Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:17

Ik voer eigenlijk altijd wel een handje per dag bij, in het artikel hebben ze het echter over 200 gram. Maar goed die van mij was ook van de zweren af en ik voer het preventief tussen de zandkuur door

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:19

wodant schreef:
Interessant! Wie van jullie geeft psyllium zaadjes bij? Geef je het dan dagelijks of af en toe?

Ik wil proberen of het voor mijn paard ook ondersteunend kan werken, maar vraag me af of je het dan altijd kan blijven voeren of dat het beter is om af en toe ook te stoppen.

@Nouvel, Mastic horse heeft bij mijn paard helaas geen effect. Ik gaf de eerste week 6 gram en daarna de onderhoudsdosis, dat is 3 gram geloof ik.

Wij geven nu gastrovet hopelijk heeft dat effect. Ekygard hielp bij hem helaas ook niet.

Ah oke…
Ik geef ook nog gastrovet, ben de omeprazole aan het afbouwen, was ter ondersteuning begonnen met een schepje mastic voor de overgang naar geen medicatie meer…
Afwachten dan maar of het werkt…

Psyllium geef ik ook, nu zo’n 100 gram per dag.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:53

wodant schreef:
Interessant! Wie van jullie geeft psyllium zaadjes bij? Geef je het dan dagelijks of af en toe?

Ik wil proberen of het voor mijn paard ook ondersteunend kan werken, maar vraag me af of je het dan altijd kan blijven voeren of dat het beter is om af en toe ook te stoppen.

@Nouvel, Mastic horse heeft bij mijn paard helaas geen effect. Ik gaf de eerste week 6 gram en daarna de onderhoudsdosis, dat is 3 gram geloof ik.

Wij geven nu gastrovet hopelijk heeft dat effect. Ekygard hielp bij hem helaas ook niet.

Ik, je kan het niet onbeperkt blijven voeren.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:22

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het in ieder een week geven ook als zandkuur en ter ondersteuning, omdat hij net van zijn medicijnen af is. Mocht hij er baat bij hebben dan blijf ik het tijdelijk een handje tot 100 gram bij geven.

@Maritb, weet je toevallig ook de reden daarvan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:56

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:33

wodant schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het in ieder een week geven ook als zandkuur en ter ondersteuning, omdat hij net van zijn medicijnen af is. Mocht hij er baat bij hebben dan blijf ik het tijdelijk een handje tot 100 gram bij geven.

@Maritb, weet je toevallig ook de reden daarvan?

De darmen kunnen er lui van worden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:03

MaritB schreef:
Hij ging ineens heel ruim lopen, wil spelen en eet minder (hij gaat bij pijn overmatig eten) zijn mest werd vaster (was waterdun) en mestwater was weg. Nu is er een trigger geweest voor (lage) stress en is er weer mestwater. Ik kan dan preventief voor stressvolle momenten weer een dosering geven.

Het regeltje "overmatig eten" is mij opgevallen..

Ons paard is 7 weken incl afbouwen behandeld met Omeprazol - Pepticure (dit was in de zomer). Daarna 1,5 maand supplement 2 x per dag. Het heet Gastico, via de veearts en is van het merk Phytovet, kan er werkelijk online niets van vinden. Toen het emmertje op was even aangekeken, maar ivm de symptomen toch maar weer een emmertje Phytovet Gastico besteld bij VA waar we sinds vorige week weer mee begonnen zijn.

We hadden een mooie oktober maand = wei *\o/* , maar nu staan de paarden toch niet meer zo vaak op de wei (paddock / stal kunnen kiezen) en paar keer per week op de 'modderwei'. Alle symptomen lijken weer erger. Maar heb het idee dat het van de zomer ook niet helemaal over is geweest, tijdens of na de Omeprazol.

Dus nu: Luchtzuigen, gapen, chaggo. En overmatig eten inderdaad. Hier onbeperkt hooi en de andere paardjes staan wel eens even te dutten of iets anders te doen. Maar deze staat haast alleen maar te eten (slowfeeders). Misschien juist ook 'goed' voor zijn maag. Na de brokjes (1/4 kg met supplement erover) altijd proberen te luchtzuigen. Ik smeer me rot met Cribox. En ik wil het nu nog wel even aankijken met het nieuwe emmertje/supplement. Of zou ik hem iets kunnen helpen/proberen met baking soda? Heb het in huis.. Hoeveel en hoevaak moet je dat geven?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:56

Dat Psyliumzaad klinkt wel goed. Geven jullie dat standaard door het voer heen of alleen voor aanvang van een stressvolle dag bij transport etc?

En welke geven jullie? Zie op google veel verschillende prijzen langskomen

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:14

Hoe voeren jullie de zaadjes? Droog door het voer heen?

Ik heb zojuist bij Pitpit besteld, het is daar een stuk goedkoper.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:14

SteffiiY schreef:
Dat Psyliumzaad klinkt wel goed. Geven jullie dat standaard door het voer heen of alleen voor aanvang van een stressvolle dag bij transport etc?

En welke geven jullie? Zie op google veel verschillende prijzen langskomen

Bij een gepland stress moment zou 2 dagen van te voren.
Dat is mij geadviseerd maar dan wel echt met de pellets van Floris pharma :)

Ik gaf trouwens om een andere reden vlozaadjes en daar ervaarde ik geen positief effect op zijn maag mee, ik gaf daarvan toen 50 gram per dag

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:27

Ik geef geregeld vlozaad ivm zand. Net zoals lijnzaad geeft het slijm af in de maag en darmen. En voert het daarna dus zand mee af. Logisch dat het dus ook een slijmlaagje legt in de maag. Althans als het daar het slijm afgeeft.Ik ben wel benieuwd hoeveel daarvan dan achterblijft in de maag. En hoeveel meegaat de darmen in. Veearts gaf hier overigens het advies niet doorlopend te voeren ivm het lui woren vd darmen, oftewel dalende peristaltiek ;-) Ik heb in ieder geval niet het idee gehad dat ze er minder buikpijn van kreeg. Was eerder een gedoe om het naar binnen te krijgen...

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:33

Coentjuh schreef:
MaritB schreef:
Hij ging ineens heel ruim lopen, wil spelen en eet minder (hij gaat bij pijn overmatig eten) zijn mest werd vaster (was waterdun) en mestwater was weg. Nu is er een trigger geweest voor (lage) stress en is er weer mestwater. Ik kan dan preventief voor stressvolle momenten weer een dosering geven.

Het regeltje "overmatig eten" is mij opgevallen..

Ons paard is 7 weken incl afbouwen behandeld met Omeprazol - Pepticure (dit was in de zomer). Daarna 1,5 maand supplement 2 x per dag. Het heet Gastico, via de veearts en is van het merk Phytovet, kan er werkelijk online niets van vinden. Toen het emmertje op was even aangekeken, maar ivm de symptomen toch maar weer een emmertje Phytovet Gastico besteld bij VA waar we sinds vorige week weer mee begonnen zijn.

We hadden een mooie oktober maand = wei *\o/* , maar nu staan de paarden toch niet meer zo vaak op de wei (paddock / stal kunnen kiezen) en paar keer per week op de 'modderwei'. Alle symptomen lijken weer erger. Maar heb het idee dat het van de zomer ook niet helemaal over is geweest, tijdens of na de Omeprazol.

Dus nu: Luchtzuigen, gapen, chaggo. En overmatig eten inderdaad. Hier onbeperkt hooi en de andere paardjes staan wel eens even te dutten of iets anders te doen. Maar deze staat haast alleen maar te eten (slowfeeders). Misschien juist ook 'goed' voor zijn maag. Na de brokjes (1/4 kg met supplement erover) altijd proberen te luchtzuigen. Ik smeer me rot met Cribox. En ik wil het nu nog wel even aankijken met het nieuwe emmertje/supplement. Of zou ik hem iets kunnen helpen/proberen met baking soda? Heb het in huis.. Hoeveel en hoevaak moet je dat geven?

Heb je soms wat meer informatie over de samenstelling van die Phytovet Gastico?
De producten van Phytovet zijn wel erg goed (en nog redelijk betaalbaar over het algemeen), maar je vind er inderdaad niets over terug op het internet. Het is dus moeilijk om te weten wat er juist bestaat én de samenstelling te weten te komen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:42

Helaas wil ik mij hier ook melden. Mijn paard is vandaag ook geconstateerd met maagzweren. Helaas had ik dit al wel verwacht ondanks dat ze alleen wat nukkig is maar wel goed eet en er goed uit ziet.

Ik hoop hier wel wat tips te krijgen, wat ik het beste kan doen om haar zo goed mogelijk te helpen en dat ze ze niet meer terug krijgt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:43

@ Donnatella; hierbij het etiket. Ik twijfel niet persé aan het supplement hoor.. Tijdens / na de 7 wk Omeprazol waren de symptomen ook niet helemaal weg. Ik sluit psychisch ook niet helemaal uit.. De overgang (wel afgebouwd) van zomer 24/7 op weide (altijd keuze uitloopstal, paddock) naar nu (sinds 1 nov): uitloopstal+paddock is ook altijd weer even lastig voor hem.

Maar misschien kan ik hem nog iets verder helpen met baking soda.. of met psyllium wat ik hier nu lees.

Ons paard heeft ook vrij makkelijk slokdarmverstopping.. Ging pas even verkeerd met Gerstemix + wat stukjes appel/peer.

Krijgt aantal keer per week ook een Pavo koek of Pavo vital (de brok vorm) en vooral de koek krijgt hij haast niet weg. Weinig slijmaanmaak? Maak de koek sowieso altijd nat. Verder Mijten Gerstemix twee maal 1/4 kg per dag.

Afbeelding

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 08:47

Bedankt! De samenstelling is inderdaad plantaardig (net zoals velen van de maagsupplementen) en dan nog bentoniet (soort klei) om afvalstoffen en toxines te binden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:10

@ Donnatella; Dankje! Zo ver kwam ik ook (plantenextracten). Maar Bentoniet is nieuw voor mij.

@ Iedereen; Zou ik hem nog iets kunnen ondersteunen met bijv baking soda. Kan geen kwaad neem ik aan in combinatie met het supplement? Vraag is hoeveel moet ik hem dan geven? Of zijn Psylliumzaadjes beter. Net het artikel gelezen en klinkt zeker interessant. En/Of zijn er nog andere opties..

En ben benieuwd of jullie hier dat "overeten" herkennen vanuit mijn vorige berichtje.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:29

Overeten komt vaker voor, inderdaad tegen maagzuur en pijn maar ook een gelukzalig gevoel. Eigenlijk zou ik die granenmix even stoppen, al is het maar 1/4e kg per keer. Als hij zoveel gaapt daarna zou ik dat echt niet meer geven.

Heb je kwa voer al eens geprobeerd puur verschillende vezels en een balancer? Voor de energie zou ik dan denken aan bietenpulp met een grasbrok die je samen weekt, bietenpulp staat kwa energie namelijk behoorlijk hoog. Dat vervangt dan je granen. Het is ook makkelijk supplementen toevoegen (slippery elm en de psyllium, of die gastoevoer van hierboven met bentoniet of losse kruiden zoals gember, zoethout en kamille ). De type vezels zouden ook zijn darmen ondersteunen met het aanmaken van goede darmbacterien.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:18

Coentjuh schreef:
@ Donnatella; Dankje! Zo ver kwam ik ook (plantenextracten). Maar Bentoniet is nieuw voor mij.

@ Iedereen; Zou ik hem nog iets kunnen ondersteunen met bijv baking soda. Kan geen kwaad neem ik aan in combinatie met het supplement? Vraag is hoeveel moet ik hem dan geven? Of zijn Psylliumzaadjes beter. Net het artikel gelezen en klinkt zeker interessant. En/Of zijn er nog andere opties..

En ben benieuwd of jullie hier dat "overeten" herkennen vanuit mijn vorige berichtje.

Baking soda kun je alleen gebruiken als test. Niet als middel, je wil niet dat het niet meer goed verteert kan worden, daar is maagzuur voor nodig.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:54

Toch zit Natriumbicarbonaat in supplementen en voeding voor paarden met maagzweren, zoals bijv Gastro+.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:17

Yes, maar ook dat soort producten zou ik niet aanraden.
Je wil de maagwand wel laten genezen maar de andere processen moeten door gaan.

Dus psyllium pellets van Floris pharma bijvoorbeeld. 14 dagen hoge dosering. Dat doet echt al veel. En de oorzaak van de zweren aanpakken.

Ik zou ook zeker geen bietenpulp of granen oid voeren.

https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... -je-paard/

Juist een paard met ene gevoelige maag zou ik heel sober voeren. Geen pulp, luzerne etc. Liefst zacht hooi, niet te stengelig (ik merk dat verschil bij mijn pony) en liever niet vasten. Ik kies er dus voor niet meer te scopen, de diagnose was ook waardeloos en was enkel veel geld kwijt en stond met een ziek paard weer op de stoep.

Ik heb dus baking soda als test gebruikt. Hij reageerde daar bijzonder positief op.

als je iets zoekt om als hulp te geven. Gebruik dan Mastic horse of zoals ik in begin van m’n post schrijf.

Dierenartsen adviseren vaak anders, maar die zijn geen voedingsdeskundigen.. net zoals artsen bij mensen vaak niet echt verstand hebben van voeding (ik leeg bijzondere adviezen van onze kinderarts voor mijn allergische dochter)

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:45

Ik heb juist van een onafhankelijk en bekende voedingexpert te horen gekregen bietenpulp te geven voor mijn mega gevoelige paard en die is daar ook ontzettend van opgeknapt. De meeste supplementen voor maagpatienten zijn gebaseerd op pectine/lecithine of calcium. Zou het artikel hierboven niet meteen heel serieus nemen. Wellicht is het per paard verschillend.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:08

Ik heb van 3 verschillende mensen die paarden behandelen dmv voeding juist begrepen dat pulp niet goed is voor paarden. Het heeft sowieso niet de juiste zuurgraad en het word niet goed verteerd :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:43

Ik denk dat het vooral heel belangrijk is je niet vast te pinnen op één methode. Elk paard is anders en ook de zweren zijn anders. Het maakt al een enorm verschil of de zweren rond te pylorus, in het glandulaire gedeelte, of het bovenste klierarme gedeelte zitten. Daarnaast hebben ze ook andere aanleidingen.

Ik heb zowel regulier als zowat bijna alle supplementen geprobeerd. Wel pulp, geen pulp, mastic horse, baking soda, geweekt hooi, ongeweekt hooi etc. En voor mijn paard ben ik er nu achter welke combinatie het beste werkt. Maar dat betekent niet dat dat voor een ander paard ook de juiste manier is.

Het blijft een enorme puzzel, en de meningen over wat het beste is verschillen heel erg. Neem bijvoorbeeld Luzerne. Er zijn studies die zweren bij Luzerne, en er zijn studies die het compleet tegenspreken. Ieder zal voor zijn paard moeten uitpuzzelen wat het beste werkt. Voedingsdeskundigen en dierenartsen zullen ongetwijfeld het beste voorhebben, maar niet altijd bij het juiste eind per individu.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:16

Ik had begrepen dat psyllium in te zetten bij maagproblemen je de zaadjes moet geven en voor zand te verwijderen de pellets, omdat die pas werkzaam zijn in de darmen? De zaadjes doen hun werk in de maag. Geen idee of dat klopt hoor.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:18

De pellets geven ook een laagje over de maanwand :)