Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:57

ellepel schreef:
welk voer van mijten geef jij dan?

een vriendin van me zweert er namelijk ook al bij, haar paarden zien er een stuk beter uit in de vacht

Ik heb de herbamix en ook een zak slobber, maar dat geef ik soms, maar soms doe ik ook een half schepje van de slobber bij de herbamix. Ik voer overigens de helft van de hoeveelheid die ik ooit van de brok moest voeren en heet wordt hij niet ervan, ook een voordeel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:08

dat klopt dus wel want er zit vrij veel zuring in en dan behoorlijk lange dikke stokken......

geloof dat t wel goed hooi is, niet te vet zeg maar.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:47

In die z.g. natuurweides, waar de boeren pas mogen hooien als de vogels gebroed hebben en die niet bemest worden, is de kans op St jacobskruiskruid wel groter

Er is altijd wel wat he

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:54

die herbamix voert mijn vriendin dus ook
ziet er ook smakelijk uit moet ik zeggen..

ja Jkk is inderdaad gevaarlijk als je t in het hooi hebt, in de wei waar m'n pony staat daar staat het ook, ik trek het er meestal gewoon uit, opeten doet hij het echt niet, daar hoef ik zo niet bang voor te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:18

Het hooi voor mijn pony komt niet van een natuurweide. Ik zal binnenkort eens vragen wat de boer met het land doet (hoe hij bemest ed). Het hooi voor paarden haalt hij trouwens van andere weides dan het hooi/de kuil voor zijn koeien. Waarom weet ik niet precies, zal dat ook navragen.
Sinds vorig jaar is hij ook erg bezig met JKK, mede dankzij info van mij en enkele stukken die ik van Bokttopics geprint heb, dus dat zal niet meer in 'mijn' hooi zitten.
Ik heb korte tijd 'jeukhooi' gehad en de boer gaf meteen toe dat hij toen alleen maar koeienhooi had. (Het hooi-voer-seizoen was eigenlijk afgelopen en hij had zijn restanten al verkocht.)
Dan duikt overigens wel meteen de vraag op: waarom schuren paarden wèl op dat hooi en koeien niet? Stressfactor is vrijwel hetzelfde...

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:25

De jeukfactor van hooi wat zwaar bemest is, dus eigenlijk bestemt is voor koeien, is veels te rijk voor paarden. Dat geeft een zwaardere belasting van de lever en dat uit zich in jeuk/huid problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:48

Eleonoor, ik heb het "koeienhooi" anders gevoerd dan het normale hooi. Veel minder gegeven op advies van de boer en brok bijgevoerd als extra. Het kan dus ook aan de brok gelegen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:37

Bij ons worden de weien allemaal het zelfde behandeld.Dus gewoon gebeerd zonder toevoegingen.Deerste keer dat er gemaaid word gaat het gras de kuil in voor de koeien de tweede keer is het voordroog en dat is voor de paarden.Het hooi koopt hij in frankrijk.Het voordeel van onze eigen voordroog is dat het idd JKK vrij is.De weien zijn bij ons prachtig onder houden.En worden streng gecontroleerd op JJK.Maar het blijft een feit dat er één wel jeukt en een ander niet.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:17

Falka schreef:
Uit het intakeformulier:

8. Vrijwaringsverklaring en opdracht tot in het behandeling nemen van *********************************************************
-
Of indekken voor een middel wat kennelijk wetenschappelijk niet bewezen veilig is? Proefdieren vallen ook onder een wet.
-Waarom is Novelcure niet aansprakelijk? Waarom moet mijn dierenarts op de hoogte zijn? Is het middel niet op veiligheid getest?

Die vrijwaring hoef je waarschijnlijk niet te tekenen omdat die zware medicatie al voldoende goed getest. En gezien er nog geen publicatie van LT is geweest, zijn die nog niet voldoende getest en zijn de paarden/eigenaren die deelnemen test/proefdieren!

Ik vraag me af of het ook al op ratten oid bestudeerd is, aangezien de meeste medicijen eerst in 'het klein' bestudeerd worden. Maar misshcien ook wel niet aan gezein het aangemerkt wordt als supplement.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:25

Mijn paard staat 24/7 zomers en winters in een heel groot stuk natuur, en leeft als het ware als een 'wild' paard. Ze wordt ook niet heel vaak bereden, en toch heeft ze enorme exceem! Ja Dhr Taal leg dat dan eens uit?!

Ik geloof hem ook niet echt. Een mooi verhaal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:31

is de site van meneer taal ook ergens in het engels te vinden?
wil namelijk dat gaan doorsturen, maar kan geen engelse info van hem vinden.

oh..laat maar heb t al

ga die link doorsturen naar het engelse onderzoeksteam en hun vragen wat zij van het hele verhaal vinden!
ben benieuwd

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:36

silvana schreef:
Maar het blijft een feit dat er één wel jeukt en een ander niet.
Dat ligt dan weer aan het toleratie level, waarom heeft de een wel jeuk van een muggebeet en de ander niet

He goed idee Ellepel! Ben benieuwd wat zij er van zeggen! Feit blijft dat het vaag in elkaar steekt met waarheden en onwaarheden.

Met de HK in Belgie niet wijzer geworden helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:46

whehehe

hij heeft op zijn site een engelse brochure, ik stuur die naar hun door, geef het verhaal erbij wat er in zijn capsules zit, al die kruiden,het hele rijtje en vraag hun wat zij er van vinden.

zij zijn een ECHT onderzoeksteam en denk dat ik vast wel een heel interresant antwoord terug ga krijgen!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:13

ellepel schreef:
whehehe

hij heeft op zijn site een engelse brochure, ik stuur die naar hun door, geef het verhaal erbij wat er in zijn capsules zit, al die kruiden,het hele rijtje en vraag hun wat zij er van vinden.

zij zijn een ECHT onderzoeksteam en denk dat ik vast wel een heel interresant antwoord terug ga krijgen!

Ik ben erg benieuwd wat ze er van vinden!!
Erg wetenschappelijk ziet het er niet uit allemaal.
Ik heb het ook aan wat wetenschappers laten zien, en geen van allen vond het solide.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:15

als je trouwens gaat zoeken op engelse sites met de woorden summer eczema of sweet itch vind je best heel veel info.
vind eigenlijk veel meer onderzoeksresultaten dan hier op nederlandse pagina's

volgens mij is het in engeland ook best een heel groot probleem.
in elk geval is iedereen het er wel over eens dat het echt een imuunsysteem probleem betreft, en een overdreven reactie op toch die prik van de vlieg...

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:46

irmaz schreef:
Djilan schreef:
In muesli kan minder, net zoveel of ook meer eiwit in zitten als in brokken. Hangt van de samenstelling af.
Kijk dan niet naar het ruw eiwit, maar naar het verteerbare ruw eiwit (vre), want dat is het deel dat je paard kan opnemen van de hoeveelheid eiwit in het voer.

Maar is dan juist het onverteerbare eiwit niet de ballast die zorgt voor de ammoniakgeur?

Op zich kan een paard zonder problemen een zeer eiwitrijk rantsoen aan zolang het maar goed verteerbare eiwitten zijn, zodra er eiwitten tussen zitten die maar gedeeltelijk kunnen worden verteerd kunnen er problemen met lever en nieren ontstaan die deze stoffen moeten afvoeren.

Niet helemaal correct. Ook als een dier meer verteerbare eiwitten binnenkrijgt dan dat hij nodig heeft of kan opnemen wordt dit via de nieren afgevoert. En langdurig een overdaad aan (on)verteerbare eiwitten zal de nieren en daarna de lever overbelasten met als gevolg dat er een neerwaartse spiraal ontstaat. Een gezond paard kan dus best wel een teveel aan eiwit wegwerken, maar niet langdurig. En alle eiwitten zijn een stikstofverbinding, die dus in het lichaam wordt omgezet in ureum en voor de ammoniak(geur) zorgen.

Dat stuk over dat rauw vlees voeren is erg interessant trouwens
Onze kat krijgt dat dan wel niet, maar die krijgt `s morgens droge brokjes (gewoon van de aldi en soms als verwennerij de biologische van Yarrah) en `s avonds blikvoer. Dat bevalt heel goed. We ruiken de kattenbak ook amper. Alleen is dat beest zó ondankbaar
Heb ik eergisteren ipv de standaard whiskas en Felix een keer het dure biologische blikvoer van Yarrah gekocht, eet ze het niet!!!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:55

henny_w schreef:
Helemaal mee eens Irmaz.

Dat is ook het probleem van jong voorjaarsgras. En het augustusgras wat ook wel de 2e meimaand genoemd wordt.
Omdat het gras nog steeds in de groei zit bevat het veel ONVOLLEDIG VERTEERBARE EIWITTEN die moeilijk verteerbaar zijn en afvalstoffen geven.
Uitgegroeid gras daarentegen bevat overwegend VOLLEDIG VERTEERBARE EIWITTEN. Goed verteerbare eiwitten dus. Meestal langstengelig gras van verderop in de zomer.

Lucerne staat als produkt hoog in eiwitten. Echter deze eiwitten zijn VOLLEDIG VERTEERBAAR en dat wordt wel eens over het hoofd gezien. Men kijkt alleen naar het eiwitgehalte op zich.

Deze wijsheid heb ik van een ingenieur die afgestudeerd is op diervoeding, ik meen hogeschool Wageningen.
En neejjjjj dat is niet LT

Henny, logisch verhaal dus hier kan ik me in vinden. Maar ook bij een overschot aan verteerbare eiwitten zal die ammoniakgeur ontstaan. Daarnaast is het gewoon zonde en onzin om zo ruim eiwitten te voeren als je paard het niet nodig heeft. Ze gebruiken eiwitten hoofdzakelijk als bouwstenen voor de spieren. Dus een paard in de groei of dat in zware training staat waarbij spieropbouw plaatsvindt kun je prima wat ruimer in het eiwit gaan zitten. Hebben ze tenslotte nodig. Maar voor gewoon dagelijks onderhoud zijn koolhydraten en vetten véél belangrijker. In het geval van SeMe wil je ook niet teveel koolhydraten, dus dan ga je naar de vetten kijken lijkt me.

Ja, voeding blijft mega interessant

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:58

sarabande schreef:
In die z.g. natuurweides, waar de boeren pas mogen hooien als de vogels gebroed hebben en die niet bemest worden, is de kans op St jacobskruiskruid wel groter

Er is altijd wel wat he

Klopt, gelukkig haalt onze boer het direct weg als hij ergens een verdwaalde plant ziet! Onze natuurweides zijn dus helemaal JKK-vrij. Een hele geruststelling kan ik je zeggen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:01

Marreke schreef:
Dan duikt overigens wel meteen de vraag op: waarom schuren paarden wèl op dat hooi en koeien niet? Stressfactor is vrijwel hetzelfde...

Omdat koeien bijvoorbeeld al een totaal ander verteringssysteem hebben. 5 magen die bijna al het werk al doen en daarna een stukje darm. Paarden een kleine maag en véééél darm. Daarnaast hebben koeien veel meer eiwitten nodig ivm de melkgift. Die zetten de eiwitten dus om in een ander product dan alleen in urine.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:03

Ellepel wat spannend! Ben erg benieuwd naar de mening van dat onderzoeksteam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:06

dit is hun site:

http://www.sweet-itch.co.uk/index.html

ach,misschien kennen ze hem wel en prijzen ze hem de hemel in!

maar idd voeding blijft heeeeel interresant, ook voor ons mensjes trouwens.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:55

Djilan schreef:

Henny, logisch verhaal dus hier kan ik me in vinden. Maar ook bij een overschot aan verteerbare eiwitten zal die ammoniakgeur ontstaan. Daarnaast is het gewoon zonde en onzin om zo ruim eiwitten te voeren als je paard het niet nodig heeft. Ze gebruiken eiwitten hoofdzakelijk als bouwstenen voor de spieren. Dus een paard in de groei of dat in zware training staat waarbij spieropbouw plaatsvindt kun je prima wat ruimer in het eiwit gaan zitten. Hebben ze tenslotte nodig. Maar voor gewoon dagelijks onderhoud zijn koolhydraten en vetten véél belangrijker. In het geval van SeMe wil je ook niet teveel koolhydraten, dus dan ga je naar de vetten kijken lijkt me.

Ja, voeding blijft mega interessant

Helemaal mee eens. Een overschot is altijd verkeerd. Zelfs bij goed verteerbare eiwitten.
En dan heb je het probleem van ons welige 'koeien'gras overal in de weilanden. Volgens mij is het voor elk paardenras foute boel om het 24/7 in de weide te laten lopen. Ze hebben daarnaast ook grove vezels nodig.
Het gras is in geen verhouding met het grofstengelige gras waar het paard vroeger in de natuur de hele dag van kon nemen. Incl. de nodige kruiden en onkruiden.
Ik kan me nog herinneren dat een groep fjorden een aantal jaar geleden een stuk op de Veluwe mochten kaal eten. Zomers nog wel. Het lange gras stond tot boven hun voorknieen.
Na een paar maanden begonnen de fjorden allemaal af te vallen. De eigenaresse die ik ken moest ze gaan bijvoeren terwijl ze notabene in de natuur stonden en nog steeds volop in het gras.
Het spul had alleen zo weinig voedingswaarde dat zelfs Fjorden er te dun van werden.
Zet een fjord 24/7 in een kort afgegraasde wei. Wordt ie nog vet !!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:59

zoooooo dat is snel!!!

heb al een mailtje terug uit engeland

Ellen,
I am not familiar with the 'novelcure' supplement that you refer to, so I cannot comment on it specifically, but I have looked at the information in Mr Taal's (English language) publication.
I find it difficult to tell from the paper if this is good science - there seem to be a number of assumptions without proof to support them.

Also, there are no references to any publications published by the author in the scientific literature, so I cannot find any review of the work by other scientists working on this subject.

From the publication it appears that 'novelcure' send the same capsules to any animal that appears to have sweet itch - I cannot therefore understand why the blood analysis is necessary??

There are feed additives in the UK which also claim to aid "de-toxification" and we have heard from a lot of horse owners who have used this type of supplement but unfortunately without the success that Mr Taal claims.

The only additive that has had some success here contains Indian Cedum tree extract - but this smells strongly and has a strong flavour so some horses will not accept it.

The proof of the 'novlecure' treatment will become clearer when it has been used more widely - please keep in touch and let us know if you hear more about this.

Finally do you know how much this treatment actually costs?
The sweet itch trials that we are helping with in the UK uses an agent that has been developed by Professor Stanford of London University for the treatment of human allergies.

It uses a killed bacteria to modify the immune system and we are helping to try it with about 500 horses this year We have good hopes that the 50% success rate in the 2004 and 2005 trials will be better this year.
Yours sincerely,
Dr. Edward Greaves
-----------

een heel fijn mailtje dacht ik zo!

Citaat:
The only additive that has had some success here contains Indian Cedum tree extract - but this smells strongly and has a strong flavour so some horses will not accept it

daar gaan we natuurlijk even wat meer informatie over opzoeken he?

wie wil even met me mee denken?
ik moet dus even de precieze prijzen hebben van de kuur, t staat wel ergens op de pagina's maar heb even geen zin om alles door te worstelen.,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:02

check ook de Dr voor deze meneer zijn naam

whehehe..

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:03

Citaat:
From the publication it appears that 'novelcure' send the same capsules to any animal that appears to have sweet itch - I cannot therefore understand why the blood analysis is necessary??

Dat is natuurlijk wel een heel erg goed punt.

Ik heb hier nog een stapel Engelse paardenbladen liggen (Your Horse) waar vast ook wel dingen over eczeem in staan. Ik zal vanavond eens kijken of ik nog iets nuttigs kan vinden.