Maar ze nemen het luchtzuigen niet van elkaar over.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:.......Ook paarden die relatief veel hooi en weinig brok krijgen lopen een grotere kans....
Tieme schreef:brenpasbeau schreef:nu hebben ze dan eindelijk planken bij de gene achter hem maar die schuin tegen over hem ziet hij dus en dat veulen ziet hij ook dus en meej het dan ook straks over of kan ik het voorkomen op 1 of andere manier?
Hij zal het niet overnemen van de andere paarden maar je hebt zo te horen wel een hele grote kans dat gaat zuigen of andere stalondeugen gaat ontwikkelen. Je kan dit voorkomen door je veulen in een opfok te doen of hem in ieder geval naar buiten te gooien. een veulen hoort niet op stal. zo zorg je juist voor stalondeugden. Ook zou ik eens over de stal nadenken waar je je veulen hebt staan. zoveel paarden op 1 stal die luchtzuigen komt meestal wel neer op slechte stalomstandigheden. dus weinig naar buiten, veel biks, weinig hooi, veel stress.
Anya schreef:Pardon is andersom.
Arme luchtzuiger.. stal dichtgemaakt. Lekkere dierenbeul die pensionhouder. En nog zinloos ook. Al ziet dat veulen het 100x dan nog neemt het het niet over. Stalomstandigheden maken luchtzuigers, niet zien of horen doen.
cano schreef:als je wat terugleest in dit topic, kan je daar vinden dat kuilgras te zuur is en het beste is hele dagen (en nachten) de weide op.
brenpasbeau schreef:luchtzuigen nemen ze zeker wel over.
op die stal waar ik eerst stond (tot een maand geleden)
daar deed 1 paard het heel erger en een jaar later deed de hele gang het daar (bijna allemaal van de 14 paarden deden 4 paarden het niet.)
en de rest wel en deden het daarvoor niet
maar goed ieder zij eigen ervaaring en mening ik ga hier geen dissusie over maken het maakt mij niet uit maar dit is mij ervaring met luchtzuigers
brenpasbeau schreef:cano schreef:als je wat terugleest in dit topic, kan je daar vinden dat kuilgras te zuur is en het beste is hele dagen (en nachten) de weide op.
en als je geen weiland heb bij stal gaat dat een beetje moeilijk he
en het is niet van die zure kuil het is bijna net hooi alleen geen stoftroep erin
Anya schreef:brenpasbeau schreef:luchtzuigen nemen ze zeker wel over.
op die stal waar ik eerst stond (tot een maand geleden)
daar deed 1 paard het heel erger en een jaar later deed de hele gang het daar (bijna allemaal van de 14 paarden deden 4 paarden het niet.)
en de rest wel en deden het daarvoor niet
maar goed ieder zij eigen ervaaring en mening ik ga hier geen dissusie over maken het maakt mij niet uit maar dit is mij ervaring met luchtzuigers
Jaja..
zoals eerder gezegd: luchtzuigen ligt aan de omstandigheden in een stal.
Op zaagsel staan, slecht voer, drukte in de stal, geen weidegang of weinig weidegang, veel brok en weinig hooi, zuur hooi, voeren op onregelmatige tijden... Kweekt luchtzuigers.
Bij ons op stal staan al jaren vier luchtzuigers zonder band. Dwars door alle andere paarden. Er is echt geen luchtzuiger bijgekomen. Kortom: zoek de oorzaak eens bij de pensionstal.
cano schreef:En als je een luchtzuiger hebt, dan is een stal zonder weiland al een stal die je over zou moeten slaan.
Ook als je geen luchtzuiger hebt trouwens.
Ik hoop oprecht dat er nog eens een wet komt die stalling zonder weidegang verbiedt.
tita schreef:Moet je dan verplicht 30 km verderop staan omdat die stal toevallig wel weidegang heeft?
Citaat:Maar nogmaals: er is geen wet tegen het opstallen van paarden en ze er een uurtje per dag uithalen om te lopen/rijden.