Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 07:58

IMJ schreef:
Ik wil jullie laten weten dat ik Jerry na een heel heftige koliek aanval heb laten inslapen... Mijn lieve kind, na 22 jaar samen waar ik ook heel dankbaar voor ben, wat ga ik hem missen..

Verschrikkelijk.... heel veel sterkte

mabellean

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:19

Ik geef mabel het pilletje ( pergolide ) uit de hand met een paardesnoepje ( vazuintje ) .Dan weet ik zeker dat het pilletje naar binnen gaat.

tdeleeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:45

Onze pony krijgt sinds januari pergolide en eerst in een appel verstopt, na 3 dagen at hij geen appels meer en nu nog steeds niet. Dus in voer is voor ons geen optie straks eet hij niet meer. Wij doen het pilletje oplossen in water en mengen met appelmoes dan in een spuit en rechtstreeks in de mond spuiten, werkt perfect.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:03

Ik heb het ook al in peen gedaan, toen hij geen peen meer wilde appel, toen peer, toen manderijn, toen brood. Brood ging vrij lang goed, maar ineens ook niet meer. Maar nu weer appel sinds afgelopen mei, en dat gaat nog steeds goed. Misschien in hij nu na dik 2 jaar aan de smaak gewend.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:08

Ik geef pris eerst de spuit met bute en dan een handje voer waar het pilletje tussen zit. Gaat tot nu toe nog goed. Willen jullie blijven duimen, terug geschakeld naar 2 zakjes bute per dag en 2 x per dag 20 min stappen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:13

tdeleeuwen schreef:
Onze pony krijgt sinds januari pergolide en eerst in een appel verstopt, na 3 dagen at hij geen appels meer en nu nog steeds niet. Dus in voer is voor ons geen optie straks eet hij niet meer. Wij doen het pilletje oplossen in water en mengen met appelmoes dan in een spuit en rechtstreeks in de mond spuiten, werkt perfect.

Vaak moet je een paar keer wisselen van aanpak en op een gegeven moment pakken ze het gewoon aan en is het geen probleem meer. Zeker in het begin gaan ze al meer dingen weigeren, maar is een kwestie van blijven (uit) proberen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:23

cynthiar schreef:
Ik heb het ook al in peen gedaan, toen hij geen peen meer wilde appel, toen peer, toen manderijn, toen brood. Brood ging vrij lang goed, maar ineens ook niet meer. Maar nu weer appel sinds afgelopen mei, en dat gaat nog steeds goed. Misschien in hij nu na dik 2 jaar aan de smaak gewend.

Inderdaad, op een gegeven moment is het klaar met het zeuren en pakken ze het gewoon aan, soms nog even weer eens een weigeractie maar meestal niet. Bij ons was krentebol ineens ook klaar, maar toen wilde hij wel weer de gewone boterham evt met wat hoestsiroop erbij maar ook heel vaak gewoon naturel ;-) en eventueel een lekker brokje erachteraan zodat hij zeker zou doorkauwen en doorslikken ;-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:37

Over het inenten: Ik ent Naomi wel nog in, sta op een pensionstal waar af en toe wat verloop is...
Hier 2 keer per jaar influ/tetanus en 1 keer per jaar West-Nijl.

Morgen komt de DA om Naomi's ACTH waardes te meten! Denk dat ze nog wat te hoog zullen zijn en dat ze naar 0,75 mg moet... Maar we zullen het gaan zien.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:00

Hier even een update van mijn shet. Ik had een tijdje geleden enkele vragen gesteld hier ivm cushing.

Ik geef sinds begin februari prascend. Ik verschoot me trouwens een bult van de prijs, gelukkig is het maar een shet waardoor ik lang toekom (hoop ik) met de tabletjes en gaf de DA korting. _/-\o_ De DA heeft aangeraden de eerste vier dagen te starten met een halfje en dan over te schakelen naar 1/4. Nu zijn die pilletje echt niet simpel om te breken in zoveel stukjes waardoor het soms als eens gebeurd dat het 1/3 wordt.
Kan je na vier weken resultaat beginnen zien? Het opeten gaat heel simpel, gewoon tussen haar Care4Life en ze eet alles op. Ze is echt even heel slecht geweest, dus een periode waarbij ze smorgens niet meer recht kwam als ik ging voederen of haar stal niet uit wou. Is dit normaal?
Nu ik af en toe eens 1/3 geef gaat het precies beter. Zou dit betekenen dat ik de dosis moet verhogen.
Ik heb ook de indruk dat de weersomstandigheden invloed hebben op haar, dus soepeler bewegen of niet, merken jullie dat ook bij jullie paarden? Ik moet er misschien nog even bij vermelden dat mijn shet zwaar hoefbevangen is door de cushing op vier benen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:03

Nieke - In het begin kunnen ze best wel duizelig zijn enzo van de pil en de omslag die het in het lichaam en in de hormoonhuishouding teweeg brengt. Week 3 a 4 kan soms nog even een dip geven, maar daarna in de weken 5 tm 8 moet je echt wel verbetering gaan zien. Ik zou voorlopig even 1 dosis aanhouden zodat ze daaraan echt kan wennen. Desnoods 1/3 pilletje. Een tip om de pil makkelijker te breken is om een scherp aardappelschilmesje te gebruiken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:07

Ipsilonka schreef:
Ik geef pris eerst de spuit met bute en dan een handje voer waar het pilletje tussen zit. Gaat tot nu toe nog goed. Willen jullie blijven duimen, terug geschakeld naar 2 zakjes bute per dag en 2 x per dag 20 min stappen.

We duimen door hoor. Goed dat je ietsje hebt kunnen afbouwen en dat ze al aan het stappen is!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:29

De duimen draaien hier ook!

IMJ hoe is het nu met jou? Zal wel heel kaal en koud zijn zonder Jerry!

De tip van voeren uit de hand met een brokje heeft vandaag iig super gewerkt! Appeltje eitje! Ze is trouwens onwijs hengstig! Een goed teken! :j

*\%/* Morgen wordt ze 25! *\%/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:26

Gefeliciteerd Zucchero, kijk wel uit dat je ander voer dan je gewone voer gebruikt, anders laat ze binnenkort je gewone voer staan omdat ze dat niet meer vertrouwd. Kan zowiezo tijdelijk gebeuren dat ze minder trek hebben door de inwerking van de medicijnen, maar een wantrouwend, achterdochtig paard is ook heel lastig qua eter!!

IMJ hoe is het nu met jou? Het is allemaal zo raar snel gegaan, je zult er best wel een kater van hebben en het zal wel heel onwerkelijk zijn :(:) :(:)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:46

Goede tip. Ik heb het gewoon met een snoepje gedaan, dus dat zal wel los lopen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:00

Gefeliciteerd !!!!!!!!!!!!!

Hier rijdt de DA net weg! Horen de uitslag binnen 2 tot 7 dagen afhankelijk van hoeveel monsters ze al hebben bij het lab.

IMJ: ik ben ook heel erg benieuwd hoe het met je gaat!! Hopelijk alles goed? Lukt het een beetje om het te verwerken? :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:07

Had de DA nog een oordeel over hoe je paardje eruit zag Focussed? Beter of slechter ;-) of lekker gezond oid? Ben ook heel benieuwd naar de uitslag. Toch altijd een beetje spannend.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:30

Zij vond die zoolzweer en die weer wat hardere kam ook wel typerend en ze constateerde ook dat ze nog niet helemaal lekker in der vacht zit . Maar dat had ik zelf ook al bedacht dus dat was alleen maar bevestiging!

Verder vond ze der wel mentaal wel echt heeeel erg verbeterd! Ze had haar in oktober voor het laatst gezien (zit bij een praktijk met 3 DA's dus zo nu en dan heb ik een ander) en toen was ze nog heel erg bang en keek ze echt alsof ze levensmoe was. Nu vond ze haar heel vrolijk en moedig (Naomi gaf geen kik toen ze geprikt werd) en ze hebben zelf nog even staan kroelen... Dus dat was wel erg positief!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:23

shamrock had gisteren twee schuurplekken van het het schuren van zijn deken, dus deken maar afgedaan. Hij is dan ook ongeschoren een heeft een behoorlijke vacht. momenteel is het s'nachts 7 graden dus niet echt een probleem, mijn probleem is dan wel het volgende, vanaf volgende week gaat het weer s'nachts vriezen. Volgens meteovista het koudst min 1 en ik ben op reis. Denken jullie dat ik hem zonder deken zou kunnen laten?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:27

Vanaf morgen gaat het weer langzaam aan kouder worden en komt er oostenwind aan die gaat draaien naar noord oosten dus dan wordt het echt wel kouder - zeker qua gevoelstemperatuur.

Heb zelf nu een iets dunnere deken op maar morgen of overmorgen gaat er weer een iets dikkere op. Ik zou het zelf niet aandurven zonder deken denk ik. Staat je paard veel buiten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:54

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:02

Hij zit op stal en een uurtje per dag buiten (overdag welliswaar)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:04

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:58

Verdorie... vandaag bij Nado een dikker wordende manenkam gevoeld. Heeft hij al erg lang geen last meer van, maar hij staat nu in pension dus ik heb veel minder zicht op wat erin gaat. Gelukkig een fijne staleigenaar met wie ik goed kan overleggen, dus 's ochtends krijgen ze vanaf nu geen handje bix meer als de rest krijgt, maar een handje S&S en ze gaat het hooi halveren, want stiekem kregen ze best veel. Het leek zelfs alsof ik een heel klein beetje pols voelde, maar dat kan ook mijn op hol slaande verbeelding zijn geweest. Erg duimen dat hij niet weer HB wordt, want dan is het alsnog einde verhaal....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:28

@ Zucchero: succes met snoepje! Imago deed dat 2x goed, 3e x liet hij pil vallen en snoepje was op. Later ging snoepje er wel weer in. Maar deze 'methode' bewaar ik voor als ik zelf eens niet kan en ik een ander moet vragen om zijn pil te geven haha. En van harte gefeliciteerd met de mooie leeftijd natuurlijk!

Ja, wordt weer kouder de komende dagen. Imago staat (geschoren, maar inmiddels weer behoorlijk pak haar) onder 200 grams deken. Morgen ook nog maar dan gaat er morgenavond weer een ongevoerde regendeken onder en morgen gaat stalgenootje in de gaten houden of hij het niet te koud gaat krijgen. Imago's paddock ligt tegen een schuur aan en die staat op noord-/oosten, dus super voor het blocken van die ijzige rotwind! Top voor Imago, zéker voor komende winter!

Spannend Focussed, met zijn allen duimen voor een mooie uitslag van de bloedtest!

Dookia, komt jouw paardje echt maar 1 uurtje per dag buiten en de rest in zijn stal?

Met Imago gaat alles prima. Hij is erg braaf geweest na zijn verhuizing. Gisteren heb ik zelfs even klein half uurtje gereden. Gisteren voelde ik al ongelijke bespiering toen ik erop zat en vandaag zag ik het: hij is wel al wat teruggevallen. Even 2 dagen rustig aan en vrijdag weer rustig licht aan het werk zetten. Ik had hem vandaag in zijn uppie in de molen omdat hij nogal rustig toonde. Ging helaas maar 4 minuten goed en toen begon Imago te stressen. Brullen, met zijn hoofd bij de spijlen lopen, over de zij-afzetten van molen leunen etc. Dus heb hem er eruit gehaald toen ik zag dat hij niet ging kalmeren. Hij is al zo schraal en mag echt niet nog meer terugvallen in conditie, dus stress voorkomen. Ook had hij weer wat vachtreactie. Kan door deken komen (had 1 deken minder erop) of toch nu wat verminderde weerstand etc. Geen idee maar ik hou hem in de gaten!
Wel is hij per vandaag echt giga in de rui en daar ben ik natuurlijk echt mega-blij mee. Jaja, ook ik kon met het borstelblokje aan de slag vandaag!
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 06-03-13 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:29

Ik duim voor je Nado!

Sorry, ik heb even de rest niet goed gelezen... :o Zal ik zo nog even doen!

Gwendolyn is vandaag jarig! *\o/* of had ik daar al gezegd?
Vandaag weer zonder problemen het halve pilletje er in gekregen! :D Lang leve snoepjes!
vandaag Gwendolyn flink gepoetst. De haren vlogen in het rond. Geloof niet dat ze moeite heeft met verharen :+