[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koetje28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:25

ik heb met de regen de regendeken onder de rsi dan heb je minder last van doorlekken merk ik, als je t bedenkt ook wel logisch want de liner zit er ook onder :+
ze heeft nu overigens regendeken met 100gr liner, halsstuk en dan de rsi erover ik durf t nog niet aan om de rsi af te laten ze jeukt toch nog wat :(

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:40

pfff... zit hier ook echt te twijfelen.
Ik heb een shet die 's winters geen deken op heeft, dus als ik de eczeemdeken af doe, heeft hij dus echt niks. maar hij heeft eigenlijk het hele seizoen onder de deken geen jeuk gehad, dus zit erg te twijfelen of ik hem af ga doen. wat denken jullie?

madyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:08

Ik heb een vraagje scheren jullie je paard ondanks de zomereczeem?
Ik hoor hier hele verschillende dingen over de een zegt weer dat het NIET goed is vanwege der zomereczeem en de ander zegt weer dat het juist WEL goed is. Ik zou graag willen dat ze geschoren kan worden want ze is nu al zo nat na het trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:19

ja ik scheer ook. merk geen problemen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:25

Hier de deken ook maar afgedaan, helemaal doorweekt, vond t echt te sneu om mo te laten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:52

Ik scheer onze pony ook. Volgende week is ze weer aan de beurt. Ik merk geen verschil hoor.
Ze wordt ieder jaar geschoren.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 01:14

Hoihoi! Ben ik weer eens.
Heb vanavond Famke even los in de bak laten rennen, rijden of iets dergelijke kwam er niet van door die stomme regen. Bah.

Famke loopt bijna weer 100% goed gelukkig. In stap zie je niets meer, zowel op de stenen als op het zand niet. Alleen in draf zie je het op de stenen nog wel vrij duidelijk. In het zand véél minder. Weet iemand van jullie hoe lang dat nog gevoelig blijft?
Het gat in haar hoef word nogsteeds elke dag opgevuld met watjes en hoefteer.

Iemand ervaring? :)

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:25

Nou, toch ook de gok gewaagd. Mijn shet staat ook zonder deken!
Wat een heerlijk gezicht! Verbaas me ook nog steeds over hoe zijn manen er uit zien.
Hij heeft alleen zijn voorpluk afgeschuurd en het eerste deel van de manen een stukje.
vorig jaar waren de manen helemaal af, dus dit is in 1 jaar zo gegroeid :D

(foto's van telefoon, dus niet super)

Afbeelding
Afbeelding

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:41

Eind volgende week gaat het mais er af wat om de weilanden staat en dan ga ik eens kijken of hij overdag zijn deken ook af kan. Hij heeft hem in de nacht al een paar keer er af gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:58

Hier is het gelukkig goed verlopen. Staat nu dus weer zonder deken (deken was nog niet volledig droog O:) ). Hij had niks van wondjes of schuursporen, was ook niet kriebelig met aaien of poetsen. Had enkel een klein wondje boven zijn oog maar dat is toeval denk ik, aangezien de deken daar ook helemaal niet komt ..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:18

Pony staat hier al zo'n 4 weken zonder deken, gaat goed. Je ziet wel dat ze ietsje schuurt maar niet ernstig. Scheren doe ik hier niet (ik train haar ook niet zo zwaar), ik heb het 1x gedaan en ze werd echt nasty van de dekens. Duidelijk dat een zomer vol dekens dragen genoeg is!

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:24

Heb DA erbij gehaald. Ik bleef ondanks de uitspraak van een DA maar twijfelen of het wel echt ZE is wat mijn Tink ineens kreeg. De DA vinden de symptomen net als ik, meer op mijt lijken. Ze heeft er een behandeling voor gekregen. De kans bestaat dat het toch ZE is maar de symptomen lijken op elkaar. Had al een dure deken gekocht 3 weken geleden na advies eerste DA. Hoop dat het een verkeerde diagnose was want vind het toch naar om haar met zoveel jeuk te zien hoor :-(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 04:05

Hallo. Enige tijd geleden ben ik hier ook eens binnen komen vallen mbt mijn schurende paard (wat anders :+ ). En toch zou ik jullie ''expertise'' nogmaals willen raadplegen. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Zo'n 6 maanden geleden is mijn haflinger behandelt tegen luis (gewoon met sebacil, meerdere malen gewassen etc.) Dus aanname dat dit gewoon weg is, ik zie ook verder niks, maargoed dat hoeft niet persé iets te zeggen. Mijn haflinger is alleen van dit (eind maart):

Afbeelding

Naar dit (gister)
Afbeelding

gegaan.... ;( Zou het misschien toch nog/weer luis zijn. Of zou dit zomereczeem kunnen zijn?

Alvast bedankt!!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:34

het is een jong diertje?
Lijkt mij gewoon een beetje schuren zoals alle paarden dat doen als ze last hebben van beestjes en teveel aan suikers en gewoon sociaal met andere paarden staan.. hoe ziet de staart eruit?
hij begint een mooie appelkont te krijgen, dus misschien ligt het aan het voer :)
het is imo geen zomereczeem en ook geen luis.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:45

Mijn paardje staat nu een paar dagen bloot en dat gaat tot nu toe heel goed. Geen jeuk, en zijn manen en staart zien er goed uit! Ik scheer hem elk jaar dat vind ik handiger in verband met de training. Ik stel het wel altijd zo lang mogelijk uit zodat hij nu even lekker bloot kan staan. Meestal wordt het het eerste of tweede weekend van november.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:54

Nero heeft nu 2 dagen zijn eczeemdeken af en staat ondertussen onder een 200 grams deken met al die regen. ( voor een Haflinger een ontzettende koukleum heb ik gemerkt.. zo paard zo baasje denk ik dan maar)

Hij doet het echt enorm goed momenteel.Hij vindt het heerlijk om zijn hals weer bloot te hebben. Het was gister 1 groot vreugde spektakel op de wei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:08

mooi hoor Regina!

Celine wat zegt je smid over het verdere verloop?

Hier scheer ik de hals in de winter vor de helft, merk geen verschil. Soms zitten er wel korstjes onder, dat is dan wel door het eczeem denk ik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:12

Ik durf de deken er echt nog niet afnemen... Het is hier overdag nog 12° op zijn warmst en als het is zoals nu (regen en flinke wind) denk ik niet dat het kwaad kan, maar als het dan morgen weer prachtig weer is en ik ben er niet om de deken op te leggen kan het zijn dat alles weer weg is :n

Of maak ik me teveel zorgen? (maw: zijn de knutten nog actief nu?)

Elk jaar heb ik ongeveer 1 november als datum staan, vorig jaar was het 10 november :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:20

minikatje schreef:
het is een jong diertje?
Lijkt mij gewoon een beetje schuren zoals alle paarden dat doen als ze last hebben van beestjes en teveel aan suikers en gewoon sociaal met andere paarden staan.. hoe ziet de staart eruit?
hij begint een mooie appelkont te krijgen, dus misschien ligt het aan het voer :)

ja, anderhalfjaar. Staart, wel wat geschuur, maar niet anders dan m'n andere pony. Het voer, hmm, ze staat gewoon 24/7 op de wei. Dus qua suikers (krachtvoer oid) lijkt het me toch sterk.

Sharon1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:22

Mijn paard zijn hoofd is helemaal kaal geschuurd. Ik ben nu bezig met het behandelen en het werkt goed. Hij jeukt niet meer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:24

Blacky houdt zijn RSIH nog een paar weken op, het is nog te warm en er zijn zeker nog knutten.
Met dit vochtige weer heb je juist dat ze zich nog even makkelijk voortplanten zolang het nog niet koud genoeg is.

Hij heeft geen liner onder zijn RSIH, maar heeft daaronder al een redelijk dikke wintervacht dat hij niet door en door nat wordt en van een natte deken geen last heeft. Nou is Blacky het type pony die een wintervacht krijgt waar menig Shetlander jaloers op wordt, hij staat dan ook zomer en winter 24/7 buiten. De winter is echt zijn top seizoen, zonder dekens en lekker wollig.

Cherise gaat nog altijd redelijk goed na haar spuit cortico's. Een paar kleine plekjes op haar hoofd en wat vaker krabben met een ander ZE paard, geeft aan dat ze toch nog wel wat jeuk heeft. Buik en borst zijn gelukkig helemaal dicht nu.
De echte plekjes behandelen we met de Eczema Balsam en de manenkam/staart met een paar druppels Derfen tegen de jeuk.

Sharon, waar behandel jij mee?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:50

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:12

Hier de hals 1e nacht af gehad en niet geschuurd! Hij heeft ook een paar dagen niet op het gras gestaan, dat kan ook een trigger zijn toch? Hij staat de laatste 6 weken langer op het gras, want hij heeft een nieuw vriendje, maar als ik terug denk heeft hij sindsdien ook meer jeuk......

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:31

Ben benieuwd hoe duur dat is uit de link van 10tje2 en op welke manier je 'mee' kunt doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:35

Maartje1990 schreef:
minikatje schreef:
het is een jong diertje?

ja, anderhalfjaar. Staart, wel wat geschuur, maar niet anders dan m'n andere pony. Het voer, hmm, ze staat gewoon 24/7 op de wei. Dus qua suikers (krachtvoer oid) lijkt het me toch sterk.

vergis je niet wat er nu allemaal nog in het gras zit :)
naast voer zit er in gras ook genoeg fructose, helemaal nu het wat kouder word. we eten boerenkool ook pas als de vorst er overheen is geweest, dan is het zoeter. ;)
maar heb zelf ook een koudbloedtype, die zijn daar nu eenmaal gevoeliger voor.