[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:16

Verpulverd, in een leeg gelatine capsuletje, gewoon tussen de brokjes; proeft hij niks van.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:32

Respect voor jou mammaliesje, knap dat geknutsel!!!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 05:36

Nog steeds verstopt in een bolletje brood.
Hij eet het ook zo los tussen het voer, maar stop pilletje ( in brood)altijd in ochtend bakje voer..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:55

assebassie schreef:

Ik moet sowieso wel, hij krijgt maar 1/6 tablet.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:30

Hier maar een halve tablet maar tussen handje voer tuft ze het er zo weer uit...te bittere smaak ofzo.
Dus hier maak ik 's avonds een bakje slobber voor haar klaar en doe daar de prascend in en dan gaat het er zo in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:34

MamaMiesje schreef:
assebassie schreef:

Ik moet sowieso wel, hij krijgt maar 1/6 tablet.

:') Prutselwerkje
De Pergoquin heeft al 2 breuklijntjes. Kan je al makkelijker 1/4 gewoon breken. Scheelt toch wat :D

Hier geef ik al jaren de pillen in een spuit opgelost in water, net zoals een wormspuit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:43

Hier eet hij het gewoon uit mijn hand met een paardensnoepje. In een stukje ontbijtkoek werkt ook goed.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:08

Hier gooi ik het door het voer. Ze morst altijd heel erg dus voer op een kaal stuk en als ze dan klaar is ff de grond nalopen. Eigenlijk altijd is ie op en als niet dan ff een handje en hop zo naar binnen. Ze is heel makkelijk gelukkig

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:27

Vandaag mijn shetlander laten testen op PPID. Ben benieuwd wat de uitslag is, maar DA verwacht wel dat het PPID is. Ik lees graag mee hier :).

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:37

Hallo allemaal, ik meld mij ook eens in dit topic.
Mijn 19 jarige 3/4 IJslandermerrie wordt verdacht van PPID en heeft beginnende EOTRH.
Ik zit nu met een dilemma, want ik begreep altijd dat nu testen op PPID minder zinvol is, vanwege een mogelijk vals negatieve uitslag. Is dat nu werkelijk zo?
Daarbij komt dat als ze PPID heeft, dit wondgenezing bemoeilijkt. Dus haar snijtanden eruit laten halen is dan meer risicovol lijkt me. Heeft iemand daar ervaring mee?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:39

Nu testen is juist betrouwbaarder. Want in het najaar zijn ook bij gezonde paarden de waardes verhoogd.

Mijn paard heeft droes overleefd met ppid, dus ik zou me niet zo druk maken over de wondgenezing bij de snijtanden.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 07:39

Slechte wondgenezing heeft mijn PPIDer wel. Een klein wondje blijft bij hem veel langer open dan bij de anderen. Ik zou met je da overleggen wat te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:24

Hier ook geen slechte wondgenezing bij de cushies.
Laatst liep ouwe tante pal tegen de stalmuur. Hele jaap boven d'r oog.
DA wou naaien, maar dat zag ik niet zitten. Dus 10 dagen zalf gesmeerd en je zag er bijna niks meer van.
En deze krijgt zelfs geen pillen tegen cushing, dus viel mij alles meer dan mee.

Ik zou in jouw geval nu testen en ook die tanden er laten uithalen. Een mond geneest heel snel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:58

Die van mij heeft ook al heel lang eotrh. Is er bij jou geadviseerd de tanden eruit te halen dan? Dit heeft mijn da nooit geadviseerd, zo lang het goed gaat, hou ik het zo. Hij is nu 30

Overigens is de DA pas geweest en heeft er 2 kiezen uitgehaald. Hij heeft naar mijn weten al 10 jaar ppid. Wat betreft slechte wondgenezing, niks van gemerkt..
Laatst bijgewerkt door Batlow op 15-05-21 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:00

Mijn cushie is afgelopen woensdag in de wei echt flink toegetakeld door een ander paard. Die heeft hem in volle waanzin opgejaagd, in een hoek gedreven en begon te trappen als een gek. Gelukkig hebben mijn stalgenoten adequaat gereageerd en meteen eerste hulp verleend en de dierenarts ingeschakeld die hem zo ver mogelijk opgelapt heeft.

Hij heeft flinke kneuzing en een open wond op de schouder die niet gehecht kan worden. Moet nu van binnenuit dicht groeien -O-

Mocht iemand nog wondermiddeltjes weten om hem zo goed mogelijk te ondersteunen, graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:10

Bij mijn paard met cushing, die nu 24 is, gaan er volgende week waarschijnlijk ook wat tanden uit. Misschien wel allemaal, maar dat moet nog blijken uit de foto's. De EOTRH is vorig jaar mei vastgesteld, bij controle een paar weken geleden bleek het toch vrij snel gevorderd te zijn en gaf hij toch echt wel een pijnreactie toen de tandarts dit testte.

Oh bah wat naar MG, ik ben erg fan van Vetramil op wonden, maar ik weet natuurlijk niet of dat goed is voor de wond van jouw paard. Sterkte voor hem!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:17

Hier helpt lymfedrainage heel goed bij wonden, juist omdat dat van binnenuit de wond helpt. Naast natuurlijk alle goede voedingstoffen vitamines en mineralen die ze extra nodig hebben om goed te genezen. Vetramil is topspul maar dat hangt inderdaad van de wond af of je het al kan inzetten.

Wel interessant om te lezen dat er meer paarden zijn hier met zowel ppid als EORTH. Zou hier een link kunnen zitten tussen beide problemen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:24

MG wat sneu dat ze 'm zomaar in elkaar trapten. Arm beestje.

Vulketan gel is een wondergel voor het genezen en vermijden van wildvlees.
Maar ik weet eigenlijk niet of dit nog vrij te verkrijgen is of je toch een voorschrift moet hebben.

Anders Neo Cutigenol ( voor mensen :D ). Ontsmettende en wondhelende zalf.
Een superdikke tube bij de apotheek voor weinig geld en werkt echt supergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:29

Dwyne schreef:
Hier helpt lymfedrainage heel goed bij wonden, juist omdat dat van binnenuit de wond helpt. Naast natuurlijk alle goede voedingstoffen vitamines en mineralen die ze extra nodig hebben om goed te genezen. Vetramil is topspul maar dat hangt inderdaad van de wond af of je het al kan inzetten.

Wel interessant om te lezen dat er meer paarden zijn hier met zowel ppid als EORTH. Zou hier een link kunnen zitten tussen beide problemen?

Dat vraag ik mij ook af.

Kan natuurlijk ook met de leeftijd te maken hebben, zit ik te denken?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:31

Ik lees het ook veel inderdaad.

Gelukkig hier tot nu toe van gespaard gebleven. Enkel een diastema ( noemt dat zo ? :+ ) bij één van de merries, maar daar hoeft voorlopig niks mee gedaan te worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:39

Voor wondgenezing zijn er hier op Bokt hele topics over honingzalf. EWaarbij je dus ook echt de vooruitgang ziet. Honing werkt tegen bacterieen en schimmels ( net zoals in de bijenkorf ).
En zorgen dat je paard voldoende zink binnenkrijgt in zijn/ haar dieet.

Een aantal jaren was er sprake van EORTH en een verband met selenium. Is daar inmiddels al meer onderzoek naar gedaan ?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:55

Honingzalf (ventramil) is een topadvies, heb het meteen besteld. Zal vooral later voor t laatste stukje wondheling goed zijn.

Zink zal ik ook na het weekend gaan halen. Iemand ervaring met Pavo healthbooster?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:48

marionblo schreef:
Hallo allemaal, ik meld mij ook eens in dit topic.
Mijn 19 jarige 3/4 IJslandermerrie wordt verdacht van PPID en heeft beginnende EOTRH.
Ik zit nu met een dilemma, want ik begreep altijd dat nu testen op PPID minder zinvol is, vanwege een mogelijk vals negatieve uitslag. Is dat nu werkelijk zo?
Daarbij komt dat als ze PPID heeft, dit wondgenezing bemoeilijkt. Dus haar snijtanden eruit laten halen is dan meer risicovol lijkt me. Heeft iemand daar ervaring mee?

Mijne heeft ook eorth en heeft nu 2 tanden getrokken (bekijk alles per foto) en de wondgenezing ging top, helemaal geen problemen mee gehad

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:35

Batlow schreef:
Die van mij heeft ook al heel lang eotrh. Is er bij jou geadviseerd de tanden eruit te halen dan? Dit heeft mijn da nooit geadviseerd, zo lang het goed gaat, hou ik het zo. Hij is nu 30

De da/ta heeft niet geadviseerd de tanden eruit te laten halen, zover wat het nog niet dacht ze. Maar een wortel doorbijten kan ze niet. Ik wil toch foto's laten maken. Ik vind het een heel vervelende gedachte dat ze pijn zou hebben, en ben nogal rigoreus daarin. Dus als er aantasting te zien is, gaan ze eruit.
Ook omdat ik vaak lees dat mensen achteraf spijt hebben dat ze het niet eerder gedaan hebben.

Dus nu testen op PPID is juist beter? Nou, dan moet ik toch nog maar eens een plan gaan maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:43

PPID nu laten testen is op zich een goede tijd. Maar ik snap je bedenkingen mbt EORTH en dat de pijn daarvan de ACTH waarde kan beinvloeden.