[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:47

Elevien schreef:
Izie schreef:
Hier is het ook weer drama helaas!

Met netje schudde hij afgelopen dagen met mooi weer ook nog af en toe.Heb nog extra oornetje geprobeerd tegen wind en rondvliegend spul maar ook met weinig succes! Ellendig blijft het!

En netje in combinatie met masker? Dan kan er minder in zijn ogen terecht komen wat bij sommige ook kan triggeren tot schudden.

Ga ik inderdaad proberen! En ik ga m ook maar met netje op de wei zetten, misschien dat dat ook nog wat helpt.
Net gereden maar ben dr mee opgehouden na 20 min. Zitten super fijne stukken tussen, maar ook stukken dat ie helemaal maf wordt, zielig!
Nou is het nu ook wel ontzettend extreem qua pollen enzo volgens mij, je ziet van alles fladderen in de lucht. Heb de pollenmeter al geinstalleerd op me telefoon :+ :o

Misschien dat z'n ogen beschermen wel werkt.

Debski

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:31

De dierenarts die ik had gaf aan dat de middelen die ik beschrijf een van de weinige middelen zijn die kunnen helpen tegen headshaking. Ik heb in dit gehele topic nog niemand over "gewone" pijnstillers gehoord. Volgens mij werken die niet of nauwelijks bij echte zenuwpijn. Ik heb een keer een ontstoken zenuw in een kies gehad. Nu geen berg pijnstillers kan dat dempen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:16

singasong:
appie heeft supplementen gehad... en krijgt nog steeds, alleen niet zo vaak meer(2x per week) met tryptofaan er in, dit is een voorloper van serotonine( wat ook voor aanmaak melatonine zorgt)
en er zit nog we het e.e.a in wat vast wel zou kunnen helpen. :j

en hij heeft afgelopen winter voor het eerst in zijn 21 jarige leventje dag en nacht buiten gelopen, zonder schuilstal
dus denk dat het met de aanmaak van die melatonine wel goed zit, want hij heeft dus licht genoeg gehad :P .
paard in een donkere stal kan misschien tekort hebben, maar ben er verder niet zo van op de hoogte hoe dat allemaal werkt.
(ben helemaal niet meer bezig met medische zaken, heb tegenwoordig een gezin dus druk genoeg hihi)

wel staat er dit op internet:
Citaat:
Headshaking is a mysterious problem in horses. Recent research suggests that it can be caused by a variety of factors: it can be behavioral (a vice or disobedience) or biological (caused by physical discomfort arising from tack, teeth or ear problems, allergies, nerve stimulation, sensitivity to light, and a variety of other possible causes).

"Some researchers theorize that melatonin, a hormone secreted by the pituitary gland, may play a role in photic headshaking. 12 mg melatonin per 1000 lbs, in concert with antihistamines or alone, may help your horse. Consult with your vet before trying this, as melatonin is a powerful supplement and can act as a sedative." (Lisa Jadwin, Rochester, New York, USA)

en dat laatste klopt, bij teveel inname van melatonine word je moe :z

debski:
op zich werken pijnstillers wel tegen een ontstoken zenuw in je kies, maar door de zwelling van die ontsteking bij de zenuw kan dan de pijnstiller er niet goed bijkomen en houd je dus toch pijn.
ik weet het en ken het, heb zelf vorig jaar er last van gehad en dan wil je wel hééél graag onder een hele dikke steen kruipen :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:58

Voor mensen hier met paarden die geen schudden bij veel licht en die verbrande neuzen oplopen in de zon is het misschien een tip om de lever van je paard te behandelen. Problemen met de lever uiten zich vaak in de 2 bovenstaande kenmerken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 07:43

klopt :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:25

Debski schreef:
De dierenarts die ik had gaf aan dat de middelen die ik beschrijf een van de weinige middelen zijn die kunnen helpen tegen headshaking. Ik heb in dit gehele topic nog niemand over "gewone" pijnstillers gehoord. Volgens mij werken die niet of nauwelijks bij echte zenuwpijn. Ik heb een keer een ontstoken zenuw in een kies gehad. Nu geen berg pijnstillers kan dat dempen....

Wat zijn 'gewone' pijnstillers?
Ik denk dat het het proberen wel waard is, zeker als je paard heel veel pijn heeft a.g.v. HS en er is niets anders dat helpt op dat moment.

Ik heb begin dit jaar met een ontstoken zenuw/kies gelopen. 'Gewone' paracetamollen helpen dan niet maar als je maar genoeg Ibu's inneemt helpt het wel zeker. Ben er alleen te lang mee doorgelopen, zenuw stierf af en kreeg een wortelpuntonsteking en kaakontsteking en toen hielp het niet meer :o

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:36

irmaz schreef:
Voor mensen hier met paarden die geen schudden bij veel licht en die verbrande neuzen oplopen in de zon is het misschien een tip om de lever van je paard te behandelen. Problemen met de lever uiten zich vaak in de 2 bovenstaande kenmerken.

Dat is interessant! Mijn paard had bij de bloedtest te hoge leverwaarden (vorig jaar) en ook nu weer last van zijn lever bij bezoek van de osteo. Hij krijgt daar nu druppels voor en het shaken lijkt aardig onder controle..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:54

dat was bij appie gelukkig niet zo, de osteopaat die bij hem is geweest concludeerde alleen dat hij in zijn bovenlijn vast zat.
en in zijn nek,maar ja ...dat heeft hij wel vaker, en dat komt door wat oude blessures geloof ik
ik moet nog even weer de fysio voor hem bellen om hem even lekker los te masseren.
alhoewel ik niet meer op hem rijd(komt aankomende zomer wel weer) is het toch wel even fijn denk ik :j

zijn op zich best veel organen die voor problemen kunnen zorgen :j

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:39

Zijn er mensen die ervaring hebben met homeopaten ?? Het is bij mijne hoe dan ook een allergie of overgevoeligheid voor pollen/stofjes/vliegjes. Binnen en in de winter heeft hij totaal geen last.

Hoorde ook goede ervaringen bij de mens en hooikoorts met homeopathie vandaar :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:54

Hier vorige zomer wel een licht verhoogde leverwaarde.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:28

Izie schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met homeopaten ?? Het is bij mijne hoe dan ook een allergie of overgevoeligheid voor pollen/stofjes/vliegjes. Binnen en in de winter heeft hij totaal geen last.

Hoorde ook goede ervaringen bij de mens en hooikoorts met homeopathie vandaar :)

Mijn Haflinger is na 10 jaar HS voor het 3e jaar HS vrij door behandeling met homeopatie.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:19

Ooh wauw! Ik ga t ook gewoon doen, hij zal er vast niet slechter door worden en heb geen idee wat ik voor m kan doen. Net netjes bijgekocht zodat hij er buiten ook een voor kan.

Was de oorzaak bij jou ook een allergie?

Woon je toevallig in Overijssel? Of je homeopaat haha?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:25

Moet er wel bijzeggen dat mijn paard zo'n 4 jr. (tijdens het schudseizoen) is behandeld.
Hoofdoorzaak schimmels/bacteriën op de slijmvliezen.Schimmels zijn heel erg hardnekkig om weg te krijgen. Zodra de slijmvliezen gaan opzetten wordt de aangezichtszenuw getriggerd en begint het schudden. Doordat die zenuw jaren is getriggerd is deze ook beschadigd en moet ik hem goed in de gaten houden wanneer hij iets heeft op zijn slijmvliezen en dus zorgen dat ik er bovenop zit met behandelen.
Tot nog toe gaat het goed (afkloppen!).

Therapeut woont in het midden van het land. Ze wil niet verder reizen dan ongeveer 1,5 uur vanaf haar woonplaats. Wil je meer weten dan graag via pb.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:00

:list: Wij zijn ook nog onder behandeling , homeophatie.
mijn paard stond gisteren in de volle zon in de wei zonder neusnetje lekker te knuffelen met zijn weidemaatje!
zijn depressie lijkt over! ik ga vandaag even longeren en observeren want ik ben net terug van Vakantie,
maar gisteren leek hij weer de oude maar ik hoorde van stalgenoten dat hij wel nog af en toe onrustig wordt met zijn hoofd.
hij heeft een heleboel maar idd ook een infectie aan het neusslijmvlies die wordt al drie maanden aan een stuk door behandeld echt heel hardnekkig, maar wel verbetering dus!!! :D
voor de nieuwkomers! bij mijn paard is het in de winter begonnen met HS nadat hij was geopereerd aan ocd
verschillende artsen en osteopaten en fysioterapeuten, conclussie hopeloos! |(
homeopatie leek nog de laatste kans! ik denk nu dat de meeste er bij gebaat zijn de homeopaat als eerste erbij te halen want ook verkeerd rijden b.v. kunnen zij ondekken. ik denk dat pollenallergie ook door een homeopaat vastgesteld kan worden dan kun je in iedergeval de rest uitsluiten snel en efficient!
Het kost geld dat wel maar het bespaart een hoop stress! :j
Ik ben er zelf iig heel blij mee dat ik de stap heb gezet en zo te zien is mijn Paardje dat ook!

het kan heel verassend zijn ik denk dat wanneer mijn portomonee hersteld is ik zelf ook maar eens onderzocht moet worden hahaha! %)
gezondheid maakt gelukkig geld niet! :$

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:00

Wat supergoed Drunny! Echt heel fijn nieuws en wellicht een inspiratie voor anderen!

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:22

Gisteren heb ik voor het eerst gelongeerd om te kijken hoe hij liep (atactie) ballans. geen doen hij begon gelijk naar zijn neus te slaan en alleen maar galopperen!
ik ben er vrijwel gelijk mee gestopt . . . hij begon meteen langs zijn been te schuuren en heeft wel 15 minutten staan headshaken na afloop daarna was hij weer rustig met zijn hoofd.
dus teleurstelling !
tijdens het poetsen stond hij heel rustig ik had hem geen een keer zien schudden.
vandaag ben ik er maar op gestapt want hij is moddervet en erg stijf dus een beetje los maken in zijn lijf lijkt me wel lekker voor hem.
(maar wel in de binnenbak dus geen pollen) helemaal geen een keer geschud hij was lekker aan het been,
wel een grote terugval wat het niveau betreft want hij is een beetje stijf en stram en dik!
maar ik zie nu toch wel heel duidelijk weer een grote positive verbetering!
na het rijden even met zijn neus langs mijn been, en een keer of drie een knikje met zijn hoofd en dat was het!
inmiddels staat hij in de wei en dat gaat goed zonder schudden!
ik denk dat het wel goed komt met mijn lastpakkie (bijnaam) Alaska

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:34

merrieveulen schreef:
Wat supergoed Drunny! Echt heel fijn nieuws en wellicht een inspiratie voor anderen!

Dank je wel!!!
ik hoop natuurlijk dat anderen ook geholpen kunnen worden!
Ik ben achteraf wel blij dat een neusnetje niet hielp.
want dan was ik mischien niet verder gaan zoeken en had mij paard met zijn last moeten leven!
nu hoop ok dat het weer helemaal goed komt met hem!
er zijn geen garanties dus het is een beetje een gok, maar ik hoop dat de meeste paarden eigenaren de stap toch durven nemen ook met het risico dat het niet de oplossing is.

Ik ben weer helemaal positief!!!
en erg blij ook al is mijn paard nu echt heel erg dik hahaha
ik hoop dat het zo blijft!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:35

appie schud momenteel helemaal niet.
nu zag ik gister op het journaal dat nu eigenlijk pas te pollen gaan loskomen,dus ben benieuwd hoe dat dan gaat als het wat heeft geregent :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:42

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:53

Hier in het oosten zijn pollen genoeg! m'n pollenapp had al n paar dagen rood alarm.
Met name toen de berk begon met bloeien, nu beginnen de grassen.

Ik heb van mn instructrice een potje nostrilvet gekregen, spuit ik nu elke keer voor het rijden in combinatie met het netje, en op een enkele keer wat 'tikken' na is hij goed te rijden. Loopt iig niet als een schuddende sterrekijker door de bak :Y)

Gisteren geprobeerd te longeren maar dat was wel gekkenwerk.

Over twee weken komt een natuurgeneeskundig therapeut die verschillende behandelingen/werkwijzen toe kan passen zoals : Bachbloesemtherapie, Fytotherapie,massage en Homeopathie. Ben benieuwd of we hem kunnen helpen.
Zowiezo voor het schudden maar ook voor iets meer rust in z'n bol in het algemeen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:08

zoe had er vandaag helaas ook weer last van. regen was vandaag de boosdoener. ga maandag toch maar zien om neus netje mis verlicht het haar wat. wantze wordt helemaal panisch als ze in de regen moet staan.
tikt denk ik tegen haar neus aan.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:13

Hoi allemaal,

Na een tijdje te hebben meegelezen reageer ik ff in dit topic. Ook mijn paard schudt flink met het hoofd in het voorjaar
En in de zomer. Na een allergietest dmv bloedafname is vast komen te staan dat mijn paard een pollenallergie heeft.
Heb neusnet, nostrilvet, puur pollen en het voeren van brandnetels al geprobeerd.
Nu ben ik bezig met het uitzoeken van desensibilisatie dmv injecties. Er worden dan bepaalde allergenen ingespoten.
Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:09

Ikzelf niet, maar bij het doorlezen van dit hele topic ben ik wel het eea tegengekomen. Misschien vind je iets als je zoekt op Immunopharm (zit in Belgie).

Succes!

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:30

dank je wel. Ga zo even googelen. Het is echt een heel gepuzzel he, wat werkt en wat niet....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:32

Als je op Bokt zoekt op Immunipharm (rechtsboven) vind je misschien mensen die er ervaring mee hebben.

Ja, het is een rot-aandoening :(