Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:07

Ik ben eens een beetje aan het googelen, nu lees ik dat L glutamine ook goed is voor de darmen en kan helpen om het darmslijmvlies te herstellen. Zijn hier mensen met ervaring met L glutamine als supplement?

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:20

meiske1577 schreef:
Nouvel, mag ik vragen waarom jouw paard er zemelen bij krijgt?

Ik verdenk mijn paard toch weer van wat problemen, hij eet op dit moment zo lastig zijn hooi...
Verder merk ik niks aan hem, maar ik heb nu de tweede ronde ander hooi en hij eet het nog steeds lastig... ook zijn ruwvoermix eet hij niet meer helemaal op en daar likt hij meestal de bak bij uit...


Zemelen en psyllium om de verwerking/vertering te bevorderen zodat de maag tijdig leegt en er geen oud voer in blijft hangen wat een klont gaat vormen en maagpijn en zweren veroorzaakt

Popstra
Berichten: 13912
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:22

Hoe kan men eigenlijk zien dat voer te lang in de maag blijft? Aangezien je paard voor een gastroscopie moet vasten!?

PSvanLot

Berichten: 10187
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:04

Omdat er na het vasten nog voer in de maag zit?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:20

Mijn merrie staat nu een week of 3 op de Ekygard. Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met het resultaat tot nu toe. Van een chagrijnige, agressieve zuurpruim die geen ander paard in haar nabijheid duldde, is ze weer terug naar haar lieve, open, zachtaardige zelf. Door de dracht mocht ze geen omeprazol, dus ik vond het wel even spannend of dit zou gaan werken.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:22

Eapy schreef:
Tip voor een hele zachte ruwvoermix: fibermix van vitalbix. Is heel zacht gedroogd gras, mijn kieskeurige merrie eet het heel graag en het is perfect voor haar gevoelige maag.


Zeker mooi spul, als je dit nog niet zacht genoeg vindt, is Hartog Senior Complete ook een heel fijn voer. Super zacht.

Eapy

Berichten: 1750
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:41

Mieke schreef:
Eapy schreef:
Tip voor een hele zachte ruwvoermix: fibermix van vitalbix. Is heel zacht gedroogd gras, mijn kieskeurige merrie eet het heel graag en het is perfect voor haar gevoelige maag.


Zeker mooi spul, als je dit nog niet zacht genoeg vindt, is Hartog Senior Complete ook een heel fijn voer. Super zacht.


Oh én de fibermix van VB is luzernevrij. Kan die van mij ook niet tegen.

Popstra
Berichten: 13912
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:09

PSvanLot schreef:
Omdat er na het vasten nog voer in de maag zit?

Oei dat is dan wel lang ja

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:39

Popstra schreef:
PSvanLot schreef:
Omdat er na het vasten nog voer in de maag zit?

Oei dat is dan wel lang ja


Ja precies dat… en het erge was, ze hebben 3x gescoopt, hij heeft dus bijna 2 dagen moeten vasten… en bij de 3e keer was het zelfs nog niet helemaal weg…
Daarna was hij zo van het pad af dat hij niet meer wilde eten…
Het is echt een soort trauma voor hem geworden, heel naar…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:01

Mieke schreef:
Mijn merrie staat nu een week of 3 op de Ekygard. Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met het resultaat tot nu toe. Van een chagrijnige, agressieve zuurpruim die geen ander paard in haar nabijheid duldde, is ze weer terug naar haar lieve, open, zachtaardige zelf. Door de dracht mocht ze geen omeprazol, dus ik vond het wel even spannend of dit zou gaan werken.

Kleine tip voor als je het wilt blijven geven; bestel een grotere verpakking! Je bent echt veeel voordeliger uit.

En uiteraard fijn dat het werkt!

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:02

Nouvel jou situatie lijkt me helemaal oliebol. Heeft jou kliniek hier meer ervaring mee? Een scopie is al een aanslag en oliebol onderzoek, laat staan zo lang. En dit oplossen… ik wens je veel sterkte toe!

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:16

Jorienn schreef:
Nouvel jou situatie lijkt me helemaal oliebol. Heeft jou kliniek hier meer ervaring mee? Een scopie is al een aanslag en oliebol onderzoek, laat staan zo lang. En dit oplossen… ik wens je veel sterkte toe!



Dank je!
Klopt het is een heel lastig probleem en niet doorsnee inderdaad…
Ze hadden wel vaker gehad dat het voer niet de eerste keer uit de maag was, maar daarna altijd wel eigenlijk en vaak was het dan ook nog zo dat het paard te laat nog voer had gehad…
Wij hadden hem om 20.00 ‘s avonds gebracht en ze hadden hem begin van de middag gescoopt, toen stond ‘ie toch al even zonder eten…
Eind van de middag weer en toen nog niet leeg, en toen de volgende ochtend weer…

Toen zeiden ze, even eten en naar huis, maar hij is geen makkelijke eter, zeker niet als hij stress heeft dus toen kregen ze hem niet meer aan het eten…

We zijn nu de omeprazole aam het afbouwen, de rest blijft nog, voeding aangepast en dan maar duimen…
we moeten er rekening mee houden dat hij mogelijk nog af en toe een dag zal houden dat het gebeurt en hij er last van heeft.
Mocht dat te vaak gaan gebeuren moeten we goed gaan bedenken of we dat voor hem willen…
Maar goed, eerst maar proberen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 15:33

Ik heb nog even een vraag over Baking Soda. Ik heb er al meerdere malen over gelezen in dit topic en zag het ook voorbij komen bij een paard dat wat last heeft van mestwater.

Mijn oudje (24) met Cushing en EOTRH heeft wat moeite met de spijsvertering, als in mestwater en soms wat vieze billen. Ik geef hem nu sinds 2 dgn, 2x per dag lijnzaad en een lepel Baking Soda door zijn geweekte brokjes en hij heeft schone billen!? Ik heb ergens gelezen dat ik dit 3 dgn moet doen.

Ik vraag mij af of en hoeveel/hoevaak je hem Baking Soda kan/mag geven, voor het geval dat hij weer last krijgt van mestwater?
Zijn er hier mensen die het langer dan 3 dgn hebben gegeven? En zo ja, hoelang en hoeveel?

Hij is onder goede controle van tandarts (zijn 3 snijtanden getrokken) en hij krijgt Prascend voor de Cushing.

Aatrox
Berichten: 397
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 16:48

Ik moest hem brengen en dan mocht die echt al 24 uur geen eten hebben gehad := Bij jou zat dat er dus nog geen eens tussen als ik het zo lees, misschien een optie voor de volgende keer mocht het eens voorkomen?

Ik heb 7 nieuwe pasta's Ulcer gold gehad van de veearts vandaag en de Mastric horse binnen, hopelijk kunnen we hem weer een beetje helpen ermee.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:16

Aatrox schreef:
Ik moest hem brengen en dan mocht die echt al 24 uur geen eten hebben gehad := Bij jou zat dat er dus nog geen eens tussen als ik het zo lees, misschien een optie voor de volgende keer mocht het eens voorkomen?

Ik heb 7 nieuwe pasta's Ulcer gold gehad van de veearts vandaag en de Mastric horse binnen, hopelijk kunnen we hem weer een beetje helpen ermee.


Ze mogen 12 uur geen eten en dan nog 6 uur ook geen drinken voor het scopen van de maag.
Dus 18 uur vasten.
Dat hebben ze netjes aan gehouden, toen 5 uur later nog een keer gedaan en toen de volgende ochtend nog een keer…

Aatrox
Berichten: 397
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:18

Dan kan ik best snappen dat er nog wat in zat. Hier echt minimaal 24 uur niks anders had scopen geen zin.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:09

Aatrox schreef:
Dan kan ik best snappen dat er nog wat in zat. Hier echt minimaal 24 uur niks anders had scopen geen zin.


Er zat 5/6 uur later dus ook nog veel te veel in…
En dan zit je ook op 24 uur, zelfs de ochtend erna was ‘ie niet leeg…
En dat was nog ruim 12 uur later…

Zij scopen altijd na 18 uur en dan zijn de magen altijd leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 20:08

Nouvel schreef:
Jorienn schreef:
Nouvel jou situatie lijkt me helemaal oliebol. Heeft jou kliniek hier meer ervaring mee? Een scopie is al een aanslag en oliebol onderzoek, laat staan zo lang. En dit oplossen… ik wens je veel sterkte toe!



Dank je!
Klopt het is een heel lastig probleem en niet doorsnee inderdaad…
Ze hadden wel vaker gehad dat het voer niet de eerste keer uit de maag was, maar daarna altijd wel eigenlijk en vaak was het dan ook nog zo dat het paard te laat nog voer had gehad…
Wij hadden hem om 20.00 ‘s avonds gebracht en ze hadden hem begin van de middag gescoopt, toen stond ‘ie toch al even zonder eten…
Eind van de middag weer en toen nog niet leeg, en toen de volgende ochtend weer…

Toen zeiden ze, even eten en naar huis, maar hij is geen makkelijke eter, zeker niet als hij stress heeft dus toen kregen ze hem niet meer aan het eten…

We zijn nu de omeprazole aam het afbouwen, de rest blijft nog, voeding aangepast en dan maar duimen…
we moeten er rekening mee houden dat hij mogelijk nog af en toe een dag zal houden dat het gebeurt en hij er last van heeft.
Mocht dat te vaak gaan gebeuren moeten we goed gaan bedenken of we dat voor hem willen…
Maar goed, eerst maar proberen.


Hebben ze eerder zo iets meegemaakt echt mbt de maag? Of was dit voor hun de eerste keer?
Allicht zijn er klinieken die ook een paard hebben gehad welke dit op deze manier heeft - misschien dat zij nog extra tips hebben? Ik heb het ook nog nooit gehoord helaas… wel echt dubbel oliebol!

MaritB

Berichten: 8648
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 21:38

[***] schreef:
Ik heb nog even een vraag over Baking Soda. Ik heb er al meerdere malen over gelezen in dit topic en zag het ook voorbij komen bij een paard dat wat last heeft van mestwater.

Mijn oudje (24) met Cushing en EOTRH heeft wat moeite met de spijsvertering, als in mestwater en soms wat vieze billen. Ik geef hem nu sinds 2 dgn, 2x per dag lijnzaad en een lepel Baking Soda door zijn geweekte brokjes en hij heeft schone billen!? Ik heb ergens gelezen dat ik dit 3 dgn moet doen.

Ik vraag mij af of en hoeveel/hoevaak je hem Baking Soda kan/mag geven, voor het geval dat hij weer last krijgt van mestwater?
Zijn er hier mensen die het langer dan 3 dgn hebben gegeven? En zo ja, hoelang en hoeveel?

Hij is onder goede controle van tandarts (zijn 3 snijtanden getrokken) en hij krijgt Prascend voor de Cushing.



Ik heb het als test gegeven, 5 dagen.
Mijn behandelaar geeft aan het niet meer te mogen geven omdat het, het zuur weg haalt. Maar maagzuur heeft wel een functie voor de vertering. Wij hebben het dus behandeld, dit gaf resultaat! (Geen omeprazol)
Door een stress situatie iets wat terugval, maar dat gebeurt ook met omeprazol wel.. (kan!! Ligt aan je paard)

Mijn pony heeft een uitgebreid behandelplan, ook maag maar dat is maar klein gedeelte, T mest water was volliep weg. Voor mij en de behandelaar zei het testje met baking soda dat het dus wel mis was in de maag.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 22:20

MaritB bedankt voor je reactie.
Kwam het mestwater na de 5 dgn weer terug bij jouw paard?
Ik wil mijn oudje eerlijk gezegd niet laten scopen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 07:18

@MaritB, ik heb nog een vraag. Waarmee is jouw paard behandeld? Je geeft aan dat dat niet met omeprazole is geweest.
Is jouw behandelaar een reguliere dierenarts of heb je een alternatieve geneeswijze voor maagzweren gevonden?

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 07:43

Jorienn schreef:
Hebben ze eerder zo iets meegemaakt echt mbt de maag? Of was dit voor hun de eerste keer?
Allicht zijn er klinieken die ook een paard hebben gehad welke dit op deze manier heeft - misschien dat zij nog extra tips hebben? Ik heb het ook nog nooit gehoord helaas… wel echt dubbel oliebol!


Durf ik eigenlijk zo niet te zeggen, het hele trage legen was wel zeldzaam zeiden ze, maar ze konden wel duidelijk aangeven wat er aan de hand was qua dichtklappen en te laat leeg worden en wat te doen om te kijken of het zo beter gaat worden.
We gaan dit gewoon eerst proberen en goed in de gaten houden wat er gebeurt en wij zaten zelf ook al te denken zo nodig verder te gaan informeren naar ervaringen en adviezen.
De tijd gaat het uitwijzen.
Eerst maar aan de slag zo en goed monitoren wat er gebeurt.

Toen ik er goed over na ging denken en dat de maag vorige week wel leeg was na 18 uur, bedacht ik me opeens dat hij toen die week een psyllium kuur had gehad en zelf die laatste middag nog psyllium had gehad.
Psyllium hoorde ook bij het advies voor betere doorstroming en werken van de darmen zodat de maag sneller leegt, dus dan is het wel weer een beetje 1 en 1 is 2…

MaritB

Berichten: 8648
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:30

[***] schreef:
MaritB bedankt voor je reactie.
Kwam het mestwater na de 5 dgn weer terug bij jouw paard?
Ik wil mijn oudje eerlijk gezegd niet laten scopen.....


Niet direct na 5 dagen.

Ik heb m laten scopen en daar kwam niets uit. Ik kon het me gewoon niet voorstellen dat het niet uit de maag kwam. Toen via een alternatief behandelaar deze test. En toen gaan kijken naar een plan. Ik wil liever geen omeprazol geven, mastic horse zou een optie zijn, maar zit ook suiker in (en mijn paard heeft een hele hoge waarde KPU dus suiker wil je niet geven bij voorkeur. De behandelaar met wie ik samen werk, heeft geleerd maagzweer op te lossen met psylium pellets. Dit geeft een laagje over de maagwand wat bescherming bied, maar geeft zuur nog wel de kans de verdere processen door te lopen. We hebben hier zichtbaar resultaat van gezien bij mijn pony (niet meer scopen want vasten ga ik nooit meer doen)
Hij ging ineens heel ruim lopen, wil spelen en eet minder (hij gaat bij pijn overmatig eten) zijn mest werd vaster (was waterdun) en mestwater was weg. Nu is er een trigger geweest voor (lage) stress en is er weer mestwater. Ik kan dan preventief voor stressvolle momenten weer een dosering geven.

Als je meer wil weten, PB me maar even. Ik zou ook niet aanraden te scopen. Er zijn genoeg manieren om te behandelen zonder trauma ervaring :o

monsera
Berichten: 3096
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:12


Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:27

monsera schreef:
Nouvel schreef:
.

Edit, gehakkeld hooi, bestaat dat, is dat vergelijkbaar met een ruwvoermix?
Ik ben dan soort weer bang voor slokdarm verstoppingen, maar misschien valt dat mee?
Je moet wat…



Misschien heb je hier iets aan. Mijn oudje zonder kiezen kon het niet eten maar het zag er mooi uit.

https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... mpact-gras

Ik voer nu deze. Een handvol door zijn geweekte prut door. Voor toch een beetje structuur nog.

https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... are-senior




Dank voor je tips, ik ga het onthouden!
Hij lijkt het op dit moment goed te doen op de ruwvoermix die we hebben van pure feed en hij gaat het fijne zachte hooi dat we voor hem hebben gekocht ook steeds beter eten.
Nu kijken hoe zijn maag en darmen het blijven doen.