Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:41

Sylvia80 er is anders vast wel een mogelijkheid om het opgestuurd te krijgen denk ik zo. Misschien via een grotere paardenkliniek bij jou in de buurt?
Heb ook nog nooit van Lysodren gehoord. Misschien je VA anders bv een kliniek laten bellen waar ze Pergolide wel gebruiken

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:46

Zo is het. Een vriendin van mij heeft goede contacten in Utrecht, dus ze gaat daar ook nog even info halen. Als er nog iets bijzonders uitkomt zal ik het hier plaatsen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:28

onne schreef:
Dat is omdat Onne er zo ziek van was, hij at niet meer en had nergens meer zin in, ik dacht echt dat ik hem kwijt aan het raken was.
Heb hem ook verteld dat als hij niet meer wilden ,hij wel mocht gaan, hij hoefde dan niet voor ons te blijven.
Ik heb hem dus van de pillen afgehaald, en hij ging weer eten en werd weer vrolijk, ik denk zelf dat het kwam doordat Onne tweezijdig is dus hij is ruin maar ook wat van een merrie, zijn hormonen spelen dus dubbel op.
De DA zei wel dat ze wel moeten wennen aan de medicijnen, maar ik ken mijn paard en dit was niks voor hem.

Björk stopte ook met eten. Nu ze geen medicatie meer heeft eet ze weer. We willen het in het najaar nog één keer proberen, als ze weer stopt met eten dan houdt het op hoe jammer dat ook is, ze knapte er erg snel van op tot ze dus stopte met eten.
Klinkt raar, maar het is goed te lezen dat ze niet de enige is. Maar ook vreselijk jammer voor Onne je zou toch graag willen dat het anders was.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:52

Ja dat is zo, ik heb er alles voor over om hem weer 100% te krijgen , helaas kan dat niet.
Het enige wat we kunnen doen is zoals al gezegt is , kijken naar onze paarden en gelukkig doen sommige het goed op de medicijnen.
Ik weet dat er ook kruiden zijn voor deze paarden, waar onder mariadistel in zit.
heb er info over liggen, zal heb vandaag eens opzoeken.
Onne is wat toevoegingen in zijn voer aangaat een echte miep muts.
Ondanks zijn hang buik ziet hij er goed uit, sommige vinden soms erg goed.( blijf proberen om foto's hier te krijgen, ben nu net zo'n miep als Onne )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:09

rumay schreef:
Sylvia80 er is anders vast wel een mogelijkheid om het opgestuurd te krijgen denk ik zo. Misschien via een grotere paardenkliniek bij jou in de buurt?
Heb ook nog nooit van Lysodren gehoord. Misschien je VA anders bv een kliniek laten bellen waar ze Pergolide wel gebruiken

Het gaat niet eens zo zeer om dat ze pergolide kan krijgen, maar dat haar arts denkt dat ze Lysodren nodig heeft. Dus een andere arts in de buurt die meer thuis is met cushings bij paarden is eigenlijk wat ze zoekt denk ik.
Of inderdaad je eigen DA overtuigen dat jij pergolide wilt, jij bent namelijk toch de BAAS; jij bent de eigenaar en verantwoordelijk en het is jouw paard.

!!! En je kunt pergolide zelfs met het juiste recept gewoon bij de mensen apotheek halen, dat hebben wij de eerste keer ook gedaan. Als je maar een recept hebt! Het duurde namelijk via de DA's bestelling bij de juiste kanalen in eerste instantie veeeeeel te lang voor het binnen was. Bij de apotheek hadden ze het toen binnen een dag op de toonbank!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:41

Oh jee.. Luna heeft het een nachtje koud gehad.. én ze is meteen in haar wintervacht geschoten!
Echt erg..
en weet je wat ook raar is??
Bij luna groeien er hier en daar wat witte manen op haar rug!!
Is dat ook een cushing verschijnsel?
Héél vreemd..

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:49

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:02

Willy is ook snotterig geweest en op regendagen zie je heel veel krullen. Nu is ie gewoon weer strak in zijn haren vreemd genoeg. Zaterdag was hij koliekerig, hij begon er 's morgens al mee en pas 's avonds laat was het weer onder controle. De hele week loopt ie 's avonds nog wel te rommelen in zijn buik en met zijn staart te zwiepen. Is het gras weer heel erg rijk aan het worden?? Is wel de tijd van het jaar (voorbereiding naar de winter) en er is natuurlijk veel nieuw gras. Dus elke avond verplicht even bewegen om hem een beetje met al dat geborrel in zijn buik te helpen.
Sylvia, ik zal de link ook eens bekijken, al meer nieuws over je DA etc?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:13

Rava heeft nog steeds links en rechts op de ribben een pluk koperkleurig haar dat lijkt maar niet te verwdijnen ondanks mijn geborstel. Boos!
Moet zeggen dat Rava nu een jas aankrijgt wanneer ik denk dat het gaat regenen, beetje mutserig ik weet het maar met zo'n paard wordt je dat wel. Bloos
Er staat idd zat gras echt heel veel, Rava mag momenteel zo'n 4 uur op het land en de rest weer in de uitloop met hooi en nou wil het dat ik dit jaar super hooi heb dus daar zal ook wel zat inzitten, zou het eigenlijk eens moeten laten testen.
Eind van de maand ga ik een week op vakantie en gelukkig heb ik allerlei mensen die de paarden doen tijdens mijn vakantie maar toch maak ik me best zorgen zal wel weer een aantal A4tjes vol schrijven met alle do's en don'ts Duivel

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:57

Rumay: lekker op vakantie! Maar altijd ook wel eng om weg te gaan en zo'n zorgenkind achter te laten hè?

Sylvia80: is er al nieuws?

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:16

Hoi,

Ik kom hier ook even binnenvallen.
Heb niet het hele topic doorgelezen maar wel een deel.
Sinds kort heb ik een pony en weet eigenlijk niet goed wat ik van haar moet denken.
Ze drinkt namelijk ontzettend veel!! Zo'n zwarte cementbak (weet niet of iemand ze kent?) heeft ze op een dag niet genoeg aan.
In April heeft ze een veulen gekregen en die is er 3 weken terug afgehaald. Ze was echt onzettend mager. Eten doet ze wel heel goed, ze heeft altijd honger. Ze krijgt 2 kilo Muesli (pavo nature's best) en heel veel hooi per dag. Nog steeds zijn der ribben te tellen. Ze is al vanaf febr. niet meer aan het werk.
Vraag me toch af wat er met der kan zijn omdat ze zooo veel drinkt!
Voorheen heeft ze trouwens regelmatig bevangen gestaan.

Wat denken jullie?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:24

onne schreef:
Ja dat is zo, ik heb er alles voor over om hem weer 100% te krijgen , helaas kan dat niet.
Het enige wat we kunnen doen is zoals al gezegt is , kijken naar onze paarden en gelukkig doen sommige het goed op de medicijnen.
Ik weet dat er ook kruiden zijn voor deze paarden, waar onder mariadistel in zit.
heb er info over liggen, zal heb vandaag eens opzoeken.
Onne is wat toevoegingen in zijn voer aangaat een echte miep muts.
Ondanks zijn hang buik ziet hij er goed uit, sommige vinden soms erg goed.( blijf proberen om foto's hier te krijgen, ben nu net zo'n miep als Onne )

en parlodel? Dat helpt bij luna super. Lachen

Luna wil trouwens nog even melden dat ze WEEEEEEEEEEEEEER WINST gelopen heeft dit weekend!!! Haha!
Mijn spetter! Ach gut

Helaas ging ze vandaag met trainen tot 3 x toe heel hard op hol in de bak.. ze lijkt dan iets te voelen of zien wat er niet is.. dan gaat ze ineens over de rooie..
dit was al de 2 keer in een korte tijd dat ze het doet..
Van dit soort dingen wordt ik heel angstig, dan ben ik bang dat de tumor in het hoofd toeslaat... Huilen

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:29

Dat ineens over de rooie gaan herken ik heel goed, Onne heeft er ook last van zo nu en dan.
De eerste keer dat hij voor zijn doen zo gek deed was op een wedstrijd, we hebben hem echt met 2 man vast moeten houden.
Dacht eerst dat het aan mij lag, maar jij heb het dus ook

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:05

Dat gaat vaak meer over het zicht in de ogen Mexxuna: doordat ze slechter gaan zien, worden ze schrikachtiger. En pergolide heeft ook bijwerkingen dat ze kunnen halucineren e.d. en ze kunnen een beetje paranoia worden daardoor, maar jij geeft geen pergolide, wellicht heeft het medicijn dat jij geeft ook een soortgelijke bijwerking??

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:14

fargo schreef:
Dat gaat vaak meer over het zicht in de ogen Mexxuna: doordat ze slechter gaan zien, worden ze schrikachtiger. En pergolide heeft ook bijwerkingen dat ze kunnen halucineren e.d. en ze kunnen een beetje paranoia worden daardoor, maar jij geeft geen pergolide, wellicht heeft het medicijn dat jij geeft ook een soortgelijke bijwerking??

Ja klopt. Lachen

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:23

hoi allemaal, ik heb ook al een tijdje niet meer meegeschreven maar met warrior gaat het heel erg goed, nog steeds! Hij begint wel al weer een wintervacht te krijgen maar dat is volgens mij wel normaal met dit weer. Hij is vrolijk, eet goed, bespiering is niet meer weggegaan en is veel actiever. Jammer om te horen dat het niet overal zo goed gaat, vooral sterkte met Onne gewenst!
En Hester, heb jij al eens provarium geprobeerd? Misschien is dat toch een alternatief omdat het waarschijnlijk natuurlijk ruikt en de pergolide niet... Fijn dat het nog steeds goed gaat met je paard.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:30

jcristina schreef:
En Hester, heb jij al eens provarium geprobeerd? Misschien is dat toch een alternatief omdat het waarschijnlijk natuurlijk ruikt en de pergolide niet... Fijn dat het nog steeds goed gaat met je paard.

Denk dat je mij bedoelt met Hester??
Nee niet geprobeerd de provarium omdat ze niets eet behalve gras en hooi. Met supplementen of iets dat net iets anders smaakt gaat ze in hongerstaking, en laat zich niet meer benaderen als ze het idee heeft als je haar iets in haar mik wilt duwen. Ik heb veel geprobeerd en wacht nu maar even gewoon op het najaar als ik haar ophaal uit het natuurgebied. Op de winterlocatie staan ze s'nachts in een wat kleinere paddock en is het misschien mogelijk haar te trainen op voedsel nemen zonder dat we kilometers er achter aan hoeven. Als we weer starten met iets van medicatie willen we alle fiasco's voor zien te zijn. Raar hoor die ponnie, een wormkuur geven bijv is geen probleem, maar ja dat doe je niet dagelijks.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:00

Het duurde wat langer, maar hier zoals belooft de kruiden die in de cushing kruiden mix zit.
Kleefkruit,
Mariadistel,
Guldenroede ( wermut )
Klitswortel.

Tot 134m = 1-2 lepels p/d
135 TOT 157 = 2-3 LEPELS P/D
Groter = 4 lepels per dag.
Een van julie bekend met deze kruiden ?

@jcristina fijn hoor dat het goed gaat.

@Mexxuna gefeliciteerd met jullie winst

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:34

Nooit gehoord van deze kruidenmiix waar kan je dit kopen en heeft het een naam of noemen ze het Cushing mix.

Merk dat Rava haar kuilen weer iets meer bulten aan het worden zijn dus ze mag nu nog maar 2 uur op het land heb nl sterk het idee dat het daarmee samen hangt.
Gister had ik de regendeken op maar de hals was nat en daar ook weer een soort van krulletjes terwijl er geen haar op zit zowat Verward
Zit er aan te denken de pergolide te verhogen tijdelijk maar daar wil ik nog even contact over hebben met Laarakker.

Af en toe zit ik ook wel eens verder te denken als ze niet meer verder kan of ik dan sectie zou laten verrichten op haar om te zien hoe groot is nou die tumor, maar heb geen idee of dat zin heeft en of dat toegevoegde waarde heeft voor de wetenschap?
Iemand een idee, worden er regelmatig paarden in NL open gemaakt om dit soort onderzoek te laten doen voor de paarden die na haar komen en het ook hebben!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:44

Hoi, het heet cushingmix en ik heb de folder van, MPpaardenvoeders.
Weet niet of het al op haar side staat.
Zal haar eens vanmiddag vragen of ze al wat meer weet van degene die het gebruikt.
Zal het niet zo zijn dat , het gras zich aan het voor berijden is voor de winter, en daar door een andere samenstelling krijgt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:47

Zou goed kunnen hoor die voorbereiding voor de winter maar baal er wel van, heb ik land waar ze eigenlijk de hele winter op kunnen kan mijn paard het niet.

Ben heel benieuwd naar die mix, zou hem wel eens mee willen nemen naar Laarakker en laten meten.Heb je iets van een site adres mag ook per PB.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:50

De side is www.MPpaardenvoeders.nl
Weet nu aleen niet meer of mp met of zonder hoofdletter is,
Zelf zie ik haar vanmiddag, volgens mij heeft ze ook wel een hier op bokt iets geschreven.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:25

Heb net de site bekeken staat nog niet op over de mix ga nog wel even zoeken dan op bokt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:44

rumay schreef:
Zou goed kunnen hoor die voorbereiding voor de winter maar baal er wel van, heb ik land waar ze eigenlijk de hele winter op kunnen kan mijn paard het niet.

Dit is niet zo! Alleen gedurende de periode van augustus, september, evt deel oktober is het gras ( tijdelijk!!) rijker aan voedingstoffen waaronder ook fructose (vorm van suiker). Dit is een hulpje van moeder natuur om de dieren een extra voedingsstoot te geven voor de winter om reserves op te bouwen (zodat ze de "strenge" winter door kunnen). Paarden die gevoelig zijn voor rijker gras (fructose!!) zijn paarden die makkelijk hoefbevangen worden, suikerziekte/insulineresistent zijn en paarden die met heel weinig toe kunnen (zoals bijv gelders paard, ijslanders, fjorden). Cushing paarden vallen dus ook in deze categorie. De onze valt er dubbel in want is een ras dat met weinig toe kan (gelders) en heeft cushing. Deze paarden moet je in deze periode dus in de gaten houden, evt meer beweging geven of inderdaad minder lang laten eten. NA DEZE PERIODE is het gras weer armer en zou er dus weer langer gegraasd moeten kunnen worden door jouw paard. In de winter bevat het gras juist veel minder voedingstoffen (weinig zon, niet warm etc).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:17

Fargo dit is deels waar volgens paardnatuurlijk, zolang het warm genoeg is groeit gras onder invloed van zon. Dus als het niet te koud is en er schijnt geen zon is het niet gevaarlijk maar als het vriest met een prachtig zonnetje produceert gras ook fructaan maar het kan niet groeien te koud, dus dan is het wel gevaarlijk, het gras slaat dan fructaan op.
Anders moet je eens op www.paardnatuurlijk.nl kijken en dan bij fructaan daar staat het allemaal goed uitgelegd, ik kijk ook regelmatig op hun fructaan index over het gevaar op dat moment wel of niet op het land.
Daar staat ook dat ze beter in hoog gras kunnen staan dan op kort gemaaid of afgegraasd land, dit gras wil meer groeien terwijl het lange gras niet meer zo hoeft te groeien.
Nou ja of het nou linksom of rechtsom is het blijft een lastig probleem wel of niet op het land, hoe lang, kort of lang gras,enz.

Dan maar hopen op een winter met weinig zon, geen vorst. NEE dat wil ik niet ik wil sneeuw, strenge vorst en een prachtig blauwe lucht met veel zon Haha!