[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_17

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:27

Ja dat ze heeft inderdaad.
Ik moet zeggen dat ze niet echt op een volle wei staat,
het is een hele natuurlijke weide met schraal gras.
De dierenarts heb ik er vrij vaak bij gehad, dus dat zit wel goed :)

In ieder geval bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:29

ja maar een natuurlijke weide met schraal gras kan wel weer heel veel suikers bevatten waar sommige paarden zo dik van worden..
is dan toch wel opletten geblazen hoor
ohw ja...zeewier vind ik zelf fijn om te geven als ze wat extra mineralen enzo kunnen gebruiken

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:38

Maar dan zou ze toch ook verder dik moeten zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:56

ja dat zou dan weer wel zo moeten zijn.. hoeven ze niet moddervet voor te zijn trouwens....als ze ietwat aan de zware kan t zitten dan kan zo'n manenkam flink opzetten.
een verdikte manenkam komt ook vaak voor als een paard hoefbevangen raakt,dit heeft dan ook weer te maken met suikers in het voer.(gras)

ik heb wel wat info voor je:
[MD] harde, dikke manenkam
[VSW] Te dikke nek
[MD] Dikke nek

heb je eventueel een foto van die manenkam?
ben wel benieuwd of het er dan zo uitziet als ik in gedachten heb.
zeewier is ook heel geschikt voor paarden met stofwisselingsproblemen, zitten net die mineralen in die het lichaam dan goed kan gebruiken.

eigenlijk zou je een arts moeten laten kijken,wij kunnen wel van alles hier gaan zeggen,maar er zijn tal van redenen waarom die manenkam kan gaan opzetten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:24

Er kunnen zoveel oorzaken zijn voor 1 soort symptoom.
Wel is dit 1 van DE kenmerken dat de afvalstoffen blijven hangen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:28

Hier ook weer de bevestiging gekregen dat het nog niet kan zonder deken. Pride had ik gistermiddag de deken afgelaten tot vanmorgen (op stal, doe ik wel vaker) maar er was duidelijk gekrab te zien (voor het eerst deze zomer!). 2 jaar geleden, toen het exceem voor het eerst doorzette, was dat ook pas in september, dat lijkt voor Pride echt een cruciale maand...
Ach, nog even doorbijten! :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:42

Ik kan nog steeds met een gerust hart zeggen dat mijn pony nog steeds nergens last van heeft :D

Eindelijk na 18 jaar eens een goede zomer!
Geduld hé :D

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:47

Ja super eigenlijk dat enkel een deken het zo kan onderdrukken..:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:58

de mijne ziet er op zich nog netjes uit, alleen is zijn ivanhoe deken aan het instorten.. :\ de scheuren worden steeds groter getrokken..

bieflap heeft een snee in zijn bil (weidegenoot die de deken bij dids sloopt) en ik vermoed dat diddle hem keihard getrapt heeft.. die had namelijk weer verwoestingen aan zijn deken

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:03

sun is al een paar dagen en nachten dekenloos! :D en het gaat nog steeds goed (en dat voor een zware eczemer) ze schurkt wel wat met de jaarling, maar geen kapotte manen en staart meer!
heerlijk voor de pony!
maar....haar bovenbenen blijven drama, korstjes en jeuk. elke zomer eindigd het met haar bovenbenen,heel raar

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:46

Raar en apart happytime.
Alsof het lichaam dan 'vol' is en het ergens anders tot uiting komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:15

Ik heb wisse nu ook zonder deken, kwamen twee ponys bij en bij ontmoetingen heb ik ze graag zonder dekens ivm scheurgevaar enz.
Laat hem maar ff zo staan, eens zien hoe het gaat, donderdag komt er nog een nieuw paard bij hem te staan.
Ben straks ook twee weekjes op vakantie dus dan is het wel fijn als het zonder deken ook goed gaat.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:34

Naaltje schreef:
de mijne ziet er op zich nog netjes uit, alleen is zijn ivanhoe deken aan het instorten.. :\ de scheuren worden steeds groter getrokken..

bieflap heeft een snee in zijn bil (weidegenoot die de deken bij dids sloopt) en ik vermoed dat diddle hem keihard getrapt heeft.. die had namelijk weer verwoestingen aan zijn deken

waarom doe je die dan niet gelijk naaien, is nogal te verwachten als je dat niet repareert dat ze dan verder uitscheuren

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:12

Ik meld me ook hier.

Mijn 2,5 jarige fjordenruin heeft ook heel veel jeuk, het hele jaar door.
In juni dit jaar bloedonderzoek laten doen op ZE, bloed is naar Belgie opgestuurd voor onderzoek,
niks uit gekomen dus daar was ik wel blij mee.

Op de wei zie je niks aan hem, hij rolt niet om te jeuken, niks... af en toe gaat hij met zn neus langs de
drinkpaal en thats it.
Maar owee als hij op stal komt, dan schuurt hij erop los, zo erg dat hij in een deken staat op stal (nu niet
want hij staat 24/7 op de wei momenteel). Hij heeft echt jeuk aan zn huid, dus niet aan zn staart of manen.

2 weken geleden weer bloed laten prikken voor een uitgebreid bloedonderzoek, dit bloed is naar Duitsland opgestuurd.
Zit nog op uitslag te wachten.

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:57

ellepel schreef:
ja dat zou dan weer wel zo moeten zijn.. hoeven ze niet moddervet voor te zijn trouwens....als ze ietwat aan de zware kan t zitten dan kan zo'n manenkam flink opzetten.
een verdikte manenkam komt ook vaak voor als een paard hoefbevangen raakt,dit heeft dan ook weer te maken met suikers in het voer.(gras)

ik heb wel wat info voor je:
[MD] harde, dikke manenkam
[VSW] Te dikke nek
[MD] Dikke nek

heb je eventueel een foto van die manenkam?
ben wel benieuwd of het er dan zo uitziet als ik in gedachten heb.
zeewier is ook heel geschikt voor paarden met stofwisselingsproblemen, zitten net die mineralen in die het lichaam dan goed kan gebruiken.

eigenlijk zou je een arts moeten laten kijken,wij kunnen wel van alles hier gaan zeggen,maar er zijn tal van redenen waarom die manenkam kan gaan opzetten.

Bedankt voor de verdere info! :)
Dierenarts is er al bijgeweest, maar die hield het op eczeem. Ik moet ook zeggen dat ze er alleen in de zomer last van heeft.

Ik zal eens kijken of ik een foto heb, anders maak ik er wel een!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:55

MSophie schreef:
Naaltje schreef:

waarom doe je die dan niet gelijk naaien, is nogal te verwachten als je dat niet repareert dat ze dan verder uitscheuren

ik repareer handmatig met ijzergaren en een strech-naald. echter heeft die stomme bieflap bepaalde aim-places, en bijt hij regelmatig en herhaaldelijk op dezelfde plekken waardoor de reparaties gemold worden en dan dus de scheuren verder kapot getrokken worden
en volgens mij wordt de deken erg zwakker als je hem naait op plaatsen

ik repareer dus wel degelijk

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:51

mijn dekens zijn ook aan het eind van hun latijn!
Maar durf het nog niet helemaal aan om het zonder te zetten even nog een weekje wachten .

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:56

Hier ook een gatenkaas-deken: de oudere merries bijten May steeds in d'r kont, dus daar zitten aardig wat gaatjes >;)
Spannend Dreeke, hopelijk is het iets dat makkelijk te verhelpen valt :)
Wat vreemd, happytime...

Vanmorgen even een vreemde verrassing, ik heb May even een uitgebreide poetsbeurt gegeven, al dat losse haar onder die deken jeukt haar vreselijk. De staart lijkt heel rustig, op één nieuw plekje na. Dus die gaan we maar weer even hydrocortidermen. De manenkam is korst- en wondjesvrij, hij is ook minder opgezet en eigenlijk heel rustig, maar ondanks dat alles heeft ze flink staan schuren... De staartaanzet is flink uitgedund en ook van de manen is weer een heel stuk weg. Best vreemd, aangezien het er rustiger uitziet dan eerst en ze bovendien niet onder d'r deken vandaan komt :?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:35

Wist je dat ijzergaren pas hun werk doen zodra de garen continue nat zijn??
Ik heb dit eens nagevraagd omdat ik het eerder ook gebruikte, maar bleek continue gewoon te knappen.
Het is slapper als een gewone sterke garen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:38

het garen zelf knapt minder snel dan het ''naaimachinegaren'' wat ik gebruikt heb (van dat dikke) maar het scheurt uit enz..

let wel, die stomme pony gaat er dus echt áán hangen he.. die trekt de deken zo een halve meter van mijn pony zijn lijf af..
de rug''lijn'' voor de buikflap zit ook nog maar op 3 plekken vast,. daar hangt hij ook telkens aan,.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:38

je moet ook gewone normale garen, niet die voor naaimachine.
Daarbij is het het beste om onder het betreffende gaatje een lapje stof onder te doen, en die als ware vast te naaien.
Dus niet de delen naar elkaar toe trekken en dan dichtnaaien.

Heb in het voorjaar 2 gaatjes van Shadow's deken op deze manier gerepareerd, en ze zitten nog steeds muurvast, en scheuren niet verder uit. Heb er overigens gewoon een stukje wit katoen onder vast genaaid (kun je precies zien wat genaaid is haha met dat witte)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:46

been there done that..
heb er lapjes onder zitten, hij sleurt nog eens aan dat stuk en de stof wordt zwakker en zwakker
gevolg? gat komt terug maar nét iets groter...
het door mij gebruikte garen was niet het standaard naaimachinegaren :n ma heeft express gezocht tot ze hele dikke gevonden had, die trek je voor de leut niet handmatig kapot :n

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:51

Nou, dan weet ik het ook niet meer
:+ :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:54

bieflap mollesteren...
gewoon slikken en volhouden.. maar heb nu gezien dat ook ivanhoe stof niet tegen die stomme knol bestand is..
volgende deken wordt dus weer goedkope equitheme (alleen dan maatje kleiner dan ik nu had :) )

overigens houdt biefie zich nu misschien koest.. mijn pony heeft hem kreupel getrapt namelijk.. := (tenminste, ik denk dat de mijne geslagen heeft) op zijn rechterachterknie, en er zit een snee en bult enz.. :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:56

haha ben ik toch zo blij dat ik een zeer dominante merrie heb die maar weinig toelaat. Bovendien mogen ze haar niet ergens anders aanraken dan bij de hals, anders flipt ze helemaal. ghihi