[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:23

Iemand hier ooit van hertshoornspray gehoord? Zo ja wat zijn jullie ervaringen hiermee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:26

Stinkt vreselijk, maakt lekker vlekken op witte/lichte pony's, maar werkt wel. Zit in een aantal vliegensprays die hier ook tegen de dazen werken.
Pas wel op dat als je dat spul puur gaat gebruiken dat de buren niet in paniek de politie gaan bellen ivm stank.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:30

om de vliegen weg te houden bedoel je?

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:43

@tamary: Nou ik denk dat de buren zich wel rustig houden! Die zijn volgens mij niet zo veel buiten.
@opisop_shop: Ja tegen de vliegen idd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:44

in plaats van een deken, of voor tijdens het rijden?

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:45

Ze heeft wel een deken om (ZE deken van pagony) dus eigenlijk meer voor tijdens het rijden

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:46

Mag ik me hier ook melden?

Mijn haflinger heeft ook zomerexeem, en wil het besten voor haar, bij dit topic kan ik dan ook nog veel leren :D

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:47

@ Thea_Dinske - Zeker weten, ik zou bijna zeggen: Veel leesplezier in totaal 352 pagina`s over ZE + voorgaande topics (dacht 2!)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:48

ellepel schreef:
Citaat:
zodat ze in het snot en kwiel seizoen beschermd is

:') _O-

ik ent niet,gewoon heel simpel :D

Das nog makkelijker idd, maar ik doe zo ongeveer eens per jaar mee met een concours (ben zwaaar fanatiek zoals je ziet) en dan moet het ook gedaan zijn. En zolang ze er geen last van heeft laat ik het even zo.

Overigens, de zware excemer bij ons op stal heeft zijn staart en hoofd alweer open geschuurd waarvan staart tot bloedens toe, Bregh nog steeds niks. Ik ga zeker volgend jaar langer zonder deken proberen, nu durf ik het nog niet, eerst even kijken of ze eventueel alsnog gaat schuren.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:48

Hahah ja :P
Ik volg dit topic al een poosje, maar wilde me toch uiteindelijk toch maar even melden

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:20

Hoi kom hier even binnenvallen met een vraagje..
misschien is het al wel besproken maar heb niet alle 352 pagina's doorgelezen..:)
Ik heb mijn pony nu 1 keer ingesmeerd met Derfen..
En toen ik het vandaag weer ging doen..(eerste keer was eergisteren zoals op de verpakking staat) had hij op de plekken die ik behandeld had veel meer schilfers als normaal.. is dit een normale reactie??
Heb het nu maar een beetje vermengd met uierzalf, wel heb ik het idee dat hij minder jeuk heeft, en schuurt niet meteen als hij in de buurt komt van iets waarop hij kan schuren.
Hoop dat iemand het mij kan vertellen!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:13

Frappant! Wat doe ik eraan om de ze bij mijn ruin onder controle te houden: smeren met Derfen als ik denk dat hij jeuk krijgt, Drainage en niet 24/7 weidegang. Afgelopen week een 'stopweek' met de Drainage ingelast en sinds vandaag.....schuren, ondanks de Derfen van gisteren!

Morgen weer starten met de Drainage en kijken wat het gevolg is. Als ik het me goed herinner moet je toch als het flesje leeg is een week stoppen alvorens je met een nieuwe kuur begint??

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:51

Ik lees regelmatig mee hier in het topic, maar ik snap niet waarom jullie zoveel moeten smeren en toevoegingen door het voer gooien?
Mijn paard heeft voordat de mugjes er waren haar deken opgekregen als ze naar buiten gaat. Ze gaat alleen op de uren naar buiten dat er geen mugjes zijn. Als je ervoor zorgt dat ze niet geprikt worden krijgen ze toch ook geen eczeem?
Aan mijn paard kan je echt niet zien dat het een eczemer is, en smeren hoef ik dus niet. Of heb ik nu zo'n uitzondering op de regel?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:02

Whinnylando schreef:
Ik lees regelmatig mee hier in het topic, maar ik snap niet waarom jullie zoveel moeten smeren en toevoegingen door het voer gooien?
Mijn paard heeft voordat de mugjes er waren haar deken opgekregen als ze naar buiten gaat. Ze gaat alleen op de uren naar buiten dat er geen mugjes zijn. Als je ervoor zorgt dat ze niet geprikt worden krijgen ze toch ook geen eczeem?
Aan mijn paard kan je echt niet zien dat het een eczemer is, en smeren hoef ik dus niet. Of heb ik nu zo'n uitzondering op de regel?

Nee hoor hier idem. Heb 2 excemers al 10 jaar lang en doe alleen een deken op en zorg dat als er veel vliegjes zijn ze niet buiten komen.
Alle andere dingen met voer etc heb ik wel geprobeerd maar gaf geen enkel verschil. Het enige wat bij mijn paarden helpt is ervoor te zorgen dat ze zoveel mogelijk bij de vliegjes uit de buurt blijven en dan is het heel goed onder controle te houden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:09

Ja dat advies kreeg ik ook van mn dierenarts, zorg voor een goede deken. Als ze niet geprikt wordt krijgt ze ook geen klachten. Werkt prima :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:09

hier werkt de deken ook genoeg, maar op de plekken die niet beschermd zijn kunnen ze alsnog worden geprikt. Dus onder de buik wel plekken bijvoorbeeld.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:45

Mijn shetje staat nu ong. 4 weken met zijn deken op, en hij heeft weinig last, paar kleine plekjes op zijn hoofd maar valt me tot nu toe reuze mee...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:05

Ik zou willen dat ik het alleen met een deken zou redden. Helaas is het anders. Ik doe de deken ruim van tevoren op voordat de mugjes er zijn en toch krijgt hij jeuk. Hij schuurt met deken op. Vän heeft niet alleen in de manen en staart last. Nee ook op zijn verder lichaam. Dus hij heeft ook last op zijn benen, rond zijn koker en zijn neusje. Verder staat hij beperkt op gras, en krijgt een pavokoek en hooi als aanvulling.
Ik vraag mij ook altijd af, waarom hij schuurt ondanks de deken. Zouden ze er door heen prikken. Ik ben nu begonnen met derfen en moet zeggen dat het direct effect heeft. Ik zie momenteel geen schuurgedrag.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:26

tjady schreef:
Ik zou willen dat ik het alleen met een deken zou redden. Helaas is het anders. Ik doe de deken ruim van tevoren op voordat de mugjes er zijn en toch krijgt hij jeuk. Hij schuurt met deken op. Vän heeft niet alleen in de manen en staart last. Nee ook op zijn verder lichaam. Dus hij heeft ook last op zijn benen, rond zijn koker en zijn neusje. Verder staat hij beperkt op gras, en krijgt een pavokoek en hooi als aanvulling.
Ik vraag mij ook altijd af, waarom hij schuurt ondanks de deken. Zouden ze er door heen prikken. Ik ben nu begonnen met derfen en moet zeggen dat het direct effect heeft. Ik zie momenteel geen schuurgedrag.

Voeding: alle suikers en zetmeel niet meer geven! Dus ruwvoer, ruwvoer en ruwvoer! En een liksteen niet te vergeten.
Ik weet niet wat je paard nog meer krijgt naast pavokoek (stoppen hiermee!)en beperkt gras. Je schrijft als aanvulling hooi, dus waarschijnlijk krijgt hij ook krachtvoer? Geen appels/brood enz geven. Echt alleen maar ruwvoer, in principe onbeperkt! Je kunt hooi in slowfeeders doen. Begin daar eens mee.
Mocht je echt bang zijn voor mineralen/vitaminentekorten dan kun je overwegen Equi Life F4F te geven (is bedoeld om te worden gebruikt gecombineerd met een natuurlijk ruwvoerdieet) Op de site van Paardnatuurlijk vind je meer info.

En houdt dan de deken eens 24/24 op. Resultaat zie je niet direct, het maag/darmstelsel heeft tijd nodig om zich aan te passen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:30

Derfen geeft eerst schilfers maar dat is huidvernieuwing en dus niet erg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:36

ikenindi schreef:
hier werkt de deken ook genoeg, maar op de plekken die niet beschermd zijn kunnen ze alsnog worden geprikt. Dus onder de buik wel plekken bijvoorbeeld.

bij ons op stal hetzelfde.
beide eczemers lopen onder deken en hebben alleen wat plekjes op het hoofd zitten.
dat smeer ik danw el in want ik merk wel dat dat verlichting geeft tegen de jeuk :j

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:45

Bedankt voor jullie reactie's. Ik zie hem echt nooit schuren.
Afgelopen december had hij al een kaal stuk ertussen,dit is nu in de afgelopen
maand wat meer geworden.Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft.
Zijn huid ziet er mooi en rustig uit.
Ik laat het maar even zo,als het erger gaat worden is
het tijd om actie te ondernemen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:50

Ik meld me nog maar een keer ;) Ik doe mee met het onderzoek van NML Health, zijn er meer mensen die dit ook doen? Er is er een apart topic voor?
Nog een vraagje, mijn haflinger heeft altijd eczeemdekens maat 185, van Pagony. Alleen heb ik dit jaar voor het eerst dat haar deken altijd heel erg naar achter schuift. Ik snap niet hoe dit kan, de deken trekt ook niet ofzo, zit gewoon goed voor zover ik dat kan beoordelen. Iemand enig idee? Of zal ik dan toch een maatje groter moeten nemen?

@Only_gold: Ik heb vorig jaar pure hertshoornolie gekocht. Verdunnen met bijvoorbeeld azijn, thee en knoflook. Stinkt heeeel erg maar het helpt inderdaad wel! Hoewel ik met vliegendeken (incl hals) rij, anders wordt mijn haflinger echt lek geprikt. Maar de spray spuit ik dan op haar benen en buik en ik dep voorzichtig wat op haar hoofd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:04

aisie schreef:
Whinnylando schreef:

Nee hoor hier idem. Heb 2 excemers al 10 jaar lang en doe alleen een deken op en zorg dat als er veel vliegjes zijn ze niet buiten komen.
Alle andere dingen met voer etc heb ik wel geprobeerd maar gaf geen enkel verschil. Het enige wat bij mijn paarden helpt is ervoor te zorgen dat ze zoveel mogelijk bij de vliegjes uit de buurt blijven en dan is het heel goed onder controle te houden.

Alleen een deken helpt lang niet bij alle paarden, zoals de onze!
Dan wordt ze nog steeds op plekken gestoken en krijgt enorme jeuk en open wonden als je daar niks aan doet!
Ze krijgt last van haar uiers, bovenbenen en zo'n beetje alle plekjes op haar lichaam die nog open zijn!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:16

@tjady
als ik jou was zou ik stoppen met de Pavo koeken zoals 10tje2 ook zegt.
Die van mij schuurde dubbel zo erg toen ik de koeken gaf, ik geef ook alleen ruwvoer en een wei met droge sprieten gras.
Sinds dit jaar hebben we geen bemesting meer gedaan, ze draagt haar halsdeken nog omdat ze een heel klein beetje schuurt aan de borstels die we gehangen hebben.
Verder gebruik ik wat Derfen en het is het eerste jaar dat ze haar manen nog heeft *\o/*