Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:19

Kom hier ook even binnenvallen... Bah wat een enge ziekte blijft t toch!
Waar ik wel heel benieuwd naar ben, is in elke regio's paarden getroffen zijn. Het kán natuurlijk overal opduiken, maar toch...
En gaat het echt alleen om paarden die dag en nacht buiten staan? Dan zou je haast moeten denken aan een stof die 's nachts accumuleert/schadelijk wordt oid...

Nou goed, ben geen DA, heb enkel wat hersenspinsels, maar alertheid is geboden, dat moge duidelijk zijn! Bah! ;n

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:21

Is het nu zo dat alleen jonge paarden worden getroffen? En wat is dan jong?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:23

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:01

Ik zit hier nu ook al een aantal dagen over te tobben... Ik woon de provincie Groningen. Ik was vorige week op een stal, vijf kilometer van hier, waar een paar met AM stond. Ook in een andere plaats zijn al twee paarden overleden. Dus op meerdere plekken in de buurt is het al vastgesteld.
Nu staat mijn fjord zo lang mogelijk buiten. Hij heeft artrose en is dus gebaad bij veel natuurlijke beweging. Toch denk ik dat ik hem één dezer dagen naar binnen haal. Helaas betekend dat wel dat hij waarschijnlijk ook binnen moet blijven...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:28

@dovish: heb je niet de mogelijkheid om een klein paddockje te maken ??

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:32

Er is wel een kleine paddock, maar hij besluit elke winter al na een paar keer dat hij daar niet in wil staan. Dat resulteert altijd in er uit willen klimmen of andere problemen met de pensionstal... Er is wel een overdekte buitenbak, dus hij kan wel elke dag de stal uit om zich vrij te bewegen, maar ik vind het toch jammer!

hwasooklim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:15

Er was geen storm geweest toen ik mijn jaarling doodziek in de wei vond en ze stonden er ook al een poosje in dat zelfde stuk weiland.
Mijn drachtige merrie liep erbij in die heeft nergens last van wel hebben we haar er natuurlijk uit gehaald.
Vorig jaar hebben er de hele winter twee veulens gelopen niks aan de hand en nu zomaar van de een op de andere dag .
Ik bedoel vanaf dat ze nog gezond was tot haar dood was minder dan 24 uur hoe snel moet je dan reageren .

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 14:36

In het artikel op VN staat dat er dit jaar meer paarden dan vorige jaren worden getroffen.

Hoe weten ze dat? Kunnen we misschien weer een lijst maken met alle gevallen in NL?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:37

van mij mag het, maar waar is het oude lijstje...
toevoegen lijkt me nuttiger dan opnieuw beginnen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 14:46

Veulen84 schreef:
Update:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
?

2008:
?

2009:
?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:47

Wildgirl schreef:
Voor alle mensen in omgeving Eelde/Paterswolde:
Ik kreeg net bericht dat er in Eelde afgelopen dinsdag een paard is overleden aan AM.
Dit is nog niet 100% ZEKER maar alle signalen wijzen erop, ik ga er nu heen om duidelijkheid te vragen; de betreffende DA van deze mensen wou/kon me dat telefonisch niet vertellen.
Het zou gaan om een friese merrie met veulen die iig overdag buitenstond.

Onze paarden staan op 200 m afstand van zijn paarden dus vanmiddag komt mijn eigen da om bloed te trekken en ze gaan acuut van de wei af totdat er meer duidelijkheid is; er komt zo snel mogelijk een bodemonderzoek.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:51

ai Wildgirl, dat is dichtbij zeg, vast schrikken!
hopelijk ben je op tijd met jou paard(en), door ze nu binnen te houden.

over de enquete / het bijhouden van gegevens,
als het goed is vullen eigenaren samen met de DA deze lijst in

http://www.myopathieatypique.be/upload/news/pdfs/3.pdf

dus dan lopen we hier een beetje achter de feiten aan als we hier een overzicht willen maken van waar / omstandigheden/ etc etc..
maar goed, kans bestaat dat niet iedereen bekend is met gelinkte vragenlijst,
als 'bokt' hebben we de kans veel gegevens te verzamelen omdat hier heul veel paardeneigenaren bij elkaar zitten.

ik kan alleen die lijst niet meer vinden met vragen?! }:0

leatitia, had jij die quote gevonden via zoekfunctie?
ik weet zéker dat er ook gegevens geregistreerd zijn van vorig jaar en het jaar ervoor!! (hier op bokt!)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:56

ik denk dat ik straks maar even een paar zakken biks ga halen en een pot vit.E + selenium, daar hebben wij onze dieren er toen weer mee bovenop gekregen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:57

17-11-2006 schreef Shan:

shan schreef:
De vragenlijst staat op Bokt nu.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=684566

Hij komt nog in een sticky.
Wij willen de eigenaren van zieke en/of overleden paarden vriendelijk verzoeken de lijst in te vullen.
Verder willen we, iedereen die eigenaren van slachtoffers kent dringend verzoeken dit aan hun door te geven en desgewenst te helpen met hoe Bokt werkt.

sorry Moderator: 1x vet.

maar waarom is die link gesloten?
ik ga deze post even aan een mod doorgeven, misschien kunnen ze de gegevens terughalen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:57

Enquetes worden altijd gesloten het is dan aan de TS om eventuele informatie die eruit komt op Bokt te plaatsen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:00

oke bedankt voor de uitleg!
dan ga ik contact opnemen met Shan, misschien heeft ze de info nog! :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:10

@mg: nee heb gewoon even wat bladzijdes uit dit topic nagekeken maar ben eerlijk gezegd gestopt toen ik dit lijstje tegenkwam.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:39

Marigold schreef:
oke bedankt voor de uitleg!
dan ga ik contact opnemen met Shan, misschien heeft ze de info nog! :)

Helaal heb ik die info niet meer.
Veel meldingen blijkbaar op het moment.

Sterkte gewenst aan de eigenaren/verzorgers van de getroffen paarden.
Het moet vreselijk zijn als je zoiets overkomt.
Vorig jaar is er bij ons in de buurt ook een pony aan overleden. wel 24/7 buiten maar geen heel jong paard.
Ik denk ook niet dat jonge paarden er vatbaarder voor zijn dan oudere zoals wel beweerd wordt. Ik denk dat er veel jonge paarden aan overlijden doordat er daar meer van 24/7 buiten staan.
Volwassen paarden staan vaak op stal 's nachts.
De gedachten gaan blijkbaar steeds meer uit naar een schimmel en dat lijkt me ook het meest voor de hand liggende.
(blad/bodem schimmel?)

Als het een bodemschimmel is, lijkt het me belangrijk om te achterhalen op welke grondsoort de meeste paarden staan die getroffen worden.
Op kleigrond zullen bijv. andere schimmels gedijen dan op zandgrond.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:56

Pfff nou de ergste dreiging is eraf.
Na uitvoerig de eigenaar van het dode paard gehoord te hebben en met zowat alle DA's hier in de regio contact gehad te hebben is het volgende advies gegeven:

Hoe minder gras ze nu binnenkrijgen hoe beter; evt 's nachts op stal en overdag in de wei met voldoende ruwvoer.
Probeer stukken wei met veel blad,paddestoelen,eikels en ander overwoekerend onkruid af te zetten; hoe korter en ''opener'' het land hoe beter.
Daarnaast is het overlijden van de paarden aan AM een tweeledig iets; er vindt vergifteging plaats dmv een schimmel die in principe overal aanwezig is maar naar de oppervlakte komt in de herfst en bij wisselende temperaturen en veel vocht.
Veelal jonge dieren zijn gevoelig voor deze schimmel'; er moet echter in het paard zelf ook een factor aanwezig zijn die ontvankelijk is voor de schimmel.
Niet alle paarden zijn er dus vatbaar voor.
Het ziekteverloop kenmerkt zich als een acuut geval van spierbevangenheid alleen dan met een sneller verloop en een dodelijke afloop.
Door het niet goed genoeg afvoeren van melkzuur,suikers en eiwitten heeft het gif dus vrij baan om te woekeren.
Geadviseerd wordt daarom om paarden niet te vet te laten worden; voldoende beweging te geven en iedere dag dmv weidegang of vrije uitloop zelfstandig afvalstoffen te laten afvoeren.

De overleden friese merrie hier in de straat had koliek -en spierbevangen verschijnselen maar na DA bezoek was er geen oorzaak voor de koliek te vinden; ze is zelfstandig overleden ongeveer 48 uur na de eerste symptomen; of het AM is geweest zullen we nooit weten aangezien de merrie is afgevoerd met de Rendac en er geen bloed en spierbiopten zijn afgenomen.....

Volgens de meeste DA's die ik vanmiddag heb gesproken is er geen reden tot acute paniek; wel is het verstandig preventieve maatregelen te treffen en bij het minste of geringste idee van stram/stijf/niet willen lopen/liggen/donkere urine gelijk aan de bel trekken.

(da heeft o.a overleg met klinieken duitsland en belgie gehad)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:04

Ik heb hier de officiele vragenlijst van de belgische onderzoekers. zij zijn hier al heel wat jaren mee bezig.
Misschien heel zinvol om deze in te vullen voor de eigenaren.

Niet dat je je paard ermee terugkrijgt helaas, maar hoe meer mensen de lijsten invullen, des te meer info zij kunnen verzamelen.

Misschien is het ook handig om je DA van deze lijst op de hoogte te stellen, voor het geval zij dit nog niet waren.
De vragenlijst is in het Nederlands (en in vele andere talen, voor de buitenlandse meelezers)

http://www.myopathieatypique.be/upload/news/pdfs/7.pdf

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:07

laetitia schreef:
Veulen84 schreef:
Update:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
?

2008:
?

2009:
3 in Harich (Friesland)
1 in Wijckel (Friesland)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:15

las ik het nou hier, of in het andere topic,
in elk geval, iemand postte net dat uitgevonden is wat de veroorzaker is:
de bacterie clostridium sordelli.

ik kan op google nog niet echt uitvinden wat ik me bij clostridium sordelli moet voorstellen,
wel dat een andere variant van clostridium met botulisme te maken heeft,
en dat mensen ook besmet kunnen zijn met een variant, na medische abortus, zoiets.

maar wat is het, waar zit het, enz?
wie heeft daar verstand van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:37

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:40

ik ben zo benieuwd wat het dan is, waar het zich ophoudt (in het gras, op het gras, in het grondwater, in de grond?), waarom het op de ene plek opduikt en op de andere plek niet...

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:40

Opgelet paardenmensen in omgeving Tiel / Kapel-Avezaath / Kerk Avezaath / Buren en omstreken

Helaas kreeg ik net een triest smsje van een goede vriendin van me, dat hun 2 haflingers van de week zijn ingeslapen omdat ze Atypische Myopathie hadden gekregen.

Dit berichtje plaats ik in overleg met haar!

de dierenarts heeft autopsie gepleegd op eentje en daar kwam het naar boven. dus 100 % zeker.
Laatst bijgewerkt door Katja op 07-11-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen op verzoek verwijderd.