[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:41

Nou de reactie van Flyfree op mijn kapotte deken verlopen heel netjes en vlot.
Deken heeft garantie en mag ik opsturen ter reparatie.
Ik wil bij Vera van de zomer ook een bloedonderzoek laten doen. NIet omdat ik het idee heb dat iets te veel of juist te kort heeft, maar als check up.
Welke bloedtest doen jullie? De standaard of een uitgebreidde? (ik begrijp dat er zoiets is als een pavo test)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:59

Esther28 schreef:
Nou de reactie van Flyfree op mijn kapotte deken verlopen heel netjes en vlot.
Deken heeft garantie en mag ik opsturen ter reparatie.
Ik wil bij Vera van de zomer ook een bloedonderzoek laten doen. NIet omdat ik het idee heb dat iets te veel of juist te kort heeft, maar als check up.
Welke bloedtest doen jullie? De standaard of een uitgebreidde? (ik begrijp dat er zoiets is als een pavo test)

Ik had een vermoeden van IR en wilde daarnaast magnesium/selenium/vitamine E laten onderzoeken. De test was uitgebreider met nog een aantal zaken (zou ik moeten opzoeken op het formulier). Ik wilde bij de GDDeventer en mijn DA heeft daar de verschillende bloedmonsters naar toe gestuurd. Het fijne van GDDeventer is dat je n.a.v.de uitslag telefonisch contact met de DA daar kan krijgen als je nog vragen hebt. Ze zijn heel toegankelijk. Misschien kan dat elders ook hoor (als dat al bestaat), maar ik had goede ervaringen met GDDeventer.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:52

Zijn de pavo summerfit koeken echt zo slecht voor paarden met eczeem.. Ik voer deze namelijk altijd 's zomers omdat hier alle vitamines inzitten die ze nodig heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:55

als jouw dier het er goed op doet,dan gewoon gaan geven.
dat is toch met alle voer zo?
het ene paard doet het hier beter op en het andere daar op. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:00

ellepel schreef:
als jouw dier het er goed op doet,dan gewoon gaan geven.
dat is toch met alle voer zo?
het ene paard doet het hier beter op en het andere daar op. :j

Daar ben ik het mee eens, maar aan de andere kant...wat als hij het nog beter doet op iets anders?
Ja, ik weet weer iemand in verwarring te brengen! ;)

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:11

Ze staat 24/7 op de wei en heeft niet veel nodig (haflinger), ze krijgt sowieso brood, appels. Ze krijgt ook hooi of kuil bijgevoert het is maar net wat we hebben liggen op het moment.
Wat zou een goede vervanging kunnen zijn voor de summerfit koeken?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:16

Nou appels zou ik ala minuut mee stoppen, dat 1 grote bron van suiker. Brood is ook niet bepaald gezond te noemen voor een paard....
Een goede vervanging zou een vitaminen/mineralen suppl kunnen zijn (Marstall Force o.i.d.) Dit zijn korreltjes en dus makkelijk te voeren
Marstall heeft overigens ook een soort van weidekoeken ala Pavo maar ik heb geen idee hoeveel suikers e.d. daar in zitten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:17

Oei, brood en appels zijn inderdaad NOT DONE voor een eczemer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:54

opisop_shop schreef:
ze zakken allemaal al snel naar achteren toe inderdaad, maar misschien was hij wel wat groot?
Kun je hem niet innemen, of aan de voorkant wat strakker zetten?

Dus, op de rug een stuk dubbelslaan en vastnaaien;
Afbeelding

Afbeelding

Goed oprollen met afdoen en dan gewoon snel te werk gaan, helaas zijn de dekens idd erg statisch :P

:oo Wat heb jij dat netjes gedaan!! Ik heb met knalgeel garen dat ding onder het machine doorgerukt en het ziet er dus ook niet uit... Respect hoor, het zijn heel vervelende lappen om mee te werken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:59

10tje2 schreef:
Citaat:
Dat merk ik ook op stal. Bregh krijgt 3 handjes (enkele handjes) Marstall excem muesli en verder alleen hooi. Liksteen heeft ze, ze is zelfs momenteel iets te dik (graasmasker komt vandaag) en die wordt 6x per week gemiddeld een uur aan het werk gezet. Ook bosritten van een paar uur is geen probleem. Wel heeft zij een sup vitE-Sel, omdat dat in het bloed is aangetoond, eind deze maand opnieuw prikken, maar ze had verder totaal geen tekorten, helemaal niks!]

Ha, dat had ik ook vorig jaar, zoiets dan! Met bloedonderzoek selenium en magnesium tekort (vit E was in orde, de rest ook trouwens). Bij de bloedcontrole later was alles weer OK. De eerste controle was toen ze op gras stonden en bij de tweede keer aten ze alleen hooi (zomer-wintertijd). Het gras had dus een tekort, het hooi (kwam ook van andere percelen)niet.

Vorig jaar is idd op het einde van het seizoen geprikt, ze was stijf, sloom, snel buiten adem en verzuurde heel erg snel. Toen heb ik alles laten prikken wat ik maar kon vinden hier in het topic, maar idd alles goed alleen vitE-Sel.

Wat ik me nou wel afvraag, misschien weet jij dat. Bregh staat op gras dat te rijk is (vandaar graasmasker vanaf morgen) aan eiwitten, maar toch heb ik af en toe het idee dat ze voor spieropbouw net wat te kort komt. Zij er eiwitten die op verschillende manieren in het lichaam gebruikt worden of is het eiwitoverschot dat in haar manenkam zit hetzelfde als wat ze eigenlijk voor spieropbouw zou moeten gebruiken?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:01

Anika, dat heb je echt netjes gedaan zeg! Dat zou ik niet kunnen. Maar ik heb ook geen naaimachine en kan met de hand ook echt niet naaien (nou ja, heb toen met Otello wekelijks moeten naaien, maar dat was ook niet netjes :+ ).
Ik heb nu een maat 185 gekocht. Deze ga ik even goed bekijken tijdens het passen, zodat ik deze evt. kan ruilen, mocht deze ook te groot zijn (maar dat lijkt me niet).
Mocht die goed liggen, zet ik de maat 195 wel te koop via internet. Dus mocht iemand hier al interesse hebben in de Pagony ZE deken maat 195 ;) .

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:09

Ik las laatst iets over een bestanddeel in Derfen wat een eventuele dracht kan tegenwerken? Weet iemand hier iets over?

Momenteel gaat het aardig goed met de No Itch in de manen, maar de staart wordt toch minder omdat ik door de flinke haardos - die wel minder wordt - er niet bij kan met de No Itch. Denk er aan om daar Derfen te smeren.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:12

Heb het al gevonden inmiddels, inderdaad niet aan te raden bij dracht.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:25

Hallo Bokkers! :wave:
Kom hier weer even binnenvallen met de hoop dat jullie mij tips en adviezen kunnen geven :)

Mijn paard, Flip, heb ik 3 jaar geleden gekocht met erge zomerexceem, zijn manen en staartwortel waren tot bloedens toe afgeschuurd. Hij stond 24/7 op het land.
Toen die bij mij kwam, stond hij swinters op stal en zomers alleen overdag op het land. Hij had er toen vrijwel geen last van, enkel een beetje schuren aan zijn staartwortel.

Nu vond ik het toch het fijnste voor hem om hem vanaf deze zomer lekker buiten te zetten, dus hij staat nu 24/7 op het land in een kudde. Hij heeft nu echt onwijs lange manen, alleen de laatste 25cm is erg dun en broos. (denk ook door de dekens, zadel, enz.) Ik heb het altijd in vlechten en nu merkte ik afgelopen weken dat er soms een flinke pluk los zat boven aan zijn vlecht, op het broze, dunne deel. Het lijkt niet op schuren, meer op dat het er afgebeten is door vriendjes maar ik weet het niet zeker. Ik heb de laatste 25cm vandaag maar erafgeknipt, want het zag er niet meer uit.

Ik wist dat zijn manenkam hard was, iets om in de gaten te houden. maar toen ik zijn manen eraf geknipt had, zag ik dat hij ook flink gebobbeld was. Verder niet geirriteerd, en hij geeft geen reactie als ik er aan zit.

Wat kan ik nu het beste doen? Hij toont geen verschijnselen van jeuk (niet dat ik merk tenminste), en heeft er geen last van. Maar het ziet er niet gezond uit. Misschien van binnenuit wat geven, of gewoon niets tegen doen?

foto:
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:26

oh wat maf, dat wist ik niet; welk bestanddeel is dat dan??

Breghje ik heb een bruine deken in 1x onder een naaimachine met blauw garen doorgejast, vond het zelf niet zo netjes whahaha!

oei annickk dat ziet er wel erg bobbelig uit inderdaad!
Staat hij niet op teveel/te vet gras??
Hoe is hij verder lichamelijk, mooi op gewicht en in conditie of overgewicht?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:29

Hij staat op een klein stuk land met 6 paarden wat echt al opgegeten is. Per dag krijgen ze er een meter bij, ongeveer 20 meter lang.
Lichamelijk, ik vind hem niet te dik (zie profiel) maar hij heeft in februari een operatie gehad en ben sinds gister weer aan het opbouwen. dus in conditie is 'ie niet, nee..

edit: op dit land staat 'ie. http://farm6.static.flickr.com/5190/567 ... bc26_z.jpg
Laatst bijgewerkt door Anniick op 07-06-11 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:33

opisop_shop schreef:
oh wat maf, dat wist ik niet; welk bestanddeel is dat dan??

Jeneverbes. :)

Zit eens wat rond te zien wat anders makkelijk te smeren is op de staart, moeilijk zeg! Moet eigenlijk wel iets vloeibaars zijn. Eczema Balsem wordt hier toch ook wel gebruikt door mensen uit het topic?

Heaven heeft niet enorme jeuk, maar af en toe parkeert ze zich wel tegen de muur. De manen schuurt ze binnen niet, die kriebelt ze in het land met weidegenootjes.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:18

exzema balsem vind het fijn spul het ruikt lkkr het smeert lkkr alleen helaas niet afdoende voor mijn pony :P maar misschien vor jouwe wel ;) proberen altijd waard zo duur is het niet per flesje

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:19

Anniick schreef:
Hij staat op een klein stuk land met 6 paarden wat echt al opgegeten is. Per dag krijgen ze er een meter bij, ongeveer 20 meter lang.
Lichamelijk, ik vind hem niet te dik (zie profiel) maar hij heeft in februari een operatie gehad en ben sinds gister weer aan het opbouwen. dus in conditie is 'ie niet, nee..

edit: op dit land staat 'ie. http://farm6.static.flickr.com/5190/567 ... bc26_z.jpg

ohh wat een prachtige manen heeft je paardje!! zo zonde joh dat die schuurt ik kan wel janken als de mijne alles eraf schuurt.. het is nu nog maar heel weinig wat ie heeft.. zie [MD] bijna geen manen meer:(

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:39

Maar ik heb het idee dat hij er (nog) geen jeuk van heeft, dus om er smeerseltjes op te gaan smeren lijkt me geen effect hebben.
Denk dat het het beste is om het inwendig aan te pakken, als dat zou kunnen. Iets waardoor zijn manenkam wat slinkt misschien. Iemand idee?

Ja het is echt zonde he, ik hoop dat het nu weer mooi en dik aangroeit. Zoals je in jou topic al zegt, deze paardjes horen mooie lange manen te hebben! ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:58

Kan het zijn dat door de halsdeken de manen ook eraf gaan? Gekke is echter wel dat het maar een gedeelte is, bovenaan blijven de manen lekker dik.. Hij heeft een ivanhoe halsdeken op. Kan het dat deze toch te zeer aansluit en moet ik op zoek naar een losser zittende deken?
Afbeelding
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:24

joyce, ik heb dit ook gehad met mijn halsdeken.
Zit inderdaad te strak dan, en door het op en neer gaan en vele bewegen van de hals schuurt het enorm af.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:36

Mijn tinkertje heeft nogsteeds staart en maan exceem ! Schilfers en gebobbelde rode manenkam.
Maar daarnaast heeft ze ook jeuk aan haar buik.. Ze gaat zelfs met haar buik op het zand, en heen en weer schuren.

Wat zouden jullie doen? Ik smeer dagelijks sweet-itch op haar manenkam en staartwortel.. Maar ik wil ook iets ter voorkoming doen..
Een deken? Derfen ofzo?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:24

Op de buik smeer ik uierzalf, heel dik op de naad, navel en uiers. Dan kunnen de muggen er niet bij als ik ga rijden of als ze na 16:00 uur in de wei staat :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 05:27

klijntjuh jij had toch allang een eczeemdeken op bij je tinker?
en anders word het denk ik toch es tijd om dat op te gaan doen :j