[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:32

Tancreda4 schreef:
Ik denk zelf dat het een tik is, omdat ze het al van jongs af aan doet.

Ik denk, als ik jouw verhaal lees, dat je gelijk hebt. Het is een uiting van stress. Mijn paard doet precies hetzelfde op het moment dat hij stress heeft. Nu ik op een andere manier rij is het grotendeels over maar in tijden van stress komt het terug.

Ik kan je aanraden om eens bij Emiel Voest te informeren of hij hier iets mee kan. Wat Pantarhei je adviseert kan ik ook wel in meegaan.

nielsd schreef:
Maar het rare is opeens is mijn tinker begonnen met koschudden en als ik bitloos rijd, schudt ze vele malen minder met haar hoofd

Wie weet wat dit zou kunnen zijn?

Schud ze alleen met rijden? Het zou makkelijk een rijtechnisch probleem kunnen zijn. Als je bitloos rijdt (weet niet met wat voor optoming je dan rijdt) kun je misschien minder sterk doorkomen waardoor je je paard minder 'dwars' zit? Ik ben enorm geholpen door de rijmethode van Antoine de Both. Kijk eens op www.hoefkatrol.com.

frunnik schreef:
Mijn veearts zei ook al dat hoofdschudden nooit psychisch is, maar altijd lichamelijk.

Ben ik het niet helemaal mee eens, het kan toch een aangeleerde gewoonte zijn? Mijn paard had last van zijn lijf met rijden en begon daarom te schudden. Ben anders gaan rijden en het schudden stopt. Toch schud hij af en toe, als hij stress heeft. Het ene paard rent weg, de ander gaat dribbelen en weer een ander schudt met zijn hoofd. Het is dan wel begonnen door een lichamelijk klacht maar uiteindelijk zit het nu tussen zijn oortjes.

Splinter

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:44

Ik ben dit weekend bij Ir111 gaan kijken bij Antoine de both,
Ik ken haar paard goed, ik heb hem zelf een tijd bijgereden.

De laatste keer dat ik Rhod zag was al even geleden, hij schudde toen als een gek, korte knikjes, of met de hele hals, zn neus langs de wand schuren noem maar op!

Het is niet leuk om een paard zo te zien, ze zien er zo sneu uit, zelfs een beetje zielig...

Toen Rhody de bak bij Antoine inkwam knikte hij ook, met losstappen ook nog, maar toen ze de oefeningen gingen doen, stopte het!
Ik kreeg echt kippenvel, hij liep ruim, voorwaarst in de aanleuning en ontspannen, wat een beeld! Dit beeld had ik al een tijd niet gezien,

Het allermooiste was dat Rhody vrolijk en gelukkig keek, ongelooflijk wat op een andere manier rijden je paard zo kan veranderen!

Klein detail Menollyke heeft gister ook de oefeningen gedaan en Olivia schudde niet, maar sceptisch als ze is zal ze het eerst een tijd proberen voordat ze tot een echte conclusie komt Olivia schud alleen in het seizoen

Antoine de both heeft iig mijn respect

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:55

@ Splinter: Mooi hè, om een paard zo door de baan te zien gaan. Ik krijg van het gevoel onder me ook nog steeds kippevel.

Menollyke gaat ook nog wel om, ik had ook tijd nodig om écht overtuigd te raken!

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:14

Splinter schreef:
Klein detail Menollyke heeft gister ook de oefeningen gedaan en Olivia schudde niet, maar sceptisch als ze is zal ze het eerst een tijd proberen voordat ze tot een echte conclusie komt Olivia schud alleen in het seizoen

Ik wil het een tijdje uitproberen om zo andere factoren uit te sluiten. (het weer, medicijnen enz) Ze krijgt dan geen medicijnen meer, ze wordt alleen anders gereden. Gister dus slingerlijntjes proberen te rijden, Olivia schudde niet, ze kwam ontspannen naar beneden en begon weer lekker te kauwen op het bit. (dit doet ze als ze schudt niet meer) Het leek alleen echt alsof ze 2 keer zo snel ging.

Bij het uitstappen begon ze weer wat keertjes te knikken, maar het werd niet erger dan een paar knikjes. Wat dus precies hetzelfde resultaat geeft als een half uur springen. (ook dan schudt ze niet, is ze vrolijk en loopt ze goed)

Helaas ben ik zelf niet zo'n goede ruiter en zal ik dus veel moeten leren. Ik hoop alleen dat het lukt. Het zou mooi zijn als het daar aan ligt. Nog even een vraagje aan degene die volgens AdB rijden: hoelang duurde het voordat je resultaat zag tijdens het rijden? Ik ben sceptisch en blijf het voorlopig ook even. Maar als Oliv hierbij geholpen is, dan ben ik om.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:25

Ik zag DIRECT resultaat. Maar eh, jij gister toch ook?

Het is overigens alleen maar handig als je nog niet zo'n ervaren ruiter bent, dan hoef je niet allerlei ingesleten gewoontes af te leren!

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:28

Ir111 schreef:
Ik zag DIRECT resultaat. Maar eh, jij gister toch ook?

Het is overigens alleen maar handig als je nog niet zo'n ervaren ruiter bent, dan hoef je niet allerlei ingesleten gewoontes af te leren!

Ik ben wel ervaren, maar niet zo goed Ik kan heel goed blijven zitten enzo, maar echt dressuurmatig stel ik niets voor Gelukkig is Oliv een goede leermeesteres.

Ik zag gister wel resultaat, maar dit kan ook aan het feit liggen dat de bak nat was, het motregende enz. (dat wil ik dus uitsluiten) Daarnaast wil ik een beetje de bevestiging dat het inderdaad snel kan gaan met resultaat. (niet dat gister dus bijvoorbeeld echt een gelukkig toeval was.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:29

Zij zag het wel, maar sceptisch als ze is, denkt ze ook nog dat het door het weer kan komen De on moet gewoon even flink gaan schijnen en dan rijden, dan ziet ze het!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:29

o je had het zelf al gezegd

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:35

menollyke schreef:
Ik ben wel ervaren, maar niet zo goed Ik kan heel goed blijven zitten enzo, maar echt dressuurmatig stel ik niets voor

Dat bedoel ik eigenlijk ook. Je hoeft niet allerlei zaken (dressuurmatige) die er in de loop der jaren zijn ingeramd af te leren. Daar in tegen moet je wel op je paard kunnen zitten dus dat dat lukt komt wel van pas...

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:57

Dat is waar. Maar daardoor voel ik ook niet altijd alles wat er onder me gebeurd. En dat vind ik dan wel weer jammer. Ik kan voor mezelf niet echt voelen of het paard nu scheef is of niet. (ik hoop maar dat ik het ga voelen als ze helemaal recht is )

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:09

Voelen of ze scheef zijn is heel gemakkelijk als je weet wat je moet voelen. Dus het gaat helemaal goed komen.

Maar ik zal ophouden, je weet dat ik super enthousiast ben. Je gaat het proberen dus ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:55

Hoe kom je er achter of je paard scheef is?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:56

beantsje schreef:

Dat kun je al zien als je je paard rechtuit op de hoefslag laat lopen. Loopt hij met z'n achterhand niet gelijk aan de voorhand, dus niet in hetzelfde spoor dan is hij scheef.
Ik denk zelf dat geen paard helemaal recht is maar er zijn natuurlijk paarden die overdreven scheef zijn en daar ook last van kunnen hebben!

Niek was het schudden zo goed als kwijt. Maar toen ik ze vanavond na het eten op de wei ging zetten moest hij ineens verschrikkelijk schudden en sloeg zelfs met z'n voorbeen! Dat heeft hij nog nooit gedaan! Nog geen 5 min. later brak er een ontzettende onweersbui los met gigantische hoeveelheid regen. Heb ze lekker laten staan, douchje is ook niet weg
Toen ik om half 10 ze er weer af wilde halen was het schudden helemaal weer weg.......wat zo'n regenbuitje niet kan doen

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:55

Ik heb de uitslag binnen van het bloedonderzoek van mijn paard. Hij is allergisch voor 8 grassen. Nu zijn er volgens de veearts 2 opties. De eerste waren corticosteroïden. Dat heb ik besloten niet te doen. Er zijn te veel bijwerkingen en op de lange termijn tast het de organen aan. Dat wil ik niet. Dan rij ik wel in de binnenbak met 30 graden

De tweede optie is een medicijn dat speciaal in duitsland gemaakt wordt. Ze stoppen er dan die 8 grassen bij om te proberen hem immuum te maken. Er is een slagingskans van 80%. Het zijn druppels in een fles en na 1 of 2 maanden zal ik verschil moeten zien. Is dit niet zo dan werkt het niet. De kosten vallen wel mee (na wat ik al kwijt ben aan de veearts schrik ik niet meer zo snel) 175 euro voor een half jaar. Het is het proberen waard en ik hoop zo dat die van mij bij die 80% kans zit.

Over een week krijg ik ze. Ik hoop zo dat het werkt

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:21

beantsje schreef:

Elk paard is van nature scheef. Net zo als wij links of rechts zijn. Kijk maar op www.hoefkatrol.com daar staat alles uitgebreid en duidelijk omschreven.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:53

Even een vraagje voor de seizoensschudders: Schudde jullie paard de laatste paar dagen wel? En zoja minder dan toen het warmer was en de zon scheen?

Olivia schudt nu tijdens het rijden nauwelijks meer, af en toe een knikje (misschien 2 in een half uur), en dan vooral bij het uitstappen en bij het stappen tussendoor. Voor ik het geheel dank aan het rijtechnische, wil ik eerst weten hoe het met de andere seizoensschudders is.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:04

menollyke schreef:
Olivia schudt nu tijdens het rijden nauwelijks meer, af en toe een knikje (misschien 2 in een half uur).

De mijne is momenteel hetzelfde. Van niet schudden naar nu 2 knikjes...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:43

chantal001 schreef:
Ik heb de uitslag binnen van het bloedonderzoek van mijn paard. Hij is allergisch voor 8 grassen. Nu zijn er volgens de veearts 2 opties. De eerste waren corticosteroïden. Dat heb ik besloten niet te doen. Er zijn te veel bijwerkingen en op de lange termijn tast het de organen aan. Dat wil ik niet. Dan rij ik wel in de binnenbak met 30 graden

De tweede optie is een medicijn dat speciaal in duitsland gemaakt wordt. Ze stoppen er dan die 8 grassen bij om te proberen hem immuum te maken. Er is een slagingskans van 80%. Het zijn druppels in een fles en na 1 of 2 maanden zal ik verschil moeten zien. Is dit niet zo dan werkt het niet. De kosten vallen wel mee (na wat ik al kwijt ben aan de veearts schrik ik niet meer zo snel) 175 euro voor een half jaar. Het is het proberen waard en ik hoop zo dat die van mij bij die 80% kans zit.

Fijn dat je nu weet waar ze allergisch voor is!
Het lijkt me dat als je weet waar ze allergisch voor is je die druppels/korreltjes ook bij een homeopatisch arts kunt laten maken! Misschien is het dan een stuk goedkoper!
Laat je weten hoe ze er op reageerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:50

ik heb gister eindelijk weer normaal kunnen rijden zonder ook maar 1 knik!
ook in de wei zie ik ap niet meer schudden.
tsja, bij hem toich echt de bomen die het doen, want bloeiend gras staat echt nog overal in zijn weide

maar als de temepratuur weer wat omhoog gaat, schud hij nog wel af en toe, dat blijft eerst nog wel even denk ik.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:58

Narco schreef:
chantal001 schreef:

Fijn dat je nu weet waar ze allergisch voor is!
Het lijkt me dat als je weet waar ze allergisch voor is je die druppels/korreltjes ook bij een homeopatisch arts kunt laten maken! Misschien is het dan een stuk goedkoper!
Laat je weten hoe ze er op reageerd?

Ik dacht eerst dat het misschien rijtechnisch zou zijn.
Dit is nu uitgesloten. Daar was ik wel blij mee dat het niet aan mij lag. Ik ga eerst dit proberen want het is niet homeopatisch maar echt een medicijn. Als het niet werkt ga ik verder kijken.

Maar ik hoop dat dit werkt en dat ik ook weer buiten kan genieten met mijn paardje. Ik laat jullie zeker weten of het werkt. Misschien kan ik er meerdere paarden mee helpen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:21

Ellepel en ik gaan samen vanaf het najaar onze paardjes Calciplex van Bloem geven en laten jullie volgend voorjaar weten of het heeft geholpen tegen de allergiën!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:28

lijkt me een goed supplement, en de minderalen/vitamines erin zouden best eens hun werk kunnen gaan doen...

ook ben ik heel benieuwd of het invloed heeft op ap zijn zomereczeem,maar dat duurt dus nog een jaartje

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:40

Ons paard schudde ook enorm met zijn hoofd wanneer deze moest werken. Na een jaar allerhande tests hebben we gevonden wat het was. Een jaar eerder was hij in zijn stal geschrokken en zo met zijn hals net na zijn hoofd tegen een balk in zijn stal gestoten. Deze kneuzing moet ontstoken zijn (er was niks aan te zien) en na een hele tijd heeft dit het bot aangetast. waardoor er kleine kapjes in het bot kwamen. Deze zaten juist waar het hoofdstel achter zijn oren zat. Je kunt dus denken welke pijn dit moest doen. En het ergste was dat er niks aan te zien was. Na een jaar zoeken hebben ze dit uiteindelijk gevonden in de dierenkliniek van de unief van Gent. remedie één jaar rust en dan hopen. Die hoop was jammergenoeg niet positief

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:10

Hallo, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen.

Ik ben nog druk aan het bijlezen.
Nu hebben ze maandag bij mijn 6-jarige paard vastgesteld dat hij een headshaker is maar ik ben het hier niet helemaal mee eens.

Het begon woensdag, ik nam hem uit de wei en tijdens het poetsen begon hij opeens hevig te schudden, hield zijn hoofd scheef en het lijkt wel alsof hij naar zijn linkerneusgat kijkt. Ook stond hij de hele tijd te trappen met zijn voorbeen.
Heb ermee gereden, naarmate ik er langer ermee reed, hoe slechter. Heb hem zelfs moeilijke oefeningen laten doen voor hem goed aan het werk te zetten maar af en toe schudde hij zijn hoofd en knikte hij ja. Hij maakt soms ook een huppeltje met zijn voorbeen. Na het rijden deed hij het nog, toen hij in zijn stal stond ook, zelfs zijn eten vloog uit zijn mond omdat hij zo schudde.
DA gebeld, die dacht een beet of iets aan zijn tanden, afwachten dus.

Dus hem op de wei gezet, zaterdag pas weer mee gereden, heeft hij helemaal niets gedaan de halve dag dat ik er was. Hij heeft toen binnen gestaan op stal de hele dag omdat het hier zo'n slecht weer was. Zondag deed hij het weer met het poetsen, hem los in de bak gezet en laten lopen en ja hoor de hele tijd knikken en kleine schokjes en trappen met zijn been.

Ermee gereden maar werd ook de hele tijd erger. Maandag DA langs geweest, die zei meteen headshaker ook al heeft hij het in de 2 uur dat ik/DA er was, het geen enkele keer gedaan.
Dinsdag ermee gereden, viel er niet mee te rijden.
Hij briest constant (de hele tijd na elkaar) en schudde ja en na een uur intensief rijden werd het ook altijd maar erger. Hij loopt nu opeens ook altijd heel erg van onder me vandaan en heeft soms echt geen rem meer en dat is niets voor hem.

Hij heeft dus van vrijdag tot vandaag op stal gestaan (behalve zondag even niet) en het waait hier enorm en ik las bij de symptomen dat het dan erger wordt maar hij staat op de weide heel rustig. Vandaag heeft hij even geschud toen hij er juist opstond maar erna heeft hij veel gegalopeerd en heeft hij amper geschud terwijl hij het binnen in de bak het bij elke pas draf/galop deed.
Buiten is het dus beter en staat hij lekker te grazen..
Zou het juist niet op stal en in de binnenbak moeten verminderen?

Wat denken jullie? Ik merk wel dat hij sommige symptomen wel heeft zoals briesen (ook als hij los in de bak of wei loopt) zijn neus wrijven en dat soort dingen.
Hij heeft trouwens wel doorzichtig snot (van het briesen waarschijnlijk) maar zijn linkerneusgat het meest (waar hij dus ook naar trapt en wrijft) maar daar zit in zijn snot, kleine witte stukjes

Oja, ik heb DA gebeld voor zoiezo een endoscopie en even zijn oren na te kijken

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:42

Dookie schreef:
Hallo, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen.

Ik ben nog druk aan het bijlezen.
Nu hebben ze maandag bij mijn 6-jarige paard vastgesteld dat hij een headshaker is maar ik ben het hier niet helemaal mee eens.

Het begon woensdag, ik nam hem uit de wei en tijdens het poetsen begon hij opeens hevig te schudden, hield zijn hoofd scheef en het lijkt wel alsof hij naar zijn linkerneusgat kijkt. Ook stond hij de hele tijd te trappen met zijn voorbeen.
Heb ermee gereden, naarmate ik er langer ermee reed, hoe slechter. Heb hem zelfs moeilijke oefeningen laten doen voor hem goed aan het werk te zetten maar af en toe schudde hij zijn hoofd en knikte hij ja. Hij maakt soms ook een huppeltje met zijn voorbeen. Na het rijden deed hij het nog, toen hij in zijn stal stond ook, zelfs zijn eten vloog uit zijn mond omdat hij zo schudde.
DA gebeld, die dacht een beet of iets aan zijn tanden, afwachten dus.

Dus hem op de wei gezet, zaterdag pas weer mee gereden, heeft hij helemaal niets gedaan de halve dag dat ik er was. Hij heeft toen binnen gestaan op stal de hele dag omdat het hier zo'n slecht weer was. Zondag deed hij het weer met het poetsen, hem los in de bak gezet en laten lopen en ja hoor de hele tijd knikken en kleine schokjes en trappen met zijn been.

Ermee gereden maar werd ook de hele tijd erger. Maandag DA langs geweest, die zei meteen headshaker ook al heeft hij het in de 2 uur dat ik/DA er was, het geen enkele keer gedaan.
Dinsdag ermee gereden, viel er niet mee te rijden.
Hij briest constant (de hele tijd na elkaar) en schudde ja en na een uur intensief rijden werd het ook altijd maar erger. Hij loopt nu opeens ook altijd heel erg van onder me vandaan en heeft soms echt geen rem meer en dat is niets voor hem.

Hij heeft dus van vrijdag tot vandaag op stal gestaan (behalve zondag even niet) en het waait hier enorm en ik las bij de symptomen dat het dan erger wordt maar hij staat op de weide heel rustig. Vandaag heeft hij even geschud toen hij er juist opstond maar erna heeft hij veel gegalopeerd en heeft hij amper geschud terwijl hij het binnen in de bak het bij elke pas draf/galop deed.
Buiten is het dus beter en staat hij lekker te grazen..
Zou het juist niet op stal en in de binnenbak moeten verminderen?

Wat denken jullie? Ik merk wel dat hij sommige symptomen wel heeft zoals briesen (ook als hij los in de bak of wei loopt) zijn neus wrijven en dat soort dingen.
Hij heeft trouwens wel doorzichtig snot (van het briesen waarschijnlijk) maar zijn linkerneusgat het meest (waar hij dus ook naar trapt en wrijft) maar daar zit in zijn snot, kleine witte stukjes

Oja, ik heb DA gebeld voor zoiezo een endoscopie en even zijn oren na te kijken

Dat klinkt toch echt als een allergie! Je kunt er soms geen pijl op trekken. Bijv. de ene keer stormt het en heeft'ie geen last en de andere keer wel. Niek heeft op stal het minste last. En als hij veel briest heeft hij ook wat snot, doorzichtig met witte stukjes
Misschien heeft een bloedtest meer zin om te testen of het een allergie is?
Succes ermee!