Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
assebassie schreef:Jester, is ze soms gestoken door muggen?, die zijn er hier nl nogal veel, ze steken al behoorlijk en mijn schimmel, die niet jeukerig is, krijgt er ook kleine bultjes van, ze heeft dat vaker en is na een of twee dagen weer verdwenen.
Marsu schreef:@papagroom dank je wel. Waar kan ik een dergelijke creme vinden?
@ellepel. ik voer merriebrok omdat ze verder op de paddock staat. Geen gras dus, wel goed ruwvoer. Zelfs met 24/7 ruwvoer bleef ze erg hongerig, ook met vitaminekoeken. Ging zelfs voer bij de buren stelen, terwijl het geen dominante merrie is. Dit is weg sinds ik de merriebrok voer.
japielover schreef:Hallo mede bokkers.
Vraagje.
Mijn exzemer is momenteel wat schraal op de bovenlijn en de ribben beginnen zichtbaar te worden.
...
En savonds kreeg hij 2.5/2 kilo hooi.
En een handje marstall exzem.
Echter is die zak nu op en moet er nieuw voer komen.
Ik wil hem wel iets van vitamine/energie voeren ook om wat aan te komen maar wel oppassen met wat hij krijgt ivm exzeem.
...
Wat gebruiken jullie en wat raden jullie aan?
henny_w schreef:japielover schreef:Hallo mede bokkers.
Vraagje.
Mijn exzemer is momenteel wat schraal op de bovenlijn en de ribben beginnen zichtbaar te worden.
...
En savonds kreeg hij 2.5/2 kilo hooi.
En een handje marstall exzem.
Echter is die zak nu op en moet er nieuw voer komen.
Ik wil hem wel iets van vitamine/energie voeren ook om wat aan te komen maar wel oppassen met wat hij krijgt ivm exzeem.
...
Wat gebruiken jullie en wat raden jullie aan?
Voer je de Marstall Exzem muesli ?
line18 schreef:hier blijft de eczeem deken vanaf nu op.
hoe warm het ook word.
het enige wat we soms doen is de deken nat spuiten.
zodat hij het wat minder warm heeft en minder zweet.
maar wij hebben alleen een buiten wasplaats.
is het al mogelijk om hem te wassen.
vooral staart en manen.
of is het daar nu nog te koud voor?
henny_w schreef:Ik heb even op de ingredientenlijst gekeken van de Marstall Exzem muesli.
Gemiddeld moet je er een halve kilo van voeren per dag bij pony's en kleine paarden. Bij paarden nog iets meer. Ze geven van Marstall aan hoogwaardige vit. en mineralen in het voer te hebben maar de hoeveelheid ervan is helaas niet zo daverend terwijl ze zelf zeggen dat er een verhoogde concentratie in zit. Ze geven wel aan dat allergiegevoelige paarden verhoogde behoeftes nodig hebben om tekorten te voorkomen. Ik heb even een paar dingen uitgerekend. Bij een halve kg. Ekzem muesli per dag kom je bijv. met Zink op 158 mg. per dag.
Koper 22 mg. Magnesium 2 gr. Vitamine C 20 mg. Dit zijn simpelweg behoorlijk lage waardes.
En al helemaal voor een eczemer die een hogere behoefte nodig heeft.
Je schreef dat je een handjevol per dag geeft en dat is bij lange na geen halve kilo. Ik vermoed dat je met een handjevol muesli op ongeveer 100 gr. per dag uitkomt. Dat is ongeveer een 5e van het voer advies. Dus die Marstall Ekzem heeft zo eigenlijk geen zin om te voeren denk ik.
Er circuleren diverse schema's waar gesteld wordt dat een gezond paard minstens zo'n 400 tot 450 mg. Zink per dag zou moeten binnen krijgen en bij eczemers zou die behoefte nog een stuk hoger liggen. Zink is heel belangrijk voor de stofwisseling en het immuunsysteem. Maar ook Koper, Magnesium, vit. C e.a.
ellepel schreef:Dus 2x per dag een 2 kilo hooi? Ik vind dat wel weinig hoor
Zou daar eerst het dubbele van maken,
Schraal op de bovenlijn is toch wel vaak tekort aan ruwvoer![]()
Appie staat op een dikke 12 kilo, en vaak nog meer omdat hij in een groep loopt en ze bijna onbeperkt hebben liggen.
Hij krijgt daarnaast nog steeds een halve schep subli dieetmix, hij doet het daar prima op.
Met metazoa, want daar had ik toen een zak van gewonnen. En dan nog lijnzaadbrok.
Nou ja en daar doet hij het prima op.
Maar het is toch vaak wel even uitvogelen, hoor, wat voor de een werkt gaat bij een ander niet.