[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:49

Wat een verschil in prijzen, ik zit dicht bij de grens. moet ik daar maar eens informeren.
bedankt!

@ cynthiar, moeilijk zeg, die van mij drinkt ook liever buiten maar drinkt toch als hij dorst heeft op stal. Misschien toch een emmer met koud water erbij zetten?

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:13

Ik heb er een emmer bij gezet met kraanwater, wat uit de drinkbakken komt is bron water. Vandaag kwam ik om half 1 en hij had niks uit zijn waterbak gedronken sinds ik gister om 5 uur ben weggegaan. Toen ik hem er uithaalde heb ik hem vers water aangeboden en hij nam maar een paar slokjes. Dus hij heeft nieteens dorst. Hij heeft nog wat uit een regenplas gedronken later vanmiddag en ik heb zijn slobber extra nat gemaakt. Dus hij krijgt wel wat binnen. Ben benieuwd wat hij morgen heeft gedronken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:17

Vannacht heeft hij wel wat gedronken uit een emmer. Zijn automatische drinkbak raakt hij dus niet aan. Misschien is hij geschokken van iets tijdens het drinken?
Vandaag had hij ook rechtsvoor een dik been, aan de binnenkant bij zijn pezen, tussen kogel en knie. Dus het gaat weer lekker :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:25

Sterkte.

En ik dacht een rustig blokje om te doen, maar had een hyper fjord onder mijn kont en dus de hele rit met de rem erop gereden. Zou niet zeggen dat hij 24/7 buiten staat.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:34

Dank je!

Fijn dat jouw fjord zich weer fijn voelt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:41

Zal de smaak / geur van het bronwater wel zijn Cynthiar. Met die pillen krijgen ze soms rare hersenkronkels als het op eten of drinken aankomt.

Dat dik been is binnen een paar dagen vast wel weer ok, hebben er hier ook 2 af en toe...die zitten toevallig ook aan de pillen ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:52

Mag van mij wel wat minder hoor.

Die van mij wil tegenwoordig zijn pilletje niet meer in bolletje deeg eten. Doe het nu maar dan achter op zijn tong leggen en hoofd omhoog houden tot ik hem zie slikken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:44

Hij krijgt dat bronwater nu uit een emmer en drinkt dat dus wel. Niet heel veel maar in iedergeval wat. Hij staat al dik 4 jaar op pergolide dus moet er nu wel aan gewend zijn lijkt mij. Hij eet wel goed, zelfs zijn hooi waar hij nog weleens moeilijk mee doet.
Van het weekend heeft hij zich verstapt over een randje van de paddock, dus ben bang dat hij iets verrekt heeft. Maar dat zal wel weer goed komen.

Dat is weer lastig he Marcella, en een stukje appel of peen?
Toen hij op de wei stond vorig zomer moest ik het ook zo in zijn keel doen. Hij wou toen alleen maar gras eten, en dat was er genoeg in het begin, dus hij hoefde niks anders. Naar een week alleen gras werd de boterham weer lekker haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:53

Mijn cushing-pony heb ik maandag betrapt op weven in zn stal.. Heb ik hem nog nooit zien doen en mn ouders (daar staan de paarden) ook niet..! Kan dit met de PPID te maken hebben? Of met de medicatie? Of zoek ik er nu teveel achter?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:54

Volgens mij heeft dit niets met PPID of medicatie te maken. Wel kan het zijn dat het dier te lang op stal staat en te weinig hooi/stro heeft om te knabbelen ( denk aan maagzweer).

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:30

Staat die waterbak niet onder stroom? Heb je gevoeld als je de lepel indrukt?

Helaas, na drie dagen lagen de plakkers er weer af. Het blijkt dat het te koud was voor de lijm om goed te hechten. Het moet warmer dan vijf graden zijn en het vroor iets. Ik heb ze er nu afgehaald en Megan loopt eigenlijk wel prima, met rijden gebruik ik gewoon de hoefschoenen.

Als het later mooier weer is doe ik nog een plak-poging.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:35

Jammer dat het nu niet werkt omdat het te koud is.

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat weven komt door de cushing of de medicatie. heb het nog niet eerder gehoord

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:51

Meganyr: ik heb zijn waterbak al meerdere keren schoon/leeggehaald en geen stroomstoot gehad. Ik had er wat slobber in gedaan wat hij heeel lekker vind, en dat at hij met veel moeite eruit, net of hij niet durfde.

Wel balen van die plakijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:43

kan zomaar hoor, dat hij ergens van geschrokken is tijdens het drinken uit die bak. Mijn grote (geen cushing trouwens) die kan dat ook zomaar flikken; hoort ze iets wat niet normaal is of er loopt een muis over de leiding en madam schrikt, drinkt ze rustig een week niet uit de aut. waterbak, moet ik ook allerlei capriolen uithalen om haar weer te laten wennen....
Ze heeft trouwens ook ooit een paar jaar geleden, daadwerkelijk leverproblemen gekregen omdat ze niet meer uit de aut. waterbak wilde drinken, was wel 30 graden toen , dus dat ging snel, maar bleek dat de leidingen dusdanig verroest waren dat bij haar roestig water eruit kwam en dat dronk ze toch maar mooi niet, terwijl ze wel rustig van een waterige modderplas op haar wei drinkt...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:46

Balen van de plakijzers was er wel al bang voor zit er namelijk aan te denken ook voor die van mij als overgangs periode te gebruiken. Hij is best wel gevoelig op de track en kan daar dus blijkbaar niet zijn energie kwijt. 8)7

Gevolg had dus met terug zetten een probleem aangezien die van mij dus even explodeerde in de bak die dus nog even te gevaarlijk is om los te gooien. Maar ook 2 hoeven die dus vol naar me uitgehaald werden. Was dus even niet blij. :roll: >;) ^)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:05

Ben erachter waardoor Illo zo'n dik been heeft. Er zat onder al dat haar mokplekjes op zijn hoefballen :( . Dat ik dat niet gezien had zeg! Hoefsmid kwam er achter, die had het trouwens op het eerste gezicht ook niet gezien, hij dacht eerst ook dat er onder zijn knie iets was.

Water drinkt hij nu nog steeds uit een ton. Zijn automatische waterbak is kurkdroog. Ben benieuwd hoe lang hij dat gaat volhouden. Normaal gesproken is hij niet zo'n zeikerd, dat hij snel schrikt ofzo. Misschien een muis in zijn lip gebeten haha.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:45

cynthiar schreef:
Meganyr: ik heb zijn waterbak al meerdere keren schoon/leeggehaald en geen stroomstoot gehad. Ik had er wat slobber in gedaan wat hij heeel lekker vind, en dat at hij met veel moeite eruit, net of hij niet durfde.

Heb je ook op de lepel gedrukt, zodat hij moest pompen? Heb je het water getest op verontreiniging?

Ja balen van de plakkers, maar het lijkt er dus sterk op dat het te koud was voor de lijm.
Als het wat warmer is geef ik het nog wel een kans.

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:57

Gister is er bij m'n pony EOTRH geconstateerd, een beginstadium.
Zijn er hier meer cushing dieren die ook EOTRH hebben?
Volgens de DA zit er niet direct verband tussen.Typisch is dat er op mijn stal ook een paard is met beide ziektes.

Hoor graag van jullie!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:17

Ik heb nog 30 tabletten prascend met exp date 10 2014.
Heeft er nog iemand interesse in. Mogen gratis weg.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:42

Meganyr:
Ik heb zijn waterbak een paar keer door laten lopen en leeggehaald. Hij drinkt hetzelfde water wel uit een ton. En er staan bijna honderd paarden bij ons op stal en hij is de enige die zo vreemd doet.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:02

Fleuribelle schreef:
Ik heb nog 30 tabletten prascend met exp date 10 2014.
Heeft er nog iemand interesse in. Mogen gratis weg.

Ik heb al een reactie gehad en de pillen zijn gereserveerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:29

lucky_chance schreef:
Volgens de DA zit er niet direct verband tussen.Typisch is dat er op mijn stal ook een paard is met beide ziektes.

Hoor graag van jullie!

Had Zorro, die zwarte dressuurshet van ukkiepuk? dat niet?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:33

Ja, Illo heeft vannacht weer uit zijn waterbak gedronken!
Zijn bak met water had hij leuk leeggegooid.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:46

tamary schreef:
lucky_chance schreef:

Hoor graag van jullie!

Had Zorro, die zwarte dressuurshet van ukkiepuk? dat niet?

Max, geen cushing, heeft ook EORTH... en enkele tanden armer. Dus ik denk ook niet dat er een verband is met cushing. Dierenarts/tandarts noemde het "brute pech". Vermoedelijk zal er tegen ongeveer de maand mei terug een tandje uit moeten.... :( Mij is uitgelegd dat het een soort auto-immuun ziekte is waarbij het paard zijn eigen tanden afstoot door te overcementeren...

Nu gaat het, maar toen ik het niet door had heeft hij zeker en vast héél veel pijn doorstaan. Hij wordt nu bitloos gereden ...

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:07

Ik sluit me aan bij dit topic. Mijn 22-jarige Shet is helaas ook positief getest op Cushing.