[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:15

Jester, is ze soms gestoken door muggen?, die zijn er hier nl nogal veel, ze steken al behoorlijk en mijn schimmel, die niet jeukerig is, krijgt er ook kleine bultjes van, ze heeft dat vaker en is na een of twee dagen weer verdwenen.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:16

Die van mij staat sinds vandaag ook weer met eczeemdeken op.
Wilde hem eigenlijk net weer af doen en wisselen voor regendeken met fleece aangezien ze 24/7 buiten staat en het best fris wordt.
Maar er vlogen zoveel vliegetjes dat ik de eczeemdeken maar aangelaten heb en de regendeken er over heen heb gedaan...
Ik heb geen idee wanneer ik met de eczeemdeken moet beginnen eigenlijk met haar, dit is het eerste jaar. Tot nu toe heeft ze nog geen jeuk :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:18

Marsu,mag ik vragen wat de reden is dat je nu al, merriebrok geeft?
Ik heb het nooit gedaan, pas mee begonnen als het veulen er al was, of zelfs dan niet want de merrie liep dik in het gras.
Je zou ook kunnen kiezen voor een vitaminebrokje ,ook voor een drachtige merrie is dat heel geschikt.
Kijk anders op http://www.voervergelijk.nl wat de verschillen zijn in de merriebrok die je nu geeft en of een vitaminebrok dan misschien beter is als er voldoende ruwvoer in komt

En jeuk, kan hormonaal zijn he.
Heb wel gezien dat na de bevalling het weg trok bij een merrie die eerst ook jeuk had.
En ook andersom, een merrie die juist na het veulenen jeuk kreeg :+

Luizen hoeven niet te jeuken,maar zou even afwachten of die spuit wat gaat doen.

Papagroom, wat voor talgklieren bedoel jij?

Marsu

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:30

@papagroom dank je wel. Waar kan ik een dergelijke creme vinden?
@ellepel. ik voer merriebrok omdat ze verder op de paddock staat. Geen gras dus, wel goed ruwvoer. Zelfs met 24/7 ruwvoer bleef ze erg hongerig, ook met vitaminekoeken. Ging zelfs voer bij de buren stelen, terwijl het geen dominante merrie is. Dit is weg sinds ik de merriebrok voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:56

Ik zou het even afwachten, misschien een verkoelende zalf op de manenkam, smeren.
Mijn merrie had vroeger ook wel wat kriebels toen ze drachtig was.
en bij haar smeerde ik dan wel sweet itch van sectolin, en dat werkte wel

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:05

assebassie schreef:
Jester, is ze soms gestoken door muggen?, die zijn er hier nl nogal veel, ze steken al behoorlijk en mijn schimmel, die niet jeukerig is, krijgt er ook kleine bultjes van, ze heeft dat vaker en is na een of twee dagen weer verdwenen.

Hij staat wel volledig ingepakt in zijn rsih :=
Dus ik hoop niet dat ze er doorheen prikken :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:13

Is de deken gewassen? Misschien een reactie op wasmiddel?
Lijkt mij netelroos,maar dat komt vaak van verandering in de voeding

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:07

Marsu schreef:
@papagroom dank je wel. Waar kan ik een dergelijke creme vinden?
@ellepel. ik voer merriebrok omdat ze verder op de paddock staat. Geen gras dus, wel goed ruwvoer. Zelfs met 24/7 ruwvoer bleef ze erg hongerig, ook met vitaminekoeken. Ging zelfs voer bij de buren stelen, terwijl het geen dominante merrie is. Dit is weg sinds ik de merriebrok voer.

Je kunt bv de paardenzalf van Equi-Protecta gebruiken.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:20

Ben ik ook weer even.
Vraagje aan de deken gebruikers: Is zo'n Rambo (of namaak Shires of Horsegear) nu echt veel fijner dan zo'n pyjama-deken? Ik heb nu van die boett/pyjama dekens, werkt goed, maar altijd over dat hoofd vind ik zo'n gedoe. Ook moet hij perse een kap erbij op om de nek omhoog te houden, zonder kap zakt deze af en schuurt hij alsnog zijn manen. Verder bevallen ze prima en heeft paardlief geen jeuk onder deze dekens. Maar ik overweeg toch een andere deken te proberen, ook i.v.m. comfort bij paard.
Werken de 'RSIH-look-a-likes' echt net zo goed tegen de jeuk en de mugjes? Hoe zit het qua warmte van dit soort deken t.o.v. de pyjama dekens? En blijven ze netjes over de oren of zakken deze ook alsnog af?
Kan ik beter gewoon mijn pyjama model dekens gebruiken of stap ik beter over naar een SIH model?

Ik heb de zoekfunctie uiteraard al gebruikt maar kom nu zoveel verschillende verhalen en meningen tegen dat ik toch graag wat recente (en op deze vragen gerichte, echt pyjama v.s. SIH-model??) reacties zou willen lezen :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 07:48

Naar mijn mening ligt het eraan hoe erg de eczeem is. Een pyjama model sluit gewoon veel beter af.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:30

Ik vind de namaak van alles 100 x niks. Ik heb of boett of Rambo Sweet itch. Laatste jaren die Rambo vooral. Mijn pony heeft veel minder jeuk doordat ik haar rantsoen onder controle heb. En dat heeft overduidelijk invloed. Ze blijft nog wel wat jeuk. Maar niet meer zoveel als jaren geleden.

De boett en Rambo ook hebben betere pasvorm. Vind ik persoonlijk.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:35

Ik had een boett namaak 3 jaar. Maar kap was geen optie dus de eerste 15cm van haar manen ging altijd weg en jeuk.
Ook op buik nog steeds veel jeuk.
Nu sinds vorig jaar de rsih en daarmee de manen kunnen sparen. Ook haar voorpluk leeft nu nog. Oor gedeelte heb ik terug geklapt onwaar ze dat niet fijn vind maar door de goede lengte blijft hij netjes lang over de hals liggen :))

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:22

Hier zijn de 3 jeukpaarden nog steeds rustig. 's Nachts hebben ze nog een deken op maar overdag staan ze al een paar dagen zonder. Het wemelt van het kleine ongedierte maar gelukkig dus nog geen last :-)

Ik voer sinds ruim 3 weken Vitalbix en zie toch een paar positieve veranderingen.
De ruin heeft na jaren eindelijk weer een normale buik. Zijn onderbuik was sinds de vergiftiging altijd opgezet en hij was erg winderig. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Nu is de 'rare' opgeblazen onderbuik weg en winderig is hij nauwelijks meer.
Bij 1 van de merries lopen de kogels niet meer zo dik op als ze 's nachts op stal staat. Ook met rijden is ze voor haar doen heel erg relaxed zonder sloom te worden. Vitalbix zit hoog in belangrijke aminozuren en ik denk dat deze merrie daar erg veel baat bij heeft.

Nou heb ik onlangs meegedaan met de Oerbalans vraag een foto in te sturen van 1 van de paarden met zomereczeem klachten om zodoende een zak van 20 kilo Oerbalans te winnen en uit te proberen. Gisteren kreeg ik bericht dat ik één van de 15 winnaars was :-) Met 1 zo'n zak doe ik 250 dagen voor een paard.
Het ruintje gaat nu op de Oerbalans en de anderen blijven op de Vitalbix. Ik ben heel benieuwd hoe e.e.a. zich verder gaat ontwikkelen dit jaar en hou jullie op de hoogte.

Ik ben van mening dat er veel goede vit. en min. supplementen zijn en heb ook meerdere geprobeerd maar toch zit er onderling soms best nog wel een verschil qua inhoudsproducten. Vooral qua hoeveelheden Zink, Koper en vit. E.
Als er eentje het toch net niet helemaal is dan zou ik aanraden om absoluut eens wat anders te proberen die wellicht bij jouw eczemer net even wat beter aanslaat.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:23

hier blijft de eczeem deken vanaf nu op.
hoe warm het ook word.
het enige wat we soms doen is de deken nat spuiten.
zodat hij het wat minder warm heeft en minder zweet.

maar wij hebben alleen een buiten wasplaats.
is het al mogelijk om hem te wassen.
vooral staart en manen.
of is het daar nu nog te koud voor?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:59

Hallo mede bokkers.

Vraagje.

Mijn exzemer is momenteel wat schraal op de bovenlijn en de ribben beginnen zichtbaar te worden.

Nu kreeg hij smorgens 1.5/2 kilo hoor op de wei(wei is wel schraal inmiddels.
Ze gaan nu op een heel kort/kaal stuk waar bijna geen gras maar vooral zand is zo dat het korte gras mooi tot rust kan komen en groeien.

En savonds kreeg hij 2.5/2 kilo hooi.
En een handje marstall exzem.

Echter is die zak nu op en moet er nieuw voer komen.
Ik wil hem wel iets van vitamine/energie voeren ook om wat aan te komen maar wel oppassen met wat hij krijgt ivm exzeem.
En daarna iets onderhoudens.
Ik ben al behoorlijk lang aan het kijken wat wel en niet.
Maar inmiddels zie ik door de brokjes de zakken niet meer :+

Wat gebruiken jullie en wat raden jullie aan?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:15

japielover schreef:
Hallo mede bokkers.

Vraagje.

Mijn exzemer is momenteel wat schraal op de bovenlijn en de ribben beginnen zichtbaar te worden.
...

Ik wil hem wel iets van vitamine/energie voeren ook om wat aan te komen maar wel oppassen met wat hij krijgt ivm exzeem.
...

Voer je de Marstall Exzem muesli ?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:04

henny_w schreef:
japielover schreef:
Hallo mede bokkers.

Vraagje.

...

...

Voer je de Marstall Exzem muesli ?

Jep

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:24

line18 schreef:
hier blijft de eczeem deken vanaf nu op.
hoe warm het ook word.
het enige wat we soms doen is de deken nat spuiten.
zodat hij het wat minder warm heeft en minder zweet.

maar wij hebben alleen een buiten wasplaats.
is het al mogelijk om hem te wassen.
vooral staart en manen.
of is het daar nu nog te koud voor?

Ik heb de mijne vandaag gewassen met teershampoo, ze stond er nog van te genieten ook. Even goed laten drogen na de tijd, zal geen probleem hoeven zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:38

Ik heb even op de ingredientenlijst gekeken van de Marstall Exzem muesli.

Gemiddeld moet je er een halve kilo van voeren per dag bij pony's en kleine paarden. Bij paarden nog iets meer. Ze geven van Marstall aan hoogwaardige vit. en mineralen in het voer te hebben maar de hoeveelheid ervan is helaas niet zo daverend terwijl ze zelf zeggen dat er een verhoogde concentratie in zit. Ze geven wel aan dat allergiegevoelige paarden verhoogde behoeftes nodig hebben om tekorten te voorkomen. Ik heb even een paar dingen uitgerekend. Bij een halve kg. Ekzem muesli per dag kom je bijv. met Zink op 158 mg. per dag.
Koper 22 mg. Magnesium 2 gr. Vitamine C 20 mg. Dit zijn simpelweg behoorlijk lage waardes.
En al helemaal voor een eczemer die een hogere behoefte nodig heeft.

Je schreef dat je een handjevol per dag geeft en dat is bij lange na geen halve kilo. Ik vermoed dat je met een handjevol muesli op ongeveer 100 gr. per dag uitkomt. Dat is ongeveer een 5e van het voer advies. Dus die Marstall Ekzem heeft zo eigenlijk geen zin om te voeren denk ik.

Er circuleren diverse schema's waar gesteld wordt dat een gezond paard minstens zo'n 400 tot 450 mg. Zink per dag zou moeten binnen krijgen en bij eczemers zou die behoefte nog een stuk hoger liggen. Zink is heel belangrijk voor de stofwisseling en het immuunsysteem. Maar ook Koper, Magnesium, vit. C e.a.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:45

Henny
ik voer nu Metazoa, dat kan ik beter aankomen dan vitalbix.
Zitten daar die waardes wel hoog genoeg voor een eczemer?
Ik voer 250 gr. voor een tinker.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:52

henny_w schreef:
Ik heb even op de ingredientenlijst gekeken van de Marstall Exzem muesli.

Gemiddeld moet je er een halve kilo van voeren per dag bij pony's en kleine paarden. Bij paarden nog iets meer. Ze geven van Marstall aan hoogwaardige vit. en mineralen in het voer te hebben maar de hoeveelheid ervan is helaas niet zo daverend terwijl ze zelf zeggen dat er een verhoogde concentratie in zit. Ze geven wel aan dat allergiegevoelige paarden verhoogde behoeftes nodig hebben om tekorten te voorkomen. Ik heb even een paar dingen uitgerekend. Bij een halve kg. Ekzem muesli per dag kom je bijv. met Zink op 158 mg. per dag.
Koper 22 mg. Magnesium 2 gr. Vitamine C 20 mg. Dit zijn simpelweg behoorlijk lage waardes.
En al helemaal voor een eczemer die een hogere behoefte nodig heeft.

Je schreef dat je een handjevol per dag geeft en dat is bij lange na geen halve kilo. Ik vermoed dat je met een handjevol muesli op ongeveer 100 gr. per dag uitkomt. Dat is ongeveer een 5e van het voer advies. Dus die Marstall Ekzem heeft zo eigenlijk geen zin om te voeren denk ik.

Er circuleren diverse schema's waar gesteld wordt dat een gezond paard minstens zo'n 400 tot 450 mg. Zink per dag zou moeten binnen krijgen en bij eczemers zou die behoefte nog een stuk hoger liggen. Zink is heel belangrijk voor de stofwisseling en het immuunsysteem. Maar ook Koper, Magnesium, vit. C e.a.

Meneer kreeg een kwart 2x pd.
En daar van merkte ik dat meneer aardig aankwam.

Vandaar mijn vraag.
Wat ik het beste Wel kan voeren.
Want ik wil wel dat hij genoeg binnen krijgt.
Maar niet dat hij dichtslipt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:51

Dus 2x per dag een 2 kilo hooi? Ik vind dat wel weinig hoor
Zou daar eerst het dubbele van maken,
Schraal op de bovenlijn is toch wel vaak tekort aan ruwvoer :j

Appie staat op een dikke 12 kilo, en vaak nog meer omdat hij in een groep loopt en ze bijna onbeperkt hebben liggen.
Hij krijgt daarnaast nog steeds een halve schep subli dieetmix, hij doet het daar prima op.
Met metazoa, want daar had ik toen een zak van gewonnen. En dan nog lijnzaadbrok.

Nou ja en daar doet hij het prima op.
Maar het is toch vaak wel even uitvogelen, hoor, wat voor de een werkt gaat bij een ander niet.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:04

ellepel schreef:
Dus 2x per dag een 2 kilo hooi? Ik vind dat wel weinig hoor
Zou daar eerst het dubbele van maken,
Schraal op de bovenlijn is toch wel vaak tekort aan ruwvoer :j

Appie staat op een dikke 12 kilo, en vaak nog meer omdat hij in een groep loopt en ze bijna onbeperkt hebben liggen.
Hij krijgt daarnaast nog steeds een halve schep subli dieetmix, hij doet het daar prima op.
Met metazoa, want daar had ik toen een zak van gewonnen. En dan nog lijnzaadbrok.

Nou ja en daar doet hij het prima op.
Maar het is toch vaak wel even uitvogelen, hoor, wat voor de een werkt gaat bij een ander niet.

Jou pony is ook wel even iets groter dan mijn 2 mini's van 80cm.

Ze krijgen dus en hooi.
En staan overdags ook op gras he!

Nu ze op het het kale stuk komen krijgen ze uiteraard meer hooi

Onbeperkt slipt mijne echt van dicht dat hebben we al geprobeerd.

En ik voer ook heel groen jong 1e snede hooi.
Ook iets waar ik wel rekening mee.moet houden.

Ik.heb het nu verhoogd naar smorgens 4 kilo savonds 2.5.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:08

:o
Oh nou wat stom, wat ben ik ook een oen he, lees ook even niet goed . Sorryyyy!

Excuus, :D

maar dan nog, wel eerst kijken wat er gebeurd met meer ruwvoer.
En het hele riedeltje af natuurlijk,ontwormen, zand checken, tanden

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:03

Mijn lieftallige pony heeft 4 dekens gesloopt in een week waarvan 3x de hals.. iemand tips? (Shires)