[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:10

Ook die van mij staat nu 8-10 dagen op zware antibiotica, 2x daags de wond uitspuiten en openhouden met Biotex. Gelukkig toch niet naar de kliniek, maar het is wel zo ontzettend balen Boos!

margoutomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:42

Gelukkig was het hier maar een kleine terugval!
Het is nog wel dik maar alleen op de plaats waar de ballen zaten...
Door veel beweging en afspuiten wordt dat ook steeds beter!
Ook vertoont hij al minder hengstengedrag, best snel al vind ik!
Het echte overdreven gillen en steigeren heeft hij al ruim een week niet gedaan, echt fijn!
Groetjes

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:13

De mijne is vandaag door de DA helemaal schoongemaakt, hoef alleen af te spuiten maar niet erin. Verder krijgt ie elke dag een spuit. Er kwam een heleboel troep uit dus ik denk dat we het ergste gehad hebben...

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:36

Jeetje, wat een hoop 'nare' verhalen hier.. Zal ook wel door al het ongedierte komen in deze tijd van het jaar?

Mijne word dinsdag gedaan, staand..
Hopelijk gaat het allemaal goed!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:38

Het is natuurlijk ook vrij warm, dat vinden de bacterien lekker! Goed bewegen, temperaturen en als je het niet vertrouwd de DA bellen! De mijne heeft vandaag nog overlegd met Roosendaal, dat is toch best een prettig idee!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:52

Helaas, pony is niet gecastreerd.
Is een klophengst, heb ik weer Rolleyes
Iemand ervaring met opereren bij Hofland?
En over hoe het gaat, het herstel, de risico's etc..?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:39

die van mij staat inmiddels netjes erbij al een paar dagen geen zwellingen niets meer, hij glimt weer lekker en is flink uit zijn dak gegaan op het land dus hij voelt zich lekker!!

IvoIce: jeetje lekker dan!! Heb er geen ervaring mee, dit is mijn eerste paard, dus heb geen idee..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:57

Hofland zegt me niks IvoVoice, maar klophengst operaties gaat via de lies, en de kans op complicaties en infecties zijn kleiner, en herstel gaat sneller.... succes.

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:45

Mijn paardje zou eigenlijk vandaag gedaan worden, maar de DA kreeg een spoedgeval ertussen Lips are sealed
Echt balen; helemaal druk gemaakt voor niks! Maar nu gaat het maandag gebeuren.
Hij zou naar de kliniek gaan maar qua vervoer lukte dat niet dus nu gebeurt het in het land,
erg spannend! Haha! En hopen dat hij maandag wel komt opdagen......

Oja klopt het dat na een castratie je paard erg afvalt?

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:13

Mijn paard is een maand geleden gecastreerd,
maar na hoelange tijd mogen ze bij de andere paarden in de groep? ( zit ook een merrie bij)

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:22

Na 6 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Tot die tijd is de mogelijkheid er dat je paardje alsnog de merrie dekt, al verliezen veel hengsten al sneller hun intresse dan hun vruchtbaarheid.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:59

Heeft iemand hier ervaring mee???

Pomski is helemaal gelukkig in het weilandje bij de shetten, helemaal op haar gemak, geen geren meer voor het hek. En als de snoepjes bij mij op zijn, loopt ze rustig weer terug naar de kudde.

Er is een maar, en dat is een klein bont ge*l shetlandertje genaamd Wouter

Hij probeert meerdere keren per dag Pom te dekken. Hij neemt zelfs echt een aanloopje. In het begin deed Pom niks, echter nu begint ze hem zat te worden. En elke keer als hij haar probeert te dekken, krijgt hij een ram voor zijn donder. Je zal denken leert hij er niets van dan? NEE. En geloof me, hij heeft al flinke klappen gehad. Ik kan Pom ook echter geen ongelijk geven!

Ik wil Pom niet uit het land halen, want dit is het enige groepje waar ze het naar haar zin heeft. Echter heb ik ook geen zin om straks een gekreukelde shet eruit te moeten halen.

Wouter is gecastreerd, hij heeft zijn ballen nog wel Klinkt logisch he!!! Dit is 2 jaar geleden gebeurd!

Hij is laparoscopisch gecastreerd, zijn zaadleiders zijn dus doorgeknipt. In Utrecht is door middel van een bloedtest geconstateerd dat hij echt ruin is.
Zijn jullie hiermee bekend? Kan het zijn dat Wouter nu meer hengst is dan dat als hij ''echt'' gecastreerd zou zijn?

En bestaat er iets als hormoondemping voor paarden??

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:09

Jeetje, lastig! Ik heb hier ook geen ervaring mee..

Vanochtend pony naar Hofland gebracht, hij word woensdag geopereerd. Hoop dat alles goed gaat!

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:24

ik heb verschillende mening's over castraties.
ik vind het in 1e instantie een beetje raar, we gaan mensen toch ook niet castreren ?
maar het gebeurd nu zo vaak, en ja, het heeft natuurlijk wel een reden.
ik zou mijn paard in ieder geval niet laten castreren.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:55

FEST schreef:
ik vind het in 1e instantie een beetje raar, we gaan mensen toch ook niet castreren ?

Nou, ik vind dat je het paard in zijn mogelijkheden beperkt. Een paard heeft zo'n sterkte geslachtsdrift, dat ik het niet fijn vind om 500kg springende hormonen naast je te hebben. Het een is het andere paard niet, ik ken er ook wel wat die totaal geen hengstenmanieren vertonen. Maar ik vind je reactie wat kort door de bocht, mensen en paarden kun je nu eenmaal niet vergelijken Knipoog

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:25

FEST schreef:

Als een hengst niet mag dekken welk voordeel heeft dat dan tegen alle nadelen?
Zoals niet bij merrie's in de wei mogen,willen dekken terwijl hij dit niet mag, zijn hormonen die regelmatig zullen opspelen...

Daarbij is een mens anders dan een dier die heeft geen weet van het 'gevolg'
Als je moeder en zoon hebt die bij elkaar in de wei lopen,daar krijg je ook alles behalve gezonde veulens van Clown , bij mensen werkt dit natuurlijk heel anders

Persoonlijk denk ik dat je een hengst die niet dekt een plezier doet door hem te ruinen Lachen

Al moet ik eerlijk toegeven liever niet,maar soms moet je kiezen tussen twee 'kwaden'

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:13

ik weet niet of het eerder gevraagd is.. maar hoelang houdt een paard nog hengstengedrag na de castratie.. mijn paard is afgelopen najaar gecastreerd en ging naast mijn pony (merrie, toen hengstig, wist ik niet) nog aardig tekeer..

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:50

CarpeDiem schreef:
áls ik ooit zelf een hengst zou treffen zou hij staand gecastreerd worden op een kliniek. Op tafel zou ik nooit doen, (als het geen klophengst is natuurlijk, want die moet wel op tafel).
Bij staand word alles open gelaten en kan de troep eruit (vraag van iemand op 1e pagina).. Ik vind dit een groot voordeel.
Bij castratie volgens Müller worden de ballen via t lieskanaal verwijderd, en worden de wonden dichtgehecht, evt rotzooi kan er zo dus niet uit, en je hebt gewoon grote kans op een paard met een dikke zak...
Ieder zijn keuzes, maar ik ga voor staand Knipoog

ik heb drie hengsten laten ruinen,1x dierenarts 2 x casterateur
ik kies voor de casterateur,de volgende keer
staand is de beste optie

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:38

eempje schreef:
Oja klopt het dat na een castratie je paard erg afvalt?

De meeste ruinen vallen meestal dan wel af, goed opletten met je voeding dus Lachen

Wij gaan de laten castreren vanaf dat ze hun ballen ongeveer hebben, willen niet te veel hengstenstreken, ze steken al genoeg uit. Nu de ene heeft aan zijn achterbeen een ongeluk gehad en nu wilt juist aan die kant zijn bal niet doorkomen, zou het er iets mee te maken hebben of is hij nog wat jong? jaarling

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:24

Ik meld me hier ook
Wij hebben sinds gisteren een mini shetlanderhengstje,was vreselijk lief daar en nu bij ons lijkt het wel een tijger Haha! (staan merrie's in de beurt)
Hij gedraagt zich echt als hengst,is de hele dag aan het gillen en rennen
Hij heeft ook nog niets gegeten
Dat hij gecastreerd word is duidelijk,maar hoelang duurt het dan voordat ik verandering zie in zijn karakter??

Groetjes Connie

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:08

Waarschijnlijk zo'n 6 tot 8 weken, voordat de hormonen het lijf helemaal uit zijn.

Mijne is afgelopen woensdag geopereerd (klophengst).
Bal zat in zijn lies, één sneetje in zijn zak, ander sneetje hoog in zijn lies. Beiden gehecht..
Zaterdag zou de zwelling op zn ergst moeten zijn, maar toen had hij nog amper ergens last van.
Gister was het ineens erg gezwollen, vandaag weer iets minder..
Wat zouden jullie doen? Nog even afwachten of toch morgenochtend de DA bellen?

ilsar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:37

ilsebokt schreef:
frisiangirl schreef:
Ik heb 2 6-jarige hengsten die ik deze maand nog laat castreren. En misschien mijn 3-jarige ook nog...Ze worden bij mij thuis gecastreerd en mijn vriend moet altijd helpen omdat de vrouwlijke DA de tang niet helemaal dicht kan krijgen!! (vind hij niet echt leuk, denk dan blijkbaar aan zichzelf... Ach gut !)

Dus als je vriend er niet is , kan deze DA niet eens zelf haar werk doen ? Als deze DA regelmatig werkt met paarden lijkt me dit voor haar wel een groot probleem. Wel vreemd zoiets en daar heb ik nog nooit van gehoord.

Wij hebben ook een vrouwelijke DA, maar die is sterker dan veel mannen Haha!
Maar behalve onze ken ik genoeg vrouwelijke dierenartsen die met paarden werken. Lijkt me vreemd als er meerdere dierenartsen zijn die fysiek moeite hebben met castreren. Zoveel kracht heb je er toch ook niet voor nodig ?

Valt trouwens wel op dat er veel meer mannen zijn die werken met paarden dan vrouwen. En ik heb ook nog nooit gehoord van een vrouwelijke castreur, dus misschien zit er wel een kern van waarheid in.

Je zou eerder denken dat castratietangen manonvriendelijk zijn, dan vrouwonvriendelijk Haha!

Castreren daar heb je ballen bij nodig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:59

zagreb schreef:
CarpeDiem schreef:
áls ik ooit zelf een hengst zou treffen zou hij staand gecastreerd worden op een kliniek. Op tafel zou ik nooit doen, (als het geen klophengst is natuurlijk, want die moet wel op tafel).
Bij staand word alles open gelaten en kan de troep eruit (vraag van iemand op 1e pagina).. Ik vind dit een groot voordeel.
Bij castratie volgens Müller worden de ballen via t lieskanaal verwijderd, en worden de wonden dichtgehecht, evt rotzooi kan er zo dus niet uit, en je hebt gewoon grote kans op een paard met een dikke zak...
Ieder zijn keuzes, maar ik ga voor staand Knipoog

ik heb drie hengsten laten ruinen,1x dierenarts 2 x casterateur
ik kies voor de casterateur,de volgende keer
staand is de beste optie

totdat je ziet dat de darmen er uit hangen...

Dit heb ik 2x gezien...sindsdien gaat er bij mij nooit geen meer staand...

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:02

kan het zijn dat een hengst na het catstreren nog een tijdje 'hengst' blijft doen. de hengst van mijn buren was een jaar geleden gecatstreerd maar vertoond nog steeds hengstengedrag. hinnekenen als ie de merries ziet. ( ze hebben ook nog twee of drie merries). hij springt ook boven op de merries. kan dit ook kwaad? hij heeft toch niks meer?
hoe lang kan dit duren?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:36

IvoIce schreef:
Waarschijnlijk zo'n 6 tot 8 weken, voordat de hormonen het lijf helemaal uit zijn.

Mijne is afgelopen woensdag geopereerd (klophengst).
Bal zat in zijn lies, één sneetje in zijn zak, ander sneetje hoog in zijn lies. Beiden gehecht..
Zaterdag zou de zwelling op zn ergst moeten zijn, maar toen had hij nog amper ergens last van.
Gister was het ineens erg gezwollen, vandaag weer iets minder..
Wat zouden jullie doen? Nog even afwachten of toch morgenochtend de DA bellen?

Ik zou het even afspuiten en aankijken. Is het morgen weer dik, kun je de DA even bellen, waarschijnlijk krijgt hij dan een AB kuur. Oja, neem voor de zekerheid 2x per dag even zijn temperatuur op, dan weet je direkt of hij koorts heeft.