ook al beschadigd was. Ikzelf behandel hem met cojosol producten. De thee had ik wel al wat van gelezen, maar heb geen idee of het werkt. Zal denk ik niet binnen 1 week zijn. De thee is toch om te reinigen van binnen?

ja klopt, ook om van binnen te reinigen.
Shathu had bij de 1e jeukjes dit jaar al een deken op, hij heeft hem al weken op. Al voordat de vliegjes er echt waren.
Hij heeft nog nooit wondjes ervan gehad ook.
Maar jeuken doet ie wel...enorm!!!

Ik heb overigens "gewoon" een eczeemdeken van Divoza

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:27

Ik heb zojuist de pagony exceemdeken gekocht Ja vallen die normaal ? of groter of kleiner