[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:19

Pavokoeken staan inmiddels bekend als jeuk veroorzakers en bevatten bovendien veel zetmeel, wat in het lichaam wordt omgezet in suikers!
Dus eigenlijk best rotzooi....

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:32

die pavo koekken heb ik ook ooit aan mijn merrie gegeven.
maar ben er snel van af gestapt.
ze vond ze punt 1 niet lekker.
en punt 2 werd ze er mega dik van.

de pavo best nether of hoe je het schrijft was ook geen suk6
vond ze na een maand ook niet lekker meer en bleek ook heel veel suikers/zetmail en zo in te zitten.

nu krijgt ze van cavalore esentiel basesfeed 03
hier krijgt ze zo'n 400 gram per dag van en doet ze het goed op.
als ze gewerkt heeft krijgt ze soms muslie bij of slobber.

en dat gaat tot nu toe goed.
ze krijgt wel medicijne bij zoals puur culio en cavalesse.
en dit jaar heeft ze voor het eerst nog manen.

mijn fjorde ruin van 2 jaar met eczeem staat op cavalore junuiorix kwa voer een kilo per dag.
en krijgt een halve kilo mais vlokken er bij op een dag.
en krijgt nu ook de medicijnen puur culio en cavalesse.

voor maxi gebruik ik kwa smeersels sweet its en was haar met dode zee zout shampo of betadine.
voor frits gebruik ik kwa smeersels befix de craem en straks de lotion en was hem met befix schampo of betadine
bijde staan ze onder een eczeem deken.
maxi heeft de rambo en frits de bruine die je over het hooft moet doen.
bij frits ga ik nog geen rambo op leggen wand hij groeit nog zo hart dat ik dat zonde vind van mijn geld eigenlijk.

frits is nog heel erg aan het jeuken maar dat komt omdat hij dit jaar pas van ons is en we al te laat zijn omdat hij pas nu echt eczeem bleek te hebben

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:09

[.
Citaat:
mijn fjorde ruin van 2 jaar met eczeem staat op cavalore junuiorix kwa voer een kilo per dag.
en krijgt een halve kilo mais vlokken er bij op een dag.
en krijgt nu ook de medicijnen puur culio en cavalesse
.

Weet je wel dat die cavalore 31% aan suikers/zetmeel bevat? En dan ook nog maisvlokken erbij, nog meer zetmeel. Het maag/darmstelsel van een paard is daar niet opgemaakt. Ik bedoel het niet aanvallend naar je, maar zoek naar alternatieven die minder belastend zijn. Probeer rond de 10% suikers/zetmeel te blijven. En dan verdelen over de dag. Ruwvoer blijft echt het meest geschikt.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 06-06-11 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:13

bovendien vind ik dat voor een 2jarige, ook nog sobere pony, echt wel heel erg veel!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:25

Oke dan zal ik stoppen met de pavokoeken. Nou moet ik zeggen dat hij nog geen halve per dag krijgt en dat ik voor het eerst zolang hij leeft zo een pak heb gekocht. Hij krijgt verder geen krachtvoer. Het is een miniappaloosa van nog geen meter hoog en werkt niet. Ruwvoer dat krijgt hij wel en overdag doorgeschoten gras. Bv langs de slootkanten mag hij grazen of langs het pad. Ieder geval plekken waar geen bemesting op komt. Ik zal even verdiepen in Equi Life F4F. Er staat wel een foto van hem in mijn profiel. Daar is hij ook de slootkanten aan het maaien.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:16

@tjady, die van mij kreeg ook maar een halve koek/ dag...het verschil was wel duidelijk, het lijkt weinig maar blijkbaar is het toch genoeg om deze neveneffecten te veroorzaken.
Het is jammer dat dit zo gepromoot wordt voor sobere paarden, kwas er ook ingetrapt :+

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:22

Vind dat voor een 2 jarige fjord echt ontzettend veel! Liza (haflinger) krijgt alleen gras en hooi, en ik rij zo'n 4 keer per week. Ze heeft energie zat en ziet er goed uit..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:32

Wisse wordt best veel getraind; gaat om de week op wedstrijd, iedere week priveles en een keer of 3 zelf trainen wekelijks. Hij krijgt als ik rijd 1,5 kilo biks, waarvan de helft subli zonder is en de andere helft biks.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:49

Een paard in de groei mag best wat meer hoor, een kilo is niet zo heel veel.
Maar die mais zou ik weglaten.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:29

opisop_shop schreef:
Wisse wordt best veel getraind; gaat om de week op wedstrijd, iedere week priveles en een keer of 3 zelf trainen wekelijks. Hij krijgt als ik rijd 1,5 kilo biks, waarvan de helft subli zonder is en de andere helft biks.

Subli zonder bevat 36% zetmeel!!!!! Biks weet ik niet. Zal wel op de verpakking staan.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:40

suuszzzz schreef:
Vind dat voor een 2 jarige fjord echt ontzettend veel! Liza (haflinger) krijgt alleen gras en hooi, en ik rij zo'n 4 keer per week. Ze heeft energie zat en ziet er goed uit..

+:)+ Natuurlijk, waarom niet?

Ik geef ook alleen gras/hooi/liksteen. Hooi in slowfeeders. En een beetje lijnzaad in geweekte grasbrok (ook ruwvoer dus). Als ik de kans krijg ook nog takken van bv de knotwilg.
Paarden doen het er prima op. Maar kennelijk is het toch heel moeilijk voor de meeste mensen, bang voor tekorten......en de eeuwige commercie speelt daar mooi op in.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:37

Bedoelen jullie met die pavo koeken, de summerfit koeken?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:22

hier staat ze op gras, alleen gras en dat gaat goed.
vooral sobere rassen hoeven echt niet veel bij :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:44

Helaas is mijn flyfree deken al kapot. Binnen een week 2 clips kapot (terwijl Vera alleen op het land staat) en hij is ook niet waterafstotend kwam ik vandaag achter na een buitje....
Ik heb zojuist gemaild hoe het met de garantie zit, want daarover kan ik niets vinden op de site.
Vorige keer ben ik echt heel netjes geholpen met het borstflapje dat te klein was, dus eigenlijk verwacht ik hiermee ook een nette afhandeling.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:12

10tje2 schreef:
suuszzzz schreef:

Ik geef ook alleen gras/hooi/liksteen. Hooi in slowfeeders. En een beetje lijnzaad in geweekte grasbrok (ook ruwvoer dus). Als ik de kans krijg ook nog takken van bv de knotwilg.
Paarden doen het er prima op. Maar kennelijk is het toch heel moeilijk voor de meeste mensen, bang voor tekorten......en de eeuwige commercie speelt daar mooi op in.

Dat merk ik ook op stal. Bregh krijgt 3 handjes (enkele handjes) Marstall excem muesli en verder alleen hooi. Liksteen heeft ze, ze is zelfs momenteel iets te dik (graasmasker komt vandaag) en die wordt 6x per week gemiddeld een uur aan het werk gezet. Ook bosritten van een paar uur is geen probleem. Wel heeft zij een sup vitE-Sel, omdat dat in het bloed is aangetoond, eind deze maand opnieuw prikken, maar ze had verder totaal geen tekorten, helemaal niks!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:20

10tje2 schreef:
suuszzzz schreef:

komt ook omdat er nogal eens tekorten vorkomen bij paarden die sober gevoerd worden.

mijn pony en die van een stalgenootje ook.
beiden flink selenium tekort.
paarden waren echt zo moe en hadden last van hun spieren
nu zit er weer energie in :j

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:57

Wat zijn nou echt goede stevige eczeemdekens? Heb een Rambo sweet itch, maar daar zweet ze zich dood onder en vind ik dus ook geen oplossing :n
Boett vind ik enorm duur en hoor dat het snel scheurt?
Ze is trouwens vorig jaar half september beginnen met schuren, januari gestopt na omschakeling eten, en sinds maart is ze terug begonnen, dus daar dat ik eerst dacht dat het puur aan het eten lag moet ik mijn mening toch herzien :\

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:17

@Titsia: ik vind Ivanhoe en Boett, ondanks de prijs, toch echt het fijnste. Ik vind ze hun geld echt waard. De Boett scheurt niet snel hoor, mijn pony krijgt 'm niet zomaar kapot. Alleen als ze bij een bepaald paard staat, maar die sloopt alle dekens met tanden en hoeven (spelen). Dus in het eczeemdekenseizoen staat ze niet bij hem maar in een andere groep.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:34

Men ander paard blijft er wel vanaf, maar zij schuurt momenteel door haar deken door, maar ze heeft uiteraard ook geen deken overdag op, waardoor die rotbeestjes alle kansen krijgen..
Ivanhoe keertje opzoeken

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:59

Ik heb ook een boett. Alleen staat hij nu onder zijn amigo mio en dat gaat prima. Die van mij is ook gevoelig op hoefbevangenheid dus moet ik extra opletten met voer.

Ik voer dodson en horrel safe and sound. Hij doet het er prima op !!! Energie genoeg afgelopen weekend nog een marathon met 6 hindernissen gereden en gewonnen.

Ik geef ook wel omega olie bij of vitamines. Heb ook nog een drainage kuur staan daar wil ik over een paar weken mee beginnen. Als het rustig is met wedstrijden en de osteopaat komt over 2 weken ook nog een keer.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:14

Vita heeft sinds vorige week de ZE deken op van Pagony. Helaas merk ik toch dat 'ie aan de grote kant is. Dus ga helaas weer een andere maat aanschaffen.

De deken trekt naar achter en schuift enorm naar de zijkant na het rollen. De staleigenaresse trekt een aantal keer per dag de deken weer recht. Dat is dus niet fijn.
Schuifen de ZE dekens van Pagony snel of is die 'gewoon' te groot? En hebben jullie ook ervaringen met statisiteit bij het afdoen van de deken? Bij Vita knettert het gewoon :oo . En ik rol hem al heel voorzichtig af.
Ik wil liever nog niet een hele dure ZE deken, omdat het nog steeds de vraag is of het wel ZE is bij Vita. Dus moet nog resultaat afwachten.

Zijn sinds zaterdag weer begonnen met de drainage kuur. Hopelijk kan ik dat nu wel voortzetten :) .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:50

ze zakken allemaal al snel naar achteren toe inderdaad, maar misschien was hij wel wat groot?
Kun je hem niet innemen, of aan de voorkant wat strakker zetten?

Dus, op de rug een stuk dubbelslaan en vastnaaien;
Afbeelding

Afbeelding

Goed oprollen met afdoen en dan gewoon snel te werk gaan, helaas zijn de dekens idd erg statisch :P

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:51

ik schuif ook even aan bij dit topic;
ik heb een vraag. mijn paardje van 3 staat sinds eind april op het land 24/7. bij mij op stal is dat geen mogelijkheid(hebben geen land) hij heeft dus gewoon lekker vakantie.
Nu scheurde hij altijd wel een beetje..(ook in de winter) altijd als ik kwam en ik kamde de manen zaten er ( bij het eind van zijn manen bij de schoft) een plukje haren in de borstel;. dit deed ik wel bijna elke dag dus viel het niet zo op.
Nu kom ik ongeveer 2 keer per week bij hem kijken op het land, maar elke keer als ik kom worden de manen ( aan het eind) steeds minder en kariger. Hier baal ik ontzettend van.. het is een Lustitano dus vind ik dat die lekker een bos lange volle manen moeten hebben.
Aan de voorkant van zijn manen is het nog wel erg vol en lang en haal ik onwijs weinig haren weg als ik borstel. ( dit doe ik alleen met een harde borstel)
Sinds hij op het land staat is het scheuren veel erger geworden (denk ik) want hij heeft bijna geen manen meer(laatste stuk dan) ook was hij lekker zijn staart aan het scheuren, er staan namelijk een paar bomen op het land hier is nu wel draad omheen afgezet zodat hij niet meer kan schuren met zijn staart, helaas kan hij zijn manen wel schuren aan wat laag hangende takken van die boom.
de dierenarts die bij mij op stal ook een paard heeft gaf mij een middeltje en zei dat dit tegen ALLES werkte. ook al hij ZE zou hebben. het heet iets van Hydrodaroderm?? dit gesmeerd maar niet met echt resultaat. ik weet niet of dit nou ZE is. ik kan niets geïrriteerd vinden, geen wondjes of een harde manenkam.

Als ik een uur bij hem op het land ga zitten zie ik hem nooit schuren, de boer zegt ook dat ie hem nog nooit heeft zien staan schuren. wel rolt hij heel vaak.. ( zou dit ivm met jeuk aan de manen zijn??) hij staat met 1 ander paard op een stukje land, dat de manen zo worden van het knabbelen lijkt mij sterk want ik heb hem nog nooit zien knabbelen.
ik weet even niet wat ik moet doen, een nieuw stukje land rondom Den Haag vinden is erg lastig. daarom kan ik niet zo makkelijk verhuizen naar een stuk zonder bomen, en de boer vind mij een zeikerd en wil niet het stukje rondom de bomen "groter" afzetten zodat hij niet meer bij de laag hangende takken kan.
wat zou ik hier tegen kunnen doen? of wat is het..? zou iemand bij raad kunnen geven? misschien dat Derfen smeren? of gewoon mijn eigen veearts er is naar laten kijken? alvast bedankt voor het lezen van mijn mega verhaal! :o

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:28

Citaat:
Dat merk ik ook op stal. Bregh krijgt 3 handjes (enkele handjes) Marstall excem muesli en verder alleen hooi. Liksteen heeft ze, ze is zelfs momenteel iets te dik (graasmasker komt vandaag) en die wordt 6x per week gemiddeld een uur aan het werk gezet. Ook bosritten van een paar uur is geen probleem. Wel heeft zij een sup vitE-Sel, omdat dat in het bloed is aangetoond, eind deze maand opnieuw prikken, maar ze had verder totaal geen tekorten, helemaal niks!]

Ha, dat had ik ook vorig jaar, zoiets dan! Met bloedonderzoek selenium en magnesium tekort (vit E was in orde, de rest ook trouwens). Bij de bloedcontrole later was alles weer OK. De eerste controle was toen ze op gras stonden en bij de tweede keer aten ze alleen hooi (zomer-wintertijd). Het gras had dus een tekort, het hooi (kwam ook van andere percelen)niet.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:33

Citaat:
[is het toch heel moeilijk voor de meeste mensen, bang voor tekorten......en de eeuwige commercie speelt daar mooi op in

Citaat:
komt ook omdat er nogal eens tekorten vorkomen bij paarden die sober gevoerd worden.

mijn pony en die van een stalgenootje ook.
beiden flink selenium tekort.
paarden waren echt zo moe en hadden last van hun spieren
nu zit er weer energie in :j

En daarom is het belangrijk om af en toe onderzoek te doen! Heel goed van je stalgenoten dus!
Je kan dan gericht supplementeren zonder dat je onnodige zaken bijgeeft, voor je het weet verstoor je daar weer wat anders mee. Dat is ook een van mijn bezwaren tegen allerlei supplementen lukraak bijgeven.