[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:05

zij schreef:
kun je dan niet beter wat aan d eweerstand doen? kou vatten vind ik trouwens erg apart. een paard moet echt wel tegen een buitje kunnen hoor...

nou, ik had het een jaar geleden met appie.die is nooit verkouden en zo out of the blue werd hij snotverkouden.
dat was in eenperiode dat hij met rust stond vanwege die breuk in zijn griffelbeen,dus van zweet en tocht kon het niet komen
heb het twee weken afgewacht,lichaam moet tenslotte zelf ook wat kunnen he?
maar nee hoor, meneer bleef snotteren etc..
dus veearts erbij gehad, kreeg ventipulmin mee en moest zijn hooi natsproeien..
ventipulmin hielp niet echt denderende,dus daar ben ik mee gestopt na 10 dagen en toen heb ik luchtwegcomnpositum besteld.
en dat hielp wel! fijn spul :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:04

Anne77 schreef:
opisop_shop schreef:
Anne, de hals is wel prima maar hij zit nu achter wel erg lang of niet? Gaat hij daardoor niet schuiven?

Achter zit hij ongeveer net zoals bij de oude deken, misschien iets losser maar denk niet dat hij hierdoor erg gaat schuiven. De hals vind je dus niet te lang? zitten zoveel kreukels in als ze haar hals omhoog heeft :P

Als ze haar hals naar beneden heeft (en dat is toch het meeste van de tijd) trekt en schuurt hij dus nergens en trekt hij ook niet zo snel van de oren af. Bobo heeft een SIH op die hem eigenlijk twee maten te groot is. Ik heb hem bij de schoft dubbel geslagen en vastgenaaid en de singels wat ingekort en hij zit prima zo. Ik lees hier vaak dat de manen afschuren door de SIH maar Bobo heeft daar geen last van en ik denk dat dat komt omdat de hals ruimer zit.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:30

Nou, mijn pony is 18, en dit is haar allereerste verkoudheid in heel haar leven, dus aan d'r weerstand zal het echt niet liggen.
Overigens is haar weerstand 1 van de sterksten, die is echt niet kapot te krijgen, dus die opkrikken heeft gewoon geen zin.

Ja, het had 2 dagen flink geregend en ja, dan staat ze daar met een natte deken. Was gewoon te laat met regendeken erop.

Ze krijgt nu gewoon eventjes rust, en wat olie om de boel te smeren. Ga echt niet meer erin proppen of wat.

Straks even kijken hoe het met m'n meid is :D
Gister leek ze namelijk alweer redelijk wat fitter.

Stalbaas noemde al foenegriek, maar had dat even nagecheckt, en dat is niet zo geschikt voor m'n merrie.
Heb zelf ook meer het idee dat stof e.d. haar meer irriteert, heeft ze ook bij haar oogjes en neus, dus nu misschien ook bij haar luchtwegen, wie zal het zeggen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:46

CarolShadow schreef:
Heb zelf ook meer het idee dat stof e.d. haar meer irriteert, heeft ze ook bij haar oogjes en neus, dus nu misschien ook bij haar luchtwegen, wie zal het zeggen.

Het lijkt wel of er een virusje heerst met die symptonen, hier in de buurt hebben er ook een aantal paarden last van.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:50

dat van haar ogen en neus heeft ze ook al haar hele leven, is gewoon overgevoelig, dus bij een beetje wind, stof, of wat ook is het mis. Mijn pony loopt daarom ook altijd met vieze ogen,helaas.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:10

Sorry dat ik zomaar binnenval, maar ik heb een vraag:

Hoe vallen de eczeemdekens van Epplejack? Hetzelfde of heel anders dan de Pagony's?

Van Pagony heb ik altijd een maat groter nodig, is dat bij epplejack ook zo?
Ik dacht, als ze het ergens weten is het hier wel :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:50

Mijn EJ valt echt niet kleiner uit vind ik zelf, vind de Pagony's kleiner uitvallen dan de EJ.
Ze raden zelf wel aan bij bredere paarden een maat groter te nemen.
Wisse heeft dekenmaat 205 had dus een 215 genomen van de EJ maar na 5x rechttrekken op een dag heb ik de deken er maar weer afgehaals, ga hem nu eerst vernaaien.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:42

Hmm, lastig. Pagony maat 175 past onze pony perfect, za heeft normaal maat 165. Haar veulen moet nu ook een deken, maar of ik daar nou 155, 165 of 175 voor moet nemen? Van Pagony had ik waarschijnlijk een 165 besteld...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:45

CarolShadow schreef:
dat van haar ogen en neus heeft ze ook al haar hele leven, is gewoon overgevoelig, dus bij een beetje wind, stof, of wat ook is het mis. Mijn pony loopt daarom ook altijd met vieze ogen,helaas.

is het echt zeker dat ze echt verkouden is of dat ze allergisch reageerd op misschien je stalstrooisel of hooi?
ze stond voorheen toch altijd gewoon buiten?
toen ap zo verkouden kon het volgens de veearts ook komen van het soort hooi wat we hadden.,
appie heeft hooikoorts en zij dacht dat hij ook kon reageren op de pollen die ook nog in hooi kunnen zitten
( stoffig hooi was het namelijk totaal niet)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:36

Mijn pony had indertijd maat 155 van alle dekens, maar van de pagony moest ze 175...

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:44

wuswa schreef:
Forever_Jana schreef:
@ wuswa

Het bevalt me wel, ik gebruik het al van begin juli, het duurt wel 2 tot 3 weken tot het werkt heeft de veearts gezegd. Soms heeft ze wel nog wat last een schuurt ze met haar hoef in haar manenkam.Vandaag ben ik gestopt, want de flacon was leeg (en nu ging ik niet weer opnieuw beginnen want de zomer is bijna gedaan). Het is wel irritant dat er soms nog wat poeder aan de bovenkant van de flacon (waar het dekseltje zit) blijft plakken.
De cavalesse topical ( zalf voor wondjes op staartwortel en manenkam) help wel Zéér goed, maar niet tegen jeuk.

Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als jij ermee stopt. Laat je dat nog even weten. Hopelijk heb je niet dezelfde ervaring als ik. Ik ben ook later begonnen netzo als jij. Het schijnt dat je er veel eerder mee moet beginnen, dus als het seizoen begint. Gebruik jij verder nog wat anders zoals een deken, huidolie of wat dan ook. Speciaal voer?? Overigens heb ik vandaag nieuwe besteld. Ik ga het nog maar een maandje geven want zo gaat het niet!

Nee ze heeft geen deken om enz., ik gebruik alleen cavalesse en haar voer is elke dag een kwart emmertje maïs en een half schepje brok, niets speciaals dus en ze staart ook 8.5 u per dag op de weide.
Maar op haar weide kan ze zich niet schuren, want ze staat nooit in een stal en heeft op de weide niet eens dingen waar ze kán aan schuren, behalve met haar hoef in haar manenkam dan. Nu ga ik haar tot de zomer echt voorbij is alleen maar voordroog geven als extra voer. ( want in maïs zit nogal veel zetmeel en in brok veel eiwitten)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:02

nou ik was een pluis haar kwijt.. geschuurd/gekrabbeld...
uit zijn manen..
maar verder gaat het netjes met hem..
ik heb zón behoefte aan een naakte pony in de wei..
ik vermoed dat de rotzooi bij ons gauw om gaat zijn, denk namelijk dat de mugjes bij ons vooral huizen in de mais (? kan dat? ) en die is er vandaag af gegaan :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:17

wij hebben ook mais naast de paarden staan.
zou best kunnen hoor,maar bij ons staat de mais nog,duurt ook nog wel ff voor die weg is denk ik

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:30

yvonnedv schreef:
Anne77 schreef:

Achter zit hij ongeveer net zoals bij de oude deken, misschien iets losser maar denk niet dat hij hierdoor erg gaat schuiven. De hals vind je dus niet te lang? zitten zoveel kreukels in als ze haar hals omhoog heeft :P

Als ze haar hals naar beneden heeft (en dat is toch het meeste van de tijd) trekt en schuurt hij dus nergens en trekt hij ook niet zo snel van de oren af. Bobo heeft een SIH op die hem eigenlijk twee maten te groot is. Ik heb hem bij de schoft dubbel geslagen en vastgenaaid en de singels wat ingekort en hij zit prima zo. Ik lees hier vaak dat de manen afschuren door de SIH maar Bobo heeft daar geen last van en ik denk dat dat komt omdat de hals ruimer zit.

N.a.v. je vraag per pm hier de foto's Hij zit bij de buik nu wat slordig maar dat komt omdat er een regendeken onder zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:46

Ellepel: Ze stond eerder buiten ja, dat klopt.
Maar ze kwam toen ook in aanraking met stro.
Wel heb ik het idee dat haar stal niet genoeg lucht voor d'r.
Van het weekend gaan we met haar stal bezig, dus hoop dat er dan ook schot in komt wat betreft een extra opening.
Ze heeft de 1ste stal en daar zit een deur in.
Voordat ze erin ging hadden we al afgesproken dat die deur open ging en er een schot kwam, zodat ze met d'r koppie naar buiten kan. Helaas door omstandigheden is dit nog niet gebeurd.
Aan de achterzijde heeft ze ook een open stukje, maar daar valt niets te zien voor d'r, dus daar hangt ze niet naar buiten.
Heb vandaag eucalyptus door de stal verstoven.
Deed haar in de bak en ze begon weer gigantisch te hoesten.
Snotteren doet ze niet meer zo heel erg.
Allergie voor hooi/kuil heeft ze ook niet.
Want in het hele begin dat ik bij shadow was kreeg ze dit allemaal niet en toen had ze dit ook al met haar ogen enzo.

Nou ja, eczeem gaat in ieder geval helemaal toppie, dus dat scheelt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:06

ellepel schreef:
wij hebben ook mais naast de paarden staan.
zou best kunnen hoor,maar bij ons staat de mais nog,duurt ook nog wel ff voor die weg is denk ik

zat me te bedenken

kan natuurlijk dat het bij mij nu minder wordt. Mais weg betekent dat het nu van de bak tot de snelweg *2km* open vlakte is, en dus dat het goed gaat doorwaaien daar..
konden mugjes ook niet zo goed tegen toch?..

ik wil die deken zo graag af doen.. maar net als vorig jaar, weet nu al dat ik het niet ga durven :=

iemand hier trouwens 3 fjorden (2 groten en een veulen) die langs het spoor omgeving den bosch staan?
zag vandaag dat de fjord daar zijn SIH al af heeft...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:19

nou, ik durf het nog niet aan hóór haha.
Heb intussen er wel iets geleerd.
Je moet het tegenover gestelde doen van wat je denkt.

ik denk bijv, ow hij kan wel af.
ik doe, hem niet af.

ik denk, hmm de deken moet van de week weer op.
ik doe, hem meteen al op.

haha

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:25

haha :D vorig jaar was ik ook een van de laatsten die hem afdeed :)
kan alleen zo genieten van meneer in zijn bontjas :+: heb hem vandaag ook weer in zijn blote kont naar de wei laten vertrekken :9 (om hem 15 minuten later achterna te lopen met zijn burka in mijn handen :+ )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:31

hahahahahahahaha.
Ik moet zeggen dat ik shadow tegenwoordig liever met burka zie lopen dan zonder.
Gewoonweg omdat ze dan zo heerlijk rustig en tevreden staat i.p.v. gestamp en gezwiep etc.

Als ze voorbij loopt zegt iedereen op stal, AHA daar komt onze moslima aan :D haha

En dan gaat de deken af en zie je iedereen kijken en denken dat er toch een best mooi beest onder zit :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:40

ik zie dids nu eigenlijk helemaal niet meer stampen en zwiepen? :o
sowieso was dat vorig jaar veel erger dan dit jaar :) toen kon ik echt niet zonder gevaar voor eigen leven de deken aan doen, zo was hij dan bezig met naar zichzelf trappen,. :\

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:44

ja echt vreselijk hé.
Als ik Shadow d'r gang liet gaan was ik al dood geweest.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:29

Knappe excemer heb ik hé?

Dit was op de keuring afgelopen weekend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:40

Zeker een knappe eczemer!

Hoe is het gegaan op de keuring?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:47

Waar ben je naar de keuring geweest, ik ben namelijk ook met de shetten geweest!

Hier gaat het tot nu toe heel goed met Guus. Hij heeft totaal geen jeuk meer, en op zijn voorpluk na heeft hij dit jaar niet geschuurd.

Dit is alleen mijn eerste jaar met deken, en ik ben het echt zat.
Zou zo graag willen dat hij af kon. Het mais gaat een dezer dagen eraf, en dan is de wei weer helemaal open. Dus veel wind.

Met welke omstandigheden halen jullie de deken eraf?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:49

Ben in Kaatsheuvel geweest.
Ze had een 2de premie tevreden dus! Nog één keer een 2de premie en nog een veulentje dan word ze kroon.