Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:06

Wat erg voor je, sterkte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:19

imj@Heel veel sterkte!
Wat onverwachts...vreselijk |(

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:24

IMJ: hoe is het met je?

Weet iemand een website o.i.d. waar ik meer informatie kan opzoeken over de diverse soorten hooi voor paarden?
Hoeveel voedingsstoffen etc. zit er in de diverse soorten hooi, dat wil ik graag weten/uitzoeken.
Of is dat per land/regio etc. dusdanig verschillend dat daar niet veel over te leren/vertellen valt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:29

Op voervergelijk staan de verschillen tussen 3 soorten hooi als in groen, geel, bruin hooi.
Verder is t ook wel belangrijk om te weten of het graszaadhooi is of normaal weide hooi. Snede kan ook invloed hebben op de voedingswaarde! Als je daar een beetje op googled kun je aardig wat vinden!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:31

Thanks Focussed! Dat helpt me al een heel eind op weg.

Ik snap bij de meeste hooi soorten wel de verschillen maar ik zou dan graag iets meer details willen weten over hoeveelheden in de verschillen.
Ik ga ermee aan de slag!!!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:38

Imago01 schreef:
IMJ: hoe is het met je?

Weet iemand een website o.i.d. waar ik meer informatie kan opzoeken over de diverse soorten hooi voor paarden?
Hoeveel voedingsstoffen etc. zit er in de diverse soorten hooi, dat wil ik graag weten/uitzoeken.
Of is dat per land/regio etc. dusdanig verschillend dat daar niet veel over te leren/vertellen valt?

Alleen een hooianalyse geeft inzicht in de voedingswaarde van je hooi. Als voorbeeld:
http://www.paardenhooi.nl/hooi-analyses

Daarnaast is een goede darmflora van je paard erg belangrijk!

even gecopieerd van PaardNatuurlijk:
Ook het paard is volledig ingericht om cellulose te verteren, maar heeft een tamelijk unieke manier ontwikkeld om dat te doen: Hij herkauwt niet, hij heeft geen meerdere magen, maar hij heeft zijn dikke- en blinde darm gigantisch uitgebreid en omgetoverd tot een fermentatievat waarin miljoenen micro-organismen de cellulose afbreken tot voor het paard goed opneembare vluchtige vetzuren. Als bonus produceren de micro-organismen ook nog eens talloze vitaminen en eiwitten die het paard zelf niet kan synthetiseren. Het lijkt wel een soort ingebouwde kruidentuin. O ja, fermentatie is ook nog eens een proces waarbij enorm veel warmte vrijkomt, warmte waarvoor het paard niet zijn energiereserves hoeft aan te spreken.

Om het fermentatieproces goed te laten verlopen is het nodig dat het voedsel niet per portie, maar in een langzame, gestage stroom wordt toegediend. In de natuur werkt dat vanzelf goed: het paard is een graasdier en hij besteedt 60% van een etmaal (14 uur!), verspreid over de dag en nacht(!), aan het grazen en neemt daarbij voortdurend kleine hoeveelheden voedsel op.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:46

Ja precies 10tje, de info over de darmflora is (gelukkig, anders zou ik iets echt heel fout gedaan hebben) natuurlijk al bekend :D ;) . Mede daarom heb ik gekozen voor een slowfeeder in de paddock van mijn paard, want hij staat nu voortaan van 8 tot 6 buiten....

Ik heb een pakket CompactGras gehaald (ook 'om te testen') en alvast 2 balen hooi gekocht bij stalhouder (zit niet bij stalprijs inbegrepen nl.).
Daar kon ik weer kiezen uit 3 soorten hooi dus dat vind ik wel erg prettig trouwens.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:11

Ja, als je het echt goed wilt weten zou je een analyse van het ruwvoer kunnen laten maken! Kost zo'n €70 tot €100 euro (afhankelijk van wat je allemaal wilt weten over je hooi) en is best de moeite waard!

Wij wilden het hier ook op stal laten doen, alleen het ruwvoer komt van verschillende landen, sommigen wel bemest en anderen niet, verschillende snedes én soms tot voordroog gemaakt soms tot hooi. Dus dan zou je iedere baal zo'n beetje moeten testen om te weten wat je voert :D

Daarom werk ik een beetje met gemiddeldes zodat ik ongeveer weet wat erin gaat.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:26

Je kan ook je hooi naar amerika sturen voor hooi analyse. Kost 45 dollar. Scheelt best :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:40

Ik zie tot mijn verbazing dat Biomentor ook een splitsing in suikers maakt (ESC/WSC) en Koolhydraten. Ben erg benieuwd waar zij dat laten testen want de BLGG bv kan dat niet ( te duur).. wil daar wel 'smeer van weten!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:49

Imago vandaag voor het eerst in 8 jr. weer in trainingsmolen. Toch heel bijzonder dat paarden sommige dingen echt nooit meer verleren/vergeten. Ik ben 3 rondjes meegelopen maar had al snel in de gaten dat Imago het prima alleen kon...

Ga nu even koken maar heb straks ook nog een mooie foto waarbij de appeltjes van hem af strálen!

http://www.youtube.com/watch?v=xQYnSRY1Dh8

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:44

Wat leuk bij ons in de molen mogen ze alleen stappen

ook ik heb leuke videos om met jullie te delen. Ik wou het gisteren doen maar uit respect voor IMJ heb ik tot vandaag gewacht

Shamrock voelt zich duidelijk goed ook al heeft hij Cushing. De prascend doet duidelijk goed zijn werk

Een paar weken geleden

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =3&theater

vandaag, hij was al 2 uur in de wei met een ander vriendje en dan zijn favorietje erbij gezet.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =3&theater

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:18

Ik ben een stille meelezer, maar leef wel mee met de mensen die hun paard verliezen of moeten vechten ze op de been te houden.

Ik twijfel of ik mijn 24 jarige nog moet laten inenten, hij krijgt daar wel weer een opdonder van. Is altijd wel geënt omdat het een wedstrijdpaard was. Nu staat hij alleen bij mij thuis in een vaste kudde. Enten jullie wel?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:38

ja ik blijf netjes enten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:47

excuseer dat ik het momenteel allemaal even niet geweldig heb bijgehouden ivm drukte, maar ik heb toch een vraagje.
Billy heeft nu opeens wondjes aan de binnenkant van de achterbeentjes, helemaal bovenaan.
Ik weet niet of hij daar nu schuurt of dat er iets anders aan de hand is.
Eerst zag ik alleen wondjes. Nu zie ik ook wat kaalheid (en zwelling?) richting lies.
Heb geprobeerd foto's te maken, maar met een 75 cm hoog shetje ondoenlijk. Iig nog niets nuttigs kunnen vastleggen.

Maar iemand een idee? Zijn waarden waren bij de laatste controle goed, alleen zijn leverwaarden waren veel te hoog.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:08

Mimimi schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar leef wel mee met de mensen die hun paard verliezen of moeten vechten ze op de been te houden.

Ik twijfel of ik mijn 24 jarige nog moet laten inenten, hij krijgt daar wel weer een opdonder van. Is altijd wel geënt omdat het een wedstrijdpaard was. Nu staat hij alleen bij mij thuis in een vaste kudde. Enten jullie wel?

Het ligt eraan of de andere paarden veel in contact komen met 'vreemde' paarden. an is er wel een risico.
Ik ent al jaren niet meer.
Overweeg wel Tetanus te laten spuiten ( maar niet ieder jaar) - met meerdere paarden en de kans op wondjes is dat wel verstandig.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:15

Ik las in een amerikaans artikel over Cushing dat het juist belangrijk is om te enten, en dat het ook goed kan zijn om ze een tijdje voor de enting vitamine C te voeren.
Ik ent altijd 1 keer per jaar, ik sta op een grote manege waar het ook verplicht is.
En tetanus is altijd belangrijk wat dat kunnen ze ook zonder andere paarden krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:26

In mijn idee is het juist belangrijk om zwakkere oudere dieren - en zeker die met een slechtere weerstand - te blijven enten. En dan geef je evt wat extra's voor de weerstand erbi inderdaad? Je moet het een beetje vergelijken met de griepprik voor oudjes en mensen met astma (zoals ikke) die help je wat extra! Juist de zwakkeren komen in aanmerking voor zo'n prik en niet de mensen die al fit zijn, die kunnen wel zonder..

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:18

Bedankt voor jullie antwoorden. Al is mijn twijfel alleen maar groter. Er zijn voor- en nadelen zoals altijd. Mijn paard komt nooit in aanraking met vreemde paarden. Staan aan huis, geen buurpaarden waarmee hij kan snuffelen. Besmettingsgevaar is dus heel laag. Op dit moment komt zelfs niet 1 paard uit de kudde van 4 in aanraking met andere paarden.

Ik zou 1x per 2 jaar voor tetanus kunnen blijven enten. En de influenza niet meer doen. Tot noch toe kreeg hij altijd een combi spuit met influenza en tetanus. Het is geen financiële afweging, puur voor zijn gestel.
Ik ervaar namelijk wel dat zijn systeem even van slag is van de enting.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:07

Ik zou zelf niet gauw kiezen voor stoppen met enten. Het is toch bescherming van je paard. Lastige keuze!

Vandaag ben ik begonnen met de prascend en dat terwijl Gwendolyn net sinds een paar dagen wat weinig eetlust heeft. Het is dus te hopen dat ze haar slobber op heeft gegeten... Hebben jullie nog wat voer tips? De uitgeholde wortel heb ik al geprobeerd. Helaas geen succes. :n

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:45

In een partje appel stoppen, dan geef je eerst een stukje zonder, dan met en dan weer zonder.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:37

Ik doe het halve pilletje in een spuit, trek er wat water bij, laten oplossen en dan met een handje luzernehaksel mengen...tot nu toe alles netjes op! Ben ook wel nog niet lang bezig, dus hoop dat dit zo blijft goed gaan....Anders bij moeilijke eters gewoon pilletje laten oplossen in een spuit water en gewoon rechtstreeks in de mond zoals een ontworming ?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:50

Appels vindt ze al een tijdje niet meer zo lekker, maar ik kan het proberen. Denken jullie dat brood met appelstroop werkt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:20

Pandora2 schreef:
Ik doe het halve pilletje in een spuit, trek er wat water bij, laten oplossen en dan met een handje luzernehaksel mengen...tot nu toe alles netjes op! Ben ook wel nog niet lang bezig, dus hoop dat dit zo blijft goed gaan....Anders bij moeilijke eters gewoon pilletje laten oplossen in een spuit water en gewoon rechtstreeks in de mond zoals een ontworming ?

Als je dat elke dag moet gaan doen, dat is wel een operatie, en veel paarden houden ook al niet van ontwormen.
ik zou liever gewoon het in bijvoorbeeld een boterham doen of in een krentenbol of iets anders. Wat het voor het paard minder erg en soort van leuker maakt. Anders zit je elke dag met die spanning voor je paard. Liever dat ze het zien als een soort van extraatje een beloning, wat lekkers dan als iets dat moet. Als het niet anders kan, ja dan moet je wel, maar als je paard verder geen moeilijke eter is dan zou ik het anders doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 07:57

Ik leg een klein stukje bevroren brood in de magnetron, dan wordt het 'slap' en kneedbaar. Daar kneed ik dan een pilleje in (wordt dan een klein balletje) Hij krijgt er dan een schijfje wortel achteraan, zodat ik zeker weet dat hij het eet.