[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:34

En linksonderin de pagina is een balkje die je kunt gebruiken om in dit topic te zoeken. Kan ook heel handig zijn.
Zelf ook geen ervaring mee.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:51

fcsa: je had het ergens in dit topic over anders trainen. Wat bedoel je daar precies mee?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:52

Ik ben overgestapt op een meer klassieke manier van trainen (rechtrichten, zie www.stalkarmie.nl), wat best veel verschil heeft gemaakt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:27

ik lees hier dat de meeste paarden er moet mooi weer last van hebben maar ben ik nu de enige die een paard heeft die er alleen maar last vanheeft met slecht weer? neerslag zeg maar. komt tegen neus en begint helemaal te flippen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:28

De mijne heeft ook veel last met regen, vooral als het net begint..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:31

heb nu toch maar neusbeschermers besteld.
zien of het helpt.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:00

Die van mij heeft het bij beide, zon en regen :')

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:05

wat doen jullie tegen de regen dan? want kan echt niet rijden met neerslag.en als ze buiten is overdag vind ik het ook lastig voor haar.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 12-05-13 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:05

binnen rijden ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:08

die mogelijkheid is er niet

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:09

baal als een stekker voor mij en voor haar.
situatie is alleen buitenritten rijden. buiten het rijden om staat ze van 8.00 tot 15.00 zo ie zo buiten.
hoe kan ik haar leven met neerslag en toch buiten staan iets verlichten?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:12

Idd een neuskap. En kan ze schuilen buiten?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:14

nee helaas niet. zat te denken aan neusflap ook buiten om heb 2 besteld 1 voor aan halster en 1 voor aan hoofdstel.

en zou ze ook last hebben van haar ogen ? moet het hele hoofd bedekt of is de neus voldoende?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:14

Dat verschilt per headshaker. Sommige paarden hebben vooral last van de ogen, andere van de neus. Maar als ze last heeft met neerslag, gaat het denk ik vooral om de neus.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:56

ja is alleen met neerslag dan gaat ze helemaal door het lint en schudden,knikken,gapen ,proesten en stijgeren onder het rijden.(rij met losse teugel altijd)dus geen druk.nou ben benieuwd hoe de neusflappen werken

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:00

Speciaal vliegenmasker waarmee je kan rijden en een neusnetje. Dan voelt hij de neerslag niet op zijn hoofd tikken.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 06:24

gaan die vliegennetten niet dicht zitten met regendruppels?zo nee dan erg goede tip

ga eerst de neusflap proberen anders een compleet vliegenmasker met neusflap.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:27

Met de rij-vliegenmaskers heb ik daar geen last van. Dat materiaal is dunner dan een normaal vliegenmasker.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:28

Chess heeft het meeste last van schudden wanneer de zon schijnt en het heel droog is. Ik ben erg blij als het regent.

Dribbelkont: een neusnet is zeker het proberen waard. In verhouding tot andere middelen is het goedkoop en het
Houdt toch de meeste irritatie buiten haar neus. Succes!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:43

Neuskap/vliegennet werkt hier perfect! Mijn paard schudt alleen bij vliegjes en neerslag (en alleen in draf en galop), met netje merk ik er (bijna) niets meer van. In de wei stapt hij bijna alleen en heeft hij nergens last van. Ik ben erg blij dat deze simpele oplossing werkt!

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:32

Hoi ,

ik heb ervaring met desensibilisatie. Mijn vorige merrie had het heel ernstig maar had bij haar weinig effect.
Mijn huidige merrie heeft het helaas ook (kruidachtigen en schuren ) (maar meer ook naar vliegen overdreven reacties) en ik merk nu na 2 jaar dat het minder is geworden (maar niet weg) en het schuren van manen en staart is volledig verdwenen....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:01

Maryke79 schreef:
fcsa: je had het ergens in dit topic over anders trainen. Wat bedoel je daar precies mee?

HS kan trainingstechnisch op te lossen zijn afhankelijk van de oorzaak. Ik heb met mijn pony heel goede resultaten geboekt sinds ik volgens een bepaalde methode ben gaan werken (en me daar ook in verdiept heb incl. opleiding gevolgd waarna ik zelf gecertificeerd ben als trainer), bij mijn pony was het een combi van factoren waarvan de training de best beïnvloedbare is. Mijn pony is zodoende al bijna 2 jaar HS vrij. terwijl hij voor die tijd in bepaalde jaargetijden gewoon echt niet aan het werk kon.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:08

Merrieveulen¦ volgens welke methode ben jij gaan werken? Heb de site van karmie bekeken. Echt via klassieke
Manier van rijden. Klinkt goed!

Wt¦ Wat jammer dat desensibilisatie bij jouw paard niet geholpen heeft. Je hoort zoveel verschillende
Ervaringen. De uni Utrecht had ook zo zn twijfels over allergietesten bij paarden.
Heb vandaag ook uni van Gent gemaild. Zij hadden het over antihistaminica. Hier iemand ervaring mee?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:37

Ik train en coach volgens de methodiek van Chris Irwin. Dit sluit goed aan bij o.a. klassieke dressuur, maar zeker ook bij de natuur van het paard. Veel paarden hebben last van spanning/ onzekerheid door de manier waarop we met ze omgaan, en dit heeft gevolgen. Wat die gevolgen zijn is voor elk paard weer even anders, maar spanning op gezichtsspieren en de nek is er zeker één van. Dit kan mijns inziens zeker een basisoorzaak zijn voor HS.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:40

Hoe is het met jullie paarden?
Zelf heb ik de HS hier niet laten behandelen. Eigenlijk is het zo extreem niet en volgens mij vooral bij lichamelijk/niet lekker in het vel zitten wanneer het meer tot uiting komt.
In verband met stijfheid in de gangen staat mijn pony nu na dierenartsbezoek op rust. Afgelopen maandag was ze slecht in stap qua beweging, woensdag was dat beter maar veel shaken.. Dus het is nog wel wisselend. Nu zie ik af en toe iets als ze in de wei of bak loopt, maar dat is een enkel knikje.