[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:53

Zoe knikt nog wel met enkel spat regen. met rijden nog niet geprobeerd als het regend met netje voor neus.

maar vraagje zouden jullie een headshaker 24 uur buiten zetten op het land i.v.m. de regen? is dan zonder kapje want ben bang dat ze blijft haken ,op gaat staan.

of snachts op stal.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:02

Klinkt wel logisch ja wat betreft spanning. Wat ik dan wel raar vind, is dat ze in de winter nergens last van heeft. Wel proberen waard ja.

Gisteren hier een ramp met rijden. Ben maar afgestapt. Maar iets anders doen.

Heeft iemand hier ervaring met antihistaminica? En met naf shake relief?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:03

appie schud nu al 14 jaar.
marian appie loopt 24/7 buiten.
zonder netje ofzo want dat vind hij niks.
ik zie aan hem dat als hij er last van heeft met het hoofd laag bij de grond gaat staan om zo te ontlasten.

momenteel valt het bij hem reuze mee, een knikje af en toe,maar verder geen klachten.
vorig jaar was het juist heel erg,toen had hij er vréselijk veel last van :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:14

Dribbelkont, als het flapje niet te lang is kan het wel goed hoor. Ik heb hier ook weleens met neusflapjes gehad in verband met verbranding van neuzen.
En mijn HSnetje scheurde erg makkelijk kwam ik achter.. Toen had ik hem erop met beweging geven, maar stond ze erop.. Hier heb ik een schuilstal, maar wel inderdaad 24/7 buiten.

Maryke, schudt je paard alleen onder het zadel of ook in vrijheid?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:54

Ik heb mijn pony ook wel met een flapje op de wei gehad ivm. verbranden. Ik deed het flapje dan aan een ouder halster waarbij ik het halster dichtknoopte met een dun touwtje ipv met de gesp achter de oren. Twee keer kwam ik bij stal en hing het halster aan het hek met een kapot touwtje. Werkt dus als een trein. Het touwtje is net sterk genoeg om het halster aan te houden maar zo slap dat het bij weinig druk al kapot gaat.

Overigens is het hoofd laag doen voor een paard absoluut een manier om zich uit oncomfortabele momenten te redden. Als het hoofd laag is opent de ruggegraat waarbij endorfine (genotshormoon, maw wanneer dit vrijkomt voelt het paard zich prettig) vrijkomt, dit is hetzelfde als goed getrainde ontspanning uit een lang/ laag training. Het is in mijn optiek dan ook zeker niet verwonderlijk dat er paarden zijn met HS die zichzelf helpen door de neus naar de grond te brengen. Overigens zie je bij die paarden vaak ook duidelijk de HS toenemen wanneer ze met het hoofd hoog en dus een ingedrukte ruggegraat lopen/ staan. Hoofddeel van mijn trainingsmethodiek is dan ook om ware ontspanning in het paard te creëren door correcte training en zo eventuele spanningen op te heffen. Wanneer het paard dit ten volle ervaart is een goede training vergelijkbaar met fysiotherapie en psychotherapie in één.
Ik denk niet dat elk HS paard hiermee 'te genezen' is, maar voor die dieren waarbij de HS wél (deels) veroorzaakt wordt door spanning kan het wel degelijk een oplossing zijn. HS is mijns inziens een combinatie van dingen. Bij mijn eigen pony was spanning één oorzaak, daarnaast is hij gevoelig voor stof en pollen. 1+1=2, en daardoor kwam de HS alleen tot uiting wanneer minimaal twee van deze factoren aanwezig waren. Door er één weg te nemen kwam ook de HS niet meer tot uiting.

Antihistaminen zijn werkzame stoffen tegen allergische/ overgevoeligheidsreacties. Natuurlijke antihistaminen vind je o.a. in brandnetels. Gedroogde brandnetels (waar de prik dus uit is) zijn sowieso prima geschikt om aan een paard bij te voeren. Overigens bevatten brandnetels ook veel kalk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:11

Zou ik me mogen melden in het topic?
Ik ben er al een tijdje mee bezig maar gisteren gereden en toen viel alles op zijn plaats .. volgens mij heb ik ook een headshaker.
Gisteren was ik aan het rijden en tja, hij liep weer met zijn neus over de grond, plots omhoog gooien van het hoofd, proberen in draf met een voorbeen aan zijn neus te krabben (vaak niet zo succesvol :+ ), briesen, het hele pakketje. Hij heeft dit altijd wel in meer of mindere mate gedaan maar ik dacht altijd dat het op de beestjes was en het "erbij hoorde" (zei de vorige eigenaresse ook). Echter reed ik hem alleen in de zomer zeg maar, in de winter deed ik vaak niks of heel weinig. Vorig jaar ben ik in juni weer beginnen rijden dus viel het ook niet op, maar dit jaar ben ik in februari ofzo begonnen en toen had hij dat dus allemaal niet, tot nu dan ... Ook doet hij dit als hij niet onder het zadel is, maar met loswerken of longeren of dingen in die richting. Mijn euro viel nooit, ben soms beetje laat met zo'n dingen :o In de weide doet hij het niet, vandaar, maar in de weide loopt hij eigenlijk ook praktisch nooit 8-)

Dus ik ga me even verder inlezen, even kijken welke info er allemaal beschikbaar is :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:59

ik stel mijn vraag hier,

ik heb een 11 jarige fjordenmerrie sinds 2,5 maand in mijn bezit.
het kopschudden is erger geworden, zo doet het met longeren, onder het zadel maar ook los in de wei.
ik heb zelf hooikoorts en wanneer ik er meer last van heb gaat zij ook meer kopschudden.
heb al vliegenmaskers geprobeert voor in de wei, maar dat geeft geen enkele verbetering.
gisteren kon ik er helemaal niks meer meer, kopschudden, maar ook echt slaan met het hoofd.
kan nooit voor haar prettig zijn, kan dit een pollen allergie zijn.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:05

Dat kan zeker! Mijn pony had er vandaag ook enorm veel last van... Maar zodra hij ontspande tijdens het rijden ging het over het algemeen beter.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:05

en is dat ook te laten testen en wat gaat dat grapje kosten ongeveer?

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:54

Dyonne: ze schudt ook zonder iemand erop. In de molen, in de wei, met longeren en onder het zadel. Ze schudt alleen in
De lente en de zomer.

Merrieveulen¦ ik denk zeker dat manier van rijden zeker meespeelt! Wanneer je met langere teugel rijdt, is
Het schudden iets minder. Al denk ik ook dat er andere oorzaken ook meespelen als stof/ pollenallergie
Of andere irritatie in de neus. Ik geef haar idd nu al 2 jr brandnetels door muesli. Echt helpen doet het niet, maar
Je probeert iets..... jij ervaring met naf shake relief?

Het kan zeker pollenallergie zijn! Ik heb bloedonderzoek laten doen. Dat kostte 2 jr geleden E150.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:05

Helpen netjes altijd of hangt dit van paard tot paard af?
En kan je dat eigenlijk ook gebruiken in combinatie met een touwhalster? Iemand ervaring?

Helpt het trouwens als je weet waardoor het komt?
Ik bedoel .. hier is het waarschijnlijk een pollenallergie of reactie op de beestjes (hij heeft ook ZE), andere oorzaken kan ik eigenlijk zelf al uitsluiten. Moet dit dan echt getest/bevestigd worden? Kan je het behandelen? Of maakt het allemaal weinig verschil en kan je enkel maar symptoombestrijding doen (voor zover dat gaat)?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:11

Maryke en is het op stal over?

Sabine, neusnetjes helpen niet altijd, helaas. En ja hoor, dat kan ook prima aan een touwhalster.
Hier hielp het alleen niet, dus ik gebruik hem niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:16

Ok, dank je wel :) Dan eens kijken of dat hier ergens te verkrijgen is.
Binnenkort ook eens met de DA overleggen, die moet toch nog eens komen voor [***]. En voor de rest weet ik het even niet, het is een beetje veel momenteel allemaal ... [***] die nu ineens volledig blind is, [***] waarbij alles nu op z'n plaats valt en ik denk hem geen plezier meer te doen met lange ritten etc. Dan richten we ons maar volop het clickeren en dingen op een laag tempo, had alleen het plezier in het rijden net teruggevonden -O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:32

Schudden die van jullie de hele dag? Ik heb 2 schudders en die beginnen meestal pas tegen de middag, afhankelijk van het weer, en de een stopt er dan meestal tegen 5 uur weer spontaan mee terwijl de andere alleen maar beroerder wordt. Bij die tweede lijkt het meer op een allergie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:34

Die van mij kan op elk moment schudden overdag. Ook al vroeg in de morgen...
Maar ook weer dagen/weken dat je niets ziet..

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:09

Her netje is geen garantie dat ze niet meer schudt. Wanneer het netje in de lente en zomer niet gebruikt wordt, dan is
het schudden wel heftiger.

Dyonne¦ in haar stal stopt het schudden. Op de poetsplaats schudt ze wel. Ze schuurt ook met haar neus langs van
van alles en nog wat. Chess staat in een binnenstal met buitenluik.
Tijdens poetsen en wandelen stopt ze het liefst haar neus in mn zak...aaahhh...
Chess schudt tijdens wandelen net zoals die van jou!

Snuiven die van jullie ook zand tijdens longeren? Alles om die kriebel in dr neus weg te halen.
Laatst bijgewerkt door Maryke79 op 20-05-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:11

Met poetsen heb je wel losse haartjes/stof natuurlijk.
Mijne gaat ook wel door het zand met de neus.
Ik heb overigens ook een hele kap geprobeerd, zodat je ook het hoofd vrij hebt van pluizen etc. Maar ook dat maakte geen verschil.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:14

Zo een heb ik ook net gekocht. Je geeft zoveel geld uit aan dingen die allemaal niet helpen....ik heb mn hoop
echt op de desensibilisatie gegooid! Ik ben aan het uitzoeken of de verzekering dit vergoedt en wat ervaringen
zijn van vee artsen. Misschien is een ander manier van rijdn ook nog een optie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:25

Daar heb ik nu ook schrik voor ... dat ik nu vanalles ga proberen en geld uitgeven aan dingen die toch niet blijken te helpen ... Ik weet alleen niet wat ik moet ... Hij lijkt er alleen last van te hebben met echt werken, dus draven & galopperen.. in stap heeft hij het niet, in de weide ook niet. Vandaag getest of het gebrek aan zonlicht invloed had, maar dat denk ik niet (het was wel minder, maar ik heb ook minder intensief met hem gewerkt dan gisteren, en ook niet zo lang).

Dus ja .. wat moet ik doen? Moet ik de DA erbij halen? Moet ik vanalles laten testen? Moet ik allerlei behandelingen of symptoombestrijdingen proberen? Of laat ik hem gewoon doen wat hij graag doet en doe ik clickertraining en stapwerk met hem? Ik weet niet wat ik moet..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:39

Een vliegenkap of een neusnetje zijn relatief goedkope middelen die soms wel goed zijn om te proberen.
Laten testen/DA laten komen zou ik zeker niet gelijk doen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:16

het starten met een neusnetje moet dat met een dierenartsverklaring?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:35

Onze ruin schudt meestal nog niet 's ochtends heel vroeg in de wei, als alles nog vochtig is, dan gaat het goed. Maar zodra de zon gaat schijnen en het warmer wordt begint hij, zo tegen 11 uur.

Neusnet kan zeker helpen, maar is heel paard-afhankelijk welke je paard prettig vindt. Wij rijden met een cashel mask, een heel masker met neusflap, gemaakt van heel fijn zwart gaas.
In de wei draagt hij een gewoon cashel zonwerend masker.

Met deze rijden we dus ook, gewoon over het hoofdstel heen:
Afbeelding

Het relief neusnetje sloot teveel om de hele neus heen wat nog meer irritatie opleverde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:43

Oh, dus ook nog veel verschillende soorten & mogelijkheden.. Super :+
Een gewoon volledig masker is denk ik niet nodig, of gaat hij niet leuk vinden. Ik heb nu bij het eczeemdeken een volledig masker, bedekt alles behalve de neus ( :+ ) maar dat houdt hij niet op.. Terwijl hij het deken op zich wel leuk vindt, dus als het hem zou helpen zou hij het wel ophouden denk ik?

Maar een volledig masker is misschien wel handiger ... Ik ga maar eens kijken wat er beschikbaar is..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:47

Veel headshakers hebben ook last van de ogen, dat fel licht hen triggert. Met een heel masker pak je dat ook mee.

Deze komen van www.wyldwood.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:50

Is dat standaard zo of merk je dan wat aan de ogen? (tranen of veel knipperen of ogen dichthouden of dergelijke dingen?).

Dank je. Zelf zit ik in België en wil eerst hier even navragen, kwestie van misschien te kunnen omruilen als het niet past of goed zit (zijn er verschillende maten in die dingen? Lijkt me van wel..)