[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:37

ik zie dat middel wel voorbij komen in het trekpaarden topic volgens mij

edit…
hier komt het voorbij
[BKR] CPL topic

Vronie

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:25

Ik gebruik het nu ook een aantal weken, en ik zie wel echt verschil qua stampen (mijten). Ook heeft mijn merrie nog geen jeuk gehad. De echte warme dagen komen er nog aan dus dat is nog even aanzien, maar ik ben zeer tevreden over Finecto. :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:32

Dat Finecto klinkt wel als iets wat ik zou willen gebruiken, tis alleen wel duur. Maar aangezien het iets natuurlijks is, zou ik het best wel willen proberen. Ik wil Alex graag bloot hebben, maar hij wordt nu gewoon al heel veel gepakt door de normale muggen, omdat hij geen wintervacht heeft. Hoeveel gram zou een maatschepje zijn?

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:47

Fennadev schreef:
Dat Finecto klinkt wel als iets wat ik zou willen gebruiken, tis alleen wel duur. Maar aangezien het iets natuurlijks is, zou ik het best wel willen proberen. Ik wil Alex graag bloot hebben, maar hij wordt nu gewoon al heel veel gepakt door de normale muggen, omdat hij geen wintervacht heeft. Hoeveel gram zou een maatschepje zijn?

Uhm pfoe, dat is een goeie. De pot is 600 gram en daar kan je 50 dagen mee doen als je eerste begint met curatief voeren (1e week 6 schepjes, 2e week 4 schepjes en daarna 2 schepjes per dag), zodra je preventief 2 schepjes per dag voert (paard meer dan 400kg) dan kan je langer met een pot doen.

Het is inderdaad wel erg prijzig..ik heb mijn pot toen bij de Welkoop kunnen kopen voor 34,95. Wellicht dat ze wel weer in de aanbieding komen? Als je wil beginnen, zou ik dat wel nu gaan doen..dat adviseren ze ook. Dan ben je de jeuk voor.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:11

@Vronie staan er ingredienten op de verpakking? Kan er namelijks niets online over vinden..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:15

bruintje123 schreef:
TinePine schreef:
Cinniz, voor luizen bestaan er geregistreerde middelen voor paarden dus mogen ze geen andere voorschrijven. Voor zomereczeem/ tegen knutten bij paarden is dat er niet en hebben ze de 'vrijheid' om middelen die geregistreerd zijn voor andere dieren voor te schrijven totdat er een geregistreerd middel voor paarden is.

Volgens mij is Z itch wel geregistreerd voor paarden. Met dezelfde werkzame stof als tectonik namelijk permethrine.

Klopt, maar niet in Nederland geregistreerd...En dat vind ik super jammer!

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:24

Silver_Fox schreef:
@Vronie staan er ingredienten op de verpakking? Kan er namelijks niets online over vinden..

Er staat op de verpakking:

Ruw eiwit 11,7%, Totaal vet 4,4%, Ruwe celstof 5,1%, Ruwe as 28,92%, Natrium (Na) 463mg/kg, Lysine 5,67 gr/kg, Methionine 1,43 gr/kg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:14

Henny, stalgemootje van me geeft ook finecto, ruikt inderdaad wel lekker!
Paard heeft echter nog wel wat last van mok/mijtplekjes
Maar ze is bezig met de eerste pot die dacht ik wel bijna leeg is :j

Aan de andere kant...ik geef mijn tinker merrie nu een poeder met biergist,knoflook en lijnzaad en die had wel wat last van kale plekken op de benen,maar geen luis, geen mijt en dit jaar gaat het met haar vacht erg goed.
Terwijl dat eigenlijk elk voorjaar wel drama is.
Ik geef dit
https://www.makana.de/pferd/anwendungsg ... tel?c=1448

En ja knoflook ik weet het,niet goed,maar zij doet het er tot nog toe goed op :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:20

ellepel schreef:
Henny, stalgemootje van me geeft ook finecto, ruikt inderdaad wel lekker!
Paard heeft echter nog wel wat last van mok/mijtplekjes
Maar ze is bezig met de eerste pot die dacht ik wel bijna leeg is :j

Aan de andere kant...ik geef mijn tinker merrie nu een poeder met biergist,knoflook en lijnzaad en die had wel wat last van kale plekken op de benen,maar geen luis, geen mijt en dit jaar gaat het met haar vacht erg goed.
Terwijl dat eigenlijk elk voorjaar wel drama is.
Ik geef dit
https://www.makana.de/pferd/anwendungsg ... tel?c=1448

En ja knoflook ik weet het,niet goed,maar zij doet het er tot nog toe goed op :j

Ellepel, heb jij enig idee waar die Finecto naar ruikt? Die kennis van mij kwam het luchtje bekend voor maar toch kon ze het niet thuis brengen :)

Knoflook is boven ongeveer 240 gr. per dag minder goed voor paarden dat is meen ik ongeveer 2 bollen per dag. Bollen dus geen teentjes.
Het Makana produkt lijkt me volledig veilig qua knoflook :) Er zit ongeveer 25 gr. knoflook in per 100 gr. produkt. En 100 gr. per dag wordt aanbevolen bij een paard van 600 kg.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:22

Vronie schreef:
Silver_Fox schreef:

Er staat op de verpakking:

Ruw eiwit 11,7%, Totaal vet 4,4%, Ruwe celstof 5,1%, Ruwe as 28,92%, Natrium (Na) 463mg/kg, Lysine 5,67 gr/kg, Methionine 1,43 gr/kg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:54

Henny, ik denk naar fenegriek, want dat zit er in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:43

Geen idee, morgen kom ik weer op stal,zou dan even moeten snuffelen aan de finecto
Maar fenegriek zou kunnen,

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:50

Heeft iemand ervaring met het antidateren van zomerexceem door een Veearts?
Ik heb een paard gekocht die wss zomerexceem heeft, aangezien ik haar heb gekocht om mee te fokken wil ik de merrie terug doen. Ze was traditioneel Spaans geschoren dus kon toen niets zien, heb expliciet gevraagd of ze ZE had maar dat was niet zei ze. Mijn inziens is dit wel een verborgen gebrek en denk ik dat ze hiervoor dus gewoon geschoren was. Ze schuurt zodra ze op gras staat en met mooi weer flink erg. Als het vriest doet ze het bijna niet.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:54

Maar als ze in de winter ook schuurt kan het niet alleen door muggen komen lijkt me, zal dan ook wel voedingsgerelateerd zijn. Feit blijft dat jij nu met een schurend paard zit, hoe lang heb je haar en heb je het al kenbaar gemaakt aan de vorige eigenaar?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:31

Lijkt mij ook sterk dat het dan eczeem is. Maar je kunt toch ook niet bewijzen dat ze daarom traditioneel Spaans geschoren was.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:42

Finecto ruikt erg naar citroen/limoen, ruikt wel sterk. Volgens mij is het ook Fenegriek wat zo overheerst qua geur. Mijn pony moest er eerst niks van hebben maar na meerdere malen voeren gaat het prima.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:05

Kinke schreef:
Lijkt mij ook sterk dat het dan eczeem is. Maar je kunt toch ook niet bewijzen dat ze daarom traditioneel Spaans geschoren was.

Nee maar ik kocht er 5 om mijn fokkerij op te starten en zij was als enige recent nog geschoren. De veearts denkt wel aan ZE. Ze krijgt namelijk droog hooi, vitalbix en staat op de wei met weinig gras.
Ze staat nu even op pension met totaal andere Voeding en schuurt nog evenveel. Ze wordt gesmeerd met hydrocortiderm en is al gewassen met byemite omdat we eerst aan mijt dachten. Ze is op wormen gecontroleerd, zodra het weer beter werd begon ze meteen meer te schuren. Echt manen en staart en een plek op haar voorhoofd. Ze krijgt volgende week een injectie met iets,ben even vergeten waar dat voor is.

Vorige eigenaar heb ik al veel problemen door ook ernstige gebreken met nog een ander paard van dezelfde koop. Dat het geen zuivere koffie is blijkt nu wel. Heb ze nog geen 3 maanden. Daarom zou ik er niet van staan te kijken als het ZE is. Veearts zegt dat er paarden zijn metZE die ook in de winter schuren.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:02

Zelfde ellende hier ook in de winter echt een nachtmerrie waar je in beland

Zouden jullie een paard die hele jaar door medicatie krijgt en onder de dekens nog jeuk heeft in laten slapen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:24

Fjordengek93 schreef:

Zouden jullie een paard die hele jaar door medicatie krijgt en onder de dekens nog jeuk heeft in laten slapen?

Fjordengek, heb je al eens iets geprobeerd met pre - en probiotica om de darmflora een handje te helpen?

Ik denk dat je het in die richting moet zoeken als een paard ook midden in de winter schuurt als luis en mijt uitgesloten is.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:01

Als je paard zoveel jeuk heeft zou ik ook eens in het alternatieve circuit gaan kijken, hierdoor is mijn paard nu weer bijna goed na ruim 1,5 jaar.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:05

Fjordengek93 schreef:

Ik heb er zeker wel over nagedacht maar gelukkig mocht hij mee doen in een programma via utrecht.
Helemaal duidelijk is het (nog) niet wat hih heeft maar ondanks een aantal veranderingen is het momenteel wel over.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:06

cinniz123 schreef:
Fjordengek93 schreef:

Ik heb er zeker wel over nagedacht maar gelukkig mocht hij mee doen in een programma via utrecht.
Helemaal duidelijk is het (nog) niet wat hih heeft maar ondanks een aantal veranderingen is het momenteel wel over.

Wil je mij alsjeblieft een pb sturen met meer info sta overal voor open!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:58

Marsu schreef:
@papagroom dank je wel. Waar kan ik een dergelijke creme vinden?
@ellepel. ik voer merriebrok omdat ze verder op de paddock staat. Geen gras dus, wel goed ruwvoer. Zelfs met 24/7 ruwvoer bleef ze erg hongerig, ook met vitaminekoeken. Ging zelfs voer bij de buren stelen, terwijl het geen dominante merrie is. Dit is weg sinds ik de merriebrok voer.

Welk merk voer je? Opletten met pavo...

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 04:24

Misschien een hele domme vraag.. als mijn paardje in der hals word gestoken kan ze dan dan jeuk krijgen op der kont of echt alleen op de plek waar ze dan gestoken word?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:22

Volgens mij als ze echt allergisch zijn kan dat wel overal uiten.