[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:30

volgens mij mogen ze je wettelijk gezien niet op een stalling verplichten om te enten.
dan moet je al een overeenkomst getekend hebben.
maar bij de wet is enten niet verplicht,dus kunnen ze je dat op een stal niet laten doen.

bovendien levert een niet geënt paard totaal geen gevaar op voor de andere paarden.
maar dat blijft toch een punt wat wel moeilijk is,eventueel rond de tafel gaan zitten met je staleigenaar als je er zelf echt problemen mee hebt dat je dier ingeënt word?

wat je zelf kunt den om eventuele gevolgen van het enten tegen te gaan is na het enten beginnen met een drainage kuur en een probiotica kuur.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:51

Citaat:
volgens mij mogen ze je wettelijk gezien niet op een stalling verplichten om te enten.
maar bij de wet is enten niet verplicht,dus kunnen ze je dat op een stal niet laten doen.

bovendien levert een niet geënt paard totaal geen gevaar op voor de andere paarden.
maar dat blijft toch een punt wat wel moeilijk is,eventueel rond de tafel gaan zitten met je staleigenaar als je er zelf echt problemen mee hebt dat je dier ingeënt word?

Dit klopt, wettelijk is enten niet verplicht en een niet geent paard levert totaal geen gevaar voor geente paarden.

Citaat:
wat je zelf kunt den om eventuele gevolgen van het enten tegen te gaan is na het enten beginnen met een drainage kuur en een probiotica kuur.

En dit vind ik "de wereld op zijn kop" eerst een totaal overbodig en nutteloos ziekmakertje geven waar je principieel tegen bent en daarna weer proberen de schade te herstellen. Ben je niet principeel tegen, dan ligt dit advies anders.

Maar we dwalen af denk ik, dit is een zomereczeemtopic.....

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:10

Nixxs schreef:
Een vraagje aan de eczeem kenners, wat vinden jullie hiervan ??
Ik heb mijn paard nog nooit zien schuren,ik vraag mij af of het wel eczeem is??
Op de foto zie je een flinke kale plek. Je ziet geen schilfers, afgebroken haren of
kapotte huid.Het is kaal "onder" zijn manen,de onderste rij zeg maar !Over de kale
manenkam vallen nog mooie gezonde manen.Je zie de plekken alleen als je de manen wegslaat
naar de andere kant .Ze zitten zeg maar "verstopt".
Zou dit wel eczeem zijn ?
Afbeelding
Afbeelding

zoiets dergelijks heeft mijn paard ook heb haar wel eens zien schuren maar het groeit bij mij nu weer terug aan dus denk niet dat echt zomereczeem was. heeft ook niet de verdikte manenkam met rimpels zoals de pony (met ZE ) wel heeft. wet niet of die van jou dat wel heeft?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:42

ellepel schreef:

Maar als je niet ent op een grotere stal, is het wachten op de ziektes die ze dan krijgen, de kans is supergroot om elke keer minstens met een snotterig paard te zitten, ook niet bepaald goed voor de weerstand.
Ik denk dat als je gewoon in de winter ent het de beste oplossing is, dan heeft je z.e, paard er echt geen last van!

@Nixx, heb je de dierenarts huidonderzoek laten doen, even een schraapsel op kweek laten zetten, dan weet je tenminste wat het allemaal niet kan zijn.
Want jeuk op hoofd en hals vind ik het meest op schurftmijt lijken.
Maar het kan ook een allergie zijn, is er ander voer bijv. dat soort dingen.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:45

bij ons enten ze in juni.
Zelf ent ik een maand eerder, dus in april.
Dat mag nog net van stal en ik zit dan voor de jeuk aan met Wisse.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:38

Even een vraag wat denken jullie.
M’n haflinger heeft zolang ik haar ken al jeuk aan haar manen en staart en gebruik dan ook sinds 7 jaar een eczeemdeken. Deze deken legde ik altijd rond eind maart op en ging in oktober weer af. Hierdoor had ze minder jeuk. Sinds dit jaar staat ze op een andere stal waar geen water of bosrijke omgeving is(dit was bij de vorige stal wel het geval) maar een open weiland waar veel wind staat. Tot op heden heeft ze geen deken opgehad en dit ging ook goed. Tot vorige week had ik haar amper zien schuren en ook haar manen en staart zagen er goed uit. Nu merk ik dat ze sinds een week wat afgebroken manen heeft en heb haar vandaag ook wat meer zien schuren, haar huid ziet er verder goed uit geen roodheid of korstjes. Ik heb nu vlechten in gedaan en derfen gesmeerd. Kan het zijn dat het niet echt zomereczeem is maar misschien iets anders? Gezien de meeste eczemers al meer dan 1/2 maanden onder een deken staan EN jeuk hebben.

Hieronder wat foto’s van hoe ik haar vandaag aantrof:

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-REYVGHIV.jpg
Close up geschuurde manen

Afbeelding
Na het borstelen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X4IWBIWS.jpg
Met vlechten

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PCENR8A8.jpg
Staart ziet er nog redelijk goed uit, schuurt ze ook minder vaak aan dan aan haar manen.

Je ziet duidelijk dat de manen/vlechten op de plek net na de schoft dunner zijn, dit heeft ze eigenlijk altijd, ook mede door de eczeemdeken die ze altijd droeg in de zomer, die maakte het er namelijk niet beter op schuurde voornamelijk op die plek en daardoor werden de manen nog dunner. Daarom wil ik ook kijken hoe ze reageert op vlechten en derfen.
Verder staat ze nu weer op redelijk weinig gras/sprietjes. Hiervoor heeft ze twee weken op meer en hoger gras gestaan, zou dit ook een uitwerking/reactie kunnen zijn op het schuren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:45

10tje2 schreef:
En dit vind ik "de wereld op zijn kop" eerst een totaal overbodig en nutteloos ziekmakertje geven waar je principieel tegen bent en daarna weer proberen de schade te herstellen. Ben je niet principeel tegen, dan ligt dit advies anders.

Maar we dwalen af denk ik, dit is een zomereczeemtopic.....

ik bedelde eigenlijk vor die mensen die dus nu op een stal staan waar ze het verplichten...als je dan toch moet kun je op die manier de boel een beetje verbeteren voor je paard :j

goed topic over inenten is deze:
[MD] Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:18

Citaat:
goed topic over inenten is deze:
[MD] Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Ik heb even gekeken en gezien dat ik daar ook in heb gereageerd. Ik behoorde tot de minderheid van 14% (geen influenza, wel tetanus 1x per 5 jaar). Bij het teruglezen viel me wel op dat er weinig respons was van die 14%. En er werd erg gehakt op een post-ster. Ik las ook nog dat ik nog wetenschappelijke onderzoeken zou krijgen van iemand, helaas nooit gehad. Dan had ik mijn mening wellicht kunnen bijstellen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:05

Ik ent ook, maar idd in het najaar zodat ze in het snot en kwiel seizoen beschermd is. Eens per jaar, ze heeft er tot nu toe nog nooit last van gehad. Ook enkel en alleen de standaard enting, rhino droes en WNV doe ik niet aan mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:29

Citaat:
zodat ze in het snot en kwiel seizoen beschermd is

:') _O-

ik ent niet,gewoon heel simpel :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:49

Ik ent ook niet.
Ik heb het idee dat vän erg goed reageert op derfen. Heb het gesmeerd en daarna volgens mij geen schuren meer gezien of tekenen ervan op de deken. Blijven jullie dan smeren of alleen als je weer ziet dat hij jeuk heeft? Hij heeft deken 24/7 op. Heb vandaag even voor de tweede keer gesmeerd.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:52

Ik ent wel, omdat ik graag wedstrijden wil rijden. Paard krijgt er geen jeuk van (wel 1x een bult gehad van e enting, maar dat was na twee dagen ook weg) Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet enten. Ik vind het zelf eigenlijk ook onnodig om elk jaar te enten (entstof is minstens 2 jaar actief) maar ik wil graag wedstrijden rijden, dus daar heb ik dan voor gekozen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:09

Die van mij is in haar eerste levensjaren paar keer geent (geloof tot 4e jaar), toen de erop volgende 14 jaren niet meer, maar door verhuizing moest het wel.
Ik ent in januari, buiten de rest van stal om (die gaan vlak voor het eczeem seizoen).

Heb niet het idee dat het eczeem verergert.

Maar ben zelf wel tegen enten, maar ja soms moet je wel.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:13

Tjady, niet lang wachten met Derfen tot dat je hem weer ziet schuren, kijken met hoeveel dagen er tussen het nog effect heeft en daarop houden. Pas als de wondjes helemaal zijn genezen afbouwen. Zie ook even mijn vorige berichtje....

Sommige paarden reageren heel erg op enten, sommigen helemaal niet. Maar er zijn dus echt wel paarden die er exceemklachten van krijgen, dus altijd wel in je achterhoofd houden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:26

Intel_1x, dank je wel. Ik zal nu even zo om de paar dagen dan smeren. Hij heeft nu kale plekken in de manenkam en nog wondjes en korstjes op de staartwortel, maar geen jeuk *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ik verbaas mij echt over het effect.
Snel een grote flacon bestellen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:31

tjady, het kan wel eczeem zijn.
Want nu is er niet altijd veel wind en het wordt wat broeierig, het zal daar niet compleet mugjes-vrij zijn.
En zo trigger je juist de eczeem, omdat ze er al gevoelig voor is...
Heb je haar al ergens gehad waar ze goed kan schuren?
Want aan ons paard merk je niet dat ze jeuk heeft, als ze op de wei staat...ze staat dan heel rustig, maar breng je haar naar stal gaat ze helemaal los!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:00

Tjady,

Het kan zeker wel exceem zijn hoor, de allergie bouwt zich altijd op. Er zijn paarden die al schuren in maanrt, maar ook later (zoals mijn paard). Je kunt haar beter nu wel beschermen, ze beginnen eerst een beetje te jeuken en dat wordt steeds erger. Aangezien we nog maar in juni zitten, kan het nog behoorlijk verergeren. Evt kun je kijken of je toe kunt met een goed middel tegen exceemvliegjes.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:08

ja dat weet ik. Vän heeft extreem last van exceem. Zo erg dat hij het heeft tot in zijn oren en neusgaten toe. Onder zijn buik en op zijn benen. Ik heb al heel veel geprobeerd. Smeersels en medicijnen. Smeersels helpen wel. Verzachten, alleen houdt hij jeuk. Hij schuurt zijn deken zelfs kapot uiteindelijk.
Ja hij heeft al kunnen schuren na dat ik derfen heb gesmeerd. Hij schuurt normaal als een gek. Dat zie en hoor ik gelijk en hij heeft het nu al 2 dagen niet gedaan. Nu vanmorgen weer gesmeerd.
Hij loopt al een aantal jaren 24/7 in deken en kap.
Ik vind het wel vreemd dat ik altijd op tijd begin met de deken en dat hij toch jeuk heeft.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:01

@ mirandafuego en Intel_1x hebben jullie het ook tegen mij ? gezien jullie ook (deels) antwoord geven op mijn vraag. Wat betreft of ze eczeem zou hebben maar tot nu toe niet echt jeuk had.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:07

Oja, sorry. Berichtjes waren bedoeld voor jou Anne77 :-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:48

Ja, Anne77, het was idd voor jou bedoeld, zeker geen koffie genoeg op :+

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:08

Hahaha ,geeft niks hoor. Altijd fijn als bokkers met je meedenken toch!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:14

Ik heb volgens mij vorig jaar de eerste twee week met jeuk om de dag Derfen gesmeerd en daarna pas weer afgebouwd, kon toen uiteindelijk af met 1x per week smeren geloof ik.
Dit jaar heb ik vanaf het begin bij jeuk gesmeerd, niet vaker.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:18

Nixxs schreef:
Een vraagje aan de eczeem kenners, wat vinden jullie hiervan ??
Ik heb mijn paard nog nooit zien schuren,ik vraag mij af of het wel eczeem is??
Op de foto zie je een flinke kale plek. Je ziet geen schilfers, afgebroken haren of
kapotte huid.Het is kaal "onder" zijn manen,de onderste rij zeg maar !Over de kale
manenkam vallen nog mooie gezonde manen.Je zie de plekken alleen als je de manen wegslaat
naar de andere kant .Ze zitten zeg maar "verstopt".
Zou dit wel eczeem zijn ?
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hier 3 paardjes. Twee met eczeem en één zonder. Die zonder heeft net dezelfde kale plekken in zijn manenkam. Hij heeft het al jaren, ik heb geen idee waardoor dat gekomen is. Hij heeft er zelf helemaal geen last van. Je ziet er ook niets van, tenzij je de manen naar de andere kant van de hals kamt. Hij heeft wel een hele brede manenkam. Toen ik nog wedstrijden met hem reed moest ik zijn manen dus ook echt heel vaak bijtrekken. Misschien dat het daardoor ooit gekomen is.
Het is dus goed mogelijk dat dit helemaal geen eczeem is.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:48

Zo'n plek heeft mijn paard ook, maar wel nav exceem en vele schuren op die plaats.
Het haar blijft op die plek slecht groeien ondanks hij niet meer schuurt.