gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:22

Ellepel, dank je wel voor de moeite.

Bloedarmoede heeft mijn DA helemaal niet genoemd. Ze heeft het vooral gehad over het feit dat de spierwaarden niet goed zijn, maar niet slecht genoeg om bang te zijn voor spierbevangenheid. Ook heeft ze aangegeven dat de schildklier licht te traag werkt. Het aparte is dat mijn pony op dit moment super loopt, maar zodra het straks weer gaat vriezen wordt hij weer stijf. Dat op en neer is al de hele winter zo.

Ik zal eens gaan kijken wat er ten grondslag kan liggen aan bloedarmoede qua voeding. De vit/min die getest zijn (Ca,fosfor, Mg, koper, vit E, seleen) zijn gewoon goed en stonden daarom hier ook niet genoemd. Ook zal ik eens kijken wat bloedarmoede voor fysieke invloed heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 10:36

de waardes bij jouw dier zijn allemaal maar minimaal afwijkend ,en klopt dat dierenartsen daar dan eigenlijk niet naar kijken.
dus je dier heeft dan maar heel licht bloedarmoede,maar het is toch wel aanwezig :j

mag ik vragen waarom je had laten bloedprikken en wat de dierenarts je verder heeft aangeraden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 10:39

is je engels een beetje goed?
vind een heel artikel over lage schildklierwaardes bij paarden,maar die is wel in het engels
http://www.petplace.com/horses/hypothyr ... page1.aspx

ach ja, ik dacht al wat komt je naam me bekend voor, je had al in dit topic gepost zie ik.
de waardes die afwijken komen wel overeen met de EMS die je dier heeft.
geef je ook krachtvoer eigenlijk?
of staat het helemaal op dieet,schijnt dat bloedarmoede wel veel voorkomt bij paarden met EMS omdat het lcihaam niet helemaal goed werkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:04

dat artikel gaat over een schildklier die helemaal niets meer doet...dat komt inderdaad zelden voor.
Paarden met IR/EMS/cushing hebben vaak en wat tragere schildklierwerking(en bloedarmoede)

Een tragere schildklierwerking gaan ze niet dood aan...behalve dat ze de helft van de tijd verreken van de spier en gewrichtspijn,hoefbevangen kunnen worden,een verstoorde eiwit en zout huishouding hebben,een lagere lichaamstempertuur,en altijd moe zijn.

Ach...verwaarloosbaar toch?...dat vinden de dierenartsen tenminste.
Want als je vraagt de schildklierfunctie te checken kijken ze je aan of je wel afgewerkt bent. ;)
In mijn geval tenminste.

Iedergeval slikt mijn paard het in mei al 6 jaar...is zwaar IR,en ik zou hem 6 jaar geleden laten inslapen.
10 dagen vanaf het moment dat ik besloot hem in te laten slapen en de laatste strohalm,levothyroxine,vastpakte en de behandeling ben gestart galoppeerde hij weer door het (kale)land.Zonder andere medicijnen dan levothyroxine.

Nu is hij vrolijk,23 jaar ,te rijden,soepel en nooit meer bevangen geweest.(wel streng dieet)
Nee,hij is nooit te dik geweest...wel 2x per jaar hoefbevangen...gekantelde hoefbenen aan 4 hoeven.Hij heeft al 6 jaar geen pijnstillers of ontstekingsremmers.

Ik blijf dit schrijven ,tot vervelens toe...net zolang tot er misschien maar 1 paard of pony meegeholpen is!
En eigenaar natuurlijk.
Want het kan gewoon niet zo zijn dat mijn Pablo de enige is die er baat bij heeft!

Let wel...alleen in overleg met een dierenarts met levothyroxine aan de gang gaan...zeker niet op eigen houtje!
En ook alleen wanneer de bloedwaarden zeggen dat de functie te laag is en het paard al jaren gewoon op dieet is.

En in dit geval hoop ik dat het werkt bij Nado... <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:06

klopt,ik heb vroeger eens het vermoeden gehad dat mijn pony zoiets als EMS kon hebben,of cushing.
maar toen ik dus aandrong op een test om te kijken wat de schildklierwaardes waren kreeg ik dus echt een hele domme reactie :\

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:37

Ellepel, ik heb bloed laten prikken omdat hij dus deze winter al een aantal periodes van extreme stijfheid heeft gehad, beeld gelijk aan HB. Deze periodes vielen direct samen met vorst/sneeuw. Zodra de temp omhoog gaat en de sneeuw verdwenen is, gaat hij steeds beter lopen. Op dit moment loopt hij goed. Maar het gaat dus weer vriezen aankomende week en ik hou mijn hart vast. Gezien de snelle verbetering (nu al 2x) kan het geen echte HB zijn, DA beaamde dit. Dus zocht ik het in de spieren, die altijd al problematisch zijn bij hem. En verder wilde ik weten of er tekorten waren die invloed hebben op de spieren danwel de stijfheid waar hij steeds last van heeft. Hij staat trouwens al in een binnenstal met staldeken, als hij buiten staat met regendeken en onderdeken en hoefschoenen om te verkomen dat zijn hoeven te koud worden en hij weer zoolkneuzingen krijgt. Meer kan ik niet voor hem doen, dus vandaar ook dit onderzoek om te zien wat er nog mogelijk is.

DA heeft geen advies gegeven. Ik denk zelf dat ik het 3 maanden wil gaan proberen met de levotheroxyne, ook na aanleiding van het verhaal van Geerke. Dit ga ik binnenkort overleggen met mijn DA, ik hoop dat ze er voor in is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:45

ik ben heel benieuwd,hopelijk werkt het dan voor je dier :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:35

Nado, zou dan b.v. trias omega ook niet iets zijn ? Om de spieren te beschermen zeg maar.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:40

Nou, daar ben ik weer, met nieuwe (niet geruststellende) uitslagen betreffende de lever:

Alkalische fosfatasen 226 ref 95-195 U/L
GOT 1078 ref 200-450 U/L
gamma GT 183 ref 8-23 U/L
GLDH 194.7 ref 0.0-21.0 U/L

Ellepel, heb jij nog ideeen? Hij heeft nu vier weken medicatie gehad, en zijn waardes zijn alleen maar verhoogd, terwijl hij het uiterlijk zo goed doet? Begin er nogal flauw van te geraken, wacht nog op antwoord van de kliniek, maar ik begin nogal voor mijn paard te vrezen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:50

weet je zeker dat je hooi niet iets bevat dat de leverwaardes doet stijgen ?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:02

fanci_mike schreef:
Nou, daar ben ik weer, met nieuwe (niet geruststellende) uitslagen betreffende de lever:

GOT 1078 ref 200-450 U/L

Ellepel, heb jij nog ideeen? Hij heeft nu vier weken medicatie gehad, en zijn waardes zijn alleen maar verhoogd, terwijl hij het uiterlijk zo goed doet? Begin er nogal flauw van te geraken, wacht nog op antwoord van de kliniek, maar ik begin nogal voor mijn paard te vrezen...

heeft hij geen leveronsteking?
Is hij weleens gecontroleerd op leverbot?
Die bloeduitslagen zien er niet best uit...wat erg! :(:)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:09

geerke schreef:
fanci_mike schreef:

GOT 1078 ref 200-450 U/L

heeft hij geen leveronsteking?Is hij weleens gecontroleerd op leverbot?
Die bloeduitslagen zien er niet best uit...wat erg! :(:)

Zover waren we dus al ;-)
@Maris, Nee ik weet het niet zeker, het hooi is ook pas geleden veranderd. Vandaar dat ik ook een beetje met de handen in het haar zit. Gelukkig was de internist ook vrij vandaag, dus weet ik nog net niks...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:52

ik weet het zelf eigenlijk ook niet precies ,nu moet ik zeggen dat ik zo uit mijn hoofd niet meer weet wat er verder met je paard is fanci_mike?
(ben nogal vergeetachtig sorry) :o

het duidt in elk geval wel op flinke leverproblemen,maar het vandaan kan komen?
er zijn wel wat oorzaken,leverbot,lyme,
andere parasieten,een virus..vergiftiging, auto immuunziektes.....probeer er maar es achter te komen. :(:)

hebben ze ook naar het hart geluisterd?
is dat allemaal oke?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:29

ja hart was ok. HIj heeft nu net vier weken medicatie achter de rug om leverontsteking te verhelpen. Das dus niet gelukt zeg maar. Wat op mij een beetje overkomt alsof de bron van zijn vermoedelijke vergiftiging nog steeds dicht in de buurt is (welke het dan ook in vredesnaam moge zijn...) Ik hoop morgen van de internist meer te horen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:58

Jullie geven toch geen graszaadhooi he ( omdat dat in het verleden hier in de buurt toen fout is gegaan bij een aantal paarden ) ?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:18

Nee, het hooi schijnt van een dijkje langs de schelde hierzo te komen, door de leverancier wordt gegarandeerd dat het kruiskruid vrij is. Het is verder "gewoon" hooi, hoewel er sinds twee weken (nieuwe levering) wat meer kruiden in lijken te zitten. Heb wel even overwogen (toen de nieuwe lading er was) om zelf hooi te halen, maar 1. ik kan het niet kwijt en 2. waar haal je op dit moment zo 1 2 3 hooi vandaan (van een redelijke tot goede kwaliteit) Krijg internist nog steeds niet te pakken, frustratie groeit gestaag...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:55

ik weet dat veel hooi waar kruiden in zitten ook echt foute kruiden bevatten voor paarden.
bij ons op stal voeren ze voordroogkuil,en is hele mooie kwaliteit,paarden doen het er ook allemaal heel goed op.
kan me voorstellen dat je ongeduldig word nu,je wilt toch wel es weten hoe het er nu voor staat

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:58

Ja en het stomme is, het vorige hooi was van hetzelfde land, en daar zat echt bijna niks aan niet-gras in. Dat hooi werd ook snel goedgekeurd door de internist. Paarden zien er hier ook altijd supergoed uit, en nooit indicatie dat er iets mis zou zijn.
Ik wil gewoon heel graag weten hoe ik mijn vriendje moet helpen!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:27

Nou hij krijgt nieuwe medicijnen (ontstekingsremmers), het is goed dat hij gaat verhuizen. Over een week of zes weer bloed afnemen. Internist vind het fijn dat hij nu op zijn nieuwe stal dan met een schone lei kan beginnen met betrekking tot omgevingsfactoren. Daarmee kunnen we dan misschien uitsluiten of het aan iets in de omgeving heeft gelegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:39

fanci_mike schreef:
Nou hij krijgt nieuwe medicijnen (ontstekingsremmers), het is goed dat hij gaat verhuizen. Over een week of zes weer bloed afnemen. Internist vind het fijn dat hij nu op zijn nieuwe stal dan met een schone lei kan beginnen met betrekking tot omgevingsfactoren. Daarmee kunnen we dan misschien uitsluiten of het aan iets in de omgeving heeft gelegen.

prednison zou misschien kunnen helpen,dat wordt wel vaker gebruikt bij leveraandoeningen.(en als ze het niet meer weten ;) )

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:43

ik heb de naam van het medicijn nog niet mogen ontvangen, dus zou best kunnen dat hij dat gaat krijgen ;-) moet eerst via de mail van kliniek in belgie naar plaatselijke arts hier, dan is het natuurlijk weekend, dus zal ook maandag pas worden. Dan zal ik de naam van het betreffende goedje hier plaatsen voor de liefhebbers ;-)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:42

het wordt inderdaad prednison.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:48

ik hoop dat het aanslaat...zal duimen voor je :(:)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:50

thanx! Ik hoop het ook. Hij staat in ieder geval op z'n nieuwe stal, en ik denk dat hij het er wel naar zijn zin gaat hebben. Hij was er iets ingevallen, stress, was te verwachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:37

prednison heeft mijn pony vorig voorjaar gehad vanwege bronchitis
houdt je er wel een beetje rekening mee dat ze dan gevoeliger zijn voor hoefbevangenheid,dus even niet al te gek gaan voeren.
hoe moet je de prednison geven weet je dat ook?
ik had toen capsules die door het voer moesten.
enige nadeel wat ik van die prednison vond was dat mijn pony er zoooooo sloom :z van werd.
haha, was wel grappig om te zien, :P

hopelijk slaat het aan en helpt het bij je paard :j