Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nerootjeh schreef:Ik heb begrepen als je paard eenmaal JKK binnenkrijgt, dat het ook opgeslagen blijft in de lever..
En dat daar verder niks aan te doen is?
Falka schreef:http://www.jakobskruiskruid.com/Zoogdieren/sectie.html
Dit gaat over het belang van zeker weten of de oorzaak JKK is. De leverschade door JKK is niet blijvend zolang de inname van JKK niet frequent en in grote hoeveelheden is.
Door een hapje valt een paard niet om, het is ook niet zo dat de gifstoffen opstapelen in de lever, ze worden uitgeplast, maar het is de schade die cumulatief is. De lever kan zich herstellen, het grootste risico is hooi.
Isapaardje schreef:
Haal JKK dus uit altijd een paarden en ponywei. Weet je zeker dat ze niet frequent een klein hapje nemen.
Falka schreef:Natuurlijk moet je het uit de wei halen! Ben dat helemaal met je eens Isapaardje. Ik weet ook niet waar er ergens op mijn pagina staat dat je het in de wei moet laten staan.
Isapaardje schreef:
Maar welke planten opsturen?
De plant die mijn pony ooit heeft opgegeten (voor mijn ogen) zit IN de pony, dus er valt weinig op te sturen of ik moet het hele beest opsturen![]()
Isapaardje schreef:Falka schreef:Natuurlijk moet je het uit de wei halen! Ben dat helemaal met je eens Isapaardje. Ik weet ook niet waar er ergens op mijn pagina staat dat je het in de wei moet laten staan.
Ik ook niet... maar dat heb ik ook niet gezegd dat dit op je pagina staat.
Maar ik lees op bovengenoemde site ook niet dat je het JKK wel weg moet halen.
Ik heb wel gezien dat op dat forum erg de best wordt gedaan om mensen te laten zien dat een paard best tussen JKK kan lopen, omdat ze van alles opeten behalve die plant (vers eten ze het niet). Zelfs grassprietjes tussen JKK rozetten kunnen ze eruit peuteren zonder de rozet aan te raken.
Maw ... het is niet gevaarlijk je paard in een wei te zetten met JKK ...
Want vers eten ze het niet, en een klein hapje kan geen kwaad. Dat is wat er staat toch?
Bries schreef:En het is natuurlijk van de zotte dat je nu hier iedereen wilt laten geloven dat 'ze op die site' hun best laten doen om paarden tussen JKK te laten lopen
Ellen
Isapaardje schreef:Falka schreef:Natuurlijk moet je het uit de wei halen! Ben dat helemaal met je eens Isapaardje. Ik weet ook niet waar er ergens op mijn pagina staat dat je het in de wei moet laten staan.
Ik ook niet... maar dat heb ik ook niet gezegd dat dit op je pagina staat.
Ik heb wel gezien dat op dat forum erg de best wordt gedaan om mensen te laten zien dat een paard best tussen JKK kan lopen, omdat ze van alles opeten behalve die plant (vers eten ze het niet). Zelfs grassprietjes tussen JKK rozetten kunnen ze eruit peuteren zonder de rozet aan te raken.
Want vers eten ze het niet, en een klein hapje kan geen kwaad. Dat is wat er staat toch?
Isapaardje schreef:
Citaat:="Isapaardje
Overigens is het heel goed dat er eindelijk eens goed wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar de plant. Maar of je dan moet beginnen met uit te zoeken of het wel JKK is wat het paard heeft aan staan knabbelen, lijkt me weer niet. Dat is de omgekeerde wereld. Sorry meneer, dat is een paardenbloem; lijkt er inderdaad wel wat op. Sorry mevrouw, u vergist zich, dat is bijvoet; lijkt wel wat op JKK.
Je kunt beter bij de mensen beginnen die WETEN wat JKK is en dus ook zeker weten dat hun paard of pony JKK aan het eten was. Onderzoek die paarden, weilanden en omstandigheden. Dan heb je beet en bespaar je jezelf een hoop moeite.
Isapaardje schreef:
En daar wilde ik jullie ook eigenlijk op wijzen. Maak je site niet te ingewikkeld en toon vooral geen verwarrende foto's of teksten.
Bries schreef:Nou, speciaal voor jou nog een keertje dan.... gewoon om je wat te helpen
Daarom nodig ik je uit goed te lezen.