'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:19

Ik denk eigenlijk dat het weinig uit maakt of je bij een uitgegroeid paard in een keer de hoefstand verandert of geleidelijk. Het paard is tenslotte uitgegroeid, dus die botten zullen zich nooit meer helemaal aanpassen aan de nieuwe stand. Denk ik. Bij een paard wat nog in de groei is is het een ander verhaal, maar dat bedoel ik niet.
Ik geloof niet dat natuurlijk bekappers alleen naar de hoef kijken. Ik heb die van mij 2 keer natuurlijk laten bekappen voor hij verkocht werd, en er werd uitgebreid gekenen naar hoe het paard liep, op zacht en op hard. Ook werd het niet in een keer verandert hoor, al zag je na twee keer wel verschil, en dan vooral in zijn puntige platte achterhoefjes, die al wat ronder werden. En hij loopt gewoon goed, niks geen problemen.

Ik denk idd dat je iets wat niet kapot is niet moet repareren. Maar wanneer weet je of iets niet bezig is kapot te gaan? Alleen door röntgenfoto's te maken denk ik...
Ik denk dat natuurlijk bekappen een heleboel paarden zou kunnen helpen, maar ik denk ook dat bepaalde paarden niet gebaat zijn bij die hoefstand. Juist als een paard in theory volgens natuurlijk bekappen een hele verkeerde stand heeft (hele hoge hielen bijvoorbeeld) maar dat paard is al uitgegroeid, ga je met natuurlijk bekappen toch dingen forceren die nou eenmaal zo gegroeid zijn. Denk ik.

En over de voetas, zin die wilde mustangs ook onderzocht op de voetas? Hadden die de ene keer een gebroken en de andere keer een rechte? En hoe weten we dan dat dat paard niet kreupel heeft gelopen daardoor? Het gaat tenslotte om kadavers heb ik begrepen. Een paard kan kreupel nog heel lang doorlopen, ook al moet ie rennen of vluchten. Staat misschien laag in de rangorde, maar toch.
Andersom vind ik trouwens dat hetzelfde geldt, als je paard met een 'natuurlijke' hoefstand op hoge hielen gaat zetten ofzo.

Ook vind ik de opmerking die ergens gemaakt werd dat Utrecht ook onderzoek naar natuurlijk bekappen doet een beetje misplaatst. Ze hebben onderzoek gedaan naar de natural balance methode, waarbij ook nog hoefijzers gebruikt worden. De andere methoden (strasser, ramey, jackson) hebben ze niet onderzocht... Waarom niet vraag ik me dan af...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:34

Citaat:
Ik denk eigenlijk dat het weinig uit maakt of je bij een uitgegroeid paard in een keer de hoefstand verandert of geleidelijk. Het paard is tenslotte uitgegroeid, dus die botten zullen zich nooit meer helemaal aanpassen aan de nieuwe stand. Denk ik.

Citaat:
Ik denk dat natuurlijk bekappen een heleboel paarden zou kunnen helpen, maar ik denk ook dat bepaalde paarden niet gebaat zijn bij die hoefstand. Juist als een paard in theory volgens natuurlijk bekappen een hele verkeerde stand heeft (hele hoge hielen bijvoorbeeld) maar dat paard is al uitgegroeid, ga je met natuurlijk bekappen toch dingen forceren die nou eenmaal zo gegroeid zijn. Denk ik.

Eh... ben je hier, in één post, niet in tegenspraak met jezelf?
Clown

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:53

Allegra schreef:

Ook vind ik de opmerking die ergens gemaakt werd dat Utrecht ook onderzoek naar natuurlijk bekappen doet een beetje misplaatst. Ze hebben onderzoek gedaan naar de natural balance methode, waarbij ook nog hoefijzers gebruikt worden. De andere methoden (strasser, ramey, jackson) hebben ze niet onderzocht... Waarom niet vraag ik me dan af...

Het onderzoek in Utrecht ging niet specifiek over natuurlijk bekappen, maar ook niet specifiek over ijzers.
Ik citeer:

"Het gaat erom dat er een communicatie op gang wordt gebracht, met maar 1 doel: een optimaal bekapt paard met eventueel een optimaal aangemeten beslag. Bij paarden die goed functioneren op de gehanteeerde bekap- en beslagmethode lijkt me een dergelijke actie overbodig."

Verderop staat ook nog:

"De propaganda rond sommige stromingen in bekap- en beslagmethoden riekt naar commercieel belang"

Verder staat er in het artikel een uitgebreid verslag over een onderzoek van uitsluitend bekapte paarden en hun manier van afwikkelen van de hoef en de manier van landingsduur.
Dit alles dus zonder ijzers.

Henny

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:04

Jannepauli schreef:
Citaat:
Ik denk eigenlijk dat het weinig uit maakt of je bij een uitgegroeid paard in een keer de hoefstand verandert of geleidelijk. Het paard is tenslotte uitgegroeid, dus die botten zullen zich nooit meer helemaal aanpassen aan de nieuwe stand. Denk ik.

Citaat:
Ik denk dat natuurlijk bekappen een heleboel paarden zou kunnen helpen, maar ik denk ook dat bepaalde paarden niet gebaat zijn bij die hoefstand. Juist als een paard in theory volgens natuurlijk bekappen een hele verkeerde stand heeft (hele hoge hielen bijvoorbeeld) maar dat paard
is al uitgegroeid, ga je met natuurlijk bekappen toch dingen forceren die nou eenmaal zo gegroeid zijn.
Denk ik.

Eh... ben je hier, in één post, niet in tegenspraak met jezelf?
Clown

Nee, want ik geef aan dat een paard wat uitgegroeid is in mijn ogen niet gebaat is bij een andere hoefstand, of het nu in een keer gaat of geleidelijk.
Hoe spreek ik mezelf dan tegen?

Ik weet verder ook het fijne niet hoor, van dat onderzoek, maar dat maakte ik op uit de reacties Tong uitsteken

Maar daar gaat het me ook niet om, waar het mij om gaat is of het nou verstandig is om de hoefstand te veranderen van een uitgegroeid paard.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:11

Nou van een groeiend paard moet je er ook niet teveel aan doen vid ik. Zeker niet als je net weet wat je precies doet.
Tot ruim voorbij een jaar doen wij niks aan de voeten en dan als we van paarden onder de 3 al iets eraan doen is uitsluitend in geval van problemen met de voeten of hooguit een vijltje voor het idee maar er wordt niet aan de vorm van de voet gezeten tenzij deze dramatisch is. En hier in dit land zien de hoeven van een paard dat net uit de opfok komt er nou een keer anders uit dan de voeten van de mustang. De aanpassingen die wij mensen maken moeten bijdragen aan het doel dat wij voor ogen hebben met het paard. dit geld zowel voor NB als voor ijzers vind ik. Een paard dat zijn leven lang op de nederlandse weide staan (neem bijvoorbeeld een fokmerrie) die hoeft geen hoeven te hebben waarmee ze 40 kilometer over de straat kan. Die moet voeten hebben waarmee ze op de wei tevreden is hoeft dus ook geen ijzers.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:41

Ik moest vanmiddag nog aan dit topic denken Lachen, toen ik met mijn beslagen dravermerrie aan het wandelen was op onze drafbaan die door de regen wat zacht was geworden. Als je naar haar voetafdrukken keek, zag je uiteraard de ijzers, maar daartussen een keurig driehoekje van de straal. Haar stralen komen dus netjes met de grond in contact. Jammer dat ik geen fototoestel bij me had *LOL*.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:01

promptertje schreef:
Ik moest vanmiddag nog aan dit topic denken Lachen, toen ik met mijn beslagen dravermerrie aan het wandelen was op onze drafbaan die door de regen wat zacht was geworden. Als je naar haar voetafdrukken keek, zag je uiteraard de ijzers, maar daartussen een keurig driehoekje van de straal. Haar stralen komen dus netjes met de grond in contact. Jammer dat ik geen fototoestel bij me had *LOL*.

Je bent echt niet de enige in deze overigens.
Ik kijk ook meer naar hoefafdrukken en zie regelmatig in het bos afdrukken van een beslagen paard waar je ook de straal kunt zien.
Ik zie ook vaak foto's van beslagen paarden die een mooiere straal hebben dan mijn NB bijgehouden pony ...

Natural balance beslag gaat ook uit van straal-grond-contact.

Ik denk dat het met beslagen paarden in dat opzicht niet zo enorm slecht gesteld is. In mijn ogen zijn vnl. de nagels in de hoeven de boosdoeners voor probleem hoeven; althans zo was het bij mijn pony (scheuren en wijken van de wand, en daardoor zakken van het hoefbeen en platte zolen) ....

Groeten, Ingrid

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 23:04

Bij mij op stal denken ze inmiddels dat ik een paardenvoeten fetish heb. Ik hang tegenwoorig zo vaak onder ieder paard dat ik tegen kom dat ze het gewoonweg vreemd beginnen te vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 23:06

Wat ik trouwens ook tegen kwam....
We hebben op stal een tuiger. Die heeft vrij stijle nauwe hoeven. Zou dat komen doordat deze paarden vaak al zo vroeg beslagen worden of zou dat iets met het ras te maken hebben.
Ik ben nog nooit een tuiger tegen gekomen met ronde moeras poten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:03

Dat zou maar zo kunnen. Als de hoef nooit de kans heeft gekregen om 'uit te zakken' dan blijven ze (te) smal.
Bij Quarters is het al niet anders. Dit ras wordt graag gezien op kleine hoefjes én worden al jong ingereden (dus ijzers).
Sinds mijn merrie van de ijzers af is (nu al 9 jaar) zijn haar hoeven minstens 3 maten groter geworden.
Ik heb haar oude ijzers nog liggen en verbaas me regelmatig over het formaat ervan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:22

Ik heb juist weer andersom ervaring. Mijn beslagen paard is van maat 00 via maat 0 nu naar maat 1 gegaan, en zonder dat er sprake is van flares, de hoefwand loopt keurig recht naar beneden. Feit is wel dat veel tuigers een beetje aanleg hebben voor bokvoeten, ik denk dat het toch een raskenmerk is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:45

promptertje schreef:
Feit is wel dat veel tuigers een beetje aanleg hebben voor bokvoeten, ik denk dat het toch een raskenmerk is.

Mijn eerste hoefsmid was een zgn. "tuigpaardenhoefsmid". Op den duur had mijn pony ook bokhoeven. Ze loopt dan wel voor de kar, maar is geen tuiger. En toch zulke hoeven (met ijzers) dus ...
Ik neem aan dat het aan de manier van bekappen ligt.
Want inmiddels loopt ze nog wel voor de kar, maar heeft geen bokhoeven meer.

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:34

Ik heb bij een man met veel tuigpaarden op stal gestaan. De veulens kwamen opvallend vaak met bokvoetjes ter wereld. Maar een hoefsmid moet natuurlijk niet al zijn klanten zulke hoeven aansmeren, dat is net zo mis als allemaal een mustanghoef!