[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:53

opisop_shop schreef:
Ben benieuwd hoe duur dat is uit de link van 10tje2 en op welke manier je 'mee' kunt doen.

Ik ben bezig om meer info te krijgen over haar proefschrift; ze is vorige maand gepromoveerd op dit onderwerp in Wageningen.
Ben met name geinteresseerd in de samenvatting, conclusie en aanbevelingen.

Mocht ik meer info hebben, dan zal ik wel de link plaatsen.

Hebbes:
http://edepot.wur.nl/272117

Klein stukje uit de nederlandse samenvatting

Uit dit proefschrift kan worden geconcludeerd dat C. obsoletus allergenen nu voor de
meest betrouwbare diagnose van staart- en maneneczeem zorgen bij paarden die
gelokaliseerd zijn in landen waar deze soort de meest dominante Culicoides soort is die
zich op paarden voedt. Tevens kunnen daarmee zowel binnen als buiten het
insectenseizoen SME lijders van niet-lijders worden onderscheiden. Met een combinatie
van drie recombinant allergenen afkomstig van C. obsoletus hebben we de eerste
betrouwbare serologische diagnostische test ontwikkeld voor SME. De 7 recombinante
allergenen kunnen gebruikt worden om te bepalen voor welke componenten van C.
obsoletus paarden met SME precies allergisch zijn. Dit biedt mogelijkheden om elk paard
een op maat gemaakte immuuntherapie te geven met de juiste (recombinante) allergenen.

Amalarab

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:29

Ok, waar kan dat en wat kost het?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:17

Wel heel interessant, ben benieuwd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:22

Mmm, ik ga dit onderzoek eens naar mijn dierenarts doormailen. Mijn eczemer is namelijk ook tweemaal getest, en zou niet allergisch zijn voor mugjes :?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:37

Het zou natuurlijk kunnen dat je paard ergens anders allergisch voor is. Als ik het niet goed begrijp dan hoor ik het graag maar betekent dit dat ze nu uit het bloed van je paard kunnen afleiden of deze allergisch is voor de knut?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:03

Ik ben ook benieuwd of ze hiermee een oplossing kunnen bieden voor ZE.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:12

Sammyoo schreef:
Mmm, ik ga dit onderzoek eens naar mijn dierenarts doormailen. Mijn eczemer is namelijk ook tweemaal getest, en zou niet allergisch zijn voor mugjes :?

Dat lijkt me een goed plan.

Ik moet zelf nog alles lezen van haar promotieonderzoek.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:21

Barbara88 schreef:
Het zou natuurlijk kunnen dat je paard ergens anders allergisch voor is. Als ik het niet goed begrijp dan hoor ik het graag maar betekent dit dat ze nu uit het bloed van je paard kunnen afleiden of deze allergisch is voor de knut?

Ik neem even dit kleine stukje over:

Met een combinatie
van drie recombinant allergenen afkomstig van C. obsoletus hebben we de eerste
betrouwbare serologische diagnostische test ontwikkeld voor SME.

Ik weet niet hoe ze de test doen, maar waarschijnlijk hetzelfde als bij mensen Inspuiten met een cocktail van 3 allergenen van de 7 die gevonden zijn bij de knutsoort die het meest voorkomt. En dan kijken of er een allergische reactie optreedt.

Naar mijn idee kunnen ze daarmee dus alleen iets zeggen over gevoeligheid van die knutsoort (culicoides obsoletus).

En er zijn heel veel verschillende knutsoorten! Ik moet het hele onderzoek nog lezen, kan dus ook geen vragen beantwoorden. Daarvoor zul je bij de onderzoekster zelf moeten zijn. Ze is makkelijk terug te vinden op internet.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:34

Aah, ik begrijp het. Het is dan dus te vergelijken met een menselijke allergietest. Dus dat je allerlei stofjes krijgt ingespoten om te zien of je ergens een reactie op vertoont. Ik ben benieuwd, het zou een mooi begin zijn!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:28

Barbara88 schreef:
Aah, ik begrijp het. Het is dan dus te vergelijken met een menselijke allergietest. Dus dat je allerlei stofjes krijgt ingespoten om te zien of je ergens een reactie op vertoont. Ik ben benieuwd, het zou een mooi begin zijn!

Dat verwacht ik, maar weet niet zeker of het op deze manier gaat :)).

Het zou zeker een mooi begin zijn. Als het inderdaad allemaal goed uitpakt en er inderdaad gedesenbiliseerd zou kunnen worden (is dan de volgende stap), dan zullen alle fabrikanten van smeersels, dekens ed niet zo blij zijn........maar alle paarden voor wie het een oplossing is wel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:06

Ik wil graag even een mening horen :)

Ik kan een Boett-deken kopen voor slechts €45 (in goede staat, geen scheurtjes of gaatjes, enkel verkleurd) voor slechts €45.

Ik heb nu de RISH maar deze vermoord toch nog manen op een bepaalde plaats (paard schuurt niet maar toch manenverlies 1 hand breed net boven de schoft).

Is de Boett een aan te raden deken? M.a.w. zweet mijn paard hier niet onder? Schuift het buikstuk niet telkens weg? Want die ervaringen heb ik wel met de 'fake' Boett dekens.

Kortom: is dit een nuttige aankoop?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:46

ik kan je geen advies geven wbt de boett deken maar ik heb het zelfde probleem met de EJ deken ook toch korte manen bij de schoft.
Maar voor 45€ zou ik het doen dus heb jij geen interesse dan hou ik me aanbevolen ;)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:15

Ik heb mijn lesje geleerd. Ik heb de deken een week afgedaan en gister haalde ik hem uit het land.... Meneer begon meteen lekker zijn staart te schuren. Balen... Dus gelijk ingesmeerd met Derfen en deken er weer op. Vanmorgen weer gekeken en alles zag er rustig uit, hij heeft niet weer geschuurd. Later stond ik in de wei en toen zag ik alweer van alles rondvliegen. Voorlopig deken nog op dus.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:33

inderdaad wij hebben maar regendeken opgedaan zijn eczeemdeken was s,morgens nog nat ..dus maar een regendeken toen gedaan ,ik hou hem ook nog wel ff op zeker tot volgende week

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:35

Hier istie vd week afgegaan en regendeken erop.

Hopelijk gaat dat goed..
Heb dr al ingesmeerd met derfen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:40

Ik heb de eczeemdeken een paar dagen afgehad, maar gisteren toch maar weer om gedaan, ze had echt wel weer last.. :(:)

Jessie: doen!! Anders wil ik hem wel haha :D Die dingen kosten 230 nieuw.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:55

Hier hetzelfde, zondag de eczeemdeken af gedaan en regendeken op maar dinsdag toch weer jeuk dus de eczeemdeken maar weer op helaas.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:54

Mi Amore, ik zweer bij de Boett. Heb hier trouwens nooit manenverlies boven de schoft gehad, dus ik weet niet of het bij jouw paard gaat helpen. Het buikstuk kan niet verschuiven omdat er over de rug een band loopt waar de elastieken van de buikflap weer onderdoor lopen :)

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:54

Hier de eczeemdeken ook weer op, hij had nog geen jeuk en de manen zaten er nog allemaal op, maar gewoon voor de zekerheid met die temperaturen die weer gaan komen...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:01

Vanavond even kijken hoe die van mij het er vanaf heeft gebracht. Voor morgen doe ik hem ook weer op!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:07

Ik heb hem er gister ook weer opgelegd. Hij zag er nog netjes uit en niet jeukerig. Maar vond het gister al wat broeierig worden en vandaag is het ook aardig droog. Dus ben blij dat ik hem opgelegd heb.

Muesli momenteel wel gehalveerd.. en hij krijgt nu s ochtends ook kuil erbij. dus ben benieuwd hoe hij daarop reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:09

Mag het misschien niet zeggen maar hier staat hij nog steeds zonder, ondanks dat het alweer een paar dagen ruim 10+°C is en er zeker nog wel muggendingen zijn ... En hij heeft geen jeuk! Hoop echt dat het zo blijft, heb de deken wel nog aan de stal hangen en ze houden hem wel overdag in de gaten, maar het gaat meer dan prima momenteel :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:26

Hier heel wat gestamp dus de deken blijft netjes aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:29

Hier niks .. zelfs op de vliegen reageert hij niet zo extreem als anders ... natuurlijk wel wat staartgezwiep, maar niks overdreven of geen boos gedoe ofzo .. Heel gek :+

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:38

Eigenlijk vreemd. Het lijkt wel of de meesten paarden aan het einde van het jeukseizoen meer last krijgen. Is daar een verklaring voor? Die van mij begint nu ook weer.........