Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:22

mijn paardeje heeft der lever aangetast door het kruid, nu ligt ze veel en constant hengstig ze staat nu op pretnison om te ontgiftigen. Vraag me tog af is dat vele liggen en hengstigeid erg?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:38

De enige ervaring die ik heb met prednison bij paarden is dat ze er bevangen van kunnen raken. Maar verder kan ik er niets zinnigs op zeggen. Veel sterkte in ieder geval met je paard en beterschap.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:38

Bolletje,

Prednison en ontgiften ?
Ik ken het als ontstekingsremmer.

Hoe ben je er achter gekomen dat de lever van je paard aangetast is door JKK ?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:54

Ik heb begrepen als je paard eenmaal JKK binnenkrijgt, dat het ook opgeslagen blijft in de lever..
En dat daar verder niks aan te doen is?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:06

Nerootjeh schreef:
Ik heb begrepen als je paard eenmaal JKK binnenkrijgt, dat het ook opgeslagen blijft in de lever..
En dat daar verder niks aan te doen is?

Dat dacht ik dus ook.
Volgens mij kan je er verder niks tegen doen? Nagelbijten / Gniffelen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:43

http://www.jakobskruiskruid.com/Zoogdieren/sectie.html

Dit gaat over het belang van zeker weten of de oorzaak JKK is. De leverschade door JKK is niet blijvend zolang de inname van JKK niet frequent en in grote hoeveelheden is.
Door een hapje valt een paard niet om, het is ook niet zo dat de gifstoffen opstapelen in de lever, ze worden uitgeplast, maar het is de schade die cumulatief is. De lever kan zich herstellen, het grootste risico is hooi.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:01

Falka schreef:
http://www.jakobskruiskruid.com/Zoogdieren/sectie.html

Dit gaat over het belang van zeker weten of de oorzaak JKK is. De leverschade door JKK is niet blijvend zolang de inname van JKK niet frequent en in grote hoeveelheden is.
Door een hapje valt een paard niet om, het is ook niet zo dat de gifstoffen opstapelen in de lever, ze worden uitgeplast, maar het is de schade die cumulatief is. De lever kan zich herstellen, het grootste risico is hooi.

Ik denk ook dat het een meer genuanceerd verhaal is. Kijk, het maakt natuurlijk uit of je je paard op een magere wei vol Jkk hebt staan of dat het hooi vol JKK zit. Op een goede wei is de kans natuurlijk klein. Lastig is het met koudbloeden die op een magere wei moeten staan. Dan moet je gewoon extra opletten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 12:57

Wil je helemaal zeker weten dat je paard geen JKK binnenkrijgt, zorg dan voor een JKK vrije wei.
En koop hooi bij een betrouwbaar adres.

Vele kleine hapjes van JKK rozetten zorgen ook voor een emmer vol.

wietselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:00

wij halen het ook altijd uit de wei.
je kan het er zo uitdraaien.
vooral doen voor het hooien!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:26

Hier stond enorm veel JKK in de berm, inmiddels is alles weg, de gemeente heeft alles gemaaid.
Maar ik neem aan dat het JKK gewoon daartussen zit (dan wel gedroogd), maar dan heeft het tovh nog net zo'n vergiftigende werking?

De buren van tegenover m'n paardje voert z'n dieren dus dat 'hooi' wat de gemeente van de bermen afhaalt.... ben bang dat z'n dieren dat niet gaan overleven Boos!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:57

Het is misschien wel al aan de orde geweest in dit topic, maar weet iemand een middel om het dood te spuiten?

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:29

Op "Jakobskruiskruid, feiten en fabels" weer een nieuwe pagina!!

Er wordt heel erg duidelijk uitgelegd welke gevolgen het eten van JKK heeft.

De titel: 'Een hapje kan geen kwaad?'

Vergeet niet de link in de tekst aan te klikken voor verdere uitleg.

xxxx
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-06 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 21:06

Conclusie: Kan één hapje kruiskruid al kwaad?: Ja, het kan de lever beschadigen. Heeft één hapje kruiskruid een effect op de gezondheid van een dier?: Nee, tenzij dit frequent over een langere termijn plaatsvindt.

Wat is frequent en wat is een langere termijn?
Zo zijn er nog enorm veel vragen omtrent JKK en andere kruiskruiden (helaas) waar men nog geen antwoord op weet.

En zolang men (de wetenschappers) het allemaal niet weet denk ik dat voorkomen beter is dan genezen.

Haal JKK dus uit altijd een paarden en ponywei. Weet je zeker dat ze niet frequent een klein hapje nemen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:13

Isapaardje schreef:

Haal JKK dus uit altijd een paarden en ponywei. Weet je zeker dat ze niet frequent een klein hapje nemen.

Natuurlijk moet je het uit de wei halen! Ben dat helemaal met je eens Isapaardje. Ik weet ook niet waar er ergens op mijn pagina staat dat je het in de wei moet laten staan.
Het is juist erg belangrijk om van de risico's op de hoogte te zijn.
Maar een klein hapje is niet dodelijk, op de achterliggende pagina via de link die er op betreffende pagina staat is de werking van de PA s beschreven. Ook wat de dodelijke dosis is, en hoe het lichaam van een dier reageert op de PA's. De pagina 's zijn gemaakt in samenwerking met wetenschappers.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 10:22

Falka schreef:
Natuurlijk moet je het uit de wei halen! Ben dat helemaal met je eens Isapaardje. Ik weet ook niet waar er ergens op mijn pagina staat dat je het in de wei moet laten staan.

Ik ook niet Knipoog ... maar dat heb ik ook niet gezegd dat dit op je pagina staat.

Maar ik lees op bovengenoemde site ook niet dat je het JKK wel weg moet halen.
Ik heb wel gezien dat op dat forum erg de best wordt gedaan om mensen te laten zien dat een paard best tussen JKK kan lopen, omdat ze van alles opeten behalve die plant (vers eten ze het niet). Zelfs grassprietjes tussen JKK rozetten kunnen ze eruit peuteren zonder de rozet aan te raken.

Maw ... het is niet gevaarlijk je paard in een wei te zetten met JKK ...
Want vers eten ze het niet, en een klein hapje kan geen kwaad. Dat is wat er staat toch?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:40

Nee hoor, ik denk dat je dat wilt lezen. Maar deze discussie wil ik best voeren hoor op mijn forum, ik begrijp dat er verwarring is over de mate waarin er vers wordt gegeten, daarom roepen we ook op om planten op te sturen om eventueel de wetenschappelijke visie bij te stellen met verifieerbare bewijzen. Het is goed om dat centraal te registreren. Op de site is ook een folder te downloaden over hoe je het kunt bestrijden, misschien heb je daar overheen gekeken?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 12:35

De discussie is hier op Bokt aan de gang en ik zie ook geen reden om deze op een ander forum voort te zetten Knipoog

Maar welke planten opsturen?
De plant die mijn pony ooit heeft opgegeten (voor mijn ogen) zit IN de pony, dus er valt weinig op te sturen of ik moet het hele beest opsturen Tong uitsteken

Ik begrijp wel wat je bedoeld overigens. Leuk idee, maar in oa mijn geval schiet je er niet veel mee op. Ik heb gezien dat mijn pony JKK vers eet, weet er niet exact de reden van, maar de enige manier om herhaling te voorkomen is alle JKK rozetten (hoe klein deze ook zijn) te verwijderen.

Mijn mening is en blijft dan ook nog altijd:
JKK hoort niet in een paardenwei.
JKK hoort niet in een hooiland.
Geen enkele kruiskruidsoort hoort in de directe nabijheid van paarden(voer) te groeien en bloeien.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:47

Isapaardje schreef:

Maar welke planten opsturen?
De plant die mijn pony ooit heeft opgegeten (voor mijn ogen) zit IN de pony, dus er valt weinig op te sturen of ik moet het hele beest opsturen Tong uitsteken

Ik zal proberen het nog een keer wat beter te formuleren
Onze conclusie is dat er meer onderzoek gedaan moet worden om de frequentie van het vers eten nader te bepalen. Om dit te bewerkstelligen is het nodig om gegevens hierover te verzamelen. Het verzamelen, drogen en documenteren van gevonden Jakobskruiskruid planten is hiervan een belangrijk onderdeel. Desalniettemin kunnen en willen wij mensen niet verplichten om planten naar ons toe te sturen. Het is slechts een suggestie om tot een werkbare oplossing van het Kruiskruid probleem te komen.

Ik ben het ook totaal met je eens dat JKK niet in een dierenweide hoort, maar ik wil wel benadrukken dat om het vers eten in kaart te brengen, je dat aantoonbaar moet maken. Er zijn ons heel wat planten onder ogen gekomen die niet juist waren geidentificeerd. Wil je graag nieuw wetenschappelijk onderzoek dan zul je de "bewijzen" dat de plant goed is geidentificeerd moeten documenteren, hetzelfde geldt trouwens ook voor hooi-samples.

Probleem is dat geld voor onderzoek uit de politiek moet komen, maar belangenorganisaties bijv de Stamboeken zouden ook onderzoek kunnen financieeren. Om dat voor elkaar te krijgen zul je dus met gedocumenteerd bewijs moeten komen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen maken voor je.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:52

Isapaardje schreef:
Falka schreef:

Ik ook niet Knipoog ... maar dat heb ik ook niet gezegd dat dit op je pagina staat.

Ik heb wel gezien dat op dat forum erg de best wordt gedaan om mensen te laten zien dat een paard best tussen JKK kan lopen, omdat ze van alles opeten behalve die plant (vers eten ze het niet). Zelfs grassprietjes tussen JKK rozetten kunnen ze eruit peuteren zonder de rozet aan te raken.

Want vers eten ze het niet, en een klein hapje kan geen kwaad. Dat is wat er staat toch?

Het gaat erom dat als we paarden willen beschermen dat we dit met de juiste kennis doen. JKK is een lastig kruid dat zich slecht laat beteugelen. Door onvoldoende inzicht worden soms rigoureuze maatregelen genomen die feitelijk een uitnodiging zijn aan JKK. De bodem te veel verstoren is er zo een. Er wordt op xxxxxxxxx veel moeite gedaan om álle beschikbare kennis bij elkaar te brengen. Meer en meer blijkt dat je heel genuanceerd moet kijken wat er aan de hand is. One-liners doen dan meer kwaad dan goed. En het is natuurlijk van de zotte dat je nu hier iedereen wilt laten geloven dat 'ze op die site' hun best laten doen om paarden tussen JKK te laten lopen. Laat ik het zo zeggen: 'opdoen van kennis vraagt héél goed lezen'... Het is juist bijzonder góed dat zo gedetailleerde kennis beschikbaar komt en elk weldenkende paardenbezitter/verzorger zélf een risico-inschatting maakt. Het is namelijk vaak: óf rigoureus zijn met meer kans op toename van JKK óf heel genuanceerd waarbij je én je paard beschermt én JKK afneemt. Dát is wat ik lees op die heel verstandige site. Er wordt gewoon gebruik gemaakt van kennis.
Ellen
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-06 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: site en naam verwijderd, valt onder spam, te vaak genoemd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:17

Bries schreef:
En het is natuurlijk van de zotte dat je nu hier iedereen wilt laten geloven dat 'ze op die site' hun best laten doen om paarden tussen JKK te laten lopen
Ellen

Dat maak je er nu zelf ook van, want dat heb ik niet geschreven Haha!
En ook hieruit blijkt maar weer dat het inderdaad heel vaak zo is dat mensen graag datgene lezen wat ze willen lezen (of nog beter denken te lezen .. Clown )

En daar wilde ik jullie ook eigenlijk op wijzen. Maak je site niet te ingewikkeld en toon vooral geen verwarrende foto's of teksten.
Er zijn namelijk in Nederland nog zoveel mensen die zo ontzettend graag willen geloven (of nog erger geloven) dat JKK geen echt gevaar vormt voor paarden.
Als ze dan een foto zien van paarden tussen JKK, lezen dat een dier het niet snel vers eet en een enkel hapje ook geen kwaad kan, dan is de conclusie "laat dan maar staan" heel snel gemaakt.

Overigens is het heel goed dat er eindelijk eens goed wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar de plant. Maar of je dan moet beginnen met uit te zoeken of het wel JKK is wat het paard heeft aan staan knabbelen, lijkt me weer niet. Dat is de omgekeerde wereld. Sorry meneer, dat is een paardenbloem; lijkt er inderdaad wel wat op. Sorry mevrouw, u vergist zich, dat is bijvoet; lijkt wel wat op JKK.
Je kunt beter bij de mensen beginnen die WETEN wat JKK is en dus ook zeker weten dat hun paard of pony JKK aan het eten was. Onderzoek die paarden, weilanden en omstandigheden. Dan heb je beet en bespaar je jezelf een hoop moeite.

Maar dat is jullie keus. Ik begrijp dat je ergens moet beginnen. Gelukkig is er met de petitie vorig jaar en vooral de uitzendingen op TV een heel goed begin gemaakt om paarden- en vooral ook koeienhoudend Nederland wakker te schudden. De plant is nu al veel meer bekend dan een dik jaar geleden.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:22

Isapaardje schreef:
Falka schreef:

Nou, speciaal voor jou nog een keertje dan.... gewoon om je wat te helpen Haha!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:28

Isapaardje schreef:

Daarom nodig ik je uit goed te lezen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:40

Citaat:
="Isapaardje

Overigens is het heel goed dat er eindelijk eens goed wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar de plant. Maar of je dan moet beginnen met uit te zoeken of het wel JKK is wat het paard heeft aan staan knabbelen, lijkt me weer niet. Dat is de omgekeerde wereld. Sorry meneer, dat is een paardenbloem; lijkt er inderdaad wel wat op. Sorry mevrouw, u vergist zich, dat is bijvoet; lijkt wel wat op JKK.
Je kunt beter bij de mensen beginnen die WETEN wat JKK is en dus ook zeker weten dat hun paard of pony JKK aan het eten was. Onderzoek die paarden, weilanden en omstandigheden. Dan heb je beet en bespaar je jezelf een hoop moeite.

Ik wil even in stukjes reageren Ingrid want ik vind jouw argumenten heel begrijpelijk. Ook ik dacht: he... kunnen we die fase niet overslaan van het identificeren van planten. Maar dat kan nou juist niet. Ik citeer hier een van de deskundigen:

'Politici zullen het probleem alleen serieus gaan nemen als ze onweerlegbare feiten gepresenteerd krijgen die de schaal van het Kruiskruidprobleem aantonen. Als dit soort 'bewijs' niet beschikbaar is, is het voor een politicus erg makkelijk om te beweren dat het Kruiskruid probleem niet van een zodanige omvang is dat actie ondernomen moet worden. Het is daarom erg belangrijk dat gevallen van Kruiskruid vergiftiging goed gedocumenteerd worden. Zoals Esther al opmerkt is sectie daar een onderdeel van. Maar ook gevallen van Jakobskruiskruid dat in commercieel verkregen hooi gevonden wordt moeten gedocumenteerd worden door samples te van het hooi te nemen en te bewaren en de leverancier hierop aan te spreken. Daarnaast is het ook belangrijk dat gevallen van het eten van verse planten vastgelegd worden. Zoals we op onze webpagina over vers eten voorstellen, is het naar onze mening waardevol als planten die aangevreten zijn gedroogd en bewaard worden als 'bewijs'. Zowel in het geval van 'besmet' hooi als het vers eten moet de claim gepareerd kunnen worden dat het om incorrecte identificaties gaat. Het zou mooi zijn als deze data centraal geadministreerd zou kunnen worden om een overzicht te kunnen houden.'

Daarom moet je aan de basis beginnen namelijk: ja, wij weten dát het JKK is; ja, we hebben tastbaar bewijsmateriaal. Dit moet je dan nog verder aankleden he... fotoos van de omgeving etc.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:57

Isapaardje schreef:

En daar wilde ik jullie ook eigenlijk op wijzen. Maak je site niet te ingewikkeld en toon vooral geen verwarrende foto's of teksten.

Weet je... ook deze opmerking kan ik best wel plaatsen. Het moet begrijpelijk zijn voor niet-deskundigen; sommigen roepen dat het Jip en Janneketaal moet zijn. En dát vind ik anderen te kort doen en ook best badinerend.
Het is dan ook best moeilijk om niet-deskundigen goed te informeren zonder de werkelijkheid uit te hollen waardoor je je doel misloopt. En het jakobskruiskruidprobleem moet je dus met die fijnmazige nuances aanpakken anders maak je grote fouten en lopen je paarden juist méér risico.

xxxxx
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-06 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: site en naam verwijderd, valt onder spam, te vaak genoemd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 15:45

Bries schreef:
Daarom nodig ik je uit goed te lezen.

En voor de zekerheid in tweevoud Clown

Ik begrijp jullie wel, maar jullie begrijpen mij niet helemaal, geloof ik. Koe en Haha!

Wat dat hooi betreft ... is moeilijk ook weer.
Ik kom dan maar weer met een praktijkvoorbeeld aan. Afgelopen zomer heb ik gezien dat een boer een veld met daarop 100% zeker wetend JKK erin heeft gemaaid en gedroogd en vervolgens heeft gepakt.

Nu zijn er zo'n 150 pakken van dat land gekomen. Ik gok dat er in 20 pakken JKK heeft gezeten (is een wilde gok, denkend aan de plek waar het JKK stond). Stel ik zou iemand op die man afsturen met een meetapparaatje. Dan zou die persoon al die 150 pakken moeten nameten, want tref je net een JKK loos pak, dan zou de hele zending als JKK vrij worden bestempeld.
Maar die man hooit meer dan dat ene veld. Stel het is zijn enige veld met JKK (wat helaas niet zo is overigens), en deze 150 pakken liggen tussen de overige in totaal zo'n 600 pakken. Dan is de kans dat je net een van die pakken met JKK erin er tussen uit haalt al een stuk kleiner.

Dan komt er iemand die maar 20 pakjes nodig heeft voor zijn shetje en toevallig liggen die 20 pakken met JKK erin bij elkaar. Heb je 20 besmette pakken en waarschijnlijk een dode pony.

Is maar een voorbeeld, maar ik weet dat het in dit geval helaas wel een redelijk reeel voorbeeld is.