Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wodant schreef:Interessant! Wie van jullie geeft psyllium zaadjes bij? Geef je het dan dagelijks of af en toe?
Ik wil proberen of het voor mijn paard ook ondersteunend kan werken, maar vraag me af of je het dan altijd kan blijven voeren of dat het beter is om af en toe ook te stoppen.
@Nouvel, Mastic horse heeft bij mijn paard helaas geen effect. Ik gaf de eerste week 6 gram en daarna de onderhoudsdosis, dat is 3 gram geloof ik.
Wij geven nu gastrovet hopelijk heeft dat effect. Ekygard hielp bij hem helaas ook niet.
wodant schreef:Interessant! Wie van jullie geeft psyllium zaadjes bij? Geef je het dan dagelijks of af en toe?
Ik wil proberen of het voor mijn paard ook ondersteunend kan werken, maar vraag me af of je het dan altijd kan blijven voeren of dat het beter is om af en toe ook te stoppen.
@Nouvel, Mastic horse heeft bij mijn paard helaas geen effect. Ik gaf de eerste week 6 gram en daarna de onderhoudsdosis, dat is 3 gram geloof ik.
Wij geven nu gastrovet hopelijk heeft dat effect. Ekygard hielp bij hem helaas ook niet.
wodant schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het in ieder een week geven ook als zandkuur en ter ondersteuning, omdat hij net van zijn medicijnen af is. Mocht hij er baat bij hebben dan blijf ik het tijdelijk een handje tot 100 gram bij geven.
@Maritb, weet je toevallig ook de reden daarvan?
MaritB schreef:Hij ging ineens heel ruim lopen, wil spelen en eet minder (hij gaat bij pijn overmatig eten) zijn mest werd vaster (was waterdun) en mestwater was weg. Nu is er een trigger geweest voor (lage) stress en is er weer mestwater. Ik kan dan preventief voor stressvolle momenten weer een dosering geven.
SteffiiY schreef:Dat Psyliumzaad klinkt wel goed. Geven jullie dat standaard door het voer heen of alleen voor aanvang van een stressvolle dag bij transport etc?
En welke geven jullie? Zie op google veel verschillende prijzen langskomen
Coentjuh schreef:MaritB schreef:Hij ging ineens heel ruim lopen, wil spelen en eet minder (hij gaat bij pijn overmatig eten) zijn mest werd vaster (was waterdun) en mestwater was weg. Nu is er een trigger geweest voor (lage) stress en is er weer mestwater. Ik kan dan preventief voor stressvolle momenten weer een dosering geven.
Het regeltje "overmatig eten" is mij opgevallen..
Ons paard is 7 weken incl afbouwen behandeld met Omeprazol - Pepticure (dit was in de zomer). Daarna 1,5 maand supplement 2 x per dag. Het heet Gastico, via de veearts en is van het merk Phytovet, kan er werkelijk online niets van vinden. Toen het emmertje op was even aangekeken, maar ivm de symptomen toch maar weer een emmertje Phytovet Gastico besteld bij VA waar we sinds vorige week weer mee begonnen zijn.
We hadden een mooie oktober maand = wei, maar nu staan de paarden toch niet meer zo vaak op de wei (paddock / stal kunnen kiezen) en paar keer per week op de 'modderwei'. Alle symptomen lijken weer erger. Maar heb het idee dat het van de zomer ook niet helemaal over is geweest, tijdens of na de Omeprazol.
Dus nu: Luchtzuigen, gapen, chaggo. En overmatig eten inderdaad. Hier onbeperkt hooi en de andere paardjes staan wel eens even te dutten of iets anders te doen. Maar deze staat haast alleen maar te eten (slowfeeders). Misschien juist ook 'goed' voor zijn maag. Na de brokjes (1/4 kg met supplement erover) altijd proberen te luchtzuigen. Ik smeer me rot met Cribox. En ik wil het nu nog wel even aankijken met het nieuwe emmertje/supplement. Of zou ik hem iets kunnen helpen/proberen met baking soda? Heb het in huis.. Hoeveel en hoevaak moet je dat geven?
Coentjuh schreef:@ Donnatella; Dankje! Zo ver kwam ik ook (plantenextracten). Maar Bentoniet is nieuw voor mij.
@ Iedereen; Zou ik hem nog iets kunnen ondersteunen met bijv baking soda. Kan geen kwaad neem ik aan in combinatie met het supplement? Vraag is hoeveel moet ik hem dan geven? Of zijn Psylliumzaadjes beter. Net het artikel gelezen en klinkt zeker interessant. En/Of zijn er nog andere opties..
En ben benieuwd of jullie hier dat "overeten" herkennen vanuit mijn vorige berichtje.