[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:51

Oh mooi een tweede premie. Wij zijn naar st. Oedenrode geweest, 2 weekenden geleden. De shetten waar ik mee was hadden het ook goed gedaan.
Maar mooi hoor dat je eczemer er zo goed uitziet. Je bent vast super trots op die manen en staart!!

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:54

bij mij gaat de deken eraf als ik structureel met jas aan naar stal moet, en ik in mijn omgeving zie dat de burkas uitgaan..
vind het moeilijk te zien, zie dids amper schuren namelijk..
hij zwiept niet, stampt niet..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:55

Ik heb de deken al af! Ze schuurt nog wel wat licht maar vind het nog wel gaan ze vind het zo heerlijk zonder!
En ja ik was zeker erg trots op haar manen!!

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:55

Precies dat heb ik dus ook. Al het ongedierte waar ze in de zomer last van hebben is hier vertrokken. Geen vliegen etc. meer.
Guus begint een flinke vacht aan te maken. Maar ik ben zo bang dat ik de deken iets te vroeg af doe, en het dus zo verpest.
Nog maar even geduld dus!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:26

Doe hem dan begin volgende maand af, dat is het zo.
Ik ben te bang dat ik mijn pony toch nog laat steken waardoor ze alsnog een terugklap krijgt, is het niet nu, dan wel volgend jaar.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:37

Nu wat mij betreft nog wat te vroeg. Morgen en overmorgen wordt het weer flink warm met weinig wind. Mij te vroeg en haar manen en voorpluk zijn zo onwijs mooi gebleven. Ik waag het er nu echt nog niet op. Afhankelijk van de temperaturen zal het wel ongeveer half oktober worden, net als vorig jaar.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:03

Ik laat de deken ook nog op, wel met regendekentje eroverheen nu. Om te voorkomen dat hij nu al teveel wintervacht creëert.
Pas volgende maand ga ik twijfelen of ik de eczeemdeken af ga laten of niet.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:48

ik heb hem er al af.. en met succes. ze heeft nergens last van.. :D

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:18

Ik denk ook bijna dagelijks "zal ik hem af laten??" maar ik durf het nog niet, ben te bang dat al het zuur gespaarde toch nog net even aan gort gaat....
Denk wel dat ik er vanaf morgen een regendekentje overheen leg, het is toch al weer flink aan het afkoelen en ookal wordt ze geschoren, de vacht mag wat mij betreft nog wel even uitblijven :+

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:20

Hier het probleem dat Guus juist vacht moet aanmaken. Hij blijft heel de winter dag en nacht buiten zonder dekens.
Is jullie ervaring dat er minder vacht word aangemaakt met een eczeemdeken op, of halen ze dat erna wel weer in?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:22

Pride had vorig jaar met de equitheme exceemdeken nog een glad velletje aan het einde van het exceemseizoen terwijl zijn meeste stalmaatjes toch al wel beertjes geworden waren.
Maar ik denk als jij ze ook nu dag en nacht buiten hebt dat het geen probleem hoeft te zijn, als ik het bij enkele andere hier lees :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:48

mijn ervaring is dat het geen bal uitmaakt :)
de mijne had vorig jaar tot half oktober deken om
en werd toch zwaar pluizig..
*spamt nog eens met pluizige-diddle foto*
Afbeelding
overigens is hij nu al bezig met vacht maken :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:57

Senna' heeft nu nog steeds een dunne vacht vergeleken met de andere dekenloze paarden, maar ik denk dat als ik hem er af haal ze dit makkelijk weer inhaalt. Gisteravond heb ik Sen even lekker 2 uurtjes zonder deken laten lopen. Dat vond ze echt heerlijk.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:41

Mijn deken gaat pas uiterlijk begin oktober af! Misschien zelfs later, mijn pony schuurt anders alles kapot. Manen, staart, oren, neus, ogen, buik, flanken en benen!

Het lijkt wel of er elk jaar delen bij komen, in het begin alleen maar staart en manen heel af en toe buik. Vorig jaar buik heel extreem en haar hoofd en oren, nu zijn haar flanken en benen erbij gekomen. Gelukkig heeft ze dit jaar maar 2 keer aan haar manen geschuurd en misschien totaal 10 keer aan haar staart. Dankzij de eczeem deken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:02

Die van mij heeft al behoorlijk wat ander haar hóór.
Vorig jaar maakt het ook geen drol uit, kwam gewoon een echte berenvacht, zoals altijd.

Heb vandaag de regendeken afgelaten.
Morgen voorspellen ze redelijk warm weer. Na het weekend gaat die weer op.
Ben wel weer begonnen met een kuurtje drainage sinds vandaag. Kijken of het ook wat uitmaakt met dat gehoest van d'r.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:43

yvonnedv schreef:
Als ze haar hals naar beneden heeft (en dat is toch het meeste van de tijd) trekt en schuurt hij dus nergens en trekt hij ook niet zo snel van de oren af. Bobo heeft een SIH op die hem eigenlijk twee maten te groot is. Ik heb hem bij de schoft dubbel geslagen en vastgenaaid en de singels wat ingekort en hij zit prima zo. Ik lees hier vaak dat de manen afschuren door de SIH maar Bobo heeft daar geen last van en ik denk dat dat komt omdat de hals ruimer zit.

N.a.v. je vraag per pm hier de foto's Hij zit bij de buik nu wat slordig maar dat komt omdat er een regendeken onder zit.[/quote]

Hé zitten er aan jouw deken maar twee buiksingels? De mijne heeft er drie namelijk.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:06

deedee19 schreef:
yvonnedv schreef:
Als ze haar hals naar beneden heeft (en dat is toch het meeste van de tijd) trekt en schuurt hij dus nergens en trekt hij ook niet zo snel van de oren af. Bobo heeft een SIH op die hem eigenlijk twee maten te groot is. Ik heb hem bij de schoft dubbel geslagen en vastgenaaid en de singels wat ingekort en hij zit prima zo. Ik lees hier vaak dat de manen afschuren door de SIH maar Bobo heeft daar geen last van en ik denk dat dat komt omdat de hals ruimer zit.

N.a.v. je vraag per pm hier de foto's Hij zit bij de buik nu wat slordig maar dat komt omdat er een regendeken onder zit.

Hé zitten er aan jouw deken maar twee buiksingels? De mijne heeft er drie namelijk.[/quote]

Deze ook maar de voorste twee zitten gekruisd en de voorste valt in een plooi van de deken weg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:00

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:17

Ik durf de eczeemdeken ook nog steeds niet af te doen, al lijkt het me heerlijk als die af kan. := Hoeveel grams doen jullie je paarden nu op? Wil namelijk vast een regendekentje op doen, aangezien ook de mijne al vacht begint te maken. :=

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:20

Ik heb mijn deken weer terug opgedaan ze had alweer een kale rand in de manen balen zeg!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:25

ferron heeft ook zijn deken nog om.
moet zeggen met die sleezy gaat het helemaal super! hij laat het mooi zitten en heeft geen wondjes meer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:49

Tooske: Dat is de reden waarom je hem niet te snel af moet doen, 9 van de 10 keer gaat het alsnog mis en is het dier weer de pineut en vind je weer schuurschade.

Nou, ik ben er stellig van overtuigd, (mijn pony heeft dit jaar helemaal niet geschuurd, eczeemschuren dan, los van de normale kriebeltjes), dat de deken ook schade aanbrengt en je daardoor alsnog veel haar verliest.
Erg jammer.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:18

Nou mijn pony is geen haren verloren hoor (afkloppen) en staat al sinds 1 april constant onder de deken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:30

Ja dat weet ik ook zeker CS, Pride is ook een hele hap kwijt en heb niet 1 keer geploeft haar gezien door het schuren.
Pride heeft ook bovenop veel witte manen op de dunnere plek, toch een soort 'druk' hoe los de dekens ook zitten....
Ook de staartmanen laten veel los, echter niet 1 keer geschuurd...
Ooit moet er toch iets uitgevonden worden dat ze zonder deken kunnen...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:27

Hier is Pride haar 'missing piece' goed te zien ;)
Als ik het net gekamt heb valt het wat minder op, maar het valt graag in een kruin -O-

Afbeelding
-Foto van vandaag-