Tancreda4 schreef:Ik denk zelf dat het een tik is, omdat ze het al van jongs af aan doet.
Ik denk, als ik jouw verhaal lees, dat je gelijk hebt. Het is een uiting van stress. Mijn paard doet precies hetzelfde op het moment dat hij stress heeft. Nu ik op een andere manier rij is het grotendeels over maar in tijden van stress komt het terug.
Ik kan je aanraden om eens bij Emiel Voest te informeren of hij hier iets mee kan. Wat Pantarhei je adviseert kan ik ook wel in meegaan.
nielsd schreef:Maar het rare is opeens is mijn tinker begonnen met koschudden en als ik bitloos rijd, schudt ze vele malen minder met haar hoofd
Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
Schud ze alleen met rijden? Het zou makkelijk een rijtechnisch probleem kunnen zijn. Als je bitloos rijdt (weet niet met wat voor optoming je dan rijdt) kun je misschien minder sterk doorkomen waardoor je je paard minder 'dwars' zit? Ik ben enorm geholpen door de rijmethode van Antoine de Both. Kijk eens op www.hoefkatrol.com.
frunnik schreef:Mijn veearts zei ook al dat hoofdschudden nooit psychisch is, maar altijd lichamelijk.
Ben ik het niet helemaal mee eens, het kan toch een aangeleerde gewoonte zijn? Mijn paard had last van zijn lijf met rijden en begon daarom te schudden. Ben anders gaan rijden en het schudden stopt. Toch schud hij af en toe, als hij stress heeft. Het ene paard rent weg, de ander gaat dribbelen en weer een ander schudt met zijn hoofd. Het is dan wel begonnen door een lichamelijk klacht maar uiteindelijk zit het nu tussen zijn oortjes.