[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:26

zie geen foto pink.
Ja, shadow heeft zelfs bij de schoft een hele witte plek.
Is ook echt een drukplek geweest, en niet van het zadel :D
Maja, als ik zie wat ik bij shadow verloren ben aan haar, zonder dat ze geschuurd heeft, zonde hoor.

En dan ook zo apart, de kant waar het haar opvalt daaronder schuren de manen kapot, i.p.v. de 'blote' kant waar geen manen hangen en wel de deken drukt.

Ach, zucht.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:45

Ik heb vandaag Sen's oude eczeemdeken verbouwd naar een halsdeken. De hals heb ik verlengd zodat die niet meer bloot komt te liggen als ze gras gaat eten. Nu staat ze daarmee met een vliegendeken er over en van de week gooi ik er een regendeken over. Senna stond echt te zweten onder haar eczeemdeken. Ik denk dat hij niet meer zo goed ademend is, maar ik ga hem pas aan het einde van het seizoen laten wassen.
Zo loopt Senna er nu bij:
Afbeelding
Morgen ook maar even foto's van haar manen en staart maken. Haar manen beginnen al weer aardig gelijk te worden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:56

Waarom heb je niet gewoon de originele halsdeken aan deze pfiffdeken vastzitten?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:52

pff mijn maflinger heeft haar deken vermoord tijdens mijn reis naar spanje. Nu zit ik vast in frankrijk, al een geluk is een vriendin een nieuwe deken gaan kopen.

Iemand toevallig een oude blauwe everline deken te koop die ook in frutten vanéén hangt?

Misschien kan ik haar eerste deken nog een beetje fiksen dan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:22

dat gaat lastig worden denk ik en ik denk dat je beter een nieuwe kunt kopen voor erbij?
Fijn dat je vriendin nog eentje gaat halen, hopelijk ben je op tijd terug voor je werk!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:28

opisop_shop schreef:
Waarom heb je niet gewoon de originele halsdeken aan deze pfiffdeken vastzitten?

Omdat ik liever een eczeemhals om heb dan een vliegenhals, want daar gaan de vliegjes nog gewoon door heen. En ik wilde even kijken of de hals morgen nog steeds netjes ligt, anders moet ik er even nog wat aan veranderen (dit is de eerste keer dat ze die hals om heeft, omdat ik hem vandaag past heb gemaakt). De pfiff hals is na een paar keer dragen al een beetje kapot aan het gaan en die gebruik ik daarom nu alleen nog voor het rijden (gelukkig nu niet meer nodig, maar de volgende zomer vast weer wel).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:01

de mijne stond nat onder zijn eczeemdeken vanavond... heb hem er alleen niet afgehaald, aleen rechtgetrokken en buikflap uitgeklopt
moest oppassen dus had niet zoveel tijd :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:25

Huh waar gaat de hals kapot dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:41

Hoe kan het dan dat ze nat onder de eczeemdeken staan :o? het is toch niet zo warm buiten?

Ik heb mijn deken vorige week gewassen. Volgend jaar wil ik er een deken bij, zodat ik om kan wisselen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:10

het was hier dikke 27 graden en zeer benauwd
aangezien mijn paard al wintervacht maakt/heeft.. ja dan is het warm :P
geloof ook niet dat jij vandaag met een lange broek, shirt met lange mouwen én vest hebt rondgelopen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:19

Helaas wel, we zijn vroeg vertrokken en het was hier fris, maar op plaats van bestemming warm, dus heb de hele dag maden lopen kweken.
Ik zit in het uiterste noorden en het was hier niet zo warm als in het zuiden en Flint is nog zo glad als een aal. Dat zal zeker hebben gescheeld, het was hier 21 a 22 graden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:51

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:23

Hier ook een bezweet beest onder de eczeemdeken vandaag. Het wordt vanaf vandaag iets minder warm dus dan zal het wel beter gaan. Nog een paar weken volhouden en dan kan de deken af!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:27

Wanneer gooien jullie die deken er nou af? Ik ben dat stomme ding zo ontzettend zat :\
Ex-stalgenootje houdt de regel aan: na 2x vriezen... jullie?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:43

Ik ga het volgende maand proberen denk ik. Nu is het in elk geval nog te vroeg, gisteren met het warme weer zaten er weer allerlei steekbeesten.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:52

Ja klopt, merk bij mijn paard dat ze vooral nog veel jeuk bij haar staart heeft... ik heb haar pas sinds eind oktober vorig jaar zonder dat ik wist dat ze exceem had... :\ helaas dit voorjaar achter gekomen. Dus het is nog even zoeken naar het juiste moment..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:54

Ik doe ook even mee. Lidar heeft gewoon zijn deken nog om. Bij ons (ELst gelderland) sinds een paar dagen weer heel veel vliegen, dus ook andere steekbeesten. Ik geef Lidar sind 3 weken Puur Culio druppels van de paarden drogist en appelazijn met knoflook. Ik moet zeggen dat Lidar minder vliegen bij zijn hoofd heeft dan de andere 2 paarden in de wei en dat de jeuk nu aan het verminderen is.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:00

Oké, dat ga ik even onthouden! Vind het zo zonde om de deken er te vroeg af te gooien omdat ze nu al een flinke hap manen mist en ik wil haar die jeuk al helemaal niet aandoen..

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:31

Na een hele tijd niet meer gepost te hebben kom ik weer even binnen vliegen. Shanti staat nu 6 weken op boxrust (tgv van een operatie) In utrecht had ze helemaal geen jeuk, maar na 1 dag in haar eigen stal begon de ellende al, omdat ze nu ook plek heeft om te schuren is het echt een drama, ze schuurt zich helemaal kaal tot bloedens aan toe. Ik smeer me rot met itch away (ben groot afnemer inmiddels) maar het helpt maar een paar uur. Grrrrrrrrrrrrr Is ze zo goed de zomer doorgekomen, begint de ellende nu ze op stal moet staan!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:56

Bij Æsa heb ik haar deken van vrijdag op zaterdag af gehad. Toen ik een dag later aankwam, was ze gezellig weer aan het schuren. Het was heel weinig maar heb wel gelijk haar deken weer om gedaan. Ze had het ook heel erg warm, dus heb haar onderhals en borst geschoren. Ik wil namelijk niet dat ze het hele jaar door onder een deken staat en dit was bij mijn vorige merrie een prima oplossing!
http://img176.imageshack.us/img176/4453 ... 145801.jpg
Deken eraf halen ga ik einde van de maand weer eens proberen....

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:44

Aline4 schreef:
Hoihoi,

Ik ben er ook weer. Die van mij staat al een poosje onder de Rambo sweetitch hoody. Dat bevalt echt helemaal perfect!!
Voor die tijd had ik altijd de Pagony en die zal ik nog wel eens gebruiken als reserve of om eens een paar dagen iets anders op te hebben, maar ik die rambo heb zweer ik daarbij. En zo staat het:

Afbeelding

Ik zat halverwege deze week te twijfelen of ik de deken af zou doen maar toen zag ik toch wel erg veel zwevend gespuis dus toen heb ik het toch maar niet gedaan. Ik wacht nog wel even. Het lijkt over een weekje nog wat kouder te worden volgens de buienradar en ze ziet er nu nog zo mooi uit.

Ze heeft haar kuif trouwens helemaal weggeschuurd dus ik zal volgende zomer ook aan een masker moeten. Jegh, ik vind dat zo lelijk staan!!

Zo ziet ze eruit met kuif (en nieuwe Pagony). Dat was vorig jaar. Toen had ze voor ze de deken op kreeg een stukje uit het midden van haar manen weggeschuurd.

Afbeelding

Die eerste deken hoeveel koste die waar heb je die gekocht?
Kan je de deken gewoon opleggen hoef je niet over het hoofd te trekken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:08

Zo zonde hé, dat ik hier lees dat er al wat zijn die hem afhebben.
En een dag later weer postten dat hij weer om zit omdat ze weer schuren. Wacht gewoon nog ietsje langer :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:12

CarolShadow schreef:
Zo zonde hé, dat ik hier lees dat er al wat zijn die hem afhebben.
En een dag later weer postten dat hij weer om zit omdat ze weer schuren. Wacht gewoon nog ietsje langer :D

inderdaad gewoon oplaten, mijn weidegenoot dacht dat ook wel kon nou mooi niet he, zijn hele nek zit nu onder de korstjes zo zonde:(
die van mij blijft lekker nog op tot ik denk dat het echt kan, wintervacht aanmaken doen ze wel onder dat ding..

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:18

Hallo allemaal.

ik volg al enige tijd dit topic en heb ook al meerdere welkome adviezen voorbij zien komen!
Mijn haflingermerrie is helaas ook een eczemer, gelukkig is dit erg goed onder controle te houden met haar deken.
Ook is het bij haar erg plaatsgebonden, voordat ik haar kocht stond ze pakweg 20 kilometer verder op en daar heeft ze nooit ergens last van gehad.
Maar goed, met de deken op is ze zo goed als jeukvrij :)
Het enige waar ik mee zit is dat ze vrij veel en snel last heeft van verdikkingen op de hals. Nu heb ik veel gelezen over verschillende kuren, maar daar wordt ik niet echt wijzer van.

Hebben jullie als kenners adviezen voor mij wat ik haar zou kunnen geven?

Alvast bedankt!

Groetjes Nienke

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:24

je bedoeld echt die dikke ribbels in de manenkam ?

dat krijgen ze toch vaak als gevolg van te veel en te rijk gras
mijn pony staat echt superschraal en die heeft dit jaar dus maar 1x een dikke halsgehad, en toen stond hij ook in flink wat gras.

zou daar dus zeker naar kijken.
zet je pony desnoods even een dag of wat in een paddock,als het echt een dikke hals is van het gras dan trekt dat echt na een dag of wat al weg.
is dat niet het geval dan kan er wat anders aan de hand zijn,dus wel op tijd naar de dokter er mee!
om het lichaam te ondersteunen met het kwijtraken van afvalstoffen is drainage compositum heel goed.
info staat wel op de site van de paardendrogist