[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:02

Gister de resultaten van het labo voor de 2 merries.
De zwarte na 2 maanden 1 pil per dag acth van 216 naar 42...zijn we blij mee! Uiterlijk geen symptomen van cushing te zien, dus ook geen '' verbeteringen '' te zien, maar goed, de waarde gaat tenminste de goede richting uit en het doel is dat ze van de zomer weer meer op de wei met strookbegrazing kan...we gaan het zien :=

De bruine na 2 jaar op 1 pil per dag acth toch 81 ... enige verschil is dat ze vanaf december weer meer wintervacht kreeg, verder doet ze het prima. Moet nog even overleggen met de DA of we verhogen naar 1 1/2...hopen dat dit dan weer voor een paar jaar goed gaat. En eens gaan nadenken waar ik de grens ga trekken...kan niet blijven verhogen met 2 paarden aan de pillen...financieel niet haalbaar en ze moeten nog eten ook :P

OYYO

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:08

Voor de zwarte alsnog goed nieuws pandora. En ja, medicatie is duur maar een paard wat hoefbevangen wordt blijkt ook duur te zijn. Voor bruintje is 81 inderdaad dan weer iets te hoog. Ik heb het idee dat wanneer je in de SR iets doet ophogen je ook de dikke vacht iets tegen gaat maar dat is maar een idee van me.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:19

OYYO schreef:
Voor de zwarte alsnog goed nieuws pandora. En ja, medicatie is duur maar een paard wat hoefbevangen wordt blijkt ook duur te zijn. Voor bruintje is 81 inderdaad dan weer iets te hoog. Ik heb het idee dat wanneer je in de SR iets doet ophogen je ook de dikke vacht iets tegen gaat maar dat is maar een idee van me.

Dit is nu net mijn idee ook ! Tijdens herfst en winter verhogen en in de zomermaanden weer iets zakken. Zonet nog een heerlijke discussie gehad met de hoofddierenarts van de praktijk := Maar zij hebben tot nu toe geen ervaring in het wisselen met de dosis, dus daar moet ik ( of liever paardlief ;) ) dan maar proefkonijn wezen. Voor nu gaat ze op 1 1/2 en we zien wel wat het oplevert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:36

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:32

Er is genoeg ervaring met het verhogen/verlagen van de dosis, maar kennelijk nog niet bij alle DA's doorgedrongen..

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:06

ik sta ook open voor jullie opties van verhogen verlagen. Mijn tinker 22 jaar oud merrie van 575 kilo was 607 kilo 1.50 hoog heeft een waarden van 106. Zal even het verloop laten zien.

13 februari 2013 201 1 tablet
15 april 2013 78 1 tablet ben monnikspeper gaan geven
9 oktober 2013 354 verhoogd naar 1,25 tablet ben ook gestopt met monnikspeper
12 januari 2014 116 verlaagd naar 1 tablet
14 oktober 2014 284 verhoogd naar 1.5 tablet heb een andere dierenarts
13 januari 2015 106 op 1.5 tablet dieren arts wil naar 2 tabletten

nu vind ik 2 pillen prascend veelte veel moet ook nog betaalbaar blijven.
is het nu beter om op 1.5 te blijven van het voorjaar of naar 1 tablet.

Ze heeft een dikke vacht hier en daar wat krullen nooit hoefbevangen geweest wel traan ogen en last van pollen in de lucht. Verder doet ze het goed. Ze is alleen sinds de pillen wat kieskeurig met eten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:36

Mabellean ik ga het dit jaar uitproberen...ben van plan om tot na de rui 1 1/2 te geven en dan weer naar 1 en zien hoe ze het blijft doen. En dan weer vanaf september ophogen naar 1 1/2.
Hier dus ook een dikke vacht ( tot december echt mooi wintervachtje en toen begonnen die haren opeens weer te groeien >;) ) , verder is alles prima eigenlijk. Ik rijd haar nog altijd een keertje of 4 per week en daar heeft ze nog steeds zin in.

Het wordt idd een dure grap als je telkens moet gaan verhogen... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:54

Maar Mabellean, op basis waarvan zijn jullie dan eigenlijk gaan verhogen/verlagen? Acth testen en zo ja met welke waardes? Of op basis van symptomen en zo ja welke?

Ik weet wel dat voor MiniMe het verhogen de laatste keer met de season rise wel erg goed gewerkt heeft, ze was toen ook hb en daar toch weer te laat bij. Ik ben in December weer terug gegaan naar een halve en so far so good.

Ik ben trouwens gisteren naar Paard2015 geweest en daar ben ik in gesprek geraakt met de mensen van dit supplement:
http://www.liquihorse.nl/
Ik heb heel erg fideel een gratis fles van de basis meegekregen om te proberen (altijd fijn voor deze arme luis), maar ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden eigenlijk.
Mij viel namelijk in de gauwigheid daar op die stent gelijk al op dat er geen calcium inzit, waar ik dus persoonlijk nogal vrolijk van word, maar wat vinden jullie ervan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:18

Het lijkt me een goed product maar vraag me wel af waarom geen calcium toegevoegd is. Hebjij het basis product?
Waar ik blij van wordt is dat ze ook speciale mengels kunnen samenstellen, wat - als je een hooi diagnose hebt, erg handig is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:31

Ja ik heb een fles van de basis meegekregen, heb ik het over gehad met die mevrouw, sympathiek mens trouwens, maar zij zei, dat calcium al genoeg zit in al het andere voer, waar ik het dus stiekem mee eens ben, want en nu is het al weer wat jaartjes geleden maar toen ik voor die grote van mij dus op zoek moest naar krachtvoer met niet zo veel calcium erin , vanwege magnesium tekorten, kon ik het echt niet vinden gewoon.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:44

Heb het vorig jaar ook zien staan op Horse Event en trok dus ook mijn aandacht vanwege geen calcium, maar geen geld om te kopen toen. Maar leek me wel zeer interessant. :j

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:20

IMJ schreef:
Meganyr schreef:
Na een paar pagina's meelezen heb ik weer een vraag.
(Sorry dat ik niet zoveel bijdraag aan het topic, maar als er een vraag gesteld wordt, merk ik dat ik weinig bij te dragen heb aan het antwoord. Alles wordt al gezegd en ik vind het onhandig om spuit-11-ook-wat-te-zeggen.)

Het is nu 5 maanden geleden dat Megan hoefbevangen raakte. Sinds vorige week loopt ze ineens erg kort en gevoelig. De DA zegt dat het niet weer HB is, ook geen hoefzweer maar dat de hoeven gewoon te kort zijn. Daar kan wel wat in zitten, ze zien er erg kort uit.
Wat ik me afvraag is hoe het komt. Ik heb niet meer gereden, eerder minder dan normaal en toch zijn de hoeven meer afgesleten.

Nu had ik zelf bedacht dat het door het uitgroeien van het aangetaste weefsel van 5 maanden geleden kwam. Herkent iemand dit? Dat er een half jaar na HB een soort terugval is?

Loopt ze Veel te ijsberen op de plaat? Of heeft ze daar geen steen?
Als cushing invloed heeft op haren heeft dat het mogelijk ook wel op hoeven? Jer had het niet.
Wat zegt je eigen gevoel? Zou ze bevangen kunnen zijn? Wat voor hooi krijgt ze?

Nee ze loopt nauwelijks op de plaat, ze staat, eet en scharrelt hoogstens een paar meter. Ik heb wel tegels neergelegd waar ze droog op kan staan en nu een rubber mat voor de hooibak zodat ze zachter staat.

Mijn gevoel zegt dat het inderdaad de korte hoeven zijn. Ze loopt kort en stijf, maar als we een stukje wandelen met schoenen aan gaat het al veel beter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:18

Heb vandaag weer eens even op pony gezeten om te voelen hoe hij nu echt liep, maar werd er helemaal vrolijk van. En geen pas onregelmatig geweest op wiebel kont en voelde ook een ver ondertredend achterbeen. Heb wel alleen gestapt hoofdzakelijk.

Alleen werd gisteren weer niet vrolijk van het feit dat hij in een natte bak ging liggen. Rollen in de nattigheid is iets wat ik wel gewend ben, maar echt liggen in de nattigheid verontrust me. En zou dus dan bijna denken aan zere voeten of benen (misschien toch ergens een hoefzweer). Nu heeft hij toch ook wel mok aan zijn benen, maar de haren beginnen wel alweer terug te groeien.

Zit nu te twijfelen wel of niet terug zetten op track, maar dat is dus nog een grote modderbende. Maar wel een paard dat zeer waarschijnlijk veel blijer word. Maar grootste angst is dus dat hij weer ga liggen daar in de modder en dit is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor zijn spieren (en weer risico op spierbevangenheid).

Wil nu wel eerst proberen om hoefsmid langs te laten komen en die te laten kijken.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:45

Dames (en een enkele verdwaalde heer?), ik zou graag gebruik maken van jullie kennis en ervaring.

Gwendolyn, bijna 27, PPID, mist 4 kiezen aan de onderkant. Ik weet in alle eerlijkheid niet hoe de verdeling is, maar nummer 4 is er afgelopen vrijdag uit gegaan. Ze krijgt niet altijd alle hooi even makkelijk weg (ligt dan afgesabbeld, maar niet in proppen naast het hooinet). Soms gaat het hele periodes super. Denk dat het ook te maken heeft met de structuur van de voordroog en dat wisselt natuurlijk wel eens per pak.
Ik wil het sowieso even aanzien, maar ondertussen ben ik toch wat meer op zoek naar alternatieven. Ik wil seniorenvoeding zo lang mogelijk uitstellen. Zolang ze nog zelf haar ruwvoer kan vermalen, lijkt me dat gezonder, dan dat ze alles op kan slurpen.
Ze ziet er trouwens echt fantastisch uit, maar dat wil ik graag zo houden! ;)
Graag lees ik wat jullie zouden aanbevelen en waarom. Onderbouwing heeft zeer veel waarde omdat ik uiteindelijk wel zo eigenwijs ben dat ik het wel ook aan mezelf moet kunnen uitleggen. O:) :D

Alvast bedankt!

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:22

In ♡ memory of Bisous

23-01-2015 ;( |(

Toch nog onverwacht dat het op deze manier zou gebeuren. Ik had voor 6 februari een afspraak op de kliniek gemaakt met mijn dierenarts en een orthopedisch hoefsmid daar. Wilde graag dat ze de boel nogmaals gingen bekijken, is er iets van verbetering of is het toch al die tijd pijnstiller geweest. Had met mezelf afgesproken dat als ik weer hetzelfde zou horen als in november (wat natuurlijk waarschijnlijk was, maar er was een heel klein beetje hoop), ik haar niet meer mee terug zou nemen naar stal.

Woensdagavond was ze nog blij en vrolijk. Dit was met een 1/2 zakje pijnstiller. Die wilde ik donderdagavond laat weer gaan geven maar toen was er iets cruciaal veranderd in haar welbevinden. Ik vind het nog steeds niet te verkroppen wat er dan in hemelsnaam gebeurd is maar ze liep op 3 benen. Met rechtsachter hinkelde ze. Ze had echt veel pijn. Verschrikkelijk om te zien.
Omdat het woensdagavond gevroren had en daardoor de grond hard was, had Tiny (staleigenaar) niet buiten gezet ter bescherming van haar hoeven. Dus dat kon de oorzaak niet zijn. Daarnaast wist ook niemand of ze al heel de dag zo erbij stond of dat het echt nu acuut was

We hebben haar naar de binnenbak gekregen. Dierenarts ondertussen gebeld. Hadden nog "goede" hoop op een hoefzweer ivm dat het zo acuut was. Maar al snel wist ik dat dat een utopie was. De da stelde nog voor om een fikse pijnstiller te spuiten en morgen terug te komen.

Maar ik wist genoeg. Had het gevoel dat ik met mijn rug tegen de muur stond. Het gevoel waar ik al maanden op hoopte. Klinkt misschien vreemd maar nu was mijn beslissing niet moeilijk meer. Verlos mijn pony onmiddellijk van de pijn. 13 jaar geleden kreeg ik haar voor mijn 16e verjaardag, nu was ik net een paar minuten jarig, het was 00.02. Op mijn 29e moest ik haar laten gaan... Ze heeft nog letterlijk op 3 benen een halve emmer slobber naar binnen gewerkt. Alles wat al die tijd verboden was. Ze genoot er zo van. Daarna is ze ingeslapen. Ze was zo weg. Was heel bang voor het vallen maar ook dat heeft de dierenarts heel netjes gedaan.

Ik ben echt verscheurd door verdriet maar ik weet dat ik het juiste heb gedaan...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:24

Heel veel sterkte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:25

Kim-bisous@Heel veel sterkte...jij beschrijft en maakt mijn nachtmerrie mee.Iets waar ik ook zo bang voor ben |(

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:40

kim_bisous, sterkte te komende tijd. Blijft altijd een moeilijke keuze en moment.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:52

Ah wat naar! Wel fijn dat de keuze zo helder was! Ik kan me daar alles bij voorstellen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:22

Heftig, Kim. Sterkte met je verlies :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:46

Heel veel sterkte Kim. Het is inderdaad de juiste beslissing, en gelukkig kon je die nu net wat makkelijker maken. Maar het blijft zwaar.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:09

Sterkte Kim Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 03:19

Heel veel sterkte Kim.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 06:51

:(:) knuffel Kim

mabellean