[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:07

Ben het er wel mee eens dat veulens op de wei horen, en niet heel de dag in een stal. Nouja, naar de opfok dan Knipoog . Want dan zou het kunnen dat je een grote kans hebt op gebreken.
Maar ze nemen het luchtzuigen niet van elkaar over.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 16:35

zolang ze de kiezen houden hoef je je geen zorgen te maken.

En nee ze nemen het niet van elkaar over. Dat vergt meer oorzaak gevolgrelatie-leren dan paarden over beschikken.

Daar is onderzoek naar gedaan. En uit eigen praktijk: geen van de paarden die ooit langer of korter naast mijn merrie hebben gestaan, zijn gaan luchtzuigen. Ook haar drie veulens niet, terwijl ze het toch keurig heeft voorgedaan.

Er is ook onderzoek gedaan naar hoe luchtzuigers ontstaan. En het bleek dat bepaalde stalomstandigheden meer luchtzuigers opleveren. Bijvoorbeeld stallen waar paarden veel binnen staan, in stallen die dicht zijn aan de bovenkant. Paarden op stro gaan minder snel luchtzuigen als paarden op zaagsel. Ook paarden die relatief veel hooi en weinig brok krijgen lopen een grotere kans. Verder jongere paarden (logisch worden zo rond hun derde van de wei gehaald en op stal gezet om 'aan het werk te gaan'. Verder nog oudere paarden (komen vaak minder buiten, worden minder gereden, hebben meer risico op maagklachten e.d.).

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:07

Anya schreef:
.......Ook paarden die relatief veel hooi en weinig brok krijgen lopen een grotere kans....

Is het niet andersom?? Veel brok en weinig hooi?!?!

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:23

Even een vraagje.. Mijn pony gaat waarschijnlijk binnenkort verhuizen.. Waar ze een stal zal krijgen,,etc. etc.
Nu heeft ze alleen een wei.. En luchtzuigt ze eigenlijk zelden. Alleen met poetsen gaat ze luchtzuigen..Omdat ze daar als enigste zich verveeld Tong uitsteken
Als ze straks in een stal staat. Zou het dan veel erger worden ?
En zal dan een Luchtzuigband wel noodzakelijk zijn..?

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:30

Tieme schreef:
brenpasbeau schreef:
nu hebben ze dan eindelijk planken bij de gene achter hem maar die schuin tegen over hem ziet hij dus en dat veulen ziet hij ook dus en meej het dan ook straks over of kan ik het voorkomen op 1 of andere manier?

Hij zal het niet overnemen van de andere paarden maar je hebt zo te horen wel een hele grote kans dat gaat zuigen of andere stalondeugen gaat ontwikkelen. Je kan dit voorkomen door je veulen in een opfok te doen of hem in ieder geval naar buiten te gooien. een veulen hoort niet op stal. zo zorg je juist voor stalondeugden. Ook zou ik eens over de stal nadenken waar je je veulen hebt staan. zoveel paarden op 1 stal die luchtzuigen komt meestal wel neer op slechte stalomstandigheden. dus weinig naar buiten, veel biks, weinig hooi, veel stress.

die paarden kwamen daaropstal toen ze al luchtzuigde.
en ze hebben aan de achterkant waar de luchtzuiger staat dicht gemaakt met hout zodat me veulen het SAVONDS EN SNACHTS niet ziet.
overdag vn sochtens tot een uur of 5 staan ze buiten daarna is de bak bezet met lessen van de pony's die er staan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 21:36

Pardon is andersom.

Arme luchtzuiger.. stal dichtgemaakt. Lekkere dierenbeul die pensionhouder. En nog zinloos ook. Al ziet dat veulen het 100x dan nog neemt het het niet over. Stalomstandigheden maken luchtzuigers, niet zien of horen doen.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:37

Anya schreef:
Pardon is andersom.

Arme luchtzuiger.. stal dichtgemaakt. Lekkere dierenbeul die pensionhouder. En nog zinloos ook. Al ziet dat veulen het 100x dan nog neemt het het niet over. Stalomstandigheden maken luchtzuigers, niet zien of horen doen.

niet helemaal hoor
alleen de achtezijde
voorkan en zijkanten zijn gewoon open zal er wel foto;s van maken en kijken of ik ze kan plaatsen hier
maar hij kan gewoon links en rechts kijken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 21:39

oh gelukkig!!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:40

luchtzuigen nemen ze zeker wel over.
op die stal waar ik eerst stond (tot een maand geleden)
daar deed 1 paard het heel erger en een jaar later deed de hele gang het daar (bijna allemaal van de 14 paarden deden 4 paarden het niet.)
en de rest wel en deden het daarvoor niet
maar goed ieder zij eigen ervaaring en mening ik ga hier geen dissusie over maken het maakt mij niet uit maar dit is mij ervaring met luchtzuigers

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:41

sorry hoor maar soms word ik een beetje moe van die verhalen dat ze het overnemen....

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:43

heb het zelf me gemaakt hoor
maar ik zij toch ieder ze eigen mening enzo

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:47

het zijn de omstandigheden (slecht voer, weinig beweging, teveel brok,stress enz enz) die het maken dat meerdere paarden gaan luchtzuigen op een stal. Niet het na-apen of hoe je het wilt noemen.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:52

ze hebben de hele dag kuilgras en komen er minimaal 2 keer perdag uit
1 keer los
en 1 keer beweging zoals bv rijden longeren ofzo

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:58

als je wat terugleest in dit topic, kan je daar vinden dat kuilgras te zuur is en het beste is hele dagen (en nachten) de weide op.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:14

cano schreef:
als je wat terugleest in dit topic, kan je daar vinden dat kuilgras te zuur is en het beste is hele dagen (en nachten) de weide op.

en als je geen weiland heb bij stal gaat dat een beetje moeilijk he
en het is niet van die zure kuil het is bijna net hooi alleen geen stoftroep erin

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 22:49

brenpasbeau schreef:
daar deed 1 paard het heel erger en een jaar later deed de hele gang het daar (bijna allemaal van de 14 paarden deden 4 paarden het niet.)
maar goed ieder zij eigen ervaaring en mening ik ga hier geen dissusie over maken het maakt mij niet uit maar dit is mij ervaring met luchtzuigers

Jaja..
zoals eerder gezegd: luchtzuigen ligt aan de omstandigheden in een stal.
Op zaagsel staan, slecht voer, drukte in de stal, geen weidegang of weinig weidegang, veel brok en weinig hooi, zuur hooi, voeren op onregelmatige tijden... Kweekt luchtzuigers.

Bij ons op stal staan al jaren vier luchtzuigers zonder band. Dwars door alle andere paarden. Er is echt geen luchtzuiger bijgekomen. Kortom: zoek de oorzaak eens bij de pensionstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:55

Ik heb hier ook al 2 jaar een bandloze luchtzuiger op stal en geen van de anderen heeft het overgenomen, net zo min als het weven dat m'n overleden paard deed overgenomen is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 23:21

brenpasbeau schreef:
cano schreef:

en als je geen weiland heb bij stal gaat dat een beetje moeilijk he
en het is niet van die zure kuil het is bijna net hooi alleen geen stoftroep erin

En als je een luchtzuiger hebt, dan is een stal zonder weiland al een stal die je over zou moeten slaan.
Ook als je geen luchtzuiger hebt trouwens.
Ik hoop oprecht dat er nog eens een wet komt die stalling zonder weidegang verbiedt.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:53

Anya schreef:
brenpasbeau schreef:

Jaja..
zoals eerder gezegd: luchtzuigen ligt aan de omstandigheden in een stal.
Op zaagsel staan, slecht voer, drukte in de stal, geen weidegang of weinig weidegang, veel brok en weinig hooi, zuur hooi, voeren op onregelmatige tijden... Kweekt luchtzuigers.

Bij ons op stal staan al jaren vier luchtzuigers zonder band. Dwars door alle andere paarden. Er is echt geen luchtzuiger bijgekomen. Kortom: zoek de oorzaak eens bij de pensionstal.

bener ook niet voor niks weg met me paarden

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:54

cano schreef:
En als je een luchtzuiger hebt, dan is een stal zonder weiland al een stal die je over zou moeten slaan.
Ook als je geen luchtzuiger hebt trouwens.
Ik hoop oprecht dat er nog eens een wet komt die stalling zonder weidegang verbiedt.

ben ik het helemaal mee eens een paard hoort de wei op tekunnen als het weer het toelaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:05

Inderdaad Lachen

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:37

Mijn paard is ook een luchtzuiger.. Zij doet het zonder iets vast te pakken.. Ik heb mijn paard nu 2x zoveel beweging gegeven (heb geen weidegang) en het is echt minder..

Merkte ook wel, dat Jewel echt relaxter was.. Klinkt raar misschien, maar normaal met poetsen was ze niet te genieten; zodra zij zeg maar gestoord werd tijdens het luchtzuigen was ze echt pissig op me.. Nu ze het amper nog doet, is ze echt braaf..

Mijn paard stond in een stal met een weefrek, en moest nu afgelopen week verhuizen naar 1 zonder weefrek.. Ze is nu van zelden luchtzuigen naar weer bijna heel de dag luchtzuigen gegaan.. Hopen dat ze snel haar oude stalletje in mag..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:16

Ja hoor daar gaan we weer er zijn altijd mensen op bokt die te pas en onpas andere mensen veroordelen.

Zo ff toelichten.
Hier gaat het ff om een stal zonder weidegang waarop een ander gelijk blert dat het een slecht stal is en weidegang noodzakelijk.
Jullie willen niet weten hoeveel discussies ik op bokt het gevoerd over weidegang en luchtzuigers.
Julie moesten eens weten hoeveel stallen er zijn zonder weidegang.
Mag iemand die graag een paard wilt geen paard nemen omdat hij hem geen weidegang kan aanbieden?
Moet je dan verplicht 30 km verderop staan omdat die stal toevallig wel weidegang heeft?

Laat iedereen in zijn waarde.

Ik ben wel in bezit van weidegang as zaterdag gaan ze weer voor paar uurtjes het land op als het droog blijft van de week....maar ik ben het beu om te horen dat ik " slecht" ben omdat ik dus in de winter geen weidegang heb.
Dat is hier niet mogelijk en dan schreeuwt half bokt dat het wel kan..(dat geldt niet voor dit topic hoor Haha!)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:26

tita schreef:
Moet je dan verplicht 30 km verderop staan omdat die stal toevallig wel weidegang heeft?

Nee dat moet niet. Er is (nog) geen wet die dat eist. Dat soort wetten wordt overigens wel over gesproken. Net zoals een wet die verbiedt dat tastharen afgeschoren worden (is bijvoorbeeld in Duitsland al verboden).

En ik sta inderdaad 30 kilometer verderop i.p.v. bij de stalling om de hoek omdat ik vind dat mijn paarden weidegang moeten hebben.

Mag je er mensen op aankijken?
Ja zelfs dat vind ik mogen. Zoals we ook mensen erop aankijken die een hond hebben op een flatje en zelf de hele dag werken waardoor er niemand thuis is. Die hond zit daar dan maar. Het wordt mensen in die omstandigheden afgeraden een hond te hebben.

Dat geldt in mijn optiek ook voor paarden. Het blijven kuddedieren, het blijven dieren die beweging (constante beweging) nodig hebben om hun voedsel te verteren, het blijven dus dieren die in een wei moeten staan een groot deel van de dag.

Ik heb onlangs mijn jonge paard verplicht op boxrust gehad. Hij mocht twee keer per dag een half uurtje stappen (ongeveer de tijd dat een paard zonder wei uit de stal komt). Hij draaide ervan door... Daaraan zag ik direct de effecten van stalrust zonder weidegang. Niet zo goed.

Maar nogmaals: er is geen wet tegen het opstallen van paarden en ze er een uurtje per dag uithalen om te lopen/rijden.

Maar er is ook geen wet tegen het houden van 2500 varkens in een schuur.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:31

Citaat:
Maar nogmaals: er is geen wet tegen het opstallen van paarden en ze er een uurtje per dag uithalen om te lopen/rijden.

Stel je voor dat daar wel een wet voor zou komen...en dat je dus niet meer 1 uur per dag je paard uit de stal mag halen maar meer.
Weet je dan wel hoeveel paarden er ineens dakloos worden?