[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:47

@fjordengek, wij hebben van die schuurmatten in de deuropeningen van de stallen gedaan, als ze hier aan schuren gaan de dekens niet kapot, misschien een idee voor de dekensloper, jeuk gaat er niet van weg maar helpt wel schade te voorkomen, ook aan 't paard zelf.

Fjordengek93

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:01

Gaat helaas niet ze staat in een kudde en trekt hem kapot aan de hooiruif

Wel goede tip!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:11

Fjordengek93 schreef:
Gaat helaas niet ze staat in een kudde en trekt hem kapot aan de hooiruif

Wel goede tip!

Misschien ergens anders een 'schuurplek' creëren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:14

Nicky1963 schreef:
Leuk, een regiogenoot :-) De dazen waren ons ook al opgevallen vorig jaar. Ja, hij heeft een eczeemdeken op, zo eentje die je over zijn hoofd aan moet trekken. Mijn andere paarden hebben vliegendekens. Ik haat dazen. Best jammer dat het straks weer zomer wordt :+

En met alleen een eczeemdeken op tijd aantrekken redt hij het niet? Dus nog voor de jeuk echt begint

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:44

Welke butox/tectonik gebruiker heeft er ervaring met luis??
Heb mijn pony 1,5 week geleden behandeld (puur voor tegen steekvliegen/knutten)en stal genootje dr pony stond 3 dagen geleden ineens heel heftig te schuren,vandaag is ze gaan scheren en bekijk ik haar pony even,ja hoor luis!

Heb mn veearts gesproken over als nog behandelen met bymite van mijn pony maar gaf aan beter even heel goed in de gaten houden ivm dubbele insecticide.
Nou heeft hij nog een dikke vacht,schuurt niet maar lastig nakijken natuurlijk.
Zou de butox kunnen werken tegen luis?

Pony van stalgenoot wordt wel gewassen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:15

Kan je zelf ook reageren op de steken van die mugjes? Ben daarnet namelijk bij mijn paarden geweest en heb nu overal jeuk :o

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:53

Het is echt gewoon hopelijk dit. Die van mij staat al een tijdje met eczeemdeken op maar begint nu al weer jeuk te krijgen...
Heb echt het idee dat alles gewoon nutteloos is en ze toch wel jeuk krijgen, en de dierenarts kan je totaal niet helpen :(

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:54

@cinniz. Zoek eens op Butox en bijsluiter.
Werkzame stof deltametrine. Middel tegen ectoparasieten. Luis als eerste genoemd. Je paard zal geen luis hebben...het is ontworpen om luis te doden.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 16-03-17 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:55

Die van mij staan nu overdag zonder deken en 's nachts staldeken en ze hebben nog geen jeuk *\o/*

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:57

MoniekV schreef:
Die van mij staan nu overdag zonder deken en 's nachts staldeken en ze hebben nog geen jeuk *\o/*

Die van mij staat zelfs 24/7 met deken op. Afgezien van het even poetsen vanwege het verharen. Maar had echt niet verwacht dat het al zo vroeg zou beginnen :( Ik heb haar pas sinds afgelopen zomer dus is voor mij echt afwachten hoe het zal gaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:58

Alex stond vandaag met. Voornamelijk vanwege de gewone muggen die hem kunnen steken, omdat hij geschoren is en de andere shet niet. Morgen regen en vannacht bijna vorst, dus dan staat hij onder 100 gram.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:02

Crines schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Bloedonderzoek doen bij zulke extreme jeuk
En vanaf daar verder .
Mijne heeft nog geen jeuk
Maar vermoeden is ook overdreven allergisch op van alles vanwege Lyme
We gaan t zien of de behandeling heeft geholpen .

Zijn ze gevoeliger na een besmetting met Lyme?

Ik heb namelijk een paard dat de ziekte van Lyme heeft gehad en sindsdien enorm veel jeuk heeft gekregen (benen tot bloedens toe open bijten, manen en staart zodanig schuren dat er geen sprietje haar meer op staat.

Ik heb al vanalles geprobeerd en tot nu toe hielp het beste om gewoon simpele uiercrème te smeren elke dag. En een deken op natuurlijk.

Ik heb er al 3 veeartsen naar laten kijken en heb hem vorige zomer meegenomen naar de kliniek voor een onderzoek, maar dat wees allemaal niets uit.

De meesten plakken er zonder veel meer de stempel: zomereczeem op...maar daar ben ik niet helemaal van overtuigd.

Vorig jaar heeft hij zo'n 8 maanden enkel vitalbix bijgevoerd gekregen, maar daar merkte ik geen enkel verschil mee. Dus nu krijgt hij weer een mengeling van bietenpulp, zemelen, muesli en luzernebrok.

Bij de mijne blijkbaar wel
Want afkloppen maar nog geen jeukje te bespeuren .
Staat zonder eczeem deken
Is dese winter wel behandeld
Maar is alternatief .
Als je daarvoor open staat is t t proberen waard
Ik heb wel bleoduitslagen etc uit regulier gebruikt
In samen werken met elkaar gaan behandelen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:28

TinePine schreef:
Werkzame stof deltametrine. Middel tegen ectoparasieten. Luis als eerste genoemd. Je paard zal geen luis hebben...het is ontworpen om luis te doden.

Ja klopt dat had ik gelezen maar omdat t voor runderen en schapen is dacht ik miss andere luizen,heb er geen verstand van haha.

En mijn idee was waarom geven alle veeartsen dan aan wassen(wat zo'n gedoe is met wintervacht) ipv zoiets makkelijks.
Vandaar dat ik dacht zo makkelijk zal het niet zijn.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:32

cinniz123 schreef:
TinePine schreef:

Ja klopt dat had ik gelezen maar omdat t voor runderen en schapen is dacht ik miss andere luizen,heb er geen verstand van haha.

En mijn idee was waarom geven alle veeartsen dan aan wassen(wat zo'n gedoe is met wintervacht) ipv zoiets makkelijks.

Omdat butox niet geregistreerd is voor gebruik op paarden mogen ze het officieel niet aan paarden voorschrijven....

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:45

Die van mij staat voor alsnog zonder deken en zonder jeuk! De vraag is voor hoe lang nog. Hij staat op een niet gestrooide (kale) weide en krijgt kruidenrijk hooi. Daarnaast voer ik pavo vitalcomplete en puur drainage kuur.
Heb voor dit seizoen de shires eczeem deken, ben benieuwd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:47

TinePine schreef:
cinniz123 schreef:

Omdat butox niet geregistreerd is voor gebruik op paarden mogen ze het officieel niet aan paarden voorschrijven....

Wel gek dat ze het dan wel voor eczemers doen en niet voor paardjes met luizen.
Maar goed daar kunnen we weinig aan veranderen ik houd hem gewoon heel goed in de gaten naar t zou fijn zijn als de luizen ons over blijven slaan :o

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:59

Cinniz, voor luizen bestaan er geregistreerde middelen voor paarden dus mogen ze geen andere voorschrijven. Voor zomereczeem/ tegen knutten bij paarden is dat er niet en hebben ze de 'vrijheid' om middelen die geregistreerd zijn voor andere dieren voor te schrijven totdat er een geregistreerd middel voor paarden is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:31

TinePine schreef:
Cinniz, voor luizen bestaan er geregistreerde middelen voor paarden dus mogen ze geen andere voorschrijven. Voor zomereczeem/ tegen knutten bij paarden is dat er niet en hebben ze de 'vrijheid' om middelen die geregistreerd zijn voor andere dieren voor te schrijven totdat er een geregistreerd middel voor paarden is.

Volgens mij is Z itch wel geregistreerd voor paarden. Met dezelfde werkzame stof als tectonik namelijk permethrine.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:45

Houden jullie de dekens op.komende week met de regen?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:47

Eliana schreef:

Ja ook benieuwd, en vandaag? Het waait hier erg hard, en is onder 10 graden. Twijfel opdoen of aflaten?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:47

Ik ben net een week bevallen dus kan voorlopig zelf ook niet naar stal.om te wisselen..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:06

Bij mij gaat die er niet meer vanaf tot de winter. Nu heeft ze momenteel nog een regendeken eroverheen liggen. Maar ook als die er straks vanaf is als het weer iets warmer is, blijft de eczeem deken onder alle omstandigheden gewoon liggen!

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:08

Hier nog geen enkel spoor van jeuk!
Afgelopen week overdag zonder deken buiten en snachts op stal met. Aankomende week nog onder gewone deken. Ben benieuwd hoe lang het nog zo goed gaat!
Nu begonnen met Fibra Anti Itch bijvoeren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:16

Ann_Pam schreef:
Eliana schreef:

Ja ook benieuwd, en vandaag? Het waait hier erg hard, en is onder 10 graden. Twijfel opdoen of aflaten?

Hier op vandaag, gezien het toch vanmorgen best zonnig was en ik de beslissing neem als ik onderweg ben naar het werk. Nu is het redelijk bewolkt maar laat het mooi zo.

Morgen met de regen haal ik hem af en doe ik haar of in haar blootje naar buiten (vanaf een graad of 10) of met een 0 grams regendekentje (onder de 10 graden). Als het wisselvallig wordt gooi ik gewoon de regendeken over de eczeemdeken heen.

Voor de nacht (zonsondergang en zonsopgang reken ik daarbij mee) heb ik hem altijd op vanaf afgelopen dinsdag!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:36

Gisteren sprak ik iemand waar ze op stal nu zo'n 3 maanden Finecto gebruiken.
Het schijnt een kruidenmengsel te zijn wat je door het voer doet. De paarden schijnen dan een bep. lucht af te geven waar luis, mijt maar ook knutten en dazen een hekel aan hebben.
Bij haar op stal hebben ze Tinkers waarvan er een paar regelmatig met de benen stonden te stampen.
Door de Finecto is het over. Ook stond 1 van de Tinkers zelfs in de winter te schuren maar ook die is er vanaf.

Heeft iemand al ervaring met het middel?