Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FEST schreef:ik heb verschillende mening's over castraties.
ik vind het in 1e instantie een beetje raar, we gaan mensen toch ook niet castreren ?
maar het gebeurd nu zo vaak, en ja, het heeft natuurlijk wel een reden.
ik zou mijn paard in ieder geval niet laten castreren.
FEST schreef:ik heb verschillende mening's over castraties.
ik vind het in 1e instantie een beetje raar, we gaan mensen toch ook niet castreren ?
maar het gebeurd nu zo vaak, en ja, het heeft natuurlijk wel een reden.
ik zou mijn paard in ieder geval niet laten castreren.
CarpeDiem schreef:áls ik ooit zelf een hengst zou treffen zou hij staand gecastreerd worden op een kliniek. Op tafel zou ik nooit doen, (als het geen klophengst is natuurlijk, want die moet wel op tafel).
Bij staand word alles open gelaten en kan de troep eruit (vraag van iemand op 1e pagina).. Ik vind dit een groot voordeel.
Bij castratie volgens Müller worden de ballen via t lieskanaal verwijderd, en worden de wonden dichtgehecht, evt rotzooi kan er zo dus niet uit, en je hebt gewoon grote kans op een paard met een dikke zak...
Ieder zijn keuzes, maar ik ga voor staand
eempje schreef:Oja klopt het dat na een castratie je paard erg afvalt?
ilsebokt schreef:frisiangirl schreef:Ik heb 2 6-jarige hengsten die ik deze maand nog laat castreren. En misschien mijn 3-jarige ook nog...Ze worden bij mij thuis gecastreerd en mijn vriend moet altijd helpen omdat de vrouwlijke DA de tang niet helemaal dicht kan krijgen!! (vind hij niet echt leuk, denk dan blijkbaar aan zichzelf...!)
Dus als je vriend er niet is , kan deze DA niet eens zelf haar werk doen ? Als deze DA regelmatig werkt met paarden lijkt me dit voor haar wel een groot probleem. Wel vreemd zoiets en daar heb ik nog nooit van gehoord.
Wij hebben ook een vrouwelijke DA, maar die is sterker dan veel mannen![]()
Maar behalve onze ken ik genoeg vrouwelijke dierenartsen die met paarden werken. Lijkt me vreemd als er meerdere dierenartsen zijn die fysiek moeite hebben met castreren. Zoveel kracht heb je er toch ook niet voor nodig ?
Valt trouwens wel op dat er veel meer mannen zijn die werken met paarden dan vrouwen. En ik heb ook nog nooit gehoord van een vrouwelijke castreur, dus misschien zit er wel een kern van waarheid in.
Je zou eerder denken dat castratietangen manonvriendelijk zijn, dan vrouwonvriendelijk
zagreb schreef:CarpeDiem schreef:áls ik ooit zelf een hengst zou treffen zou hij staand gecastreerd worden op een kliniek. Op tafel zou ik nooit doen, (als het geen klophengst is natuurlijk, want die moet wel op tafel).
Bij staand word alles open gelaten en kan de troep eruit (vraag van iemand op 1e pagina).. Ik vind dit een groot voordeel.
Bij castratie volgens Müller worden de ballen via t lieskanaal verwijderd, en worden de wonden dichtgehecht, evt rotzooi kan er zo dus niet uit, en je hebt gewoon grote kans op een paard met een dikke zak...
Ieder zijn keuzes, maar ik ga voor staand
ik heb drie hengsten laten ruinen,1x dierenarts 2 x casterateur
ik kies voor de casterateur,de volgende keer
staand is de beste optie
IvoIce schreef:Waarschijnlijk zo'n 6 tot 8 weken, voordat de hormonen het lijf helemaal uit zijn.
Mijne is afgelopen woensdag geopereerd (klophengst).
Bal zat in zijn lies, één sneetje in zijn zak, ander sneetje hoog in zijn lies. Beiden gehecht..
Zaterdag zou de zwelling op zn ergst moeten zijn, maar toen had hij nog amper ergens last van.
Gister was het ineens erg gezwollen, vandaag weer iets minder..
Wat zouden jullie doen? Nog even afwachten of toch morgenochtend de DA bellen?