[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:55

Heel veel sterkte

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:16

Ik schrik ervan, je had nog een beetje hoop. Maar inderdaad, soms 'weet' je het gewoon en er is moed en liefde voor nodig om daar dan ook naar te handelen. Heel veel sterkte Kim :(:)

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:35

Heel veel sterkte Kim!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:52

Zucchero schreef:
Dames (en een enkele verdwaalde heer?), ik zou graag gebruik maken van jullie kennis en ervaring.

Gwendolyn, bijna 27, PPID, mist 4 kiezen aan de onderkant. Ik weet in alle eerlijkheid niet hoe de verdeling is, maar nummer 4 is er afgelopen vrijdag uit gegaan. Ze krijgt niet altijd alle hooi even makkelijk weg (ligt dan afgesabbeld, maar niet in proppen naast het hooinet). Soms gaat het hele periodes super. Denk dat het ook te maken heeft met de structuur van de voordroog en dat wisselt natuurlijk wel eens per pak.
Ik wil het sowieso even aanzien, maar ondertussen ben ik toch wat meer op zoek naar alternatieven. Ik wil seniorenvoeding zo lang mogelijk uitstellen. Zolang ze nog zelf haar ruwvoer kan vermalen, lijkt me dat gezonder, dan dat ze alles op kan slurpen.
Ze ziet er trouwens echt fantastisch uit, maar dat wil ik graag zo houden! ;)
Graag lees ik wat jullie zouden aanbevelen en waarom. Onderbouwing heeft zeer veel waarde omdat ik uiteindelijk wel zo eigenwijs ben dat ik het wel ook aan mezelf moet kunnen uitleggen. O:) :D

Alvast bedankt!

Ik heb hetzelfde probleem met Furi (30), alleen iets extremer. Furi mist aan een kant aan de onderkant muv 2 stuks al haar kiezen en aan de andere kant muv 1 kies aan de bovenkant al haar kiezen.
Er is dus amper ‘kauwcontact’. Ik merk erg aan de structuur van bepaalde hooipakken, welke beter naar binnen gaan.
Ze gebruikt het hooi meer als pruimtabak. Per dag krijgt ze als vervanging voor hooi, Equifyt Zuppa (hoofdbestanddeel bietenpulp met o.a. luzerne erin): 2 kg droog (geweekt in 12 liter water) plus zemelen en 1 kg Pavo 18+. Verdeeld in 2 porties. In de zomer is dit 1kg Zuppa (met 6 l water). Het gras krijgt ze beter verwerkt, maar ik blijf de Zuppa toch doorvoeren om afvallen te voorkomen.
Als ruwvoer vervanging is bietenpulp ideaal! Ik zou wel opbouwen met hoeveelheden en even aankijken hoeveel je paard nodig heeft.
Ik geef zelf Zuppa omdat ze het hier gewoon goed op doet, haar mest is perfect met deze voeding! Ze is namelijk gevoelig voor diarree, vandaar dat ik hier zo blij mee ben. Voorheen heeft ze ook bietenpulp puur/naturel gekregen en Seniores Priores. Vooral de SP deed het niet zo goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:49

Blijft al dat speciale ruwvoer nog wel betaalbaar?
Wat ben jij er aan kwijt per maand?
En hoe doe je dat met vriesweer? Bevriest dat dan niet.
Ik geef nu masters seniorenslobber bij, maar merk wel dat het nu erg koud wordt met dit weer en gooi er steeds gekookt water bij als ik het geef.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:42

Ik ben in de winter ongeveer € 60,- per maand extra kwijt aan bijvoer. Ik probeer niet te denken aan hoeveel geld voer, medicatie etc het allemaal kost.
De zuppa/zemelen bevriezen niet, het staat in de zadelkamer. Waar de radiatoren aanstaan als het vriest. Het is wel enigszins koud, maar bevriest niet. Het wordt 's avonds klaargemaakt voor de dag erna.
Als het te koud is, gooi ik ook wat warm water erbij.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:54

Even tussendoor :)

Ik heb nog steeds driekwart pot provarium breeding staan. Is er iemand die er belang bij heeft? Kan eventueel op gestuurd worden. Stuur even een pb.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:09

Ik had juist met de seniores priores dat het in de zomer zo snel zuur werd! Maar ja... misschien moet ik het dan ook niet met warm water aanmaken? Hoe doen jullie dat dan?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:41

Pulp met koud water aanmaken. Ik heb ook vaker gehad met de SP dat deze iets zurig werd, ook met koud water. Met de Zuppa heb ik dat nog nooit gehad.

Pulp doe ik enkel met kokend water klaar maken als ik de bereidingstijd niet haal. Met kokend water gaat het proces sneller.

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:33

Hallo allemaal,
na bijna alle 352 blz te hebben gelezen meld ik mij ook. Bij mijn welsh a pony is afgelopen oktober ook cushing geconstateerd. Ik heb gelijk op bokt gezocht naar informatie en kwam dit topic tegen. Ik heb hier heel erg veel aan. Mijn pony (Rakker) had niet echt duidelijke symptomen, maar omdat het een oudje is (25-30 jaar) voor de zekerheid bloed af laten nemen. Hij heeft wel een hele dikke vacht en werd erg mager.
Ik ben, na de uitslag, gelijk begonnen met 1/4 pil en daar staat hij nu nog steeds op ( na een goede uitslag van een 2e test 2,5 maand later), hij doet het erg goed en komt ook mooi aan. Hij heeft een klein tijdje gehad dat hij zijn brokken niet wilde, toen overgegaan op het cushing voer van D&H en dit eet hij super graag, gelukkig is hij altijd zijn hooi blijven eten. Zijn pil geef ik in een boterham en eet hij gelukkig ook nog steeds. Hij is trouwens gepensioneerd en staat lekker op de wei iedere dag.

Ik wil iedereen die hun paard heeft verloren aan deze ziekte veel sterkte wensen met hun verlies.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:53

Nou een donderdag avond kom als het goed is de hoefsmid en dan vrijdag ochtend gaat hij weer buiten spelen. Ga hem alleen niet meer van de track afhalen zolang het modderig is. Maar bij de voerruif hebben ze een eilandje waar ze "droog" kunnen staan. Alleen hopen dat het goed gaat anders is het gewoon einde verhaal.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:09

Sterkte Kim

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:53

Ik kom even heel blij weer binnen vallen. Boaz is voor de tweede keer geprikt en zijn waarde is gezakt van in de 1300 naar 14 op een kwart pilletje.
Hij ziet er ook weer super goed uit en begint al aardig door zijn vacht heen te komen.

Mijn dag kan even niet meer stuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:15

Zo jessica, dat zijn nog eens goeie berichten zeg! Daar doen we het voor. Fijn om te horen dat het ook zo goed kan lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:19

Wow Jessica, dat is een spectaculaire daling! *\o/*

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:49

Jeetje Jessica, dat is een heel verschil! Wat goed!

Sinds twee weken loopt Megan weer wat gevoelig. Vandaag heb ik toch maar de knoop doorgehakt en heb op de kliniek foto's laten maken:

Afbeelding Afbeelding

Het hoefbeen is niet gekanteld maar zit netjes op zijn plaats in de hoef. Voor zover te zien is op deze foto's is er ook geen artrose of andere enge dingen.
Bij links is er wel een klein bot chipje te zien, waarschijnlijk van een oude blessure. Het is mooi afgerond en ziet er rustig uit, dat dit klachten veroorzaakt is onwaarschijnlijk.
De zool is wel dun, toch vermoedelijk door de hoefbevangenheid. Dit kan zeker gevoeligheid veroorzaken.

Het advies: zool ontlasten. Regulier een ijzer met een zooltje, maar ik voel meer voor plakbeslag. Dit heb ik besteld en ga er onder zetten, dan zullen we zien.

Ik ben in elk geval ontzéttend blij dat er geen kanteling is en de voeten er verder eigenlijk gewoon goed uit zien. Er is, op de ontlasting van de zool na, geen bezwaar om weer in training te gaan. Yay!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:55

Inderdaad, dunne zool.
Ben erg benieuwd naar je ervaring tzt met het plakbeslag - hou ons op de hoogte!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:16

ben ook benieuwd naar het plakbeslag. Was een hoefschoen geen optie?

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:19

Bedankt allemaal! Pff het is al een week geleden :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:11

Ben benieuwd hoe het gaat met de plakijzers!

Sterke Kim. Tijd gaat snel hè.. Wat een gemis.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:58

Sterkte Kim, de eerste week van de moeilijkste periode is voorbij.

Over Megan: hoefschoenen heb ik, maar het gaat om permanente bescherming de komende periode en daar zijn de schoenen niet geschikt voor. Als het goed is heb ik de 'ijzers' (er is nog geen goed woord voor, 'het beslag' klopt ook niet en 'kunststoffen' is ook zo raar) binnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:54

Nou die van mij staat gisteren weer buiten op de track en we zijn van de modder problemen af op stal. En vandaag hoefsmid geweest, maar blijk dat die van mij kapotte hoefballen heeft. Zeer waarschijnlijk is toen met de modder gewoon de boel ontsteken geweest. Verkeerd gaan lopen belasten en toen was het dus bingo en dus spierbevangen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:43

Kim_Bisous schreef:
Bedankt allemaal! Pff het is al een week geleden :(

Sterkte Kim!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:56

Ik ben aan de plak gegaan vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Megan liep er zo mee weg en leek er goed op te lopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:21

Was het nog een beetje makkelijk om voor elkaar te krijgen. Hoe lang uitharden en zijn ze uiteindelijk na gebruiks periode ook weer makkelijk te verwijderen zonder hoef te beschadigen. :o

Afbeelding
De mijne (met deken) half verscholen achter zijn vriendjes genieten van het zonnetje. {:} <3